Dacia Spring Electric: Ennakkomyyntiin Suomessa 2021 aikana
Vuonna 2021 myyntiin saapuva Spring Electric suo yhä useammalle mahdollisuuden vaihtaa sähköautoon.
Dacia paljasti maaliskuussa 2020 Spring Electric -konseptimallilla, että se on lähdössä valloittamaan sähköautomarkkinoita. Nyt on vuorossa tuotantomalli, joka ei ole juurikaan muuttunut keväiseen, jännittävän näköiseen tutkielmaan verrattuna. Henkilöauton lisäksi Spring Electricistä esitellään myös pakettiautoversio.
Dacia on tottunut ravistelemaan perinteistä, eikä Spring Electric tee säännöstä poikkeusta. Siitä tulee markkinoiden edullisin sähköauto ja se tuo sähköllä liikkumisen entistä useamman saavutettavaksi. Pieneen katumaasturimaiseen koriin on loihdittu hämmästyttävän hyvät tilat neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Lisäksi Spring Electriciä on helppo ajaa ja auto tarjoaa kohtuullisen toimintamatkan. Kaiken tuon saa lyömättömään hintaan.
”Dacia on määrittelemässä uudelleen oleellisen. Meidät tunnetaan autoalalla aiheuttamistamme vallankumouksista. Ensimmäinen oli Logan ja sitten Dusterin avulla toimme katumaasturin kaikkien ulottuville. Nyt on vuorossa Dacian kolmas vallankumous, nimeltään Dacia Spring. Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle”, sanoo Dennis Le Vot, Renault Groupin johtoryhmän jäsen.
Muodikas minikatumaasturi
Spring Electric on Dacian ensimmäinen sähköauto, minkä lisäksi se on yhtiön ensimmäinen erityisesti lyhyempiä matkoja varten suunniteltu auto. Merkin tyyliin taas rikotaan rajoja, sillä Spring ei suinkaan ole ihan perinteinen sähköauto, vaan se on ennen kaikkea mainiosti kaupunkiviidakkoon sopeutuva ajoneuvo. Springin pakettiautoversio onkin tarkoitettu etenkin esimerkiksi lähetysten toimittamiseen perille taajama- ja kaupunkialueilla.
Spring Electricin ulkonäössä on aimo annos katumaasturia, jota lokasuojia tönäisyiltä suojaavat muovit, kattokiskot ja reilu maavara korostavat. Spring on kokoisekseen todella jykevän näköinen antaen samalla muodoillaan lupauksen suurista tiloista. Korin mitat ovat pienemmät kuin mitä ulkonäön perusteella voisi odottaa, sillä Spring on 3,73 metriä pitkä, 1,62 metriä leveä ja 1,51 metriä korkea.
Nykyaikaista tekniikkaa edustavat led etuvalot, jotka ovat sekä tehokkaat että virtaa säästävät. Takavaloissa on käytössä Dacian uusi Y-muotoinen tunnus. Latauspistoke löytyy tyylikkäästä kolmiulotteisesta etusäleiköstä.
Matkustamossa on enemmän tilaa kuin Springin ulkomittojen perusteella osaisi odottaa. Yhtenä tekijänä on Dacian tyyliin pyörien sijoittaminen kulmiin ja sen ansiosta pitkä 2,423 metrin akseliväli. Nelipaikkaisessa autossa on hyvät tilat täysikasvuisille matkustajille niin edessä kuin takana. Ohjaamossa on lisäksi paljon tilaa pikkutavaroille.
Tavaratila on auton mitat huomioon ottaen ruhtinaallisesti kolmensadan litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisätila varapyörälle. Takapenkin voi taittaa eteen, jolloin tila kasvaa kaksinkertaiseksi.
Vaikka Spring on suunniteltu erittäin halvaksi sähköautoksi, siinä on vakiona tai saatavilla runsaasti varusteita. Myyntiin tulee kaksi versiota, joissa on aina sähköllä tehostettu ohjaus, keskuslukituksen kaukosäätö ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikissa ovissa. Turvallisuutta varmistavat muun muassa kuusi turvatyynyä, automaattisesti toimivat ajovalot ja aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä.
Suunniteltu taajamiin
Dacian filosofian mukaisesti Spring Electric on taloudellinen sekä ostettaessa että käytettäessä. Sen takia autoon ei ole haluttu asentaa suurta ja painavaa ajoakkua, vaan energiasisältö on 26,8 kWh. Auton suunnittelussa on käytetty hyväksi Renault Yhtymän pitkäaikaista kokemusta sähköautoista, minkä ansiosta virrankulutus on saatu alhaiseksi. Niinpä toimintamatka on WLTP-normin mukaan 225 kilometriä ja kaupunkiajossa sähkö riittää lähes kolmensadan kilometrin (295 km) ajoon.
Latausaika vaihtelee tavallisella 220 voltin verkkovirralla (2,3 kW teho) vajaat neljätoista tuntia kestävästä pikalatauksen (30 kW, saatavilla lisävarusteena) vajaaseen tuntiin. Jälkimmäisessä päästään 80 prosentin lataukseen. MY Dacia -sovelluksen avulla voi tarkistaa ajoakun lataustason ja jäljellä olevan toimintamatkan tai ajastaa sisätilojen lämmityksen sekä jäähdytyksen. Kun auto on latauksessa, latausta voi seurata ja hallita sovelluksen avulla.
Spring Electricillä ajaminen on suunniteltu mahdollisimman helpoksi. Kromatussa, pyöritettävässä vaihteenvalitsimessa on vain asennot D (ajo), N (vapaa) ja R (peruutus). Kaupungissa on näppärää puikkelehtia, sillä kääntöympyrä on alle kymmenen metriä. Lisävarusteena on saatavana niin peruutustutka kuin -kamera, jossa on ohjaavat viivat.
Suorituskyky on Spring Electricin käyttötarkoitukseen sopiva, sillä sähkömoottori kehittää 33 kilowattia (44 hv) ja 125 Nm vääntömomentin. Värinättömästi ja äänettömästi toimivan moottorin ansiosta liikkuminen on mukavaa. Vaikka Spring on kehitetty lähinnä taajamissa liikkumiseen, se saavuttaa 125 km/h huippunopeuden.
Uusi Dacia Spring Electric tulee ennakkomyyntiin Suomessa vuoden 2021 aikana.
Dacia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tucson etenee normaalisti etuvedolla, mutta tilanteen niin vaatiessa takapyörille suunnataan vedosta enintään 50 prosenttia. Tasauspyörästön lukitus toimii alle 40 km/h:n nopeuksilla.
Tucson etenee normaalisti etuvedolla, mutta tilanteen niin vaatiessa takapyörille suunnataan vedosta enintään 50 prosenttia. Tasauspyörästön lukitus toimii alle 40 km/h:n nopeuksilla.
Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.
Ford
Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Omassa makuuhuoneessa kuin hotellissa
Ilo ja hyöty irti pakkaspäivistä
Hifiä stuodioammattilaisille
Supravoxilta ensimmäinen vahvistin
10 valintaa tyylitietoisille kissoille ja koirille
Piegan uusi lähtötason kaiutin
BØRRESENin Z-sarjan huippukaiutin markkinoille
Focalilta uusi ylellisyyskuuloke
Burson Audio Funkilla tuulella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN