Tehovirtaava pakoputkisto valmistettiin Inconelista, joka on materiaalina tuttu Formula ykkösistä.

Tehovirtaava pakoputkisto valmistettiin Inconelista, joka on materiaalina tuttu Formula ykkösistä.

Ferrari sen kuin paranee – hiilikuidun avulla

Kesä tuo mukanaan nopeat autot, eikä virityspaja Novitec Rosso muodosta siinä suhteessa poikkeusta.

Auto Bild.Uutiset

Täl­lä ker­taa sak­sa­lai­syh­tiö ja­los­taa uut­ta Fer­ra­ri 458 Spe­ci­a­lea oh­jel­mal­la, jo­hon si­säl­ty rut­kas­ti hii­li­kui­tua, mut­ta tie­ten­kin mauk­kaas­ti enem­män te­hoa sekä käyn­ti­ää­niä. Unoh­ta­mat­ta näyt­tä­viä ta­ko­van­tei­ta.

Rää­tä­löi­dyt hii­li­kui­tui­set ko­ri­pa­nee­lit ke­hi­tet­tiin tuu­li­tun­ne­lis­sa, jot­ta val­miik­si ke­vy­el­le ur­hei­lu­au­tol­le saa­tai­siin en­tis­tä­kin na­pa­kam­mat omi­nai­suu­det.

Kun Fer­ra­ri 458 Spe­ci­a­len 4,5-lit­rai­sen V8-moot­to­rin te­ho­lu­ke­ma ko­ro­tet­tiin muun mu­as­sa moot­to­rin oh­jel­moin­tia ja polt­to­ai­neen suih­ku­tus­ta muut­ta­mal­la 636 he­vos­voi­maan (468 kW), ta­pah­tui mu­ka­via.

Kak­si­paik­kai­sen uu­dek­si huip­pu­no­peu­dek­si kui­tat­tiin yli 330 km/h.

Suu­rim­man te­hon lu­ke­ma saa­vu­te­taan kie­kai­se­mal­la 9250 r/min. Sa­mal­la mak­si­mi­vään­nök­si saa­tiin 572 Nm 5550 kier­rok­sel­la.

Te­ho­vir­taa­va pa­ko­put­kis­to val­mis­tet­tiin In­co­ne­lis­ta, joka on ma­te­ri­aa­li­na tut­tu For­mu­la yk­kö­sis­tä.

In­co­nel ai­kaan­saa osal­taan ihan­teel­li­set te­hot ja var­mis­taa re­te­ät soun­dit, mut­ta se myös sääs­tää pai­nos­sa ver­rat­tu­na sar­ja­tuo­tan­to­mal­liin.

Al­la pyö­ri­vät rää­tä­löi­dyt 21-tuu­mai­set No­vi­tec Ros­so -ta­ko­van­teet, ja ajo-omi­nai­suuk­sis­ta vas­taa ko­hen­net­tu jou­si­tus, jos­sa keu­lan kor­keut­ta voi­daan sää­tää.

Ak­tii­vi­nen ae­ro­dy­na­miik­ka ai­heut­ti No­vi­tec Ros­son suun­nit­te­li­joil­le li­sä­haas­teen, jo­hon mai­nit­tu hii­li­kui­tu toi rat­kai­sun­sa.

Sa­mal­la se toi au­tol­le enem­män rata-loo­kia ja mui­den hii­li­kui­tuo­sien ta­voin myös etus­poi­le­ri on näyt­tä­vä – sa­mal­la se vä­hen­tää etu­ak­se­lis­ton ne­ga­tii­vis­ta nos­toa ja var­mis­taa pa­rem­man suun­ta­va­kau­den suu­ril­la no­peuk­sil­la.

Si­sä­ti­lo­jen lois­te­li­aam­pia muu­tok­sia ei ole unoh­det­tu nii­tä­kään, jo­ten tämä on nor­maa­lia hie­nom­pi Fer­ra­ri 458 Spe­ci­a­le myös mat­kus­ta­mon puo­lel­la. Myös ko­je­lau­das­sa nau­ti­taan hii­li­kui­tu­pa­nee­leis­ta sekä hii­li­kui­tui­sis­ta vaih­to­sii­vek­keis­tä.

Taka-ak­se­lis­ton ne­ga­tii­vis­ta nos­toa vä­hen­net­tiin ta­ka­sii­vek­keen sekä kes­ki­o­sal­taan säh­kö­sää­töi­sen dif­fuu­so­ri­le­vyn avul­la.

Ma­dal­let­tu jou­si­tus pu­dot­taa Spi­de­rin kor­keut­ta noin 30 mm ja li­sää ajo-omi­nai­suuk­sia an­ta­vat ta­va­no­mai­sia jäy­kem­mät kal­lis­tuk­sen­vai­men­ti­met.

No­vi­tec Ros­sol­la on saa­ta­vil­la nel­jä-viis-ka­siin ha­lu­tes­sa myös tum­men­ne­tut ta­ka­va­lon­la­sit sekä LED-jar­ru­va­lon tum­men­nus.

Ren­kai­na so­vel­le­taan Pi­rel­li PZe­ro­ja si­ten, et­tä keu­lal­la on ko­koa 255/30 ZR 21 ja ta­ka­na 325/25 ZR 21.

No­vi­tec Ros­so ra­ken­si 458 Spe­ci­a­leen myös käy­tän­nöl­li­sen va­rus­teen, jol­le var­mas­ti an­taa ar­voa kau­pun­ki­a­jos­sa, no­peus­hi­das­teis­sa tai au­to­hal­lin jyr­käs­sä ram­pis­sa.

Hyd­rau­li­sen etu­jou­si­tuk­sen ko­ro­tuk­sen avul­la keu­laa pys­tyy na­pin pai­nal­luk­sel­la nos­ta­maan asi­al­li­set 40 mm.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN