Tehovirtaava pakoputkisto valmistettiin Inconelista, joka on materiaalina tuttu Formula ykkösistä.
Ferrari sen kuin paranee – hiilikuidun avulla
Kesä tuo mukanaan nopeat autot, eikä virityspaja Novitec Rosso muodosta siinä suhteessa poikkeusta.
Tällä kertaa saksalaisyhtiö jalostaa uutta Ferrari 458 Specialea ohjelmalla, johon sisälty rutkasti hiilikuitua, mutta tietenkin maukkaasti enemmän tehoa sekä käyntiääniä. Unohtamatta näyttäviä takovanteita.
Räätälöidyt hiilikuituiset koripaneelit kehitettiin tuulitunnelissa, jotta valmiiksi kevyelle urheiluautolle saataisiin entistäkin napakammat ominaisuudet.
Kun Ferrari 458 Specialen 4,5-litraisen V8-moottorin teholukema korotettiin muun muassa moottorin ohjelmointia ja polttoaineen suihkutusta muuttamalla 636 hevosvoimaan (468 kW), tapahtui mukavia.
Kaksipaikkaisen uudeksi huippunopeudeksi kuitattiin yli 330 km/h.
Suurimman tehon lukema saavutetaan kiekaisemalla 9250 r/min. Samalla maksimiväännöksi saatiin 572 Nm 5550 kierroksella.
Tehovirtaava pakoputkisto valmistettiin Inconelista, joka on materiaalina tuttu Formula ykkösistä.
Inconel aikaansaa osaltaan ihanteelliset tehot ja varmistaa reteät soundit, mutta se myös säästää painossa verrattuna sarjatuotantomalliin.
Alla pyörivät räätälöidyt 21-tuumaiset Novitec Rosso -takovanteet, ja ajo-ominaisuuksista vastaa kohennettu jousitus, jossa keulan korkeutta voidaan säätää.
Aktiivinen aerodynamiikka aiheutti Novitec Rosson suunnittelijoille lisähaasteen, johon mainittu hiilikuitu toi ratkaisunsa.
Samalla se toi autolle enemmän rata-lookia ja muiden hiilikuituosien tavoin myös etuspoileri on näyttävä – samalla se vähentää etuakseliston negatiivista nostoa ja varmistaa paremman suuntavakauden suurilla nopeuksilla.
Sisätilojen loisteliaampia muutoksia ei ole unohdettu niitäkään, joten tämä on normaalia hienompi Ferrari 458 Speciale myös matkustamon puolella. Myös kojelaudassa nautitaan hiilikuitupaneeleista sekä hiilikuituisista vaihtosiivekkeistä.
Taka-akseliston negatiivista nostoa vähennettiin takasiivekkeen sekä keskiosaltaan sähkösäätöisen diffuusorilevyn avulla.
Madallettu jousitus pudottaa Spiderin korkeutta noin 30 mm ja lisää ajo-ominaisuuksia antavat tavanomaisia jäykemmät kallistuksenvaimentimet.
Novitec Rossolla on saatavilla neljä-viis-kasiin halutessa myös tummennetut takavalonlasit sekä LED-jarruvalon tummennus.
Renkaina sovelletaan Pirelli PZeroja siten, että keulalla on kokoa 255/30 ZR 21 ja takana 325/25 ZR 21.
Novitec Rosso rakensi 458 Specialeen myös käytännöllisen varusteen, jolle varmasti antaa arvoa kaupunkiajossa, nopeushidasteissa tai autohallin jyrkässä rampissa.
Hydraulisen etujousituksen korotuksen avulla keulaa pystyy napin painalluksella nostamaan asialliset 40 mm.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
TADin uusi lattiakaiutin
Epikoret valkoisina
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Perlisteniltä push-pull-subwooferi
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Ab-luokan voimaa Italiasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI