Hiilikuitumonokokin etuosassa sijaitsevat moottori ja vaihteisto, kun taas keskimmäisessä osassa ovat Squalon matkustajat, upouusi, yksilöllisesti määritelty sisustus sekä polttokenno.

Hiilikuitumonokokin etuosassa sijaitsevat moottori ja vaihteisto, kun taas keskimmäisessä osassa ovat Squalon matkustajat, upouusi, yksilöllisesti määritelty sisustus sekä polttokenno.

GTO Engineering

GTO Engineering Squalo: Alle 1000-kiloiseen V12-moottoriseen urheiluautoon tulee hiili­kui­tu­mo­no­kokki

Brittiläinen GTO Engineering on luomassa alle 1000 kg painoisen, kuljet­ta­ja­kes­keisen urheiluauton. Yritys paljasti 3D-mallinnuksilla ensimmäisen näkymän täysin uuteen Squalo-hiili­kui­tu­mo­no­kokkiin, joka on luotu yhteistyössä GTO Engineeringin uusimman teknisen kumppanin, DEXET Technologies’in, kanssa.

Auto Bild.Superautot

Vuo­den 2021 kol­man­nel­la vuo­si­nel­jän­nek­sel­lä al­ka­nut yh­teis­työ­kump­pa­nuus on joh­ta­nut sii­hen, et­tä joh­ta­va brit­ti­läi­nen kom­po­siit­ti­suun­nit­te­lu- ja -in­si­nöö­ri­kon­sult­ti DE­XET Tech­no­lo­gies so­vel­si vuo­si­kym­men­ten mit­tais­ta F1- ja pien­sar­ja-su­pe­rau­to­jen tuo­tan­to-osaa­mis­taan täy­sin uu­teen haas­tee­seen.

Ky­sees­sä on oma­mas­sal­taan al­le 1000-ki­loi­nen GTO En­gi­nee­ring Squ­a­lo, joka tu­lee mark­ki­noil­le 2023.

Au­to on saa­nut vai­kut­t­tei­ta Fer­ra­ri 250 GTO:sta, ja sen tek­niik­ka­na on uu­si va­paas­ti hen­git­tä­vä 4,0-lit­rai­nen ja 460-he­vos­voi­mai­nen V12, joka – toi­sin kuin esi­ku­va­moot­to­rin 176 kg – pai­naa vain 165 ki­loa.

Nel­jäl­lä ylä­puo­li­sel­la nok­ka-ak­se­lil­la va­rus­te­tun moot­to­rin pu­nai­nen alue al­kaa 10 000 r/min koh­dal­la, jo­ten kone kie­kai­see mel­koi­ses­ti..

Ma­nu­aa­li­vaih­teis­tyo on läh­tö­koh­tai­ses­ti 5-por­tai­nen, mut­ta saa­ta­vil­la on myös 6-por­tai­nen.

Mal­lin hii­li­kui­tu­mo­no­kok­ki si­säl­tää tek­niik­kaa, jol­lais­ta on tois­tai­sek­si näh­ty yk­si­no­maan har­vi­nai­sim­mis­sa hy­pe­rau­tois­sa.

GTO Engineering

GTO Engineering

Mo­no­kok­ki on suun­ni­tel­tu val­mis­tet­ta­vak­si kol­mes­sa osas­sa, en­si­luok­kai­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den sekä huol­to­toi­mien var­mis­ta­mi­sek­si.

Hii­li­kui­tu­mo­no­ko­kin etuo­sas­sa si­jait­se­vat moot­to­ri ja vaih­teis­to, kun taas kes­kim­mäi­ses­sä osas­sa ovat Squ­a­lon mat­kus­ta­jat, upou­u­si, yk­si­löl­li­ses­ti mää­ri­tel­ty si­sus­tus sekä polt­to­ken­no.

GTO En­gi­neer­ting Squ­a­los­sa on ta­saus­pyö­räs­töl­lä va­rus­tet­tu taka-ak­se­lis­to. Kol­me alus­ta­o­si­o­ta on pul­tat­tu yh­teen jäy­kän ra­ken­teen muo­dos­ta­mi­sek­si, ja ko­ko­nai­suus vä­lit­tää kul­jet­ta­jal­le mah­dol­li­sim­man ihan­teel­li­sen ajo­pa­laut­teen.

GTO En­gi­nee­ring -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN