Hybri­diu­u­ti­sointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”

Hybridiautojen kalliista akkuremonteista on uutisoitu eri medioissa pitkin talvea. Mikä on ollut tämän ns. hybridikohun todellinen vaikutus autonostajiin? Suomen suurin käytettyjen autojen myyjä Saka kysyi sitä suoraan asiakkailtaan ja yli 2200 asiakasta vastasi kyselyyn.

Auto Bild.Uutiset

Isos­sa ku­vas­sa ylei­nen mie­li­ku­va säh­köis­te­tyis­tä ajo­neu­vois­ta on yhä po­si­tii­vi­seen tait­ta­va: vain 25 pro­sen­til­la vas­taa­jis­ta mie­li­ku­va oli joko huo­no tai erit­täin huo­no. Neut­raa­li mie­li­ku­va oli vas­taa­vas­ti 25 pro­sen­til­la. Po­si­tii­vi­nen tai erit­täin po­si­tii­vi­nen mie­li­ku­va on pe­rä­ti 50 pro­sen­til­la.

“Suu­res­sa ku­vas­sa la­dat­ta­via hyb­ri­de­jä ja säh­kö­au­to­ja pi­de­tään var­tee­no­tet­ta­va­na vaih­to­eh­to­na, vaik­ka uu­ti­soin­ti on­kin voi­nut vai­kut­taa ylei­seen os­to­ha­luk­kuu­teen ai­na­kin ly­hy­el­lä ai­ka­vä­lil­lä”, kom­men­toi Sa­kan myyn­ti­joh­ta­ja Ol­li Pie­ti­läi­nen.

Kun tar­kas­tel­laan vas­tauk­sia pel­käs­tään ben­sii­nil­lä tai die­se­lil­lä aja­via, eli 42,6 pro­sent­tia vas­taa, asen­teet kei­kah­ta­vat pää­la­el­leen – 50 pro­sen­til­la on joko huo­no tai erit­täin huo­no mie­li­ku­va säh­köis­te­tyis­tä ajo­neu­vois­ta.

“Va­lis­tu­nut ar­vauk­se­ni on se, et­tä nämä au­toi­li­jat ei­vät ole pääs­seet aja­maan säh­köis­te­tyil­lä ajo­neu­voil­la, tai heil­lä on esi­mer­kik­si asu­mi­sen vuok­si ai­heu­tu­va ra­joi­te vaik­ka­pa la­taa­mi­sel­le, jon­ka myö­tä nii­tä ei näh­dä edes po­ten­ti­aa­li­se­na vaih­to­eh­to­na”, Pie­ti­läi­nen ar­ve­lee

Vas­taa­vas­ti kun tar­kas­tel­laan la­dat­ta­vil­la hyb­ri­deil­lä tai säh­kö­au­toil­la aja­via kul­jet­ta­jia, jot­ka edus­ta­vat 48,6 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta, mie­li­ku­va pyö­räh­tää jäl­leen ym­pä­ri: 77 pro­sen­til­la joko po­si­tii­vi­nen, tai erit­täin po­si­tii­vi­nen mie­li­ku­va ja vain kol­me pro­sent­tia suh­tau­tuu joko ne­ga­tii­vi­ses­ti, tai erit­täin ne­ga­tii­vi­ses­ti säh­köis­tet­tyi­hin ajo­neu­voi­hin.

“Täs­sä ko­ros­tuu se, et­tä säh­kö­au­ton kan­ta­maa ei ole ko­et­tu­kaan re­aa­li­maa­il­man ko­ke­muk­sen myö­tä ra­joit­teek­si, tai la­dat­ta­va hyb­ri­di täyt­tää ly­hy­en mat­kan vaa­ti­muk­set säh­kö­a­jol­la ja tuo tur­vaa pit­kil­le mat­koil­le tai ve­to­tar­pei­siin. Usein ajo­ko­ke­mus muut­taa mie­li­ku­vaa täy­sin”, Pie­ti­läi­nen ker­too

“Ko­ko­nai­suu­te­na voi­daan to­de­ta, et­tä jo­kai­nen käyt­tö­voi­ma löy­tää edel­leen os­ta­jan­sa, sil­lä me­di­a­huo­mi­os­ta huo­li­mat­ta ku­lut­ta­jat osaa­vat kyl­lä teh­dä va­li­tan­sa omien miel­ty­mys­ten­sä ja vaa­ti­mus­ten­sa pe­rus­teel­la. La­dat­ta­va hyb­ri­di on vain yk­si mo­nes­ta, joka kel­paa edel­leen use­al­le ja säh­kö­au­tot ovat ylei­ses­ti käy­neet koko al­ku­vuo­den to­del­la hy­vin kau­pak­si", Pie­ti­läi­nen päät­tää.

Ky­se­ly uu­ti­soin­nin vai­ku­tuk­ses­ta mie­li­ku­vaan hyb­ri­di­a­jo­neu­vois­ta to­teu­tet­tiin 13.–20.2.2025 ja se lä­he­tet­tiin Sa­kan asi­ak­kail­le säh­kö­pos­tit­se. Vas­tauk­sia saa­tiin yh­teen­sä 2212 kap­pa­let­ta.

Au­to­Bild / Saka

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN