Audi Sport toteutti S1 Hoonitronin koko kehitystyön, mukaan lukien teknologian, Neckarsulmin toimipisteessä – se sopii täydellisesti projektiin, koska siellä valmistetaan myös Audi RS e-tron GT:tä.

Audi Sport toteutti S1 Hoonitronin koko kehitystyön, mukaan lukien teknologian, Neckarsulmin toimipisteessä – se sopii täydellisesti projektiin, koska siellä valmistetaan myös Audi RS e-tron GT:tä.

Patrick Runte

Ken Block ja Audi S1 Hoonitron: Ainutkappale leffaa varten

Audi kehitti täyssähköisen ainutkappaleen Elektrikhana-videota varten.

Auto Bild.Uutiset

"S1 Hoo­nit­ron yh­dis­tää pal­jon sitä, mis­tä Au­di tuli kuu­lui­sak­si jo 1980-lu­vul­la", sa­noo Ken Block, jon­ka in­nos­tus Au­din ral­li­au­to­ja koh­taan he­rä­si jo nuo­re­na.

”Esi­mer­kik­si au­ton upea ae­ro­dy­na­miik­ka on nyt kään­net­ty täy­sin mo­der­niin muo­toon. Mi­nus­ta on hie­noa, et­tä Au­din suun­nit­te­li­jat ovat saa­neet ins­pi­raa­ti­o­ta omas­ta men­nei­syy­des­tään, ja et­tä he ovat siir­tä­neet au­ton tek­nii­kat ja ul­ko­nä­ön ai­nut­laa­tui­sel­la ta­val­la ny­ky­päi­vään.”

Au­di S1 Hoo­nit­ro­nis­sa on kak­si säh­kö­moot­to­ria, ne­li­ve­to, riit­tä­väs­ti te­hoa, hii­li­kui­tui­nen kori, ja se täyt­tää FIA:n edel­lyt­tä­mät täy­del­li­set tur­val­li­suus­s­tan­dar­dit.

Mar­ras­kuus­sa 2021 Block tu­tus­tui au­toon en­sim­mäi­sen ker­ran

"Au­di an­toi mi­nul­le mah­dol­li­suu­den tes­ta­ta sitä muu­ta­man päi­vän ajan Sak­sas­sa", Ken Block ker­too.

”Tun­nen mo­nen­lai­sia polt­to­moot­to­reil­la ja vaih­teis­toil­la käy­tet­tä­viä au­to­ja, mut­ta täs­sä oli pal­jon uut­ta opit­ta­vaa. Pyö­ri­mi­nen ym­py­rää 150 km/h suo­raan py­säh­dyk­sis­tä – vain kaa­su­jal­kaa­ni pai­na­en – on mi­nul­le ai­van uu­si ko­ke­mus. Kii­tän koko Au­di Sport -jouk­ku­et­ta eri­no­mai­ses­ta tii­mi­työs­tä.”

Au­di Sport to­teut­ti S1 Hoo­nit­ro­nin koko ke­hi­tys­työn, mu­kaan lu­kien tek­no­lo­gi­an, Nec­kar­sul­min toi­mi­pis­tees­sä – se so­pii täy­del­li­ses­ti pro­jek­tiin, kos­ka siel­lä val­mis­te­taan myös Au­di RS e-tron GT:tä.

Au­di De­sign In­gols­tad­tis­sa vas­ta­si tyy­lis­tä, joka on ol­lut kaik­kea muu­ta kuin uraa­uur­ta­vaa työ­tä Marc Lich­tel­le ja hä­nen tii­mil­leen.

"Kun kuu­lim­me en­sim­mäis­tä ker­taa täs­tä pro­jek­tis­ta, koko tii­mi in­nos­tui vä­lit­tö­mäs­ti: meil­lä oli mah­dol­li­suus ke­hit­tää au­to, jos­sa yh­dis­tyy brän­dim­me le­gen­da tu­le­vai­suu­teen", sa­noo Au­din pää­suun­nit­te­li­ja.

Haas­teet oli­vat val­ta­via

”Kyse oli mo­der­nin, täys­säh­köi­sen tul­kin­nan luo­mi­ses­ta S1 Pi­kes Peak -mal­lin hen­ges­sä. Ai­ka­ja­na oli erit­täin tiuk­ka; vaik­ka suun­nit­te­lup­ro­ses­sim­me kes­tää yleen­sä yh­des­tä puo­leen­tois­ta vuo­teen, meil­lä oli vain nel­jä viik­koa ai­kaa en­sim­mäi­ses­tä piir­rok­ses­ta lo­pul­li­seen suun­nit­te­luun. Olim­me jat­ku­vas­ti yh­tey­des­sä Ken Bloc­kiin ja hä­nen tii­miin­sä, ja osal­lis­tuim­me in­ten­sii­vi­seen tie­to­jen vaih­toon.”

Fa­nit voi­vat pian näh­dä yh­dys­val­ta­lais­täh­den me­nes­tyk­sen pro­jek­tin myö­tä oma­koh­tai­ses­ti: työ­ni­mel­lä Elekt­rik­ha­na Ken Block ja hä­nen tii­min­sä ai­ko­vat tuot­taa seu­raa­van vi­de­on kuu­lui­sas­ta Gymk­ha­na-sar­jas­taan, jos­sa on mu­ka­na S1 Hoo­nit­ron.

”Yh­teis­työ Au­din kans­sa on mi­nul­le hy­vin eri­tyi­nen kump­pa­nuus. Brän­di ja sen in­to­hi­mo moot­to­riur­hei­luun mo­ti­voi­vat mi­nua läh­te­mään ral­lin pa­riin”, Ken Block sa­noo.

"Se, et­tä Au­di on nyt ke­hit­tä­nyt tä­män au­ton mi­nul­le ja tii­mil­le­ni, ja et­tä merk­ki on liit­ty­nyt seu­raam­me seu­raa­vaan pro­jek­tiim­me, on teh­nyt mi­nul­le unel­mas­ta tot­ta. Hoo­nit­ron kir­joit­taa seu­raa­vaa lu­kua his­to­ri­aam­me ja vie Gymk­ha­na-ta­ri­nam­me tu­le­vai­suu­teen.

Ky­sees­sä on ta­ri­na tu­le­vai­suu­des­ta, jota myös kaik­ki Au­dil­la odot­ta­vat:

"Tii­mim­me on li­sän­nyt mo­ti­vaa­ti­o­ta, kos­ka tie­däm­me, et­tä ke­hi­täm­me au­toa Ken Bloc­kin kans­sa teh­tä­vään vi­de­oon, jota mil­joo­nat ih­mi­set ym­pä­ri maa­il­maa kat­so­vat." sa­noo Marc Lich­te.

”Nämä uu­det ins­pi­raa­ti­ot ovat myös ää­rim­mäi­sen tär­kei­tä päi­vit­täi­ses­sä työs­säm­me. Tä­män au­ton ke­hi­tys roh­kai­see mei­tä lä­hes­ty­mään tu­le­via pro­jek­te­ja en­tis­tä avoi­mem­mal­la ja edis­tyk­sel­li­sem­mäl­lä ajat­te­lu­ta­val­la”, hän päät­tää.

Au­di UK / Juha Pel­to­nen Kuva Pat­rick Run­te

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU