Audi Sport toteutti S1 Hoonitronin koko kehitystyön, mukaan lukien teknologian, Neckarsulmin toimipisteessä – se sopii täydellisesti projektiin, koska siellä valmistetaan myös Audi RS e-tron GT:tä.

Audi Sport toteutti S1 Hoonitronin koko kehitystyön, mukaan lukien teknologian, Neckarsulmin toimipisteessä – se sopii täydellisesti projektiin, koska siellä valmistetaan myös Audi RS e-tron GT:tä.

Patrick Runte

Ken Block ja Audi S1 Hoonitron: Ainutkappale leffaa varten

Audi kehitti täyssähköisen ainutkappaleen Elektrikhana-videota varten.

Auto Bild.Uutiset

"S1 Hoo­nit­ron yh­dis­tää pal­jon sitä, mis­tä Au­di tuli kuu­lui­sak­si jo 1980-lu­vul­la", sa­noo Ken Block, jon­ka in­nos­tus Au­din ral­li­au­to­ja koh­taan he­rä­si jo nuo­re­na.

”Esi­mer­kik­si au­ton upea ae­ro­dy­na­miik­ka on nyt kään­net­ty täy­sin mo­der­niin muo­toon. Mi­nus­ta on hie­noa, et­tä Au­din suun­nit­te­li­jat ovat saa­neet ins­pi­raa­ti­o­ta omas­ta men­nei­syy­des­tään, ja et­tä he ovat siir­tä­neet au­ton tek­nii­kat ja ul­ko­nä­ön ai­nut­laa­tui­sel­la ta­val­la ny­ky­päi­vään.”

Au­di S1 Hoo­nit­ro­nis­sa on kak­si säh­kö­moot­to­ria, ne­li­ve­to, riit­tä­väs­ti te­hoa, hii­li­kui­tui­nen kori, ja se täyt­tää FIA:n edel­lyt­tä­mät täy­del­li­set tur­val­li­suus­s­tan­dar­dit.

Mar­ras­kuus­sa 2021 Block tu­tus­tui au­toon en­sim­mäi­sen ker­ran

"Au­di an­toi mi­nul­le mah­dol­li­suu­den tes­ta­ta sitä muu­ta­man päi­vän ajan Sak­sas­sa", Ken Block ker­too.

”Tun­nen mo­nen­lai­sia polt­to­moot­to­reil­la ja vaih­teis­toil­la käy­tet­tä­viä au­to­ja, mut­ta täs­sä oli pal­jon uut­ta opit­ta­vaa. Pyö­ri­mi­nen ym­py­rää 150 km/h suo­raan py­säh­dyk­sis­tä – vain kaa­su­jal­kaa­ni pai­na­en – on mi­nul­le ai­van uu­si ko­ke­mus. Kii­tän koko Au­di Sport -jouk­ku­et­ta eri­no­mai­ses­ta tii­mi­työs­tä.”

Au­di Sport to­teut­ti S1 Hoo­nit­ro­nin koko ke­hi­tys­työn, mu­kaan lu­kien tek­no­lo­gi­an, Nec­kar­sul­min toi­mi­pis­tees­sä – se so­pii täy­del­li­ses­ti pro­jek­tiin, kos­ka siel­lä val­mis­te­taan myös Au­di RS e-tron GT:tä.

Au­di De­sign In­gols­tad­tis­sa vas­ta­si tyy­lis­tä, joka on ol­lut kaik­kea muu­ta kuin uraa­uur­ta­vaa työ­tä Marc Lich­tel­le ja hä­nen tii­mil­leen.

"Kun kuu­lim­me en­sim­mäis­tä ker­taa täs­tä pro­jek­tis­ta, koko tii­mi in­nos­tui vä­lit­tö­mäs­ti: meil­lä oli mah­dol­li­suus ke­hit­tää au­to, jos­sa yh­dis­tyy brän­dim­me le­gen­da tu­le­vai­suu­teen", sa­noo Au­din pää­suun­nit­te­li­ja.

Haas­teet oli­vat val­ta­via

”Kyse oli mo­der­nin, täys­säh­köi­sen tul­kin­nan luo­mi­ses­ta S1 Pi­kes Peak -mal­lin hen­ges­sä. Ai­ka­ja­na oli erit­täin tiuk­ka; vaik­ka suun­nit­te­lup­ro­ses­sim­me kes­tää yleen­sä yh­des­tä puo­leen­tois­ta vuo­teen, meil­lä oli vain nel­jä viik­koa ai­kaa en­sim­mäi­ses­tä piir­rok­ses­ta lo­pul­li­seen suun­nit­te­luun. Olim­me jat­ku­vas­ti yh­tey­des­sä Ken Bloc­kiin ja hä­nen tii­miin­sä, ja osal­lis­tuim­me in­ten­sii­vi­seen tie­to­jen vaih­toon.”

Fa­nit voi­vat pian näh­dä yh­dys­val­ta­lais­täh­den me­nes­tyk­sen pro­jek­tin myö­tä oma­koh­tai­ses­ti: työ­ni­mel­lä Elekt­rik­ha­na Ken Block ja hä­nen tii­min­sä ai­ko­vat tuot­taa seu­raa­van vi­de­on kuu­lui­sas­ta Gymk­ha­na-sar­jas­taan, jos­sa on mu­ka­na S1 Hoo­nit­ron.

”Yh­teis­työ Au­din kans­sa on mi­nul­le hy­vin eri­tyi­nen kump­pa­nuus. Brän­di ja sen in­to­hi­mo moot­to­riur­hei­luun mo­ti­voi­vat mi­nua läh­te­mään ral­lin pa­riin”, Ken Block sa­noo.

"Se, et­tä Au­di on nyt ke­hit­tä­nyt tä­män au­ton mi­nul­le ja tii­mil­le­ni, ja et­tä merk­ki on liit­ty­nyt seu­raam­me seu­raa­vaan pro­jek­tiim­me, on teh­nyt mi­nul­le unel­mas­ta tot­ta. Hoo­nit­ron kir­joit­taa seu­raa­vaa lu­kua his­to­ri­aam­me ja vie Gymk­ha­na-ta­ri­nam­me tu­le­vai­suu­teen.

Ky­sees­sä on ta­ri­na tu­le­vai­suu­des­ta, jota myös kaik­ki Au­dil­la odot­ta­vat:

"Tii­mim­me on li­sän­nyt mo­ti­vaa­ti­o­ta, kos­ka tie­däm­me, et­tä ke­hi­täm­me au­toa Ken Bloc­kin kans­sa teh­tä­vään vi­de­oon, jota mil­joo­nat ih­mi­set ym­pä­ri maa­il­maa kat­so­vat." sa­noo Marc Lich­te.

”Nämä uu­det ins­pi­raa­ti­ot ovat myös ää­rim­mäi­sen tär­kei­tä päi­vit­täi­ses­sä työs­säm­me. Tä­män au­ton ke­hi­tys roh­kai­see mei­tä lä­hes­ty­mään tu­le­via pro­jek­te­ja en­tis­tä avoi­mem­mal­la ja edis­tyk­sel­li­sem­mäl­lä ajat­te­lu­ta­val­la”, hän päät­tää.

Au­di UK / Juha Pel­to­nen Kuva Pat­rick Run­te

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN