Suola ja kosteus pääsevät tekemään tuhojaan auton alustassa, jota harva muistaa tai edes tajuaa pestä.

Suola ja kosteus pääsevät tekemään tuhojaan auton alustassa, jota harva muistaa tai edes tajuaa pestä.

Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?

Viime vuosina talvien sääolosuhteet ovat olleet Suomessa poikkeukselliset.

Auto Bild.Uutiset

Eten­kin hel­mi­kuun lä­hes en­nä­tyk­sel­li­sis­tä sa­de­mää­ris­tä ker­toi Hel­sin­gin Sa­no­mis­sa ei­len Il­ma­tie­teen lai­tok­sen me­te­o­ro­lo­gi As­ko Hu­ti­la.

Tä­nä­kin vuon­na tal­vi on ol­lut lau­ha ja lumi on tul­lut usein ve­te­nä, jon­ka ta­kia jo huo­no­kun­toi­nen tie­ver­kos­tom­me on ra­pis­tu­nut en­ti­ses­tään.

Tie­ver­kos­to ei kui­ten­kaan ra­pis­tu yk­sin, sil­lä eten­kin au­tom­me jou­tu­vat nor­maa­lia ko­vem­mal­le ra­si­tuk­sel­le tal­vien muut­tu­es­sa ai­na vain lau­hem­mik­si.

Jat­ku­vas­ti mär­kä au­to, tie­suo­la, hie­koi­tus­hiek­ka ja läm­mön­vaih­te­lut. Nämä te­ki­jät ra­pis­tut­ta­vat tie­ver­kos­ton li­säk­si eri­tyi­ses­ti au­to­jam­me. Ku­lu­va tal­vi yh­des­sä edel­lis­ten lau­ho­jen tal­vien kans­sa ovat ra­sit­ta­neet au­to­ja eri­tyi­sen pal­jon.

Nor­maa­lis­ti tal­vi­sin on use­am­pia pi­dem­piä pak­kas­jak­so­ja, jol­loin keli kui­vuu, suo­laus­ta vä­hen­ne­tään ja eten­kin ruos­tu­mi­nen hi­das­tuu. Vii­me vuo­si­na täl­lai­set jak­sot ovat ol­leet suu­res­sa osas­sa Suo­mea har­vas­sa lau­han ke­lin ta­kia.

Suo­ma­lai­nen pe­see au­ton­sa kes­ki­mää­rin nel­jä ker­taa vuo­des­sa

Suo­ma­lai­set ovat tun­ne­tus­ti niuk­ko­ja pe­set­tä­mään au­to­jaan eten­kin täl­lai­si­na ai­koi­na, kun huo­not ke­lit ovat jat­ku­neet kuu­kau­sia. Li­kai­nen au­to on mitä par­hain kas­vu­a­lus­ta ruos­teel­le, kun epä­puh­tau­det ovat pint­ty­neet pit­kään pe­se­mät­tö­män au­ton maa­li­pin­taan.

Ti­lan­ne on kui­ten­kin vie­lä tä­tä­kin huo­nom­pi au­ton alus­ta­ra­ken­teis­sa, joi­ta ei pes­tä sen­kään ver­taa. Suo­la ja kos­teus pää­se­vät te­ke­mään tu­ho­jaan au­ton alus­tas­sa, jota har­va muis­taa tai edes ta­ju­aa pes­tä.

”Kuin­ka moni on edes kur­kan­nut au­ton­sa al­le, pe­rään­kuu­lut­taa Suo­men Ruos­tee­nes­to­liik­kei­den Osuus­kun­nan toi­mi­tus­joh­ta­ja Tee­mu Suo­ve­si”.

Mo­nel­le voi­vat­kin tul­la yl­lä­tyk­se­nä vii­meis­ten tal­vien ai­heut­ta­mat va­hin­got, kos­ka on­gel­mat ovat hy­vin pii­los­sa nor­maa­lin au­ton omis­ta­jan kat­seil­ta.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN