KTM X-Bow -mallien ajo-ominaisuuksia on Wimmer-virityksen avulla kohennettu esimerkiksi parantamalla maaefektiä.

KTM X-Bow -mallien ajo-ominaisuuksia on Wimmer-virityksen avulla kohennettu esimerkiksi parantamalla maaefektiä.

KTM X-Bow: Tämä ohjus kiihtyy sataan alle neljän sekunnin!

Lastuvirityksiin ja kaikenlaiseen muuhun moottori- ja alusta­vii­laukseen erikoistunut paja nimeltä Wimmer toimii Saksan Solingenissa. Nyt paja julkistaa jälleen nopeaa materiaalia.

Auto Bild.Uutiset

Moot­to­ri- ja alus­ta­vi­ri­tys­ten ohel­la oh­jel­mis­tos­sa ovat myös esi­mer­kik­si kä­sin­teh­dyt ros­te­ri­set pa­ko­put­kis­tot sekä eri­kois­te­hok­kaat jar­rut.

Wim­mer pyr­kii rää­tä­löi­mään jo­kai­sen te­ke­män­sä au­to­yk­si­lön moot­to­rin asi­ak­kaan vaa­ti­mus­ten mu­kai­sek­si kä­si­työ­nä. Täs­sä on tär­ke­ä­nä apu­na Dy­no­Jet-jar­ru­penk­ki.

KTM puo­les­taan val­mis­taa X-Bow -su­pe­rau­toa, jon­ka Wim­mer päät­ti ot­taa jat­ko­ja­los­tuk­sen koh­teik­si.

X-Bow GT:n ta­pauk­ses­sa Wim­mer asen­si me­tal­li­sen ka­ta­ly­saat­to­rin, teki muu­tok­sia tur­bo­ah­ti­meen, asen­si kor­ke­a­pai­ne-ben­sii­ni­pum­pun ja te­ho­vir­taa­van Wim­mer-pa­ko­put­kis­ton.

Moot­to­rin si­säl­lä on pal­jon mui­ta­kin eri­koi­so­sia, sa­ma­ten alus­tas­sa. Jät­ti­mäi­ses­sä Wim­mer Evo 2 -hii­li­kui­tu­sii­vek­kees­sä on sää­det­tä­vä lä­pät.

KTM X-Bow GT:n al­ku­pe­räi­nen te­ho­lu­ke­ma 285 he­vos­voi­maa (210 kW) ja mak­si­mi­vään­tö 420 Nm on ko­ro­tet­tu nu­me­roi­hin 485 hv (357 kW) sekä 520 Nm.

Ver­tai­lun vuok­si erit­täin no­pea Mer­ce­des-Benz AMG 45 ke­hit­tää lit­ra­te­hoa "vain" 180 hv/l, kun taas Wim­me­rin vi­rit­tä­mä X-Bow GT tuot­taa lit­ra­te­hok­si 242,5 he­vos­voi­maa.

Ai­ka huo­mat­ta­va mää­rä var­sin­kin, kun oma­mas­saa ker­tyy vain 850 ki­loa.

Teho-pai­no­suh­teek­si mai­ni­taan 1,75 kg/hv ja si­vut­tais­kiih­ty­vyy­dek­si ka­tu­ren­kain 1,5 G.

Näil­lä eväin nol­las­ta sa­taan tai­puu al­le nel­jään se­kun­tiin ja huip­pu­no­peu­dek­si saa­daan 255  km/h.

Ajo-omi­nai­suuk­sia on ko­hen­net­tu esi­mer­kik­si pa­ran­ta­mal­la maa­e­fek­tiä.

KTM X-Bow R -ver­si­os­ta Wim­mer tai­koi te­hoa 455 he­vos­voi­maa (335
kW), mak­si­mi­vään­nön aset­tu­es­sa 500 Nm ta­sol­le. Nor­maa­li­ver­si­on ar­vot ovat 300 hv (220 kW) sekä 400 Nm.

Huip­pu­no­peut­ta 785-ki­loi­sel­le X-Bow R:lle lu­va­taan 248 km/h ja tä­hän­kin mal­liin saa Wim­mer Evo 2 -sii­vek­keen.

Li­sä­va­rus­tee­na ovat tar­jol­la kil­pa­kyt­kin sekä ta­saus­pyö­räs­tön luk­ko. Ren­kai­den vaih­toa ra­dal­la no­peut­taa kes­kus­mut­te­rin käyt­tö.

Kaik­kiin ver­si­oi­hin saa li­sä­hin­taan myös usei­ta hii­li­kui­tuo­sia.

So­ke­ri­na poh­jal­la on KTM X-Bow RR, joka on to­del­li­nen oh­jus – sitä ei to­sin saa ka­tu­kil­piin. RR tar­jo­aa te­hoa 370 he­vos­voi­maa (272 kW).

Kaik­kiin ver­si­oi­hin on kuu­lem­ma tar­jol­la vie­lä run­sas mää­rä mui­at vi­ri­tys­kom­po­nent­te­ja.

Kat­so sa­mal­la, mi­ten ta­val­li­nen KTM X-Bow GT mit­te­lee vi­de­ol­la voi­mia McLa­ren 12C Spi­de­ria vas­taan.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU