Huolimatta siitä, että Ineos Grenadier näyttää perinteiseltä Land Rover Defenderiltä, siinä ei käytetä vanhan mallin komponentteja.

Huolimatta siitä, että Ineos Grenadier näyttää perinteiseltä Land Rover Defenderiltä, siinä ei käytetä vanhan mallin komponentteja.

Kummitteleeko vanha Land Rover Defender? Tikapuurunko, jäykät akselit ja BMW-moottorit vahvasti kuvioissa!

Lontoossa toimiva erikoisverstas Ineos tuo 2021 markkinoille perinteisen Land Rover Defenderin tyylisen maasturin – siinä on tikapuurunko, jäykät akselit sekä BMW-perua edustava 3,0-litrainen rivikuutonen.

Auto Bild.Uutiset

Le­gen­daa­ri­sen al­ku­pe­räi­sen Land Ro­ver De­fen­der 110 -mal­lin tuo­tan­to päät­tyi vuon­na 2016, kun mal­lia oli kaik­ki­ne muun­nel­mi­neen val­mis­tet­tu yli kak­si mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

Ku­lu­van vuo­den puo­li­vä­lis­sä esi­tel­tiin täy­sin uu­si De­fen­der, joka joi­den­kin Land Ro­ver -har­ras­ta­jien mie­les­tä on lii­an ny­ky­ai­kai­nen.

Kai­kil­le niil­le, jot­ka su­re­vat al­ku­pe­räis­tä De­fen­de­riä, voi­daan nyt pal­jas­taa, et­tä vuon­na 2021 sel­lai­nen suo­rit­taa pa­luun mark­ki­noil­le - ni­mel­lä Ine­os Gre­na­dier!

Mal­lis­sa on ti­ka­puu­run­ko, pe­rin­teis­tä Off-Road -tek­niik­kaa sekä te­hok­kaat BMW-moot­to­rit.

Ei sa­mo­ja osia kuin al­ku­pe­räi­ses­sä De­fen­de­ris­sä

Huo­li­mat­ta sii­tä, et­tä Ine­os Gre­na­dier näyt­tää pe­rin­tei­sel­tä Land Ro­ver De­fen­de­ril­tä, sii­nä ei käy­te­tä van­han mal­lin kom­po­nent­te­ja.

Ine­os Au­to­mo­ti­ve -yri­tys, jon­ka pää­kont­to­ri si­jait­see Lon­toos­sa, on ke­mi­an alan yri­tys­ten ryh­mä, jol­la on oma au­to-osas­to.

Alun pe­rin yri­tyk­sen pe­rus­ta­ja Jim Ratc­lif­fe ha­lu­si jat­kaa van­han De­fen­de­rin val­mis­tus­ta li­sens­sil­lä, mu­kaan lu­kien al­ku­pe­räi­set tuo­tan­to­lai­tok­set. Ja­gu­ar Land Ro­ver (JLR) kui­ten­kin es­ti yri­tyk­sen.

Niin­pä Ratc­lif­fe palk­ka­si ke­hit­tä­jä­tii­min ja aloit­ti alus­ta.

Nyt Ine­os on esi­tel­lyt Gre­na­die­rin lo­pul­li­sen suun­nit­te­lun. Ul­ko­nä­kö on hy­vin sa­man­lai­nen ver­rat­tu­na al­ku­pe­räi­seen De­fen­de­riin. Kul­mi­kas kori, ly­hy­et yli­tyk­set, pyö­re­ät va­lot sekä kat­toik­ku­nat viit­taa­vat ereh­ty­mät­tä al­ku­pe­räi­seen De­fen­de­riin.

Sa­man­kal­tai­suus on it­se asi­as­sa niin voi­ma­kas, et­tä Au­to­mo­bi­le Mag -jul­kai­sun mu­kaan Ja­gu­ar Land Ro­ver ryh­tyi il­mei­ses­ti oi­keu­del­li­siin toi­miin Gre­na­die­ria vas­taan - mut­ta epä­on­nis­tui sii­nä.

25 000 Gre­na­die­ria vuo­des­sa

Ine­os Gre­na­die­rin mai­ni­taan tar­jo­a­van sa­man­lai­sia Off-Road -omi­nai­suuk­sia kuin al­ku­pe­räi­sen De­fen­de­rin.

Uut­ta pai­nos­ta ra­ken­ne­taan Wa­le­sin Brid­gen­dis­sä, it­se asi­as­sa vain puo­len tun­nin ajo­mat­kan pääs­sä As­ton Mar­ti­nin uu­des­ta tuo­tan­to­lai­tok­ses­ta.

Ineosin tavoitteet ovat kunnianhimoiset: vuodesta 2024 lähtien aiotaan valmistaa vuosittain 25 000 Ineos Grenadieria.

Ineosin tavoitteet ovat kunnianhimoiset: vuodesta 2024 lähtien aiotaan valmistaa vuosittain 25 000 Ineos Grenadieria.

Ine­os ai­koo luo­da teh­taal­le vuo­des­ta 2021 noin 200 uut­ta työ­paik­kaa. Vuo­teen 2024 men­nes­sä siel­lä pi­täi­si ol­la jo 500 työ­paik­kaa.

Ine­o­sin ta­voit­teet ovat kun­ni­an­hi­moi­set: vuo­des­ta 2024 läh­tien ai­o­taan val­mis­taa vuo­sit­tain 25 000 Ine­os Gre­na­die­ria.

Al­ku­pe­räi­sen De­fen­de­rin ta­paan Gre­na­die­ris­sa luo­te­taan ti­ka­puu­run­koon, jäyk­kiin ak­se­lei­hin, kol­meen ta­saus­pyö­räs­tön luk­koon sekä jat­ku­vaan ne­li­ve­toon. Run­ko on val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta.

Näi­den seik­ko­jen pi­täi­si rau­hoit­taa epäi­li­jöi­tä, jot­ka pel­kää­vät Gre­na­die­ris­ta voi­van tul­la vain hal­pa ko­pio De­fen­de­ris­tä.

Gre­na­die­rin sa­no­taan ole­van saa­ta­va­na eri­lai­si­na ko­ri­mal­lei­na, mu­kaan lu­kien avo­la­va ja pa­ket­ti­au­to.

BMW:n moot­to­rei­ta

Ine­os Gre­na­dier on tar­koi­tet­tu koh­tuul­li­sen hin­tai­sek­si työ­puur­ta­jak­si, ja eri­tyi­sen mie­len­kiin­toi­se­na yk­si­tyis­koh­ta­na moot­to­rit juon­tu­vat BMW:ltä.

Ine­os Gre­na­die­riin on lu­vas­sa BMW:n tur­bo­die­se­lei­tä ja ben­sii­ni­moot­to­rei­ta, ja aloi­tus­mal­lis­sa on 3,0-lit­rai­nen tur­bo­ah­det­tu ri­vi­kuu­to­nen.

Ine­os käyt­tää Gre­na­die­ris­sa ZF:n 8-no­peuk­sis­ta au­to­maat­ti­vaih­teis­toa; ma­nu­aa­li­laa­tik­koa ei ole lain­kaan lu­vas­sa.

Si­sus­tuk­sen osal­ta Gre­na­dier ei ole vie­lä täy­sin val­mis. Ine­o­sin mu­kaan sen tu­li­si ol­la toi­mi­va ja vank­ka, ja et­tä si­sä­ti­lois­sa käy­tet­täi­siin BMW-kom­po­nent­te­ja.

Jos muu­ten vie­lä ih­met­te­let, mis­tä Gre­na­dier sai mal­li­ni­men­sä, niin mal­li­ni­mi juon­tuu tyy­lik­kääs­tä Lon­toon pu­bis­ta, jos­sa joh­ta­ja Ratc­lif­fe kek­si ky­sei­sen maas­tu­rin ide­an.

Jan Göt­ze, Mo­ritz Doka / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU