Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä.

Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä.

Volkswagen

Luksusluokasta kompaktiluokkaan: Volkswagenin lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäyttö

Täysin uudessa ajoelämyksessä ohjenuolet ja -merkinnät näkyvät todelliseen ympäristöön lisättynä.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen yh­dis­tää vir­tu­aa­lis­ta maa­il­maa to­del­li­seen maa­il­maan li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­töl­lä (AR HUD). In­no­va­tii­vi­nen jär­jes­tel­mä hei­jas­taa va­li­tut sym­bo­lit dy­naa­mi­ses­ti au­ton ym­pä­ris­tös­sä oi­ke­as­sa koh­das­sa.

Volks­wa­gen ot­ti en­sim­mäi­se­nä au­ton­val­mis­ta­ja­na tä­män tek­no­lo­gi­an käyt­töön kom­pak­tis­sa ko­ko­luo­kas­sa teh­den sii­tä edul­li­sem­man mo­nil­le asi­ak­kail­le. Uu­det toi­min­not otet­tiin en­sim­mäi­se­nä käyt­töön täys­säh­köi­sis­sä ID.3- ja ID.4-mal­leis­sa.

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­tön avul­la Volks­wa­gen avaa kul­jet­ta­jan näy­töl­le ai­van uu­sia nä­ky­miä. Uu­si tek­no­lo­gia on maa­il­man­laa­jui­ses­ti ai­to in­no­vaa­tio, ja Volks­wa­gen päät­ti lan­see­ra­ta sen vo­lyy­mi­mal­leis­sa. Brän­di jat­kaa va­lit­se­mal­laan lin­jal­la tar­jo­ta huip­pu­tek­no­lo­gi­sia omi­nai­suuk­sia koh­tuul­li­seen hin­taan.

”Olem­me esi­tel­leet ai­don in­no­vaa­ti­on sar­ja­tuo­tan­to­mal­lis­sa. Em­me­kä teh­neet tätä pre­mium-au­tois­sa, vaan kom­pak­tis­sa täys­säh­köi­ses­sä ID.-mal­li­per­hees­sä. Uraa­uur­ta­vien tek­no­lo­gi­oi­den tuo­mi­nen mo­nien asi­ak­kai­den saa­ta­vil­le on Volks­wa­ge­nin ydi­no­saa­mis­ta,” sa­noo Volks­wa­ge­nin ke­hi­tys­joh­ta­ja Frank Welsch.

Kak­si näyt­tö­a­lu­et­ta, kak­si ta­soa

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näyt­tö hei­jas­taa kul­jet­ta­jal­le tär­kei­tä tie­to­ja tuu­li­la­sin kah­teen näyt­tö­a­lu­ee­seen kah­des­sa ta­sos­sa. Oh­je­mer­kit näy­te­tään au­to­maat­ti­ses­ti noin 1,8 met­rin le­vey­del­lä ja noin kym­me­nen met­rin pääs­sä kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­täs­sä.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien tie­dot, kään­ty­mi­seen ke­hot­ta­vat nuo­let sekä na­vi­goi­ta­van rei­tin läh­tö- ja pää­tös­pis­teet näy­te­tään vir­tu­aa­li­ses­ti täl­lä näyt­tö­a­lu­eel­la.

Toi­sen näy­tön ala­puo­lel­le si­joi­te­tus­sa ma­ta­las­sa nau­has­sa on lä­hem­pä­nä si­jait­se­va vir­tu­aa­li­nen näyt­tö, jos­sa nä­ky­vät staat­ti­ses­ti ajo­no­peus, lii­ken­ne­merk­ki­tie­dot sekä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien ja na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män tie­dot. Ne näyt­tä­vät kel­lu­van kul­jet­ta­jan edes­sä noin kol­men met­rin pääs­sä.

Näyt­tö­a­lu­eet on si­joi­tet­tu joh­don­mu­kai­ses­ti oi­keil­le pai­koil­le ajo­neu­von ul­ko­puo­li­seen to­del­li­seen ym­pä­ris­töön ja toi­min­not näy­te­tään dy­naa­mi­ses­ti. Kun ajo­neu­vo lä­hes­tyy ris­teys­tä, jos­ta sen pi­täi­si na­vi­goin­ti­tie­to­jen mu­kaan kään­tyä, kul­jet­ta­ja nä­kee kak­si mer­kin­tää: en­sin hän saa en­na­koi­van il­moi­tuk­sen kään­ty­mi­ses­tä tien pin­nas­sa ja ris­teyk­ses­sä hä­nel­le näy­te­tään kol­mea nuol­ta.

Mitä lä­hem­mäk­si ris­teys­tä kul­jet­ta­ja ajaa, sitä suu­rem­pa­na nuo­let näy­te­tään. Sa­mal­la ne him­me­ne­vät, jot­ta nä­ky­mä tie­hen säi­lyy sel­ke­ä­nä. Näyt­tö­jä ke­hit­tä­es­sään Volks­wa­ge­nin pe­ri­aat­tee­na oli ”vä­hem­män on enem­män”, min­kä an­si­os­ta kul­jet­ta­jaa ei mis­sään ti­lan­tees­sa häi­ri­tä lii­al­li­sel­la tie­to­mää­räl­lä.

Vies­tit ja va­roi­tuk­set

Kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist nä­kyy kau­em­mak­si si­joi­te­tus­sa näy­tös­sä: jos ajo­neu­vo liik­kuu lä­hel­le kais­ta­vii­vaa il­man, et­tä suun­ta­vilk­ku on kyt­ket­ty­nä, oman kais­tan reu­naa ko­ros­te­taan orans­sil­la vä­ril­lä. Kun au­ton kes­kel­lä kais­taa pi­tä­vä Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä on käy­tös­sä, näyt­töön il­mes­tyy kak­si vih­re­ää vii­vaa.

Toi­sen ajo­neu­von pe­räs­sä ajet­ta­es­sa näyt­tö mer­kit­see edel­lä aja­van ajo­neu­von vä­ril­li­sel­lä rai­dal­la heti, kun mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din (ACC) tai Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­daan. Jos kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät on kyt­ket­ty pois pääl­tä, kul­jet­ta­jal­le näy­te­tään pu­nai­nen va­roi­tus­sig­naa­li, jos hän ajaa vaa­ral­li­sen lä­hel­le edes­sä aja­vaa au­toa.

Sy­väl­lä ko­je­lau­dan si­säl­lä

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­tön tek­ni­nen sy­dän on ko­je­lau­dan al­le si­joi­tet­tu ku­van­muo­dos­tu­syk­sik­kö (PGU, Pic­tu­re Ge­ne­ra­ti­on Unit). Erit­täin kirk­kaan lcd-näy­tön kuva hei­jas­tuu kah­den pei­lin kaut­ta ja jär­jes­tel­män op­tiik­ka ja­kaa sen lä­hi­kent­tä- ja kau­ko­a­lu­ei­siin.

Ta­so­pei­lit vä­lit­tä­vät ku­van edel­leen suu­reen, ko­ve­raan pei­liin ja tuu­li­la­siin, jos­ta se nä­kyy vain kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­tän alu­eel­la. Sym­bo­lit näyt­tä­vät kel­lu­van noin kym­me­nen met­rin pääs­sä, yh­tä sel­ke­ä­nä kuin to­del­li­nen ym­pä­ris­tö.

Ku­vat tuot­taa AR Cre­a­tor -ni­mel­lä tun­net­tu oh­jel­mis­to, joka si­jait­see toi­ses­sa ID.:n kah­des­ta kes­kus­tie­to­ko­nees­ta. AR Cre­a­tor mää­rit­te­lee sym­bo­lien oi­ke­an si­jain­nin suh­tees­sa ym­pä­ris­töön.

Näi­tä las­kel­mia var­ten se saa raa­ka­da­taa etu­ka­me­ras­ta, tut­ka-an­tu­ris­ta sekä na­vi­goin­nin kart­ta­tie­dois­ta. Kau­ko­a­lu­eel­la nä­ky­vät tie­dot va­kau­te­taan ajo­neu­von liik­kei­tä nou­dat­ta­en ja mu­kau­te­taan tuu­li­la­si­näy­tön op­tii­kal­le so­pi­vik­si.

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näyt­tö si­säl­tyy mm. Vuo­den Au­tok­si Maa­il­mas­sa 2021 va­li­tun Volks­wa­gen ID.4:n In­fo­tain­ment Plus -pa­ket­tiin, joka si­säl­tää myös kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­te­tun Dis­co­ver Pro -na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män isom­mal­la 12” näy­töl­lä.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te/Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset
Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Vesa Kalske ja Tiina Märijärvi

Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Näitä autoja nuoret ostavat

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

Liiken­neym­py­rässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN