Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä.

Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä.

Volkswagen

Luksusluokasta kompaktiluokkaan: Volkswagenin lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäyttö

Täysin uudessa ajoelämyksessä ohjenuolet ja -merkinnät näkyvät todelliseen ympäristöön lisättynä.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen yh­dis­tää vir­tu­aa­lis­ta maa­il­maa to­del­li­seen maa­il­maan li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­töl­lä (AR HUD). In­no­va­tii­vi­nen jär­jes­tel­mä hei­jas­taa va­li­tut sym­bo­lit dy­naa­mi­ses­ti au­ton ym­pä­ris­tös­sä oi­ke­as­sa koh­das­sa.

Volks­wa­gen ot­ti en­sim­mäi­se­nä au­ton­val­mis­ta­ja­na tä­män tek­no­lo­gi­an käyt­töön kom­pak­tis­sa ko­ko­luo­kas­sa teh­den sii­tä edul­li­sem­man mo­nil­le asi­ak­kail­le. Uu­det toi­min­not otet­tiin en­sim­mäi­se­nä käyt­töön täys­säh­köi­sis­sä ID.3- ja ID.4-mal­leis­sa.

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­tön avul­la Volks­wa­gen avaa kul­jet­ta­jan näy­töl­le ai­van uu­sia nä­ky­miä. Uu­si tek­no­lo­gia on maa­il­man­laa­jui­ses­ti ai­to in­no­vaa­tio, ja Volks­wa­gen päät­ti lan­see­ra­ta sen vo­lyy­mi­mal­leis­sa. Brän­di jat­kaa va­lit­se­mal­laan lin­jal­la tar­jo­ta huip­pu­tek­no­lo­gi­sia omi­nai­suuk­sia koh­tuul­li­seen hin­taan.

”Olem­me esi­tel­leet ai­don in­no­vaa­ti­on sar­ja­tuo­tan­to­mal­lis­sa. Em­me­kä teh­neet tätä pre­mium-au­tois­sa, vaan kom­pak­tis­sa täys­säh­köi­ses­sä ID.-mal­li­per­hees­sä. Uraa­uur­ta­vien tek­no­lo­gi­oi­den tuo­mi­nen mo­nien asi­ak­kai­den saa­ta­vil­le on Volks­wa­ge­nin ydi­no­saa­mis­ta,” sa­noo Volks­wa­ge­nin ke­hi­tys­joh­ta­ja Frank Welsch.

Kak­si näyt­tö­a­lu­et­ta, kak­si ta­soa

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näyt­tö hei­jas­taa kul­jet­ta­jal­le tär­kei­tä tie­to­ja tuu­li­la­sin kah­teen näyt­tö­a­lu­ee­seen kah­des­sa ta­sos­sa. Oh­je­mer­kit näy­te­tään au­to­maat­ti­ses­ti noin 1,8 met­rin le­vey­del­lä ja noin kym­me­nen met­rin pääs­sä kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­täs­sä.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien tie­dot, kään­ty­mi­seen ke­hot­ta­vat nuo­let sekä na­vi­goi­ta­van rei­tin läh­tö- ja pää­tös­pis­teet näy­te­tään vir­tu­aa­li­ses­ti täl­lä näyt­tö­a­lu­eel­la.

Toi­sen näy­tön ala­puo­lel­le si­joi­te­tus­sa ma­ta­las­sa nau­has­sa on lä­hem­pä­nä si­jait­se­va vir­tu­aa­li­nen näyt­tö, jos­sa nä­ky­vät staat­ti­ses­ti ajo­no­peus, lii­ken­ne­merk­ki­tie­dot sekä kul­jet­ta­jaa avus­ta­vien jär­jes­tel­mien ja na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män tie­dot. Ne näyt­tä­vät kel­lu­van kul­jet­ta­jan edes­sä noin kol­men met­rin pääs­sä.

Näyt­tö­a­lu­eet on si­joi­tet­tu joh­don­mu­kai­ses­ti oi­keil­le pai­koil­le ajo­neu­von ul­ko­puo­li­seen to­del­li­seen ym­pä­ris­töön ja toi­min­not näy­te­tään dy­naa­mi­ses­ti. Kun ajo­neu­vo lä­hes­tyy ris­teys­tä, jos­ta sen pi­täi­si na­vi­goin­ti­tie­to­jen mu­kaan kään­tyä, kul­jet­ta­ja nä­kee kak­si mer­kin­tää: en­sin hän saa en­na­koi­van il­moi­tuk­sen kään­ty­mi­ses­tä tien pin­nas­sa ja ris­teyk­ses­sä hä­nel­le näy­te­tään kol­mea nuol­ta.

Mitä lä­hem­mäk­si ris­teys­tä kul­jet­ta­ja ajaa, sitä suu­rem­pa­na nuo­let näy­te­tään. Sa­mal­la ne him­me­ne­vät, jot­ta nä­ky­mä tie­hen säi­lyy sel­ke­ä­nä. Näyt­tö­jä ke­hit­tä­es­sään Volks­wa­ge­nin pe­ri­aat­tee­na oli ”vä­hem­män on enem­män”, min­kä an­si­os­ta kul­jet­ta­jaa ei mis­sään ti­lan­tees­sa häi­ri­tä lii­al­li­sel­la tie­to­mää­räl­lä.

Vies­tit ja va­roi­tuk­set

Kais­tan­pi­to­a­vus­tin Lane As­sist nä­kyy kau­em­mak­si si­joi­te­tus­sa näy­tös­sä: jos ajo­neu­vo liik­kuu lä­hel­le kais­ta­vii­vaa il­man, et­tä suun­ta­vilk­ku on kyt­ket­ty­nä, oman kais­tan reu­naa ko­ros­te­taan orans­sil­la vä­ril­lä. Kun au­ton kes­kel­lä kais­taa pi­tä­vä Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä on käy­tös­sä, näyt­töön il­mes­tyy kak­si vih­re­ää vii­vaa.

Toi­sen ajo­neu­von pe­räs­sä ajet­ta­es­sa näyt­tö mer­kit­see edel­lä aja­van ajo­neu­von vä­ril­li­sel­lä rai­dal­la heti, kun mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din (ACC) tai Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä ak­ti­voi­daan. Jos kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät on kyt­ket­ty pois pääl­tä, kul­jet­ta­jal­le näy­te­tään pu­nai­nen va­roi­tus­sig­naa­li, jos hän ajaa vaa­ral­li­sen lä­hel­le edes­sä aja­vaa au­toa.

Sy­väl­lä ko­je­lau­dan si­säl­lä

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näy­tön tek­ni­nen sy­dän on ko­je­lau­dan al­le si­joi­tet­tu ku­van­muo­dos­tu­syk­sik­kö (PGU, Pic­tu­re Ge­ne­ra­ti­on Unit). Erit­täin kirk­kaan lcd-näy­tön kuva hei­jas­tuu kah­den pei­lin kaut­ta ja jär­jes­tel­män op­tiik­ka ja­kaa sen lä­hi­kent­tä- ja kau­ko­a­lu­ei­siin.

Ta­so­pei­lit vä­lit­tä­vät ku­van edel­leen suu­reen, ko­ve­raan pei­liin ja tuu­li­la­siin, jos­ta se nä­kyy vain kul­jet­ta­jan nä­kö­ken­tän alu­eel­la. Sym­bo­lit näyt­tä­vät kel­lu­van noin kym­me­nen met­rin pääs­sä, yh­tä sel­ke­ä­nä kuin to­del­li­nen ym­pä­ris­tö.

Ku­vat tuot­taa AR Cre­a­tor -ni­mel­lä tun­net­tu oh­jel­mis­to, joka si­jait­see toi­ses­sa ID.:n kah­des­ta kes­kus­tie­to­ko­nees­ta. AR Cre­a­tor mää­rit­te­lee sym­bo­lien oi­ke­an si­jain­nin suh­tees­sa ym­pä­ris­töön.

Näi­tä las­kel­mia var­ten se saa raa­ka­da­taa etu­ka­me­ras­ta, tut­ka-an­tu­ris­ta sekä na­vi­goin­nin kart­ta­tie­dois­ta. Kau­ko­a­lu­eel­la nä­ky­vät tie­dot va­kau­te­taan ajo­neu­von liik­kei­tä nou­dat­ta­en ja mu­kau­te­taan tuu­li­la­si­näy­tön op­tii­kal­le so­pi­vik­si.

Li­sä­tyn to­del­li­suu­den Head-Up Disp­lay -tuu­li­la­si­näyt­tö si­säl­tyy mm. Vuo­den Au­tok­si Maa­il­mas­sa 2021 va­li­tun Volks­wa­gen ID.4:n In­fo­tain­ment Plus -pa­ket­tiin, joka si­säl­tää myös kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­te­tun Dis­co­ver Pro -na­vi­goin­ti­jär­jes­tel­män isom­mal­la 12” näy­töl­lä.

Volks­wa­gen-leh­dis­tö­tie­do­te/Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU