Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä.
Volkswagen
Luksusluokasta kompaktiluokkaan: Volkswagenin lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäyttö
Täysin uudessa ajoelämyksessä ohjenuolet ja -merkinnät näkyvät todelliseen ympäristöön lisättynä.
Volkswagen yhdistää virtuaalista maailmaa todelliseen maailmaan lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytöllä (AR HUD). Innovatiivinen järjestelmä heijastaa valitut symbolit dynaamisesti auton ympäristössä oikeassa kohdassa.
Volkswagen otti ensimmäisenä autonvalmistajana tämän teknologian käyttöön kompaktissa kokoluokassa tehden siitä edullisemman monille asiakkaille. Uudet toiminnot otettiin ensimmäisenä käyttöön täyssähköisissä ID.3- ja ID.4-malleissa.
Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä. Uusi teknologia on maailmanlaajuisesti aito innovaatio, ja Volkswagen päätti lanseerata sen volyymimalleissa. Brändi jatkaa valitsemallaan linjalla tarjota huipputeknologisia ominaisuuksia kohtuulliseen hintaan.
”Olemme esitelleet aidon innovaation sarjatuotantomallissa. Emmekä tehneet tätä premium-autoissa, vaan kompaktissa täyssähköisessä ID.-malliperheessä. Uraauurtavien teknologioiden tuominen monien asiakkaiden saataville on Volkswagenin ydinosaamista,” sanoo Volkswagenin kehitysjohtaja Frank Welsch.
Kaksi näyttöaluetta, kaksi tasoa
Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeitä tietoja tuulilasin kahteen näyttöalueeseen kahdessa tasossa. Ohjemerkit näytetään automaattisesti noin 1,8 metrin leveydellä ja noin kymmenen metrin päässä kuljettajan näkökentässä.
Kuljettajaa avustavien järjestelmien tiedot, kääntymiseen kehottavat nuolet sekä navigoitavan reitin lähtö- ja päätöspisteet näytetään virtuaalisesti tällä näyttöalueella.
Toisen näytön alapuolelle sijoitetussa matalassa nauhassa on lähempänä sijaitseva virtuaalinen näyttö, jossa näkyvät staattisesti ajonopeus, liikennemerkkitiedot sekä kuljettajaa avustavien järjestelmien ja navigointijärjestelmän tiedot. Ne näyttävät kelluvan kuljettajan edessä noin kolmen metrin päässä.
Näyttöalueet on sijoitettu johdonmukaisesti oikeille paikoille ajoneuvon ulkopuoliseen todelliseen ympäristöön ja toiminnot näytetään dynaamisesti. Kun ajoneuvo lähestyy risteystä, josta sen pitäisi navigointitietojen mukaan kääntyä, kuljettaja näkee kaksi merkintää: ensin hän saa ennakoivan ilmoituksen kääntymisestä tien pinnassa ja risteyksessä hänelle näytetään kolmea nuolta.
Mitä lähemmäksi risteystä kuljettaja ajaa, sitä suurempana nuolet näytetään. Samalla ne himmenevät, jotta näkymä tiehen säilyy selkeänä. Näyttöjä kehittäessään Volkswagenin periaatteena oli ”vähemmän on enemmän”, minkä ansiosta kuljettajaa ei missään tilanteessa häiritä liiallisella tietomäärällä.
Viestit ja varoitukset
Kaistanpitoavustin Lane Assist näkyy kauemmaksi sijoitetussa näytössä: jos ajoneuvo liikkuu lähelle kaistaviivaa ilman, että suuntavilkku on kytkettynä, oman kaistan reunaa korostetaan oranssilla värillä. Kun auton keskellä kaistaa pitävä Travel Assist -järjestelmä on käytössä, näyttöön ilmestyy kaksi vihreää viivaa.
Toisen ajoneuvon perässä ajettaessa näyttö merkitsee edellä ajavan ajoneuvon värillisellä raidalla heti, kun mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) tai Travel Assist -järjestelmä aktivoidaan. Jos kuljettajaa avustavat järjestelmät on kytketty pois päältä, kuljettajalle näytetään punainen varoitussignaali, jos hän ajaa vaarallisen lähelle edessä ajavaa autoa.
Syvällä kojelaudan sisällä
Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön tekninen sydän on kojelaudan alle sijoitettu kuvanmuodostusyksikkö (PGU, Picture Generation Unit). Erittäin kirkkaan lcd-näytön kuva heijastuu kahden peilin kautta ja järjestelmän optiikka jakaa sen lähikenttä- ja kaukoalueisiin.
Tasopeilit välittävät kuvan edelleen suureen, koveraan peiliin ja tuulilasiin, josta se näkyy vain kuljettajan näkökentän alueella. Symbolit näyttävät kelluvan noin kymmenen metrin päässä, yhtä selkeänä kuin todellinen ympäristö.
Kuvat tuottaa AR Creator -nimellä tunnettu ohjelmisto, joka sijaitsee toisessa ID.:n kahdesta keskustietokoneesta. AR Creator määrittelee symbolien oikean sijainnin suhteessa ympäristöön.
Näitä laskelmia varten se saa raakadataa etukamerasta, tutka-anturista sekä navigoinnin karttatiedoista. Kaukoalueella näkyvät tiedot vakautetaan ajoneuvon liikkeitä noudattaen ja mukautetaan tuulilasinäytön optiikalle sopiviksi.
Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäyttö sisältyy mm. Vuoden Autoksi Maailmassa 2021 valitun Volkswagen ID.4:n Infotainment Plus -pakettiin, joka sisältää myös kosketusnäytöllä varustetun Discover Pro -navigointijärjestelmän isommalla 12” näytöllä.
Volkswagen-lehdistötiedote/Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
Vain 1200
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Levysoitin cd-soittimella
Canorilta dac-cd
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Autovakuutuksen hinta vaihtelee rajusti postinumeron perusteella
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ