Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä.
Volkswagen
Luksusluokasta kompaktiluokkaan: Volkswagenin lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäyttö
Täysin uudessa ajoelämyksessä ohjenuolet ja -merkinnät näkyvät todelliseen ympäristöön lisättynä.
Volkswagen yhdistää virtuaalista maailmaa todelliseen maailmaan lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytöllä (AR HUD). Innovatiivinen järjestelmä heijastaa valitut symbolit dynaamisesti auton ympäristössä oikeassa kohdassa.
Volkswagen otti ensimmäisenä autonvalmistajana tämän teknologian käyttöön kompaktissa kokoluokassa tehden siitä edullisemman monille asiakkaille. Uudet toiminnot otettiin ensimmäisenä käyttöön täyssähköisissä ID.3- ja ID.4-malleissa.
Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä. Uusi teknologia on maailmanlaajuisesti aito innovaatio, ja Volkswagen päätti lanseerata sen volyymimalleissa. Brändi jatkaa valitsemallaan linjalla tarjota huipputeknologisia ominaisuuksia kohtuulliseen hintaan.
”Olemme esitelleet aidon innovaation sarjatuotantomallissa. Emmekä tehneet tätä premium-autoissa, vaan kompaktissa täyssähköisessä ID.-malliperheessä. Uraauurtavien teknologioiden tuominen monien asiakkaiden saataville on Volkswagenin ydinosaamista,” sanoo Volkswagenin kehitysjohtaja Frank Welsch.
Kaksi näyttöaluetta, kaksi tasoa
Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeitä tietoja tuulilasin kahteen näyttöalueeseen kahdessa tasossa. Ohjemerkit näytetään automaattisesti noin 1,8 metrin leveydellä ja noin kymmenen metrin päässä kuljettajan näkökentässä.
Kuljettajaa avustavien järjestelmien tiedot, kääntymiseen kehottavat nuolet sekä navigoitavan reitin lähtö- ja päätöspisteet näytetään virtuaalisesti tällä näyttöalueella.
Toisen näytön alapuolelle sijoitetussa matalassa nauhassa on lähempänä sijaitseva virtuaalinen näyttö, jossa näkyvät staattisesti ajonopeus, liikennemerkkitiedot sekä kuljettajaa avustavien järjestelmien ja navigointijärjestelmän tiedot. Ne näyttävät kelluvan kuljettajan edessä noin kolmen metrin päässä.
Näyttöalueet on sijoitettu johdonmukaisesti oikeille paikoille ajoneuvon ulkopuoliseen todelliseen ympäristöön ja toiminnot näytetään dynaamisesti. Kun ajoneuvo lähestyy risteystä, josta sen pitäisi navigointitietojen mukaan kääntyä, kuljettaja näkee kaksi merkintää: ensin hän saa ennakoivan ilmoituksen kääntymisestä tien pinnassa ja risteyksessä hänelle näytetään kolmea nuolta.
Mitä lähemmäksi risteystä kuljettaja ajaa, sitä suurempana nuolet näytetään. Samalla ne himmenevät, jotta näkymä tiehen säilyy selkeänä. Näyttöjä kehittäessään Volkswagenin periaatteena oli ”vähemmän on enemmän”, minkä ansiosta kuljettajaa ei missään tilanteessa häiritä liiallisella tietomäärällä.
Viestit ja varoitukset
Kaistanpitoavustin Lane Assist näkyy kauemmaksi sijoitetussa näytössä: jos ajoneuvo liikkuu lähelle kaistaviivaa ilman, että suuntavilkku on kytkettynä, oman kaistan reunaa korostetaan oranssilla värillä. Kun auton keskellä kaistaa pitävä Travel Assist -järjestelmä on käytössä, näyttöön ilmestyy kaksi vihreää viivaa.
Toisen ajoneuvon perässä ajettaessa näyttö merkitsee edellä ajavan ajoneuvon värillisellä raidalla heti, kun mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) tai Travel Assist -järjestelmä aktivoidaan. Jos kuljettajaa avustavat järjestelmät on kytketty pois päältä, kuljettajalle näytetään punainen varoitussignaali, jos hän ajaa vaarallisen lähelle edessä ajavaa autoa.
Syvällä kojelaudan sisällä
Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäytön tekninen sydän on kojelaudan alle sijoitettu kuvanmuodostusyksikkö (PGU, Picture Generation Unit). Erittäin kirkkaan lcd-näytön kuva heijastuu kahden peilin kautta ja järjestelmän optiikka jakaa sen lähikenttä- ja kaukoalueisiin.
Tasopeilit välittävät kuvan edelleen suureen, koveraan peiliin ja tuulilasiin, josta se näkyy vain kuljettajan näkökentän alueella. Symbolit näyttävät kelluvan noin kymmenen metrin päässä, yhtä selkeänä kuin todellinen ympäristö.
Kuvat tuottaa AR Creator -nimellä tunnettu ohjelmisto, joka sijaitsee toisessa ID.:n kahdesta keskustietokoneesta. AR Creator määrittelee symbolien oikean sijainnin suhteessa ympäristöön.
Näitä laskelmia varten se saa raakadataa etukamerasta, tutka-anturista sekä navigoinnin karttatiedoista. Kaukoalueella näkyvät tiedot vakautetaan ajoneuvon liikkeitä noudattaen ja mukautetaan tuulilasinäytön optiikalle sopiviksi.
Lisätyn todellisuuden Head-Up Display -tuulilasinäyttö sisältyy mm. Vuoden Autoksi Maailmassa 2021 valitun Volkswagen ID.4:n Infotainment Plus -pakettiin, joka sisältää myös kosketusnäytöllä varustetun Discover Pro -navigointijärjestelmän isommalla 12” näytöllä.
Volkswagen-lehdistötiedote/Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
Wharfedale Super Denton
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
Strattonin pienempi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Estelonin uusi mestariteos
Lenco LBT345WA
Phono-aste lineaarisella vaihevasteella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
Polestar Charge: Tarjoaa pääsyn yli 650 000 latauspisteeseen Euroopassa
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN