Mercedes-Benz CLS – kaunispiirteinen 4-ovinen coupé

Kolmannen sukupolven CLS on huipputyylikäs neliovinen coupé, jossa on kolmen hengen takaistuin ja neliveto. Uuden CLS:n hinnat alkavat 95 000 eurosta.

Auto Bild.Uutiset

CLS:stä on jat­kos­sa vain yk­si ko­ri­vaih­to­eh­to. Kos­ka Shoo­ting Brake -ver­sio jäi mal­liu­u­dis­tuk­sen yh­tey­des­sä pois va­li­koi­mis­ta, niin CLS Coup­éen tuli kah­den eril­li­sen ta­kais­tui­men pai­kal­le kol­men hen­gen ta­ka­penk­ki.

Vuo­des­ta 2003 läh­tien CLS-mal­le­ja on myy­ty yh­teen­sä 375 000 kap­pa­let­ta. CLS:n pää­mark­ki­na-alu­eet ovat Kii­na, Ete­lä-Ko­rea, Yh­dys­val­lat ja Eu­roop­pa. Län­si­mais­sa koh­de­ryh­mä­nä ovat eri­tyi­ses­ti joh­ta­vis­sa ase­mis­sa työs­ken­te­le­vät 55–60-vuo­ti­aat mie­sa­si­ak­kaat.

Sel­ke­ät muo­dot ja pel­kis­te­tyn puh­taat lin­jat

Kol­man­nen su­ku­pol­ven CLS kan­taa tyy­li­puh­taas­ti Mer­ce­des-Ben­zin uu­den Sen­su­al Pu­ri­ty- muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­an lin­jo­ja. Uu­tuu­den ul­ko­a­sua hal­lit­se­vat sel­ke­ät muo­dot ja pel­kis­te­tyn puh­taat lin­jat.

”Widescreen Cockpit” -mittariston molemmat 12,3-tuumaiset näytöt ovat yhtenäisen lasipinnan alla. CLS:llä on mahdollista ajaa puoliautonomisesti.

”Widescreen Cockpit” -mittariston molemmat 12,3-tuumaiset näytöt ovat yhtenäisen lasipinnan alla. CLS:llä on mahdollista ajaa puoliautonomisesti.

Ve­ny­tet­ty ik­ku­noi­den ala­reu­na­lin­ja, ma­ta­lat si­vuik­ku­nat ja ur­hei­lul­li­sen ma­ta­la kat­to­lin­ja muis­tut­ta­vat ai­dois­ta CLS-gee­neis­tä. Edel­li­seen mal­liin ver­rat­tu­na kul­mia ja te­rä­viä lin­jo­ja on vä­hen­net­ty sel­väs­ti. Mo­nis­ta muo­toi­lun yk­si­tyis­koh­dis­ta löy­tyy li­säk­si yh­te­ne­väi­syyk­siä Mer­ce­des-Ben­zin ny­kyi­sen Coupé-per­heen kans­sa. Esi­mer­kil­li­nen il­man­vas­tus­ker­roin (cd-ar­vo 0,26) ker­too hi­o­tuis­ta lin­jois­ta ja huip­pu­luo­kan ae­ro­dy­na­mii­kas­ta.

”Uu­si CLS on ne­li­o­vi­sen coupé-au­ton ark­ki­tyyp­pi ja jo sel­lai­se­naan de­sig­ni­ko­ni. Sen­su­al Pu­ri­ty -muo­toi­lu­fi­lo­so­fi­am­me mu­kai­ses­ti olem­me pel­kis­tä­neet au­ton dna:n oleel­li­seen ja sa­mal­la la­dan­neet sii­hen ele­gant­tia kau­neut­ta tun­tei­siin ve­to­a­val­la ta­val­la”, on Daim­le­rin muo­toi­lu­joh­ta­ja Gor­den Wa­ge­ner to­den­nut.

Mu­ka­na EQ Boost ja 48 vol­tin säh­kö­jär­jes­tel­mä

Kol­man­nen su­ku­pol­ven CLS sai täy­sin uu­dis­te­tut moot­to­rit, jois­ta en­si­vai­hees­sa on tar­jol­la kuu­si­sy­lin­te­ri­set ri­vi­moot­to­rit die­sel- ja ben­sii­ni­ver­si­oi­na.

3-lit­rais­ten die­se­lei­den te­hot ovat 286 (CLS 350 d) ja 340 he­vos­voi­maa (CLS 400 d). 3-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri­nen mal­li on CLS 450 ISG 4MA­TIC, jon­ka teho on 367 + 22 he­vos­voi­maa.

Li­sä­te­ho saa­daan 48 vol­tin EQ Boost -säh­kö­jär­jes­tel­mäl­lä, jon­ka hih­na­ton käyn­nis­tys­ge­ne­raat­to­ri an­taa ly­hy­es­sä ajas­sa käyt­töön 250 Nm li­sää vään­töä ja 22 hv enem­män te­hoa. Li­säk­si se mah­dol­lis­taa rul­laa­mi­sen polt­to­moot­to­ri sam­mu­tet­tu­na syöt­tä­en sa­mal­la 48 vol­tin ak­kuun ener­gi­aa te­hok­kaas­ti toi­mi­van ener­gi­an tal­tee­no­ton an­si­os­ta. Täl­lä ta­voin polt­to­nes­teen ku­lu­tuk­ses­sa on saa­tu ai­kaan sääs­tö­jä, joi­hin ai­em­min on pääs­ty ai­no­as­taan kor­ke­a­jän­ni­te­hyb­ri­di­tek­no­lo­gi­al­la.

Kai­kis­sa CLS-mal­leis­sa on va­ki­o­na 4MA­TIC-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä, jos­sa voi­ma­ja­ko on 31/69 (eteen/taak­se). Vaih­teis­to­na on 9-por­tai­nen au­to­maat­ti.

Uu­den CLS:n ko­ea­jo jul­kais­taan Au­to Bild Suo­men nu­me­ros­sa 7/2018.

Takana on nyt kolmen hengen istuin.

Takana on nyt kolmen hengen istuin.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa

Auto Bild.Koeajot

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU