Kolmanteen sukupolveen verrattuna uusi Prius on 15 mm matalampi (1475 mm), 60 mm pitempi (4540 mm) sekä 15 mm leveämpi (1760 mm).

Kolmanteen sukupolveen verrattuna uusi Prius on 15 mm matalampi (1475 mm), 60 mm pitempi (4540 mm) sekä 15 mm leveämpi (1760 mm).

Mikä tärkeä hybridimalli on pian edeltäjäänsä suurempi?

Uusi Toyota Prius esitellään jo ensi vuonna. Uuden pohjalevyn ansiosta malli on entistä taloudellisempi ja tarjoaa enemmän ajamisen iloa.

Auto Bild.Uutiset

Ta­lou­del­li­nen ja käy­tän­nöl­li­nen To­yo­ta Prius käyn­nis­ti ai­koi­naan hyb­ri­di­huu­man. Nyt Prius täyt­tää jo 18 vuot­ta ja vil­li nuo­ruus on ta­ka­na­päin. Uu­si mal­li kas­vaa mer­kit­tä­väs­ti. Mitä ul­ko­nä­köön tu­lee, lin­jois­sa voi ha­vai­ta To­yo­ta Mi­rai -polt­to­ken­no­au­ton vai­kut­tei­ta. Myös tek­ni­set muu­tok­set ovat huo­mat­ta­via.

Prius on en­sim­mäi­nen uut­ta poh­ja­le­vyä käyt­tä­vä To­yo­ta, ja jat­kos­sa sitä so­vel­le­taan kaik­kiin kom­pak­ti­luo­kan To­yo­ta-mal­lei­hin. Poh­ja­le­vyä kut­su­taan ni­mel­lä To­yo­ta New Glo­bal Arc­hi­tec­tu­re (TNGA).

Uu­den Priu­sin hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä on ai­em­paa kom­pak­tim­pi ja ke­vy­em­pi ja ben­sii­ni­moot­to­rin käyt­tö­o­suus ko­ho­aa yli 40 pro­sent­tiin. Akuis­ta saa­daan en­tis­tä enem­män te­hoa. Näin Prius ete­nee ker­ke­äm­min moot­to­ri­tiel­lä, mut­ta tär­ke­äm­pää on moot­to­rin ”ul­von­nan” ka­to­a­mi­nen kiih­dy­tyk­sis­sä.

Uu­del­le Priu­sil­le lu­va­taan en­tis­tä suu­rem­paa ajo­ta­lout­ta, kes­ki­ku­lu­tuk­sen ol­les­sa teh­taan mu­kaan 3,1 l/100 km. Au­ton pai­no­pis­te on vas­te­des 2,5 cm en­tis­tä alem­pa­na ja uu­si kak­sois­tu­ki­var­sin to­teu­tet­tu taka-ak­se­lis­to te­kee Priu­sis­ta en­tis­tä ajet­ta­vam­man.

Mat­kus­ta­mos­sa on en­tis­tä vä­hem­män muo­via ja enem­män tun­net­ta. Kol­man­teen su­ku­pol­veen ver­rat­tu­na uu­si Prius on 15 mm ma­ta­lam­pi (1475 mm), 60 mm pi­tem­pi (4540 mm) sekä 15 mm le­ve­äm­pi (1760 mm).

Myö­hem­mäs­sä vai­hees­sa tu­lee pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istui­ner­go­no­miaan

Auto Bild.Uutiset

Opel sai tunnustuksen yli 20 vuotta kestäneestä panostuksesta istui­ner­go­no­miaan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN