Ford Capri RS, mahdollisesti vuosimallia 1974, oli varustettu nelivaloin. Pääosassa Suomeen tuoduista oli edullisempia muunnoksia suorakaiteen muotoisin umpioin ykkös- ja kakkossukupolven osalta.
Millainen voisi olla upouusi Ford Capri, joka pohjautuisi Ford Mustang Mach-E -malliin? Pähkinä purtavaksi!
Kuten tunnettua, Ford Capri oli Ford Mustangin kesympi eurovastine. Sitä myytiin varsinkin alkuvuosina suhteellisen runsaasti Suomessa ja myöhempiä sukupolvia runsaasti myös Saksassa. Ei siis ihme, että saksalaiset haikailevat Caprin perään – se voisi suorittaa paluun sähköisenä!
Ford Caprin menestysresepti oli yksinkertainen ja nerokas: ympättiin suursarjatuotantotekniikkaa ja sovellettiin sen yhteydessä nättiä coupé-koria.
Ford Capria valmistettiin eri versioina vuosina 1968-1986 nelisylinterisillä rivimoottoreilla sekä V6-moottoreilla. Saksassa etenkin harvinaiset Turbo Caprit ovat nykyisin kysyttyjä.
Sitä paitsi on pakko mainita Etelä-Afrikan Fordin valtuuttamat ja Basil Green Ford -dealerin vuosina 1969-73 rakentama ykkössarjaan perustuva Ford Capri Perana (Piraija), joita tehtiin rajoitettuina erinä Ford Mustangin 302-kuutiotuumaislla V8:lla ja 4-portaisella Ford Top Loader -manuaalilaatikolla tai C4-automaatilla.
Teknisesti Capri Perana oli yhdistelmä Ford Mustangia ja australialaista Ford Falcon XW:tä. Malli kiihtyi sataan manuaalina 6,7 sekunnissa ja kulki 228 km/h, mikä oli siihen aikaan kova lukema.
Mutta - miksi ei siis luotaisi Caprin uuspainosta? Se, että Ford todella aikoisi luoda uuden Caprin, on käytännössä melkeinpä mahdotonta. Auto Bild ottaa joka tapauksessa ensimmäisen askeleen, ja näyttää Saksan Auto Bildin kuvitteellisessa kuvassa, millaiselta Caprin neljäs sukupolvi voisi näyttää!
Lyhyet koriylitykset ja leveät lokasuojat
Capreissa on suhteellisen pitkä konepelti, tasainen ikkunalinja ja kapeneva kattolinja, leveähkö ohjaamo sekä lyhyet koriylitykset. Auto Bildin luonnostelmassa viitataan kaikkiin kolmeen Caprin sukupolveen, hienoin yksityiskohdin. Kaksoisajovalot ovat erityisen ominaisia ensimmäiselle ja kolmannelle sukupolvelle, kun taas alla olevat päiväajovalot löytyivät alkuperäisestä mallista.
Sitä vastoin kaikilla kolmella edeltäjällä oli kohoumat taaksepäin etuvalojen yläpuolella. Valojen välissä olevan kiiltävän mustan kannen oletetaan muistuttavan aiempia säleikköritilöitä. Takapyöräkoteloiden edessä on kaksi feikkiä ilmanottoaukkoa, kuten alkuperäisissäkin oli.
285 hevosvoimaa ja takaveto – miksei?
Ford Mustang Mach-E voisi toimia perustana uudelle Ford Caprille. Sen pituus on 4,71 metriä, ja se on kahdeksan senttimetriä lyhyempi kuin "oikea Mustang". Lyhyempien koriylitysten ja lyhyemmän akselivälin ansiosta retro-Caprista voisi tulla jälleen ”saksalainen Mustang”, edeltäjiensä tyyliin.
Nykyaikainen sähkökäyttö lainattaisiin sitten Mustang Mach-E:stä, jonka kaksi takavetoista versiota tuottavat 258 hv ja 285 hv, jotka olisivat kaikkea muuta kuin vaatimattomia lukemia kompaktille sport coupélle.
Ford Mustang Mach-E voisi toimia perustana uudelle Ford Caprille.
Vuonna 1986 rakennettiin 200 kappaletta Turbo Capreja, joissa oli tehoa tämän päivän mittapuun mukaan "vain" 188 hevosvoimaa.
Ford Mustang Mach-E:n tekniikan pitäisi luoda 415-600 kilometrin sähköinen toimintamatka edellä mainituin suorituskyvyin, jolloin kevyempi ja virtaviivaisempi Capri saattaisi kyetä parempaan tulokseen.
Kuulostaisi varmaan erittäin maukkaalta paketilta – mutta sellaista Ford ei todennäköisesti tuo tuotantoon ainakaan tässä elämässä. Hauskojen coupémallien nykymarkkinat kun taitavat olla yksinkertaisesti liian pienet.
Auto Bild Moritz Doka / Juha Peltonen Kuvat: Bernhard Reichel
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pilvin pimein
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
Uutta Yorkshiresta
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Bursonin uusi dac/kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL