Ford Capri RS, mahdollisesti vuosimallia 1974, oli varustettu nelivaloin. Pääosassa Suomeen tuoduista oli edullisempia muunnoksia suorakaiteen muotoisin umpioin ykkös- ja kakkossukupolven osalta.
Millainen voisi olla upouusi Ford Capri, joka pohjautuisi Ford Mustang Mach-E -malliin? Pähkinä purtavaksi!
Kuten tunnettua, Ford Capri oli Ford Mustangin kesympi eurovastine. Sitä myytiin varsinkin alkuvuosina suhteellisen runsaasti Suomessa ja myöhempiä sukupolvia runsaasti myös Saksassa. Ei siis ihme, että saksalaiset haikailevat Caprin perään – se voisi suorittaa paluun sähköisenä!
Ford Caprin menestysresepti oli yksinkertainen ja nerokas: ympättiin suursarjatuotantotekniikkaa ja sovellettiin sen yhteydessä nättiä coupé-koria.
Ford Capria valmistettiin eri versioina vuosina 1968-1986 nelisylinterisillä rivimoottoreilla sekä V6-moottoreilla. Saksassa etenkin harvinaiset Turbo Caprit ovat nykyisin kysyttyjä.
Sitä paitsi on pakko mainita Etelä-Afrikan Fordin valtuuttamat ja Basil Green Ford -dealerin vuosina 1969-73 rakentama ykkössarjaan perustuva Ford Capri Perana (Piraija), joita tehtiin rajoitettuina erinä Ford Mustangin 302-kuutiotuumaislla V8:lla ja 4-portaisella Ford Top Loader -manuaalilaatikolla tai C4-automaatilla.
Teknisesti Capri Perana oli yhdistelmä Ford Mustangia ja australialaista Ford Falcon XW:tä. Malli kiihtyi sataan manuaalina 6,7 sekunnissa ja kulki 228 km/h, mikä oli siihen aikaan kova lukema.
Mutta - miksi ei siis luotaisi Caprin uuspainosta? Se, että Ford todella aikoisi luoda uuden Caprin, on käytännössä melkeinpä mahdotonta. Auto Bild ottaa joka tapauksessa ensimmäisen askeleen, ja näyttää Saksan Auto Bildin kuvitteellisessa kuvassa, millaiselta Caprin neljäs sukupolvi voisi näyttää!
Lyhyet koriylitykset ja leveät lokasuojat
Capreissa on suhteellisen pitkä konepelti, tasainen ikkunalinja ja kapeneva kattolinja, leveähkö ohjaamo sekä lyhyet koriylitykset. Auto Bildin luonnostelmassa viitataan kaikkiin kolmeen Caprin sukupolveen, hienoin yksityiskohdin. Kaksoisajovalot ovat erityisen ominaisia ensimmäiselle ja kolmannelle sukupolvelle, kun taas alla olevat päiväajovalot löytyivät alkuperäisestä mallista.
Sitä vastoin kaikilla kolmella edeltäjällä oli kohoumat taaksepäin etuvalojen yläpuolella. Valojen välissä olevan kiiltävän mustan kannen oletetaan muistuttavan aiempia säleikköritilöitä. Takapyöräkoteloiden edessä on kaksi feikkiä ilmanottoaukkoa, kuten alkuperäisissäkin oli.
285 hevosvoimaa ja takaveto – miksei?
Ford Mustang Mach-E voisi toimia perustana uudelle Ford Caprille. Sen pituus on 4,71 metriä, ja se on kahdeksan senttimetriä lyhyempi kuin "oikea Mustang". Lyhyempien koriylitysten ja lyhyemmän akselivälin ansiosta retro-Caprista voisi tulla jälleen ”saksalainen Mustang”, edeltäjiensä tyyliin.
Nykyaikainen sähkökäyttö lainattaisiin sitten Mustang Mach-E:stä, jonka kaksi takavetoista versiota tuottavat 258 hv ja 285 hv, jotka olisivat kaikkea muuta kuin vaatimattomia lukemia kompaktille sport coupélle.
Ford Mustang Mach-E voisi toimia perustana uudelle Ford Caprille.
Vuonna 1986 rakennettiin 200 kappaletta Turbo Capreja, joissa oli tehoa tämän päivän mittapuun mukaan "vain" 188 hevosvoimaa.
Ford Mustang Mach-E:n tekniikan pitäisi luoda 415-600 kilometrin sähköinen toimintamatka edellä mainituin suorituskyvyin, jolloin kevyempi ja virtaviivaisempi Capri saattaisi kyetä parempaan tulokseen.
Kuulostaisi varmaan erittäin maukkaalta paketilta – mutta sellaista Ford ei todennäköisesti tuo tuotantoon ainakaan tässä elämässä. Hauskojen coupémallien nykymarkkinat kun taitavat olla yksinkertaisesti liian pienet.
Auto Bild Moritz Doka / Juha Peltonen Kuvat: Bernhard Reichel
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kristalliunelmia
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Koti ja keittiön tunnelmallinen Taiteilijakodit-erikoislehti on ilmestynyt!
Uusi phono-moduuli Ranskasta
Ihmelapsi
Oranssi on uusi musta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kristalliunelmia
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ