Ford Capri RS, mahdollisesti vuosimallia 1974, oli varustettu nelivaloin. Pääosassa Suomeen tuoduista oli edullisempia muunnoksia suorakaiteen muotoisin umpioin ykkös- ja kakkossukupolven osalta.

Ford Capri RS, mahdollisesti vuosimallia 1974, oli varustettu nelivaloin. Pääosassa Suomeen tuoduista oli edullisempia muunnoksia suorakaiteen muotoisin umpioin ykkös- ja kakkossukupolven osalta.

Millainen voisi olla upouusi Ford Capri, joka pohjautuisi Ford Mustang Mach-E -malliin? Pähkinä purtavaksi!

Kuten tunnettua, Ford Capri oli Ford Mustangin kesympi eurovastine. Sitä myytiin varsinkin alkuvuosina suhteellisen runsaasti Suomessa ja myöhempiä sukupolvia runsaasti myös Saksassa. Ei siis ihme, että saksalaiset haikailevat Caprin perään – se voisi suorittaa paluun sähköisenä!

Auto Bild.Klassikot

Ford Cap­rin me­nes­tys­re­sep­ti oli yk­sin­ker­tai­nen ja ne­ro­kas: ym­pät­tiin suur­sar­ja­tuo­tan­to­tek­niik­kaa ja so­vel­let­tiin sen yh­tey­des­sä nät­tiä coupé-ko­ria.

Ford Cap­ria val­mis­tet­tiin eri ver­si­oi­na vuo­si­na 1968-1986 ne­li­sy­lin­te­ri­sil­lä ri­vi­moot­to­reil­la sekä V6-moot­to­reil­la. Sak­sas­sa eten­kin har­vi­nai­set Tur­bo Cap­rit ovat ny­kyi­sin ky­syt­ty­jä.

Sitä pait­si on pak­ko mai­ni­ta Ete­lä-Af­ri­kan For­din val­tuut­ta­mat ja Ba­sil Green Ford -de­a­le­rin vuo­si­na 1969-73 ra­ken­ta­ma yk­kös­sar­jaan pe­rus­tu­va Ford Cap­ri Pe­ra­na (Pi­rai­ja), joi­ta teh­tiin ra­joi­tet­tui­na eri­nä Ford Mus­tan­gin 302-kuu­ti­o­tuu­maisl­la V8:lla ja 4-por­tai­sel­la Ford Top Lo­a­der -ma­nu­aa­li­laa­ti­kol­la tai C4-au­to­maa­til­la.

Tek­ni­ses­ti Cap­ri Pe­ra­na oli yh­dis­tel­mä Ford Mus­tan­gia ja aust­ra­li­a­lais­ta Ford Fal­con XW:tä. Mal­li kiih­tyi sa­taan ma­nu­aa­li­na 6,7 se­kun­nis­sa ja kul­ki 228 km/h, mikä oli sii­hen ai­kaan kova lu­ke­ma.

Mut­ta - mik­si ei siis luo­tai­si Cap­rin uus­pai­nos­ta? Se, et­tä Ford to­del­la ai­koi­si luo­da uu­den Cap­rin, on käy­tän­nös­sä mel­kein­pä mah­do­ton­ta. Au­to Bild ot­taa joka ta­pauk­ses­sa en­sim­mäi­sen as­ke­leen, ja näyt­tää Sak­san Au­to Bil­din ku­vit­teel­li­ses­sa ku­vas­sa, mil­lai­sel­ta Cap­rin nel­jäs su­ku­pol­vi voi­si näyt­tää!

Ly­hy­et ko­riy­li­tyk­set ja le­ve­ät lo­ka­suo­jat

Cap­reis­sa on suh­teel­li­sen pit­kä ko­ne­pel­ti, ta­sai­nen ik­ku­na­lin­ja ja ka­pe­ne­va kat­to­lin­ja, le­ve­äh­kö oh­jaa­mo sekä ly­hy­et ko­riy­li­tyk­set. Au­to Bil­din luon­nos­tel­mas­sa vii­ta­taan kaik­kiin kol­meen Cap­rin su­ku­pol­veen, hie­noin yk­si­tyis­koh­din. Kak­soi­sa­jo­va­lot ovat eri­tyi­sen omi­nai­sia en­sim­mäi­sel­le ja kol­man­nel­le su­ku­pol­vel­le, kun taas al­la ole­vat päi­vä­a­jo­va­lot löy­tyi­vät al­ku­pe­räi­ses­tä mal­lis­ta.

Sitä vas­toin kai­kil­la kol­mel­la edel­tä­jäl­lä oli ko­hou­mat taak­se­päin etu­va­lo­jen ylä­puo­lel­la. Va­lo­jen vä­lis­sä ole­van kiil­tä­vän mus­tan kan­nen ole­te­taan muis­tut­ta­van ai­em­pia sä­leik­kö­ri­ti­löi­tä. Ta­ka­pyö­rä­ko­te­loi­den edes­sä on kak­si feik­kiä il­ma­not­to­auk­koa, ku­ten al­ku­pe­räi­sis­sä­kin oli.

285 he­vos­voi­maa ja ta­ka­ve­to – mik­sei?

Ford Mus­tang Mach-E voi­si toi­mia pe­rus­ta­na uu­del­le Ford Cap­ril­le. Sen pi­tuus on 4,71 met­riä, ja se on kah­dek­san sent­ti­met­riä ly­hy­em­pi kuin "oi­kea Mus­tang". Ly­hy­em­pien ko­riy­li­tys­ten ja ly­hy­em­män ak­se­li­vä­lin an­si­os­ta ret­ro-Cap­ris­ta voi­si tul­la jäl­leen ”sak­sa­lai­nen Mus­tang”, edel­tä­jien­sä tyy­liin.

Ny­ky­ai­kai­nen säh­kö­käyt­tö lai­nat­tai­siin sit­ten Mus­tang Mach-E:stä, jon­ka kak­si ta­ka­ve­tois­ta ver­si­o­ta tuot­ta­vat 258 hv ja 285 hv, jot­ka oli­si­vat kaik­kea muu­ta kuin vaa­ti­mat­to­mia lu­ke­mia kom­pak­til­le sport coupél­le.

Ford Mustang Mach-E voisi toimia perustana uudelle Ford Caprille.

Ford Mustang Mach-E voisi toimia perustana uudelle Ford Caprille.

Vuon­na 1986 ra­ken­net­tiin 200 kap­pa­let­ta Tur­bo Cap­re­ja, jois­sa oli te­hoa tä­män päi­vän mit­ta­puun mu­kaan "vain" 188 he­vos­voi­maa.

Ford Mus­tang Mach-E:n tek­nii­kan pi­täi­si luo­da 415-600 ki­lo­met­rin säh­köi­nen toi­min­ta­mat­ka edel­lä mai­ni­tuin suo­ri­tus­ky­vyin, jol­loin ke­vy­em­pi ja vir­ta­vii­vai­sem­pi Cap­ri saat­tai­si ky­e­tä pa­rem­paan tu­lok­seen.

Kuu­los­tai­si var­maan erit­täin mauk­kaal­ta pa­ke­til­ta – mut­ta sel­lais­ta Ford ei to­den­nä­köi­ses­ti tuo tuo­tan­toon ai­na­kaan täs­sä elä­mäs­sä. Haus­ko­jen coupé­mal­lien ny­ky­mark­ki­nat kun tai­ta­vat ol­la yk­sin­ker­tai­ses­ti lii­an pie­net.

Au­to Bild Mo­ritz Doka / Juha Pel­to­nen Ku­vat: Bern­hard Reic­hel

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN