Ford Capri RS, mahdollisesti vuosimallia 1974, oli varustettu nelivaloin. Pääosassa Suomeen tuoduista oli edullisempia muunnoksia suorakaiteen muotoisin umpioin ykkös- ja kakkossukupolven osalta.
Millainen voisi olla upouusi Ford Capri, joka pohjautuisi Ford Mustang Mach-E -malliin? Pähkinä purtavaksi!
Kuten tunnettua, Ford Capri oli Ford Mustangin kesympi eurovastine. Sitä myytiin varsinkin alkuvuosina suhteellisen runsaasti Suomessa ja myöhempiä sukupolvia runsaasti myös Saksassa. Ei siis ihme, että saksalaiset haikailevat Caprin perään – se voisi suorittaa paluun sähköisenä!
Ford Caprin menestysresepti oli yksinkertainen ja nerokas: ympättiin suursarjatuotantotekniikkaa ja sovellettiin sen yhteydessä nättiä coupé-koria.
Ford Capria valmistettiin eri versioina vuosina 1968-1986 nelisylinterisillä rivimoottoreilla sekä V6-moottoreilla. Saksassa etenkin harvinaiset Turbo Caprit ovat nykyisin kysyttyjä.
Sitä paitsi on pakko mainita Etelä-Afrikan Fordin valtuuttamat ja Basil Green Ford -dealerin vuosina 1969-73 rakentama ykkössarjaan perustuva Ford Capri Perana (Piraija), joita tehtiin rajoitettuina erinä Ford Mustangin 302-kuutiotuumaislla V8:lla ja 4-portaisella Ford Top Loader -manuaalilaatikolla tai C4-automaatilla.
Teknisesti Capri Perana oli yhdistelmä Ford Mustangia ja australialaista Ford Falcon XW:tä. Malli kiihtyi sataan manuaalina 6,7 sekunnissa ja kulki 228 km/h, mikä oli siihen aikaan kova lukema.
Mutta - miksi ei siis luotaisi Caprin uuspainosta? Se, että Ford todella aikoisi luoda uuden Caprin, on käytännössä melkeinpä mahdotonta. Auto Bild ottaa joka tapauksessa ensimmäisen askeleen, ja näyttää Saksan Auto Bildin kuvitteellisessa kuvassa, millaiselta Caprin neljäs sukupolvi voisi näyttää!
Lyhyet koriylitykset ja leveät lokasuojat
Capreissa on suhteellisen pitkä konepelti, tasainen ikkunalinja ja kapeneva kattolinja, leveähkö ohjaamo sekä lyhyet koriylitykset. Auto Bildin luonnostelmassa viitataan kaikkiin kolmeen Caprin sukupolveen, hienoin yksityiskohdin. Kaksoisajovalot ovat erityisen ominaisia ensimmäiselle ja kolmannelle sukupolvelle, kun taas alla olevat päiväajovalot löytyivät alkuperäisestä mallista.
Sitä vastoin kaikilla kolmella edeltäjällä oli kohoumat taaksepäin etuvalojen yläpuolella. Valojen välissä olevan kiiltävän mustan kannen oletetaan muistuttavan aiempia säleikköritilöitä. Takapyöräkoteloiden edessä on kaksi feikkiä ilmanottoaukkoa, kuten alkuperäisissäkin oli.
285 hevosvoimaa ja takaveto – miksei?
Ford Mustang Mach-E voisi toimia perustana uudelle Ford Caprille. Sen pituus on 4,71 metriä, ja se on kahdeksan senttimetriä lyhyempi kuin "oikea Mustang". Lyhyempien koriylitysten ja lyhyemmän akselivälin ansiosta retro-Caprista voisi tulla jälleen ”saksalainen Mustang”, edeltäjiensä tyyliin.
Nykyaikainen sähkökäyttö lainattaisiin sitten Mustang Mach-E:stä, jonka kaksi takavetoista versiota tuottavat 258 hv ja 285 hv, jotka olisivat kaikkea muuta kuin vaatimattomia lukemia kompaktille sport coupélle.
Ford Mustang Mach-E voisi toimia perustana uudelle Ford Caprille.
Vuonna 1986 rakennettiin 200 kappaletta Turbo Capreja, joissa oli tehoa tämän päivän mittapuun mukaan "vain" 188 hevosvoimaa.
Ford Mustang Mach-E:n tekniikan pitäisi luoda 415-600 kilometrin sähköinen toimintamatka edellä mainituin suorituskyvyin, jolloin kevyempi ja virtaviivaisempi Capri saattaisi kyetä parempaan tulokseen.
Kuulostaisi varmaan erittäin maukkaalta paketilta – mutta sellaista Ford ei todennäköisesti tuo tuotantoon ainakaan tässä elämässä. Hauskojen coupémallien nykymarkkinat kun taitavat olla yksinkertaisesti liian pienet.
Auto Bild Moritz Doka / Juha Peltonen Kuvat: Bernhard Reichel
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
PS Audion uusi PMG Signature -tuotesarja
Klipschorn ja La Scala go active
Serblin & Sonin vahvistimet
Aequo Audion nanokaiuttimet
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
Omintakeinen dac-vahvistin
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi