Suorituskykypäivitykset sisältävät uuden moottorin virityksen ja Twin Exit -urheilupakoputkiston. Parannukset kohentavat kaasuvastetta ja lisäävät tehoa edelliseen Plus 8:aan verrattuna.

Suorituskykypäivitykset sisältävät uuden moottorin virityksen ja Twin Exit -urheilupakoputkiston. Parannukset kohentavat kaasuvastetta ja lisäävät tehoa edelliseen Plus 8:aan verrattuna.

Morgan Motor Company

Morgan Plus 8 GTR: Kaikkien aikojen tehokkain lajissaan

Ensimmäinen Morgan Plus 8 GTR – yhtiön historian tehokkain auto – valmistui Malvern Linkissä, Worcestershiren kreivikunnassa, Britanniassa.

Auto Bild.Superautot

Upe­aan Yas Ma­ri­na Blue -ko­ri­vä­riin maa­lat­tu au­to muis­tut­taa al­ku­pe­räi­siä 1990-lu­vun Big Blue -ni­mi­sen Mor­gan Plus 8 -kil­pu­rin luon­nok­sia.

Vain yh­dek­sän

Mor­gan Plus 8 GTR -mal­lia teh­dään ai­no­as­taan yh­dek­sän kap­pa­let­ta. Mor­gan Plus 8 GTR -pro­jek­tin ovat mah­dol­lis­ta­neet vain usei­den Plus 8 -alus­to­jen äs­ket­täi­nen saa­ta­vuus.

Lo­puis­ta kah­dek­sas­ta au­tos­ta moni val­mis­tuu vie­lä en­nen ku­lu­van vuo­den lop­pua, ja lo­put val­mis­tu­vat vuo­den 2022 en­sim­mäi­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä.

Jo­kai­nen asi­a­kas on työs­ken­nel­lyt tii­viis­ti Mor­ga­nin suun­nit­te­lu­tii­min kans­sa ti­la­tak­seen oman rää­tä­löi­dyn yk­si­lön­sä, mikä osoit­taa en­ti­ses­tään yri­tyk­sen kus­to­moin­ti­ky­kyä.

Yh­dek­sän au­toa val­mis­te­taan eri vaih­teis­to- ja moot­to­ri­ko­koon­pa­noin, asi­ak­kai­den vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti, ja vii­si kah­dek­sas­ta ajo­neu­vos­ta me­nee maa­il­man­laa­jui­seen vien­tiin.

Suo­ri­tus­ky­ky­päi­vi­tyk­set si­säl­tä­vät uu­den moot­to­rin vi­ri­tyk­sen ja Twin Exit -ur­hei­lu­pa­ko­put­kis­ton. Pa­ran­nuk­set ko­hen­ta­vat kaa­su­vas­tet­ta ja li­sää­vät te­hoa edel­li­seen Plus 8:aan ver­rat­tu­na.

Steve Mor­ris, Mor­gan Mo­tor Com­pa­nyn hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja ja toi­mi­tus­joh­ta­ja, sa­noi:

"Olem­me in­nois­sam­me voi­des­sam­me jul­kais­ta en­sim­mäi­set ku­vat Plus 8 GTR:stä ai­em­min tänä vuon­na jul­kais­tu­jen luon­nos­ten jäl­keen. Plus 8 GTR edus­taa Mor­ga­nil­le mah­dol­li­suut­ta juh­lia V8-moot­to­ria jäl­leen ker­ran, mitä em­me odot­ta­neet ta­pah­tu­van enää sen jäl­keen, kun val­mis­tim­me Plus 8- ja Ae­ro 8 -mal­le­ja vuon­na 2018. Plus 8 GTR edus­taa näyt­tä­vää muo­toi­lua sekä hie­noin­ta am­mat­ti­tai­toa, ja se on in­nos­ta­va ajaa. Plus 8 GTR on täy­del­li­nen ”jout­sen­lau­lu” Mor­ga­nin V8:lle. Olem­me ol­leet iloi­sia voi­des­sam­me työs­ken­nel­lä eri puo­lil­ta maa­il­maa tul­lei­den asi­ak­kai­den kans­sa suun­nit­te­lu- ja ra­ken­ta­misp­ro­ses­sin ai­ka­na, ja odo­tam­me in­nol­la tu­le­vien kuu­kau­sien au­to­ja.”

Nu­me­roi­tu­ja

Mor­gan Plus 8 GTR:ssä tut­ki­taan suun­nit­te­lu­tee­mo­ja, ku­ten kor­ke­aa ol­ka­pää­lin­jaa, jol­lais­ta ei ole näh­ty pe­rin­tei­sis­sä Mor­gan-ko­reis­sa vuo­si­kym­me­niin.

Vii­si­puo­lai­set, kes­ki­luk­ko­mut­te­ril­la va­rus­te­tut van­teet muis­tut­ta­vat Mor­ga­nin 1990-lu­vun Plus 8 -kil­pa-au­to­jen vas­taa­via, ja pyö­rä­ko­te­lot muo­toil­tiin hie­no­va­rai­ses­ti uu­del­leen.

Mui­ta suun­nit­te­lu­e­le­ment­te­jä ovat muo­kat­tu ta­ka­o­sa, etu­lo­ka­suo­jat sekä etu­hiek­ka­pel­ti, jot­ka on kaik­ki val­mis­tet­tu kä­sin alu­mii­nis­ta.

Kova kat­to, jos­sa tuu­le­tu­sauk­ko, täy­den­tää kil­pai­lun ins­pi­roi­maa es­te­tiik­kaa. Si­sä­ti­lois­sa on uu­det ovi­pa­nee­lit, jot­ka so­pi­vat yh­teen ovien kor­kei­den ylä­o­sien kans­sa, mit­ta­ti­laus­työ­nä val­mis­te­tut GTR-mit­ta­rit sekä hii­li­kui­tui­set kil­pais­tui­met ja -vyöt. Jo­kai­nen GTR on va­rus­tet­tu jär­jes­tys­nu­me­ro­laa­tal­la.

Big Blue

Yk­si suun­nit­te­lun ins­pi­raa­ti­on läh­teis­tä oli Plus 8 -kil­pa-au­to, jol­la kil­pail­tiin GT-sar­jas­sa 1990-lu­vun lo­pul­la. Se tun­net­tiin ni­mel­lä Big Blue. Yk­si­lö toi­mi tes­tau­sa­lus­ta­na Mor­ga­nin en­sim­mäi­sel­le alu­mii­ni­run­gol­le, joka jat­koi Ae­ro 8- ja 'Ae­ro Chas­sis' Plus 8 -mal­lien pe­rin­tei­tä. Mor­ga­nin alu­mii­ni­sen CX Ge­ne­ra­ti­on -poh­ja­le­vyn äs­ket­täi­sen lan­see­rauk­sen jäl­keen vai­kut­ti so­pi­val­ta käyt­tää tätä ti­lai­suut­ta osoit­ta­maan kun­ni­oi­tus­ta au­tol­le, joka toi­mi ura­nuur­ta­ja­na Mor­ga­nin alu­mii­ni­ra­ken­tei­den käy­tös­sä.

Mui­den Mor­ga­nien ta­voin jo­kai­nen Mor­gan Plus 8 GTR on val­mis­tet­tu kä­si­työ­nä, käyt­tä­mäl­lä pe­rin­tei­siä ko­rin­ra­ken­nus­tek­nii­koi­ta.

Mor­gan Plus 8 GTR on tä­män vuo­den toi­nen Mor­gan-eri­koisp­ro­jek­ti Mor­gan Plus Four CX-T:n jäl­keen. Vaik­ka mo­lem­mat mal­lit ovat eri­lai­sia toi­min­nal­taan ja ul­ko­nä­öl­tään, ne osoit­ta­vat Mor­gan-brän­din jous­ta­vuut­ta ja sa­mal­la ne juh­lis­ta­vat kä­si­työ­tä, muo­toi­lua ja ajo­ko­ke­mus­ta.

Mor­gan-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN