Suorituskykypäivitykset sisältävät uuden moottorin virityksen ja Twin Exit -urheilupakoputkiston. Parannukset kohentavat kaasuvastetta ja lisäävät tehoa edelliseen Plus 8:aan verrattuna.
Morgan Motor Company
Morgan Plus 8 GTR: Kaikkien aikojen tehokkain lajissaan
Ensimmäinen Morgan Plus 8 GTR – yhtiön historian tehokkain auto – valmistui Malvern Linkissä, Worcestershiren kreivikunnassa, Britanniassa.
Upeaan Yas Marina Blue -koriväriin maalattu auto muistuttaa alkuperäisiä 1990-luvun Big Blue -nimisen Morgan Plus 8 -kilpurin luonnoksia.
Vain yhdeksän
Morgan Plus 8 GTR -mallia tehdään ainoastaan yhdeksän kappaletta. Morgan Plus 8 GTR -projektin ovat mahdollistaneet vain useiden Plus 8 -alustojen äskettäinen saatavuus.
Lopuista kahdeksasta autosta moni valmistuu vielä ennen kuluvan vuoden loppua, ja loput valmistuvat vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä.
Jokainen asiakas on työskennellyt tiiviisti Morganin suunnittelutiimin kanssa tilatakseen oman räätälöidyn yksilönsä, mikä osoittaa entisestään yrityksen kustomointikykyä.
Yhdeksän autoa valmistetaan eri vaihteisto- ja moottorikokoonpanoin, asiakkaiden vaatimusten mukaisesti, ja viisi kahdeksasta ajoneuvosta menee maailmanlaajuiseen vientiin.
Suorituskykypäivitykset sisältävät uuden moottorin virityksen ja Twin Exit -urheilupakoputkiston. Parannukset kohentavat kaasuvastetta ja lisäävät tehoa edelliseen Plus 8:aan verrattuna.
Steve Morris, Morgan Motor Companyn hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja, sanoi:
"Olemme innoissamme voidessamme julkaista ensimmäiset kuvat Plus 8 GTR:stä aiemmin tänä vuonna julkaistujen luonnosten jälkeen. Plus 8 GTR edustaa Morganille mahdollisuutta juhlia V8-moottoria jälleen kerran, mitä emme odottaneet tapahtuvan enää sen jälkeen, kun valmistimme Plus 8- ja Aero 8 -malleja vuonna 2018. Plus 8 GTR edustaa näyttävää muotoilua sekä hienointa ammattitaitoa, ja se on innostava ajaa. Plus 8 GTR on täydellinen ”joutsenlaulu” Morganin V8:lle. Olemme olleet iloisia voidessamme työskennellä eri puolilta maailmaa tulleiden asiakkaiden kanssa suunnittelu- ja rakentamisprosessin aikana, ja odotamme innolla tulevien kuukausien autoja.”
Numeroituja
Morgan Plus 8 GTR:ssä tutkitaan suunnitteluteemoja, kuten korkeaa olkapäälinjaa, jollaista ei ole nähty perinteisissä Morgan-koreissa vuosikymmeniin.
Viisipuolaiset, keskilukkomutterilla varustetut vanteet muistuttavat Morganin 1990-luvun Plus 8 -kilpa-autojen vastaavia, ja pyöräkotelot muotoiltiin hienovaraisesti uudelleen.
Muita suunnitteluelementtejä ovat muokattu takaosa, etulokasuojat sekä etuhiekkapelti, jotka on kaikki valmistettu käsin alumiinista.
Kova katto, jossa tuuletusaukko, täydentää kilpailun inspiroimaa estetiikkaa. Sisätiloissa on uudet ovipaneelit, jotka sopivat yhteen ovien korkeiden yläosien kanssa, mittatilaustyönä valmistetut GTR-mittarit sekä hiilikuituiset kilpaistuimet ja -vyöt. Jokainen GTR on varustettu järjestysnumerolaatalla.
Big Blue
Yksi suunnittelun inspiraation lähteistä oli Plus 8 -kilpa-auto, jolla kilpailtiin GT-sarjassa 1990-luvun lopulla. Se tunnettiin nimellä Big Blue. Yksilö toimi testausalustana Morganin ensimmäiselle alumiinirungolle, joka jatkoi Aero 8- ja 'Aero Chassis' Plus 8 -mallien perinteitä. Morganin alumiinisen CX Generation -pohjalevyn äskettäisen lanseerauksen jälkeen vaikutti sopivalta käyttää tätä tilaisuutta osoittamaan kunnioitusta autolle, joka toimi uranuurtajana Morganin alumiinirakenteiden käytössä.
Muiden Morganien tavoin jokainen Morgan Plus 8 GTR on valmistettu käsityönä, käyttämällä perinteisiä korinrakennustekniikoita.
Morgan Plus 8 GTR on tämän vuoden toinen Morgan-erikoisprojekti Morgan Plus Four CX-T:n jälkeen. Vaikka molemmat mallit ovat erilaisia toiminnaltaan ja ulkonäöltään, ne osoittavat Morgan-brändin joustavuutta ja samalla ne juhlistavat käsityötä, muotoilua ja ajokokemusta.
Morgan-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.
Toyota
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Klipschorn ja La Scala go active
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
SEASin lelu
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
KOEAJOT
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuominaisuuksillaan
Bensiini kuluttajakyselyn suosituin käyttövoima – ero on selvä täyssähköautoja suosiviin työsuhdeautoilijoihin verrattuna
Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Hyundai Inster on vuoden 2025 maailman paras sähköautouutuus
Kia EV3 on voittanut Vuoden Auto Maailmassa 2025 -palkinnon
Audi laajentaa A6-mallisarjaansa sedanilla
Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi