Suorituskykypäivitykset sisältävät uuden moottorin virityksen ja Twin Exit -urheilupakoputkiston. Parannukset kohentavat kaasuvastetta ja lisäävät tehoa edelliseen Plus 8:aan verrattuna.

Suorituskykypäivitykset sisältävät uuden moottorin virityksen ja Twin Exit -urheilupakoputkiston. Parannukset kohentavat kaasuvastetta ja lisäävät tehoa edelliseen Plus 8:aan verrattuna.

Morgan Motor Company

Morgan Plus 8 GTR: Kaikkien aikojen tehokkain lajissaan

Ensimmäinen Morgan Plus 8 GTR – yhtiön historian tehokkain auto – valmistui Malvern Linkissä, Worcestershiren kreivikunnassa, Britanniassa.

Auto Bild.Superautot

Upe­aan Yas Ma­ri­na Blue -ko­ri­vä­riin maa­lat­tu au­to muis­tut­taa al­ku­pe­räi­siä 1990-lu­vun Big Blue -ni­mi­sen Mor­gan Plus 8 -kil­pu­rin luon­nok­sia.

Vain yh­dek­sän

Mor­gan Plus 8 GTR -mal­lia teh­dään ai­no­as­taan yh­dek­sän kap­pa­let­ta. Mor­gan Plus 8 GTR -pro­jek­tin ovat mah­dol­lis­ta­neet vain usei­den Plus 8 -alus­to­jen äs­ket­täi­nen saa­ta­vuus.

Lo­puis­ta kah­dek­sas­ta au­tos­ta moni val­mis­tuu vie­lä en­nen ku­lu­van vuo­den lop­pua, ja lo­put val­mis­tu­vat vuo­den 2022 en­sim­mäi­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä.

Jo­kai­nen asi­a­kas on työs­ken­nel­lyt tii­viis­ti Mor­ga­nin suun­nit­te­lu­tii­min kans­sa ti­la­tak­seen oman rää­tä­löi­dyn yk­si­lön­sä, mikä osoit­taa en­ti­ses­tään yri­tyk­sen kus­to­moin­ti­ky­kyä.

Yh­dek­sän au­toa val­mis­te­taan eri vaih­teis­to- ja moot­to­ri­ko­koon­pa­noin, asi­ak­kai­den vaa­ti­mus­ten mu­kai­ses­ti, ja vii­si kah­dek­sas­ta ajo­neu­vos­ta me­nee maa­il­man­laa­jui­seen vien­tiin.

Suo­ri­tus­ky­ky­päi­vi­tyk­set si­säl­tä­vät uu­den moot­to­rin vi­ri­tyk­sen ja Twin Exit -ur­hei­lu­pa­ko­put­kis­ton. Pa­ran­nuk­set ko­hen­ta­vat kaa­su­vas­tet­ta ja li­sää­vät te­hoa edel­li­seen Plus 8:aan ver­rat­tu­na.

Steve Mor­ris, Mor­gan Mo­tor Com­pa­nyn hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja ja toi­mi­tus­joh­ta­ja, sa­noi:

"Olem­me in­nois­sam­me voi­des­sam­me jul­kais­ta en­sim­mäi­set ku­vat Plus 8 GTR:stä ai­em­min tänä vuon­na jul­kais­tu­jen luon­nos­ten jäl­keen. Plus 8 GTR edus­taa Mor­ga­nil­le mah­dol­li­suut­ta juh­lia V8-moot­to­ria jäl­leen ker­ran, mitä em­me odot­ta­neet ta­pah­tu­van enää sen jäl­keen, kun val­mis­tim­me Plus 8- ja Ae­ro 8 -mal­le­ja vuon­na 2018. Plus 8 GTR edus­taa näyt­tä­vää muo­toi­lua sekä hie­noin­ta am­mat­ti­tai­toa, ja se on in­nos­ta­va ajaa. Plus 8 GTR on täy­del­li­nen ”jout­sen­lau­lu” Mor­ga­nin V8:lle. Olem­me ol­leet iloi­sia voi­des­sam­me työs­ken­nel­lä eri puo­lil­ta maa­il­maa tul­lei­den asi­ak­kai­den kans­sa suun­nit­te­lu- ja ra­ken­ta­misp­ro­ses­sin ai­ka­na, ja odo­tam­me in­nol­la tu­le­vien kuu­kau­sien au­to­ja.”

Nu­me­roi­tu­ja

Mor­gan Plus 8 GTR:ssä tut­ki­taan suun­nit­te­lu­tee­mo­ja, ku­ten kor­ke­aa ol­ka­pää­lin­jaa, jol­lais­ta ei ole näh­ty pe­rin­tei­sis­sä Mor­gan-ko­reis­sa vuo­si­kym­me­niin.

Vii­si­puo­lai­set, kes­ki­luk­ko­mut­te­ril­la va­rus­te­tut van­teet muis­tut­ta­vat Mor­ga­nin 1990-lu­vun Plus 8 -kil­pa-au­to­jen vas­taa­via, ja pyö­rä­ko­te­lot muo­toil­tiin hie­no­va­rai­ses­ti uu­del­leen.

Mui­ta suun­nit­te­lu­e­le­ment­te­jä ovat muo­kat­tu ta­ka­o­sa, etu­lo­ka­suo­jat sekä etu­hiek­ka­pel­ti, jot­ka on kaik­ki val­mis­tet­tu kä­sin alu­mii­nis­ta.

Kova kat­to, jos­sa tuu­le­tu­sauk­ko, täy­den­tää kil­pai­lun ins­pi­roi­maa es­te­tiik­kaa. Si­sä­ti­lois­sa on uu­det ovi­pa­nee­lit, jot­ka so­pi­vat yh­teen ovien kor­kei­den ylä­o­sien kans­sa, mit­ta­ti­laus­työ­nä val­mis­te­tut GTR-mit­ta­rit sekä hii­li­kui­tui­set kil­pais­tui­met ja -vyöt. Jo­kai­nen GTR on va­rus­tet­tu jär­jes­tys­nu­me­ro­laa­tal­la.

Big Blue

Yk­si suun­nit­te­lun ins­pi­raa­ti­on läh­teis­tä oli Plus 8 -kil­pa-au­to, jol­la kil­pail­tiin GT-sar­jas­sa 1990-lu­vun lo­pul­la. Se tun­net­tiin ni­mel­lä Big Blue. Yk­si­lö toi­mi tes­tau­sa­lus­ta­na Mor­ga­nin en­sim­mäi­sel­le alu­mii­ni­run­gol­le, joka jat­koi Ae­ro 8- ja 'Ae­ro Chas­sis' Plus 8 -mal­lien pe­rin­tei­tä. Mor­ga­nin alu­mii­ni­sen CX Ge­ne­ra­ti­on -poh­ja­le­vyn äs­ket­täi­sen lan­see­rauk­sen jäl­keen vai­kut­ti so­pi­val­ta käyt­tää tätä ti­lai­suut­ta osoit­ta­maan kun­ni­oi­tus­ta au­tol­le, joka toi­mi ura­nuur­ta­ja­na Mor­ga­nin alu­mii­ni­ra­ken­tei­den käy­tös­sä.

Mui­den Mor­ga­nien ta­voin jo­kai­nen Mor­gan Plus 8 GTR on val­mis­tet­tu kä­si­työ­nä, käyt­tä­mäl­lä pe­rin­tei­siä ko­rin­ra­ken­nus­tek­nii­koi­ta.

Mor­gan Plus 8 GTR on tä­män vuo­den toi­nen Mor­gan-eri­koisp­ro­jek­ti Mor­gan Plus Four CX-T:n jäl­keen. Vaik­ka mo­lem­mat mal­lit ovat eri­lai­sia toi­min­nal­taan ja ul­ko­nä­öl­tään, ne osoit­ta­vat Mor­gan-brän­din jous­ta­vuut­ta ja sa­mal­la ne juh­lis­ta­vat kä­si­työ­tä, muo­toi­lua ja ajo­ko­ke­mus­ta.

Mor­gan-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN