Porsche Cayman GT4 ilmestyy Suomeen maaliskuun lopulla.
Nopeaa täydennystä Porsche-perheeseen
Porsche lanseeraa ensi kertaa Cayman-malliin pohjautuvan GT4-urheiluauton, jossa hyödynnetään 911 GT3:n osia. Malli on nopea, josta kelpaa todisteeksi 7 minuutin ja 40 sekunnin kierrosaika Nürburgringin Nordschleifella.
Porsche Cayman GT4:n moottori, alusta, jarrut ja aerodynaamiset muodot on optimoitu parasta mahdollista ajodynamiikkaa silmällä pitäen. Uusi huippuversio on silti yhtä käytännöllinen jokapäiväiseen ajoon.
Voimanlähteenä on 911 Carrera S:n moottorista kehitetty 3,8-litrainen ja kuusisylinterinen bokserimoottori, joka tuottaa tehoa 385 hv (283 kW). Moottorin voima välitetään pyörille kuusivaihteisen, dynaamisilla kiinnikkeillä varustetun käsivaihteiston kautta.
Cayman GT4 kiihtyy nollasta sataan vain 4,4 sekunnissa, ja sen huippunopeudeksi ilmoitetaan 295 km/h.
NEDC-testisyklin mukainen polttoaineenkulutus on 10,3 l/100 km. Alustan osat on saatu lähes kauttaaltaan 911 GT3:sta. Koria madallettiin 30 mm, eikä jarrujen koosta tingitty.
UIkonaisesti Cayman GT4 eroaa selkeästi vastaavista keskimoottorisista coupé-malleista. Keulan kolme näyttävää ilmanottoaukkoa sekä kiinteä, kookas takaspoileri ovat osa aerodynaamista kokonaisuutta, joka on suunniteltu erityisesti maaefektiä silmällä pitäen.
Haluttaessa Cayman GT4 voidaan varustaa vieläkin urheilullisempaa menoa varten, sillä lisävarusteisiin kuuluvat keraamiset komposiittijarrut (PCCB), hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) valmistetut täyskuppi-istuimet, Club Sport -varustepaketti sekä erityisesti räätälöity Sport Chrono -paketti, johon sisältyy ainutlaatuinen Track Precision -sovellus.
Cayman GT4:n sisätilojen suunnittelussa on tähdätty kuljettajan ja matkustajan ajonautinnon optimointiin. Nahalla ja alcantaralla verhoillut urheiluistuimet antavat poikkeuksellisen hyvän sivuttaistuen, ja uusi sporttinen GT4-ohjauspyörä takaa tunnokkaan ohjaustuntuman.
Cayman GT4:n tekniset ominaisuudet perustuvat 911 GT3 -malliin. Uutuusmalli seuraa 904 GTS:n, 911 GT1:n, Carrera GT:n sekä 918 Spyderin konseptia, omassa luokassaan poikkeuksellisen dynaamisena keskimoottorisena urheiluautona.
Porschen GT-urheiluautot yhdistävät jokapäiväisen käytännöllisyyden ja kilparatojen maailman intohimoja herättävällä tavalla. Porschen GT-mallien omistajista peräti 80 % käyttää autoaan myös radalla.
Cayman GT4 saa maailman ensiesittelynsä Genèven autonäyttelyssä. Liikkeisiin malli saapuu maaliskuun lopussa. Suomessa Cayman GT4:n hinnaksi tulee 148 933 euroa.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Pieni mutta mahtava
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI