Palaute liikenteessä pääosin positiivista
Liikenneturva selvitti kyselyssä suomalaisten kokemuksia liikenteen sanattomasta viestinnästä. Neljä kymmenestä vastaajasta koki sen sävyn pääosin myönteiseksi. Kuitenkin jopa neljä viidestä kertoi kohdanneensa joskus myös rattiraivoa.
Joka päivä liikenteessä viestitään omasta toiminnasta muille tiellä liikkujille. Sääntöjä noudattava ja ennakoiva liikennekäyttäytyminen luetaan liikenteen perusviestinnäksi, mutta joskus sitä täydennetään tietoisesti lähetetyillä viesteillä, kuten ääni-, valo- ja käsimerkeillä. Tällöin takana on usein jokin perusmotiivi, kuten kiittäminen, huomion herättäminen tai moittiminen.
Yleisin tervehtimis- ja kiittämistapa tienkäyttäjien välisessä viestinnässä on kädenheilautus. Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista kaksi kolmasosaa kertoo kiittäneensä liikenteessä kättä nostamalla.
”Jos liikenteessä kiittää toista tämän toiminnasta esimerkiksi hymyilemällä tai kättä heilauttamalla, rohkaisee se huomioon ottavaa käytöstä myös jatkossa”, Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi toteaa.
”Viestintä liikenteessä on keino liikennesääntöjen puitteissa toimimiselle. Moni päivittäiseen liikenteeseen kuuluva toiminto, jota ei välttämättä ensisijaisesti ajattele viestintänä, on myös sitä. Esimerkiksi ajolinjan valinnalla kerrot muille liikkujille aikeistasi.”
Kaistanvaihdot ovat liikenteessä arkipäivää ja suuntamerkkiä tulisi käyttää.
Rattiraivo ei auta liikenteessä
Neljä kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta suomalaisesta mieltää liikenteen sanattoman viestinnän sävyn pääosin myönteiseksi. Vain viidesosa kokee sen enimmäkseen kielteisenä. Lähes neljä viidestä on kuitenkin kohdannut raivoa liikenteessä. Usein tai joskus liikenneraivon kohteeksi kertoo joutuneensa lähes puolet. Negatiivista tunnetilaa on ratin takaa tuuletettu enimmäkseen tööttäilemällä tai heristämällä keskisormea, roikkumalla kiinni takapuskurissa ja jopa kiilaamalla.
Rattiraivon kohteeksi joutuminen on siis monelle tuttua. Omankin raivostumisen liikenteessä myöntää kuusi kymmenestä vastaajasta. Kuitenkin heistä vain kaksi kolmasosaa arvioi, että tunne olisi vaikuttanut toimintaan jollain tavalla.
”Moni voi nostaa keskisormen pystyyn melko matalalla kynnyksellä moitteena toisen käyttäytymiselle. Tämän eleen kohteeksi joutunut voi kuitenkin tulkita sormimerkin raivostumisena ja provosoitua”, Lammi selventää.
”Jos itsellä hermostuttaa tai kiehahtaa, on tärkeä pitää oma käytös järkevänä. Tunteiden heräämiselle ei voi mitään, mutta niiden vaikutuksia voi hallita.”
*Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy toukokuussa 2015 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan kyselyssä haastateltiin 1005 henkilöä, joista autoilijoita oli 794 eli 79 prosenttia
Oheisella videolla rattiraivo on kiehahtanut. Keskisormen heiluttajalle sattuu pieni lipsahdus, kun keskittyminen herpaantuu ja vastavideon kuvaaminen on alkamaisillaan kännykkäkameralla.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Neula puhtaaksi
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Pilvin pimein
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
Uutta Yorkshiresta
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uudistunut e-POWER-teknologia Nissan Qashqaihin
Hallitukselta esitys romutuspalkkiosta – kaivattu piristys autokaupalle
Kia EV3 valittu Vuoden Autoksi Autotrader Awards 2025 -gaalassa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL