Trémeryn tehtaalla Ranskan Mosellessa valmistetaan Euro 6 -päästönormien mukaisia BlueHDi-dieseleitä kahdessa koko- ja neljässä teholuokassa: 1,6-litraisena (100 hv ja 120 hv) sekä 2-litraisena (150 hv ja 180 hv).

Trémeryn tehtaalla Ranskan Mosellessa valmistetaan Euro 6 -päästönormien mukaisia BlueHDi-dieseleitä kahdessa koko- ja neljässä teholuokassa: 1,6-litraisena (100 hv ja 120 hv) sekä 2-litraisena (150 hv ja 180 hv).

PSA Peugeot Citroën valmistanut jo miljoona BlueHDI-dieselmoottoria

PSA Peugeot Citroënin mootto­ri­tuo­tan­nossa on saavutettu tärkeä merkkipaalu: miljoonas BlueHDi-dieselmoottori on valmistunut Trémeryn tehtaalla. Kaikissa Euro 6 -päästönormit täyttävissä PSA:n diesel­moot­to­reissa käytetään alan kehittyneintä SCR-kataly­saat­to­ri­tek­no­logiaa.

Auto Bild.Uutiset

Blu­eH­DI-tek­no­lo­gia esi­tel­tiin PSA:n val­mis­ta­mis­sa au­tois­sa syys­kuus­sa 2013 – vuot­ta ai­kai­sem­min kuin ny­kyi­ses­tä Eu­ro 6 -nor­mis­ta tuli pa­kol­li­nen syys­kuus­sa 2014. Nyt tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­ne­tään kai­kis­sa Eu­ro 6 -nor­min mu­kai­sis­sa Peu­ge­o­tin, Cit­roë­nin ja DS:n die­sel­mal­leis­sa.

Blu­eH­DI-tek­no­lo­gi­as­sa hyö­dyn­ne­tään kol­mea au­ton pa­ko­jär­jes­tel­mäs­sä toi­mi­vaa pääs­tö­kont­rol­li­me­ka­nis­mia: ha­pe­tus­ka­ta­lyyt­tia, hiuk­kas­suo­da­tin­ta sekä SCR-tek­no­lo­gi­aa (Se­lec­ti­ve Ca­ta­ly­tic Re­duc­ti­on), joka toi­mii jo en­nen kuin pa­ko­kaa­su­vir­ta yl­tää hiuk­kas­suo­dat­ti­meen.

SCR-tek­no­lo­gia pie­nen­tää mer­kit­tä­väs­ti moot­to­rin tuot­ta­mien typ­pi­ok­si­dien (NOx) mää­rää. Blu­eH­Di-tek­no­lo­gia on suo­jat­tu noin 100 PSA Grou­pin omal­la pa­ten­til­la.

Tréme­ryn teh­das tuot­taa ny­kyi­sin 7000 die­sel­moot­to­ria päi­väs­sä. Niis­tä 5000 on 1,6-lit­rai­sia ja 2000 kap­pa­let­ta 2-lit­rai­sia moot­to­rei­ta. 1,6-lit­rai­nen Blu­eH­Di-moot­to­ri esi­tel­tiin 2014, ja sitä on val­mis­tet­tu jo 815 000 kap­pa­let­ta.

Suu­rem­pi 2-lit­rai­nen moot­to­ri esi­tel­tiin syys­kuus­sa 2013, ja sen ko­ko­nais­tuo­tan­to­mää­rä on 185 000 kap­pa­let­ta.

Chris­ti­an Cha­pel­le, PSA Grou­pin voi­ma­lin­ja­tuo­tan­nos­ta vas­taa­va apu­lais­pää­joh­ta­ja kom­men­toi: ”PSA oli alan pi­o­nee­ri ot­ta­es­saan käyt­töön hiuk­kas­suo­dat­ti­men vuon­na 2000. Sen jäl­keen meis­tä tuli en­sim­mäi­nen val­mis­ta­ja, joka käyt­tää SCR-tek­no­lo­gi­aa kai­kis­sa au­tois­saan. Mil­joo­nan Blu­eH­Di-moot­to­rin merk­ki­paa­lu on osoi­tus PSA:n si­tou­tu­mi­ses­ta tar­jo­ta asi­ak­kail­leen kes­tä­viä ja puh­tai­ta liik­ku­mis­rat­kai­su­ja – on­han SCR tä­män het­ken te­hok­kain mark­ki­noil­la ole­va kei­no pie­nen­tää saas­te- ja hiuk­kas­pääs­tö­jä.”

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU