Trémeryn tehtaalla Ranskan Mosellessa valmistetaan Euro 6 -päästönormien mukaisia BlueHDi-dieseleitä kahdessa koko- ja neljässä teholuokassa: 1,6-litraisena (100 hv ja 120 hv) sekä 2-litraisena (150 hv ja 180 hv).

Trémeryn tehtaalla Ranskan Mosellessa valmistetaan Euro 6 -päästönormien mukaisia BlueHDi-dieseleitä kahdessa koko- ja neljässä teholuokassa: 1,6-litraisena (100 hv ja 120 hv) sekä 2-litraisena (150 hv ja 180 hv).

PSA Peugeot Citroën valmistanut jo miljoona BlueHDI-dieselmoottoria

PSA Peugeot Citroënin mootto­ri­tuo­tan­nossa on saavutettu tärkeä merkkipaalu: miljoonas BlueHDi-dieselmoottori on valmistunut Trémeryn tehtaalla. Kaikissa Euro 6 -päästönormit täyttävissä PSA:n diesel­moot­to­reissa käytetään alan kehittyneintä SCR-kataly­saat­to­ri­tek­no­logiaa.

Auto Bild.Uutiset

Blu­eH­DI-tek­no­lo­gia esi­tel­tiin PSA:n val­mis­ta­mis­sa au­tois­sa syys­kuus­sa 2013 – vuot­ta ai­kai­sem­min kuin ny­kyi­ses­tä Eu­ro 6 -nor­mis­ta tuli pa­kol­li­nen syys­kuus­sa 2014. Nyt tek­no­lo­gi­aa hyö­dyn­ne­tään kai­kis­sa Eu­ro 6 -nor­min mu­kai­sis­sa Peu­ge­o­tin, Cit­roë­nin ja DS:n die­sel­mal­leis­sa.

Blu­eH­DI-tek­no­lo­gi­as­sa hyö­dyn­ne­tään kol­mea au­ton pa­ko­jär­jes­tel­mäs­sä toi­mi­vaa pääs­tö­kont­rol­li­me­ka­nis­mia: ha­pe­tus­ka­ta­lyyt­tia, hiuk­kas­suo­da­tin­ta sekä SCR-tek­no­lo­gi­aa (Se­lec­ti­ve Ca­ta­ly­tic Re­duc­ti­on), joka toi­mii jo en­nen kuin pa­ko­kaa­su­vir­ta yl­tää hiuk­kas­suo­dat­ti­meen.

SCR-tek­no­lo­gia pie­nen­tää mer­kit­tä­väs­ti moot­to­rin tuot­ta­mien typ­pi­ok­si­dien (NOx) mää­rää. Blu­eH­Di-tek­no­lo­gia on suo­jat­tu noin 100 PSA Grou­pin omal­la pa­ten­til­la.

Tréme­ryn teh­das tuot­taa ny­kyi­sin 7000 die­sel­moot­to­ria päi­väs­sä. Niis­tä 5000 on 1,6-lit­rai­sia ja 2000 kap­pa­let­ta 2-lit­rai­sia moot­to­rei­ta. 1,6-lit­rai­nen Blu­eH­Di-moot­to­ri esi­tel­tiin 2014, ja sitä on val­mis­tet­tu jo 815 000 kap­pa­let­ta.

Suu­rem­pi 2-lit­rai­nen moot­to­ri esi­tel­tiin syys­kuus­sa 2013, ja sen ko­ko­nais­tuo­tan­to­mää­rä on 185 000 kap­pa­let­ta.

Chris­ti­an Cha­pel­le, PSA Grou­pin voi­ma­lin­ja­tuo­tan­nos­ta vas­taa­va apu­lais­pää­joh­ta­ja kom­men­toi: ”PSA oli alan pi­o­nee­ri ot­ta­es­saan käyt­töön hiuk­kas­suo­dat­ti­men vuon­na 2000. Sen jäl­keen meis­tä tuli en­sim­mäi­nen val­mis­ta­ja, joka käyt­tää SCR-tek­no­lo­gi­aa kai­kis­sa au­tois­saan. Mil­joo­nan Blu­eH­Di-moot­to­rin merk­ki­paa­lu on osoi­tus PSA:n si­tou­tu­mi­ses­ta tar­jo­ta asi­ak­kail­leen kes­tä­viä ja puh­tai­ta liik­ku­mis­rat­kai­su­ja – on­han SCR tä­män het­ken te­hok­kain mark­ki­noil­la ole­va kei­no pie­nen­tää saas­te- ja hiuk­kas­pääs­tö­jä.”

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN