Saksalaiseen superautoon yllätys­tek­niikkaa: 0–100 km/h vain 3,6 sekunnissa

Piensar­ja­val­mistaja Artegan uusin luomus toimii täysin sähkö­moot­to­reiden voimalla. Malli esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä.

Auto Bild.Uutiset

Ar­te­ga ei ole en­sim­mäis­tä ker­taa säh­kö­au­to­ja suun­nit­te­le­mas­sa, sil­lä merk­ki loi vuo­teen 2012 men­nes­sä jo kol­me säh­kö­au­top­ro­to­tyyp­piä. Ne ei­vät kui­ten­kaan ol­leet täy­sin val­mii­ta sar­ja­tuo­tan­toon.

Nyt ti­lan­ne on muut­tu­nut, sil­lä Ar­te­ga Scalo on säh­kö­moot­to­ril­la toi­mi­va sar­ja­tuo­tan­to­val­mis su­pe­rau­to.

Ar­te­ga Scalo on Ar­te­ga GT:n suo­ra seu­raa­ja­mal­li, mikä on help­po ha­vai­ta ul­ko­muo­dos­ta. Mal­lin kori val­mis­te­taan en­ti­seen ta­paan po­ly­u­re­taa­nis­ta ja hii­li­kui­dus­ta, mut­ta uut­ta on tek­niik­ka.

Ar­te­ga GT:n vi­ri­tet­ty 3,6-lit­rai­nen V6 sai väis­tyä kah­den te­hok­kaan säh­kö­moot­to­rin tiel­tä, jot­ka vä­lit­tä­vät voi­man van­haan ta­paan ta­ka­pyö­riin. Ar­te­ga il­moit­taa jär­jes­tel­mä­te­hok­si 300 kW (huip­pu­te­ho on 390 kW) ja suu­rim­mak­si vään­tö­mo­men­tik­si 780 Nm.

Artega Scalo kiihtyy nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa ja kykenee elektronisesti rajoitettuun 250 km/h huippunopeuteen. Scalo on täten GT-mallia nopeampi, sillä se kiihtyi sataan 4,8 sekunnissa. Vaihteistona toimii yksinopeuksinen.

Artega Scalo kiihtyy nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa ja kykenee elektronisesti rajoitettuun 250 km/h huippunopeuteen. Scalo on täten GT-mallia nopeampi, sillä se kiihtyi sataan 4,8 sekunnissa. Vaihteistona toimii yksinopeuksinen.

Mikäli lataus putoaa alle 25 prosenttiin, autolla voi akkujen säästämiseksi ajaa ”enää” 200 km/h huippunopeudella. Akkujen pikalataus pikalaturilla sujuu noin tunnissa. Kotitöpselistä lataus vie noin 10 tuntia.

Mikäli lataus putoaa alle 25 prosenttiin, autolla voi akkujen säästämiseksi ajaa ”enää” 200 km/h huippunopeudella. Akkujen pikalataus pikalaturilla sujuu noin tunnissa. Kotitöpselistä lataus vie noin 10 tuntia.

Artega Scalossa on keskusmutterilla varustetut 20-tuumaiset seosmetallivanteet. Jarruina toimivat Brembon valmistamat levyjarrut kuusimäntäisin jarrusatuloin.

Artega Scalossa on keskusmutterilla varustetut 20-tuumaiset seosmetallivanteet. Jarruina toimivat Brembon valmistamat levyjarrut kuusimäntäisin jarrusatuloin.

Sca­los­sa on jar­ru­tu­se­ner­gi­an ne­li­a­sen­toi­nen, oh­jaus­pyö­räs­tä ope­roi­ta­va tal­tee­not­to, jol­la li­sä­tään toi­min­ta­mat­kaa. Toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan jopa 400 ki­lo­met­riä.

Ar­te­ga Sca­loa val­mis­te­taan ai­no­as­taan kak­si­tois­ta kap­pa­let­ta. Säh­köi­sen su­pe­rau­ton hin­nak­si Sak­sas­sa ker­ro­taan 170 000 eu­roa.

Jan Göt­ze

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?

Auto Bild.Uutiset

Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?

Auto Bild.Uutiset

XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo

Auto Bild.Uutiset

XC60 on nyt kaikkien aikojen myydyin Volvo

Auto Bild.Uutiset

Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa

Auto Bild.Uutiset

Liian moni laiminlyö turvavyön käytön linja-autossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN