Saksalaiseen superautoon yllätys­tek­niikkaa: 0–100 km/h vain 3,6 sekunnissa

Piensar­ja­val­mistaja Artegan uusin luomus toimii täysin sähkö­moot­to­reiden voimalla. Malli esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä.

Auto Bild.Uutiset

Ar­te­ga ei ole en­sim­mäis­tä ker­taa säh­kö­au­to­ja suun­nit­te­le­mas­sa, sil­lä merk­ki loi vuo­teen 2012 men­nes­sä jo kol­me säh­kö­au­top­ro­to­tyyp­piä. Ne ei­vät kui­ten­kaan ol­leet täy­sin val­mii­ta sar­ja­tuo­tan­toon.

Nyt ti­lan­ne on muut­tu­nut, sil­lä Ar­te­ga Scalo on säh­kö­moot­to­ril­la toi­mi­va sar­ja­tuo­tan­to­val­mis su­pe­rau­to.

Ar­te­ga Scalo on Ar­te­ga GT:n suo­ra seu­raa­ja­mal­li, mikä on help­po ha­vai­ta ul­ko­muo­dos­ta. Mal­lin kori val­mis­te­taan en­ti­seen ta­paan po­ly­u­re­taa­nis­ta ja hii­li­kui­dus­ta, mut­ta uut­ta on tek­niik­ka.

Ar­te­ga GT:n vi­ri­tet­ty 3,6-lit­rai­nen V6 sai väis­tyä kah­den te­hok­kaan säh­kö­moot­to­rin tiel­tä, jot­ka vä­lit­tä­vät voi­man van­haan ta­paan ta­ka­pyö­riin. Ar­te­ga il­moit­taa jär­jes­tel­mä­te­hok­si 300 kW (huip­pu­te­ho on 390 kW) ja suu­rim­mak­si vään­tö­mo­men­tik­si 780 Nm.

Artega Scalo kiihtyy nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa ja kykenee elektronisesti rajoitettuun 250 km/h huippunopeuteen. Scalo on täten GT-mallia nopeampi, sillä se kiihtyi sataan 4,8 sekunnissa. Vaihteistona toimii yksinopeuksinen.

Artega Scalo kiihtyy nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa ja kykenee elektronisesti rajoitettuun 250 km/h huippunopeuteen. Scalo on täten GT-mallia nopeampi, sillä se kiihtyi sataan 4,8 sekunnissa. Vaihteistona toimii yksinopeuksinen.

Mikäli lataus putoaa alle 25 prosenttiin, autolla voi akkujen säästämiseksi ajaa ”enää” 200 km/h huippunopeudella. Akkujen pikalataus pikalaturilla sujuu noin tunnissa. Kotitöpselistä lataus vie noin 10 tuntia.

Mikäli lataus putoaa alle 25 prosenttiin, autolla voi akkujen säästämiseksi ajaa ”enää” 200 km/h huippunopeudella. Akkujen pikalataus pikalaturilla sujuu noin tunnissa. Kotitöpselistä lataus vie noin 10 tuntia.

Artega Scalossa on keskusmutterilla varustetut 20-tuumaiset seosmetallivanteet. Jarruina toimivat Brembon valmistamat levyjarrut kuusimäntäisin jarrusatuloin.

Artega Scalossa on keskusmutterilla varustetut 20-tuumaiset seosmetallivanteet. Jarruina toimivat Brembon valmistamat levyjarrut kuusimäntäisin jarrusatuloin.

Sca­los­sa on jar­ru­tu­se­ner­gi­an ne­li­a­sen­toi­nen, oh­jaus­pyö­räs­tä ope­roi­ta­va tal­tee­not­to, jol­la li­sä­tään toi­min­ta­mat­kaa. Toi­min­ta­mat­kak­si il­moi­te­taan jopa 400 ki­lo­met­riä.

Ar­te­ga Sca­loa val­mis­te­taan ai­no­as­taan kak­si­tois­ta kap­pa­let­ta. Säh­köi­sen su­pe­rau­ton hin­nak­si Sak­sas­sa ker­ro­taan 170 000 eu­roa.

Jan Göt­ze

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU