Uskoisitko, että tämä auto esiteltiin 60 vuotta sitten?

Volvon ajaton kaunotar, Amazon, esiteltiin maailmalle ensimmäisen kerran 60 vuotta sitten. Kreikan mytologian naissoturien mukaan nimetty malli on edelleen yksi Volvon historian ikonisimmista autoista.

Auto Bild.Uutiset
Uusi auto oli yhtiön toinen sodan jälkeinen malli PV444:n jälkeen. Se sai nimekseen Amason (s-kirjaimella). Nimi oli peräisin kreikkalaisesta mytologiasta, jossa amatsonit olivat naissotureita.

Uusi auto oli yhtiön toinen sodan jälkeinen malli PV444:n jälkeen. Se sai nimekseen Amason (s-kirjaimella). Nimi oli peräisin kreikkalaisesta mytologiasta, jossa amatsonit olivat naissotureita.

Ensimmäisten vuosien Amazon-autot olivat uskomattoman elegantteja. Vuosien 1957 ja 1959 välisenä aikana kaikki autot olivat kaksivärisiä. Tarjolla olevat yhdistelmät olivat musta, yönsininen ja rubiininpunainen kori vaaleanharmaalla katolla tai vaaleanharmaa kori mustalla katolla. Vuodesta 1959 alkaen Amazonin voi ostaa myös yksivärisenä. Kaksiväristen mallien valmistus lopetettiin vuonna 1961.

Ensimmäisten vuosien Amazon-autot olivat uskomattoman elegantteja. Vuosien 1957 ja 1959 välisenä aikana kaikki autot olivat kaksivärisiä. Tarjolla olevat yhdistelmät olivat musta, yönsininen ja rubiininpunainen kori vaaleanharmaalla katolla tai vaaleanharmaa kori mustalla katolla. Vuodesta 1959 alkaen Amazonin voi ostaa myös yksivärisenä. Kaksiväristen mallien valmistus lopetettiin vuonna 1961.

Amazon oli myös ensimmäinen Volvo, jota koottiin Ruotsin ulkopuolella. Vuonna 1963 Volvon tehdas Kanadan Halifaxissa avasi ovensa. Autoja valmistettiin siellä Pohjois-Amerikan markkinoita varten.

Amazon oli myös ensimmäinen Volvo, jota koottiin Ruotsin ulkopuolella. Vuonna 1963 Volvon tehdas Kanadan Halifaxissa avasi ovensa. Autoja valmistettiin siellä Pohjois-Amerikan markkinoita varten.

Muo­dot oli­vat kau­niit ja haas­ta­vat, ja vai­kut­tei­ta oli han­kit­tu ita­li­a­lai­ses­ta, brit­ti­läi­ses­tä ja ame­rik­ka­lai­ses­ta muo­toi­lus­ta. Muo­toi­lus­ta vas­ta­si 26-vuo­ti­as Jan Wils­gaard, jos­ta tuli myö­hem­min Vol­von muo­toi­lu­joh­ta­ja mo­nien vuo­sien ajak­si. Hän suun­nit­te­li 140-, 240- ja 700-sar­jan sekä osia 800-sar­jas­ta. Jan Wils­gaard me­neh­tyi hil­jat­tain 86-vuo­ti­aa­na.

Kir­joi­tu­sa­su muu­tet­tiin kan­sain­vä­li­sem­mäk­si Ama­zo­nik­si en­nen tuo­tan­non aloit­ta­mis­ta vuon­na 1957.

Va­li­tet­ta­vas­ti sak­sa­lai­nen mopo- ja moot­to­ri­pyö­rä­val­mis­ta­ja Kreid­ler sat­tui myös lan­see­raa­maan sa­maan ai­kaan Ama­zo­ne-ni­mi­sen mo­pe­din. Tä­män vuok­si nimi ei ol­lut käy­tet­tä­vis­sä mo­nil­la avain­mark­ki­noil­la.

Laa­dit­tiin so­pi­mus, jon­ka mu­kaan Vol­vo -mal­lia voi­tiin kut­sua Ama­zo­nik­si Poh­jois­mai­den mark­ki­noil­la, mut­ta muu­al­la maa­il­mas­sa va­ki­o­mal­li tun­si ni­men 121 ja sport-mal­li ni­men 122. Far­ma­ri­mal­li va­ki­o­moot­to­ril­la sai ni­men 221, ja 222-tun­nus va­rat­tiin far­ma­reil­le, jois­sa oli sport-moot­to­ri. Ny­ky­ään au­tot tun­ne­taan kaik­ki­al­la maa­il­mas­sa ni­mel­lä Ama­zon.

Vuo­den 1958 Ama­zon Sport ke­hi­tet­tiin asi­ak­kail­le, jot­ka kai­pa­si­vat li­sä­te­hoa. Kah­del­la SU-kaa­sut­ti­mel­la ja te­rä­väm­mäl­lä nok­ka-ak­se­lil­la va­rus­tet­tu moot­to­ri ke­hit­ti 85 he­vos­voi­maa te­hoa.

Vuon­na 1959 Vol­von pa­ten­toi­tu kol­mi­pis­te­tur­va­vyö tuli en­sim­mäi­se­nä Ama­zo­nin va­ki­o­va­rus­teek­si. Yk­si­kään toi­nen tur­val­li­suus­va­rus­te ei ole ol­lut yh­tä mer­kit­tä­vä au­toi­lun his­to­ri­as­sa. On ar­vi­oi­tu, et­tä kol­mi­pis­te­tur­va­vyö on pe­las­ta­nut vä­hin­tään mil­joo­na ih­mis­hen­keä 57 vuo­den ai­ka­na.

Vuo­den 1962 hel­mi­kuus­sa esi­tel­tiin Ama­zo­nin far­ma­ri­ver­sio. Sen ja Du­ett-mal­lin erot oli­vat mer­kit­tä­viä. Ama­zon-far­ma­ri oli ele­gant­ti au­to ame­rik­ka­lai­sel­la ta­ka­luu­kul­la, joka oli ja­et­tu vaa­ka­suun­nas­sa.

Ama­zo­nin ur­hei­lul­li­sin ver­sio oli 123 GT, joka lai­na­si moot­to­rin­sa 1800S-ur­hei­lu­au­tos­ta. 123 GT lan­see­rat­tiin vuon­na 1967, ja se tar­jo­si 115 he­vos­voi­maa te­hoa. Si­vu­pei­lit oli kiin­ni­tet­ty etu­lo­ka­suo­jiin, li­sä­va­lot oli­vat va­ki­o­na ja käyn­ti­no­peus­mit­ta­ri oli asen­net­tu ko­je­tau­lun pääl­le.

Ama­zo­nin ke­hi­tys jat­kui vuon­na 1966 esi­tel­lys­tä 140-sar­jas­ta huo­li­mat­ta. Sekä Ama­zon et­tä 140-sar­ja sai­vat uu­den B20-moot­to­rin vuo­den 1969 mal­lei­hin. Suu­rem­pi is­ku­ti­la­vuus tar­koit­ti pa­rem­paa vään­töä ja jon­kin ver­ran enem­män te­hoa.

Vuo­si­na 1956-1970 val­mis­tet­tiin 667 791 Ama­zon-au­toa. Se oli tuo­hon ai­kaan Vol­von eni­ten val­mis­tet­tu mal­li.

Ama­zon kään­si Vol­von huo­mi­on ko­ti­mark­ki­noil­ta vien­ti­mark­ki­noil­le. Yh­teen­sä 60 pro­sent­tia Ama­zo­neis­ta myy­tiin Ruot­sin ul­ko­puo­lel­la.

Myö­hem­min ko­koon­pa­no­teh­das avat­tiin myös Ete­lä-Af­ri­kan Dur­ba­niin. Suu­rin in­ves­toin­ti teh­tiin kui­ten­kin bel­gi­a­lai­seen Gen­tin kau­pun­kiin. Kos­ka Ruot­si oli tuol­loin ETY:n ul­ko­puo­lel­la, sen oli tär­ke­ää saa­da ja­lan­si­jaa Eu­roo­pan tul­li­lii­tos­sa. Teh­das avat­tiin vuon­na 1965, ja se tuot­ti aluk­si 14 000 au­toa vuo­des­sa.

Vii­mei­nen Ama­zon val­mis­tui Tors­lan­das­sa 3. päi­vä hei­nä­kuu­ta, 1970. Se oli tum­man­si­ni­nen au­to ja siir­tyi suo­raan ke­räi­ly­ko­ko­el­maan, jos­ta tuli myö­hem­min Vol­vo -mu­seo.

10 eri­kois­ta fak­taa Vol­vo Ama­zo­nis­ta:

1. Noin kah­dek­san pro­sent­tia Ruot­sis­sa myy­dyis­tä 297 000 Ama­zo­nis­ta on yhä lii­ken­tees­sä!

Ylei­sin ver­sio on vuo­den 1966 mal­li, jota on re­kis­te­röi­ty­nä vie­lä 4 804 kap­pa­let­ta.

Yh­teen­sä Ruot­sis­sa on re­kis­te­röi­ty­nä 24 282 Vol­vo Ama­zo­nia.

2. Vol­von teh­das­kul­jet­ta­ja Carl-Mag­nus Skogh voit­ti vuo­den 1965 Ak­ro­po­lis-ral­lin Krei­kas­sa 122S-au­tol­la.

3. Ruot­sin po­lii­si ke­hit­ti yh­des­sä Vol­von kans­sa va­rus­tei­ta, jot­ka myö­hem­min li­sät­tiin ta­val­li­siin tuo­tan­to­au­toi­hin. Po­lii­si­au­tois­sa oli le­vy­jar­rut, jar­ru­te­hos­tin ja vyö­ren­kaat mon­ta vuot­ta en­nen tuo­tan­to­au­to­ja. Po­lii­sien Ama­zon-au­tois­sa oli myös ta­ka­la­sin pu­hal­lin ja oh­jaus­pyö­rän vie­rei­nen pai­ni­ke, joka yh­dis­ti tuu­li­la­sin pe­si­men ja no­peim­man pyyh­ki­mi­sa­se­tuk­sen.

4. En­ti­nen USA:n ul­ko­mi­nis­te­ri ja puo­lus­tus­haa­ra­ko­men­ta­jien neu­vos­ton pu­he­mies Co­lin Po­well on suu­ri au­to­jen ys­tä­vä. Hän on omis­ta­nut mo­nia klas­sik­ko-Vol­vo­ja, ku­ten vuo­den 1966 Ama­zon-far­ma­rin. Kun hän jät­ti teh­tä­vän­sä vuon­na 1993, pre­si­dent­ti Bill Clin­ton ja va­rap­re­si­dent­ti Al Gore luo­vut­ti­vat hä­nel­le kun­nos­tus­ta kai­paa­van Ama­zo­nin.

5. Vuo­den 1963 Ge­ne­ven au­to­näyt­te­lyn esit­tees­sä oli Vol­vo 122S Cab­ri­o­let, jon­ka luo­jak­si oli il­moi­tet­tu bel­gi­a­lai­nen Jac­qu­es Cou­ne. Ky­sees­sä oli erit­täin kau­nis mal­li. Ovis­sa ei ol­lut ik­ku­na­ke­hyk­siä, ovi­au­kot oli kau­niis­ti pyö­ris­tet­ty ta­kaa ja ta­ka­va­lo­ja oli suun­nat­tu eteen­päin. Esi­te an­toi ym­mär­tää, et­tä ky­sees­sä oli tuo­tan­to­au­to, mut­ta Vol­vol­la ei ol­lut mi­tään te­ke­mis­tä täl­lais­ten suun­ni­tel­mien kans­sa ja au­to­ja val­mis­tet­tiin vain nel­jä kap­pa­let­ta.

6. Mai­no­sa­lan am­mat­ti­lai­nen Amil Gar­ga­no New Yor­kis­ta hoi­ti Vol­von asi­oi­ta vuon­na 1962. Hän päät­te­li, et­tä Vol­vot kes­tä­vät käy­tän­nös­sä mitä ta­han­sa, ja täs­tä tuli brän­din mot­to. Mai­nos­fil­mis­sä Ama­zo­nil­la aje­taan ko­vaa so­ra­teil­lä. Mai­nok­sen slo­gan oli­si tänä päi­vä­nä sula mah­dot­to­muus: “Voit ajaa sitä kiu­kul­la. Se on hal­vem­paa kuin psy­ki­at­ri”.

7. Vol­vo suun­nit­te­li asen­ta­van­sa V8-moot­to­rin Ama­zo­niin. Ver­si­os­ta laa­dit­tiin vii­si pro­to­tyyp­piä, mut­ta lo­pul­ta Vol­von joh­to päät­ti, et­tä V8 ei so­pi­si Ama­zon-au­toon. Yk­si syy oli, et­tä Vol­vol­la ei ol­lut kuu­si­sy­lin­te­ris­tä moot­to­ria, ja hyp­py ne­li­sy­lin­te­ri­ses­tä V8:aan oli­si ol­lut lii­an suu­ri.

8. Ka­na­dan Ha­li­fa­xis­sa val­mis­tet­tu­ja Ama­zon-au­to­ja mark­ki­noi­tiin ni­mel­lä Vol­vo Ca­na­di­an.

9. Kun Vol­von mal­lis­to laa­je­ni Ama­zo­nin myö­tä, Vol­vo ot­ti ta­kai­sin hal­tuun­sa ase­man­sa Ruot­sin suo­si­tuim­pa­na au­to­merk­ki­nä vuon­na 1958. Yh­tiö on säi­lyt­tä­nyt yk­kös­si­jan sii­tä läh­tien.

10. Elo­ku­vas­sa All The Pre­si­dent’s Men kä­si­tel­tiin Wa­ter­ga­te-skan­daa­lia, joka joh­ti pre­si­dent­ti Ric­hard Ni­xo­nin eroon. Was­hing­ton Pos­tin toi­mit­ta­ja Bob Wood­ward, jota näyt­te­li Ro­bert Red­ford, ajoi elo­ku­vas­sa val­kois­ta Ama­zo­nia.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU