K-Auto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Lomailu ja mökkeily tai muutto ovat yleisiä syitä tavaroiden kuljetukseen peräkärryllä. Erityisesti sähköautolla liikkuvia kiinnostaa peräkärryn vaikutus kulutukseen myös talvisissa olosuhteissa.
Volkswagen selvitti 1000 km käytännön testillä miten peräkärry vaikuttaa toimintamatkaan ja energiankulutukseen kovassa pakkaskelissä, pakkasen kiristyessä kylmimmillään jopa -24 asteeseen.
”Peräkärryn vaikutus sähköauton toimintamatkaan on edelleen puheenaiheena niin asiakkaillamme kuin sähköautoilua käsittelevillä sosiaalisen median kanavilla. Päätimme tehdä jatko-osan kesäkuussa 2022 tehtyyn testiin, tällä kertaa talvisäässä ja pidemmällä testimatkalla”, toteaa Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.
Testiautoina toimi kaksi nelivetoista Volkswagen ID.7 Tourer GTX -sähköautoa, jossa on 86 kWh akusto. Testiautojen WLTP-testin* mukainen toimintamatka on 570 km ja kulutus 17 kWh/100 km. Testiolosuhteissa ilman peräkärryä ajaneen auton kulutus oli 25,6 kWh/100 km. Tällä kulutuksella laskettuna täyteen ladatun akun toimintamatkaksi tulee 336 km. Kylmä talvikeli lisää auton energian kulutusta sisätilojen ja akuston lämmityksestä johtuen, myös ajovastus on pakkasessa suurempi.
Testin peräkärrynä käytettiin K-Raudassa myynnissä olevaa Muuli 1400 SX -kärryä, jossa oli aerodynaaminen Juncarin kuomu ja 140 kg kuormaa. Peräkärryn kanssa kulutus oli 32,7 kWh/100 km, jolla laskettuna täyteen ladatun akun toimintamatkaksi saadaan 263 km. Energian kulutuksen kasvu oli 28 % verrattuna autoon ilman peräkärryä, ja peräkärryn vaikutus toimintamatkaa kovassa pakkaskelissä oli 73 km eli -22 %.
Testi suoritettiin normaalissa liikenteessä, muun liikenteen ja vauhdin mukaisesti, nopeusrajoituksia noudattaen ja pääasiassa mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttäen. Olosuhteet olivat talviset, pakkanen vaihteli 8-24 asteen välillä, ja suurimman osa testimatkasta pakkasta oli yli 20 astetta. Testin matka oli noin 1000 kilometriä ja keskinopeus ID.7 Tourer GTX:llä oli 86 km/h ja Muuli 1400 SX-peräkärryllä Juncar-kuomulla ajaneella yhdistelmällä 78 km/h.
”Keskenään vertailukelpoisten kulutustestien tekeminen ei ole aivan ongelmatonta, sillä normaalin liikenteen mukana ajettaessa on useita muuttujia. Tällä kertaa pitkä ajomatka tuo tuloksiin tarvittavaa vakautta”, jatkaa Nieminen.
Käytännössä sähköauton kulutukseen ja sitä kautta toimintamatkaan vaikuttavat useat tekijät, niin ilman peräkärryä ajettaessa kuin sen kanssakin. Sähköauton voimalinja on erittäin energiatehokas, jolloin esimerkiksi pakkanen, ajonopeus, märkä tien pinta, karkeampi asfaltti tai vaikkapa voimakas vastatuuli näkyvät selvästi kulutuslukemissa.
Peräkärryä valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota kärryn lisäksi myös siinä käytettävään kuomuun. Aerodynaamisemmalla kuomulla varustetulla peräkärryllä toimintamatka voi olla noin 10 % pidempi kuin perinteisellä kuomulla. Suurin vaikutus kulutukseen on kuitenkin käytettävällä ajonopeudella. Aikaisemmassa kesällä suoritetussa testissä ajonopeuden muuttaminen 100km/h nopeudesta 80 km/h nopeuteen lisäsi toimintamatkaa 30 %.
AutoBild / K-Auto
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Neodiolta minikaiutin
Hyviä viboja edullisesti
Audio Pro:n W-sukupolvi
Pikku kardioidi
RELin uudet S-sarjalaiset
Trianglen uusi Capella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ