K-Auto

Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä

Lomailu ja mökkeily tai muutto ovat yleisiä syitä tavaroiden kuljetukseen peräkärryllä. Erityisesti sähköautolla liikkuvia kiinnostaa peräkärryn vaikutus kulutukseen myös talvisissa olosuhteissa.

Auto Bild.Uutiset

Volks­wa­gen sel­vit­ti 1000 km käy­tän­nön tes­til­lä mi­ten pe­rä­kär­ry vai­kut­taa toi­min­ta­mat­kaan ja ener­gi­an­ku­lu­tuk­seen ko­vas­sa pak­kas­ke­lis­sä, pak­ka­sen ki­ris­ty­es­sä kyl­mim­mil­lään jopa -24 as­tee­seen.

”Pe­rä­kär­ryn vai­ku­tus säh­kö­au­ton toi­min­ta­mat­kaan on edel­leen pu­hee­nai­hee­na niin asi­ak­kail­lam­me kuin säh­kö­au­toi­lua kä­sit­te­le­vil­lä so­si­aa­li­sen me­di­an ka­na­vil­la. Pää­tim­me teh­dä jat­ko-osan ke­sä­kuus­sa 2022 teh­tyyn tes­tiin, täl­lä ker­taa tal­vi­sääs­sä ja pi­dem­mäl­lä tes­ti­mat­kal­la”, to­te­aa Volks­wa­gen-hen­ki­lö­au­to­jen tuo­te­pääl­lik­kö Toni Nie­mi­nen.

Tes­ti­au­toi­na toi­mi kak­si ne­li­ve­tois­ta Volks­wa­gen ID.7 Tou­rer GTX -säh­kö­au­toa, jos­sa on 86 kWh akus­to. Tes­ti­au­to­jen WLTP-tes­tin* mu­kai­nen toi­min­ta­mat­ka on 570 km ja ku­lu­tus 17 kWh/100 km. Tes­ti­o­lo­suh­teis­sa il­man pe­rä­kär­ryä aja­neen au­ton ku­lu­tus oli 25,6 kWh/100 km. Täl­lä ku­lu­tuk­sel­la las­ket­tu­na täy­teen la­da­tun akun toi­min­ta­mat­kak­si tu­lee 336 km. Kyl­mä tal­vi­ke­li li­sää au­ton ener­gi­an ku­lu­tus­ta si­sä­ti­lo­jen ja akus­ton läm­mi­tyk­ses­tä joh­tu­en, myös ajo­vas­tus on pak­ka­ses­sa suu­rem­pi.

Tes­tin pe­rä­kär­ry­nä käy­tet­tiin K-Rau­das­sa myyn­nis­sä ole­vaa Muu­li 1400 SX -kär­ryä, jos­sa oli ae­ro­dy­naa­mi­nen Jun­ca­rin kuo­mu ja 140 kg kuor­maa. Pe­rä­kär­ryn kans­sa ku­lu­tus oli 32,7 kWh/100 km, jol­la las­ket­tu­na täy­teen la­da­tun akun toi­min­ta­mat­kak­si saa­daan 263 km. Ener­gi­an ku­lu­tuk­sen kas­vu oli 28 % ver­rat­tu­na au­toon il­man pe­rä­kär­ryä, ja pe­rä­kär­ryn vai­ku­tus toi­min­ta­mat­kaa ko­vas­sa pak­kas­ke­lis­sä oli 73 km eli -22 %.

Tes­ti suo­ri­tet­tiin nor­maa­lis­sa lii­ken­tees­sä, muun lii­ken­teen ja vauh­din mu­kai­ses­ti, no­peus­ra­joi­tuk­sia nou­dat­ta­en ja pää­a­si­as­sa mu­kau­tu­vaa va­ki­o­no­peu­den­sää­din­tä käyt­tä­en. Olo­suh­teet oli­vat tal­vi­set, pak­ka­nen vaih­te­li 8-24 as­teen vä­lil­lä, ja suu­rim­man osa tes­ti­mat­kas­ta pak­kas­ta oli yli 20 as­tet­ta. Tes­tin mat­ka oli noin 1000 ki­lo­met­riä ja kes­ki­no­peus ID.7 Tou­rer GTX:llä oli 86 km/h ja Muu­li 1400 SX-pe­rä­kär­ryl­lä Jun­car-kuo­mul­la aja­neel­la yh­dis­tel­mäl­lä 78 km/h.

”Kes­ke­nään ver­tai­lu­kel­pois­ten ku­lu­tus­tes­tien te­ke­mi­nen ei ole ai­van on­gel­ma­ton­ta, sil­lä nor­maa­lin lii­ken­teen mu­ka­na ajet­ta­es­sa on usei­ta muut­tu­jia. Täl­lä ker­taa pit­kä ajo­mat­ka tuo tu­lok­siin tar­vit­ta­vaa va­kaut­ta”, jat­kaa Nie­mi­nen.

Käy­tän­nös­sä säh­kö­au­ton ku­lu­tuk­seen ja sitä kaut­ta toi­min­ta­mat­kaan vai­kut­ta­vat use­at te­ki­jät, niin il­man pe­rä­kär­ryä ajet­ta­es­sa kuin sen kans­sa­kin. Säh­kö­au­ton voi­ma­lin­ja on erit­täin ener­gi­a­te­ho­kas, jol­loin esi­mer­kik­si pak­ka­nen, ajo­no­peus, mär­kä tien pin­ta, kar­ke­am­pi as­falt­ti tai vaik­ka­pa voi­ma­kas vas­ta­tuu­li nä­ky­vät sel­väs­ti ku­lu­tus­lu­ke­mis­sa.

Pe­rä­kär­ryä va­lit­ta­es­sa kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mi­o­ta kär­ryn li­säk­si myös sii­nä käy­tet­tä­vään kuo­muun. Ae­ro­dy­naa­mi­sem­mal­la kuo­mul­la va­rus­te­tul­la pe­rä­kär­ryl­lä toi­min­ta­mat­ka voi ol­la noin 10 % pi­dem­pi kuin pe­rin­tei­sel­lä kuo­mul­la. Suu­rin vai­ku­tus ku­lu­tuk­seen on kui­ten­kin käy­tet­tä­väl­lä ajo­no­peu­del­la. Ai­kai­sem­mas­sa ke­säl­lä suo­ri­te­tus­sa tes­tis­sä ajo­no­peu­den muut­ta­mi­nen 100km/h no­peu­des­ta 80 km/h no­peu­teen li­sä­si toi­min­ta­mat­kaa 30 %.

Au­to­Bild / K-Au­to

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN