Moni ei viitsi putsta takalasia, mikä on iso riski liikenteessä

Moni ei viitsi putsta takalasia, mikä on iso riski liikenteessä

Liikenneturva

Yllättävän moni ajaa talvella vaarallisella autolla

Pakkasella ja lumisateella autoilijan on varattava ylimääräistä aikaa matkaan lähtöön. Lasit on putsattava joka suuntaan. Tien päälle ei saa lähteä iglussa istuen, Liikenneturva korostaa. Niin sanotulla igluautolla ajaa joka kymmenes kuljettaja.

Auto Bild.Uutiset

Lu­mi­ses­sa ke­lis­sä liik­keel­le­läh­töön kan­nat­taa va­ra­ta kun­nol­la ai­kaa ja put­sa­ta au­to lu­mes­ta ja jääs­tä huo­lel­li­ses­ti. Pelk­kä kur­kis­tus­luuk­ku tuu­li­la­sis­sa ei rii­tä. Har­jaa lumi pois si­vuik­ku­nois­ta, ta­ka­la­sis­ta ja myös ka­tol­ta, jos­ta se hel­pos­ti voi va­lah­taa tuu­li­la­sil­le.

Kii­re ei ole syy jät­tää ik­ku­noi­ta jään tai lu­men peit­toon. En­na­koin­ti aut­taa täs­sä­kin: seu­raa sää­en­nus­tei­ta ja va­raa lu­mi­sa­teel­la mat­kaan yli­mää­räis­tä ai­kaa, jot­ta eh­dit hei­lut­taa har­jaa.

”Kul­jet­ta­ja on vas­tuus­sa sii­tä, et­tä nä­kee ra­tin ta­kaa kun­nol­la joka suun­taan”, Lii­ken­ne­tur­van kou­lu­tu­soh­jaa­ja Lari Mä­ke­lä muis­tut­taa.

En­na­koi ja esi­läm­mi­tä

Au­ton esi­läm­mi­tys no­peut­taa put­saus­puu­hia. Esi­läm­mi­tet­ty au­to on hel­pom­pi puh­dis­taa lu­mes­ta ja jääs­tä, kos­ka moot­to­ri on val­miik­si läm­min ja pu­hal­ti­met an­ta­vat no­pe­am­min läm­min­tä il­maa.

”Val­miik­si läm­min au­to on mu­ka­vam­pi ja tur­val­li­sem­pi, kun tur­va­vyön voi kiin­nit­tää oi­kein il­man pak­su­ja top­pa­vaat­tei­ta. Moot­to­rin esi­läm­mi­tys vä­hen­tää moot­to­rin ku­lu­mis­ta ja lä­hi­pääs­tö­jä, jo­ten se myös kuor­mit­taa ym­pä­ris­töä vä­hem­män”, Mä­ke­lä sa­noo.

Au­toa saa käyt­tää jou­to­käyn­nil­lä enin­tään kak­si mi­nuut­tia. Jos pak­kas­mit­ta­ri näyt­tää kyl­mem­pää kuin -15, saa au­to ol­la jou­to­käyn­nil­lä kor­kein­taan nel­jä mi­nuut­tia.

Vin­kit lu­mien put­sauk­seen

- Esi­läm­mi­tä au­to. Se eh­käi­see la­sien jää­ty­mis­tä ja huur­tu­mis­ta.
- Har­jaa lu­met kai­kil­ta ik­ku­noil­ta ja ka­tol­ta. Put­saa myös va­lot.
- Ko­pis­te­le lu­met ken­gis­tä en­nen kuin is­tut au­toon. Näin jä­tät kos­teu­den au­ton ul­ko­puo­lel­le.

Au­to­Bild / Lii­ken­ne­tur­va

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava

Auto Bild.Koeajot
Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan

Auto Bild.Koeajot
Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Ultramariininsininen sukkulamainen sedan on virtaviivainen ilmestys.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan

Auto Bild.Koeajot

smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

Auto Bild.Uutiset

smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN