Kilpailun jälkeen Astara mittaa, raportoi ja kompensoi aiempien vuosien tapaan koko tiimin suorat ja epäsuorat CO2-päästöt.
astara
Astara Team: Vähentänyt CO2-päästöjä 13,25 tonnilla Dakar-rallissa sähköpolttoaineen ansiosta
Astara on sitoutunut kilpailemaan Dakar-rallissa mahdollisimman vähäisillä ympäristövaikutuksilla. Astara Team on välttänyt kilpailun puoliväliin mennessä CO2-päästöjä 13,25 tonnilla, joka vastaa keskimääräisen henkilöauton päästöjä noin 100 000 kilometrin aikana. Kilpailun jälkeen Astara mittaa, raportoi ja kompensoi koko tiimin suorat ja epäsuorat CO2-päästöt.
Astara Team on säästänyt 13,25 tonnia* CO2-päästöjä vuoden 2024 Dakar-rallin puolivälissä. Tämä vastaa keskimääräisen henkilöauton päästöjä 100 000 kilometrin aikana.
Vastaavan määrän hiilidioksidipäästöjen absorboimiseksi olisi istutettava 433 puuta vuodessa.
Astara Team käyttää synteettistä sähköpolttoainetta sen kilpa- ja huoltoneuvoissaan parhaillaan ajettavassa Dakar-rallissa. Tämä mahdollistaa kilpailun kestävimmällä tavalla maailman vaativimmassa erämaarallissa.
Astara Team haluaa saavutuksellaan osoittaa, että on mahdollista kilpailla korkeimmalla tasolla ympäristö huomioiden.
Kaksikko Laia Sanz-Maurizio Gerini on tällä hetkellä 17. sijalla Dakar-rallin kokonaiskilpailussa.
”On kunnia olla mukana tiimissä, joka asettaa kestävyyden etusijalle kilpailun aikana. Tänä vuonna käytämme kevyempää moottoria, jolla on parempi suorituskyky, ja osallistumisemme Astara 02 Consept -autolla on täysin päästöneutraalia. On tärkeää osallistua Dakar-rallin kaltaisiin kilpailuihin samalla kun olemme tietoisia vaikutuksistamme, koska se on jalanjälki, jonka jätämme tuleville sukupolville”, Laia Sanz sanoo.
Edelläkävijä synteettisen polttoaineen käytössä
Astara on ollut edelläkävijä synteettisen polttoaineen käytössä Dakar-rallissa vuodesta 2022.
Astara Team on parantanut viime vuoteen verrattuna polttoaineen koostumusta täysin neutraalin hiilijalanjäljen saavuttamiseksi. Jotta tiimi pystyy pienentämään hiilijalanjälkeään edelleen, käyttää se uusituvia polttoaineita kaikissa huolto- ja tukiajoneuvoissaan tämän vuoden kisassa.
Astara Team syntyi lähtökohtanaan tukemaan siirtymistä kohti kestävää kehitystä yhdessä maailman vaativimmassa moottoriurheilukilpailussa.
Kilpailun jälkeen Astara mittaa, raportoi ja kompensoi aiempien vuosien tapaan koko tiimin suorat ja epäsuorat CO2-päästöt.
Lisäksi tiimi julkaisee jokaisen erikoiskokeen päästötiedot ainoana tallina.
"Synteettiset polttoaineet ovat loistava ratkaisu Dakar-rallin kaltaiseen kilpailuun. Sitoutumisemme ympäristöön on alusta asti säilynyt ennallaan, ja pyrimme siihen jokaisena vuonna. Se on yksi suurimmista haasteistamme”, sanoo Astara Teamin urheilujohtaja Oscar Fuertes.
*Laskelma ei huomioi tiimin matkojen päästöjä.
astara-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dalilta uusi subbari vaativille basson ystäville
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
Uutta Yorkshiresta
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Bluetooth-kaiutin kiinalaisittain
AKM ja Dirac yhteistyöhön
Isot kemut lykkääntyvät
Volumion tarkkuus-dac
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL