Kilpailun jälkeen Astara mittaa, raportoi ja kompensoi aiempien vuosien tapaan koko tiimin suorat ja epäsuorat CO2-päästöt.

Kilpailun jälkeen Astara mittaa, raportoi ja kompensoi aiempien vuosien tapaan koko tiimin suorat ja epäsuorat CO2-päästöt.

astara

Astara Team: Vähentänyt CO2-päästöjä 13,25 tonnilla Dakar-rallissa sähkö­polt­to­aineen ansiosta

Astara on sitoutunut kilpailemaan Dakar-rallissa mahdollisimman vähäisillä ympäris­tö­vai­ku­tuk­silla. Astara Team on välttänyt kilpailun puoliväliin mennessä CO2-päästöjä 13,25 tonnilla, joka vastaa keskimääräisen henkilöauton päästöjä noin 100 000 kilometrin aikana. Kilpailun jälkeen Astara mittaa, raportoi ja kompensoi koko tiimin suorat ja epäsuorat CO2-päästöt.

Auto Bild.Uutiset

As­ta­ra Team on sääs­tä­nyt 13,25 ton­nia* CO2-pääs­tö­jä vuo­den 2024 Da­kar-ral­lin puo­li­vä­lis­sä. Tämä vas­taa kes­ki­mää­räi­sen hen­ki­lö­au­ton pääs­tö­jä 100 000 ki­lo­met­rin ai­ka­na.

Vas­taa­van mää­rän hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jen ab­sor­boi­mi­sek­si oli­si is­tu­tet­ta­va 433 puu­ta vuo­des­sa.

As­ta­ra Team käyt­tää syn­teet­tis­tä säh­kö­polt­to­ai­net­ta sen kil­pa- ja huol­to­neu­vois­saan par­hail­laan ajet­ta­vas­sa Da­kar-ral­lis­sa. Tämä mah­dol­lis­taa kil­pai­lun kes­tä­vim­mäl­lä ta­val­la maa­il­man vaa­ti­vim­mas­sa erä­maa­ral­lis­sa.

As­ta­ra Team ha­lu­aa saa­vu­tuk­sel­laan osoit­taa, et­tä on mah­dol­lis­ta kil­pail­la kor­keim­mal­la ta­sol­la ym­pä­ris­tö huo­mi­oi­den.

Kak­sik­ko Laia Sanz-Mau­ri­zio Ge­ri­ni on täl­lä het­kel­lä 17. si­jal­la Da­kar-ral­lin ko­ko­nais­kil­pai­lus­sa.

”On kun­nia ol­la mu­ka­na tii­mis­sä, joka aset­taa kes­tä­vyy­den etu­si­jal­le kil­pai­lun ai­ka­na. Tänä vuon­na käy­täm­me ke­vy­em­pää moot­to­ria, jol­la on pa­rem­pi suo­ri­tus­ky­ky, ja osal­lis­tu­mi­sem­me As­ta­ra 02 Con­sept -au­tol­la on täy­sin pääs­tö­neut­raa­lia. On tär­ke­ää osal­lis­tua Da­kar-ral­lin kal­tai­siin kil­pai­lui­hin sa­mal­la kun olem­me tie­toi­sia vai­ku­tuk­sis­tam­me, kos­ka se on ja­lan­jäl­ki, jon­ka jä­täm­me tu­le­vil­le su­ku­pol­vil­le”, Laia Sanz sa­noo.

Edel­lä­kä­vi­jä syn­teet­ti­sen polt­to­ai­neen käy­tös­sä

As­ta­ra on ol­lut edel­lä­kä­vi­jä syn­teet­ti­sen polt­to­ai­neen käy­tös­sä Da­kar-ral­lis­sa vuo­des­ta 2022.

As­ta­ra Team on pa­ran­ta­nut vii­me vuo­teen ver­rat­tu­na polt­to­ai­neen koos­tu­mus­ta täy­sin neut­raa­lin hii­li­ja­lan­jäl­jen saa­vut­ta­mi­sek­si. Jot­ta tii­mi pys­tyy pie­nen­tä­mään hii­li­ja­lan­jäl­ke­ään edel­leen, käyt­tää se uu­si­tu­via polt­to­ai­nei­ta kai­kis­sa huol­to- ja tu­ki­a­jo­neu­vois­saan tä­män vuo­den ki­sas­sa.

As­ta­ra Team syn­tyi läh­tö­koh­ta­naan tu­ke­maan siir­ty­mis­tä koh­ti kes­tä­vää ke­hi­tys­tä yh­des­sä maa­il­man vaa­ti­vim­mas­sa moot­to­riur­hei­lu­kil­pai­lus­sa.

Kil­pai­lun jäl­keen As­ta­ra mit­taa, ra­por­toi ja kom­pen­soi ai­em­pien vuo­sien ta­paan koko tii­min suo­rat ja epä­suo­rat CO2-pääs­töt.

Li­säk­si tii­mi jul­kai­see jo­kai­sen eri­kois­ko­keen pääs­tö­tie­dot ai­no­a­na tal­li­na.

"Syn­teet­ti­set polt­to­ai­neet ovat lois­ta­va rat­kai­su Da­kar-ral­lin kal­tai­seen kil­pai­luun. Si­tou­tu­mi­sem­me ym­pä­ris­töön on alus­ta as­ti säi­ly­nyt en­nal­laan, ja py­rim­me sii­hen jo­kai­se­na vuon­na. Se on yk­si suu­rim­mis­ta haas­teis­tam­me”, sa­noo As­ta­ra Te­a­min ur­hei­lu­joh­ta­ja Os­car Fu­er­tes.

*Las­kel­ma ei huo­mi­oi tii­min mat­ko­jen pääs­tö­jä.

as­ta­ra-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU