Keulaa hallitsevat BMW:lle tunnusomaiset suuret munuaiset.
Toni Lindström
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
BMW on tunnettu urheilullisuudestaan, eikä tästä ominaisuudesta tarvitse todellakaan tinkiä sähköautojen aikakaudella. Ulkoisesti hillitty i4 M50 Supercharged tarjoilee 544 hevosvoimaa ja 795 newtonmetrin väännön.
Ulkoa päin vilkaistaessa i4 M50 Supercharged näyttää varsin tavanomaiselta nyky-BMW:ltä. Viistoperäinen malli tuo mieleen Gran Coupén, ja kaikki merkille tunnusomaiset piirteet osuvat silmiin helposti etumaskin suuria munuaisia myöten.
Raakaa voimaa
Auton voimalinja hakee kuitenkin vertaistaan jopa baijerilaisen autonvalmistajan valikoimassa. Kahdella sähkömoottorilla auto tuottaa 544 hevosvoimaa, joiden avulla paikaltaan rykäistään satasen nopeuteen vaivaisessa 3,9 sekunnissa, jos vain pitoa riittää – ja kuljettajalla osaamista.
Jotta tuo repäisy onnistuu, on ajotilaksi syytä valita sport boost. Tällöin on koko sähköisten hevosvoimien arsenaali ajopolkimen alla käyttövalmiina, ja auto ampaisee eteenpäin räjähtävällä vauhdilla.
Viistoperäinen takaosa on tuttu Gran Coupésta. Alustasta nousevat diffuusorit kertovat sporttisuudesta.
Toni Lindström
Ohjaamon yleisilme on selkeä ja käyttöpainikkeet helposti löydettävissä.
Toni Lindström
Nykytyyliin saksalaisvalmistajan sähköautoissa on näyttävä kojelautaa myötäilevä kaareva näyttö. Pysäköitäessä auttaa monipuolinen kameranäkymä.
Toni Lindström
Mittaristo on luonnollisesti digitaalinen, mutta näytön selvyydessä on parannettavaa.
Toni Lindström
Keskikonsolissa oleva ajosuunnanvalitsin sekä ratti edustavat tuttua BMW-maailmaa.
Toni Lindström
Toni Lindström
Etuistuimien muotoilussa on otettu huomioon auton raju suorituskyky.
Toni Lindström
Takaistuimelle mahtuu istumaan, mutta jalkatilan kanssa tekee helposti tiukkaa.
Toni Lindström
Tarkkaan katsoessa huomaa sivupeilien hiilikuiturakenteen.
Toni Lindström
Merkintä M50 kertoo, mistä tässä autossa on kyse.
Toni Lindström
Konepellin alta paljastuu umpeen muovitettu konehuone.
Toni Lindström
Ylös nouseva viisto perä helpottaa tavaratilan lastausta.
Toni Lindström
Monipuolisilla tuilla varustetuille etupenkeille on todellakin tarvetta, ja on myös parempi varoittaa kanssamatkustajia kiihdytyksestä, sillä muuten saattavat niskat nyrjähtää. Kun maisemat vilistävät silmissä, korvissa kuuluu scifileffamainen ujellus. Auton kaiuttimista tuleva äänimaailma on mainetta niittäneen elokuvasäveltäjän Hans Zimmerin tietokoneella sävellettyä tuotantoa.
Myös taloudellinen
Vaikka autossa on voimakapasiteettia yllin kyllin, pystyy sillä ajamaan myös taloudellisesti – ajotilan valinnalla on nimittäin suuri vaikutus kulutukseen. Kun valitaan eco pro, niin kulutusta säädellään mahdollisimman taloudelliseksi. Tämä perustuu vauhtipolkimen vasteen pehmentämiseen, ja samalla muuttuvat myös jousitus ja ohjaustuntuma.
Normimitattu kulutus on niinkin alhainen kuin 18,0 kWh/100 km. Tähän lukemaan saa kyllä kuljettaja tehdä pihistystyötä, mutta sopivissa olosuhteissa ja taivalla vauhtipolkimen painalluksella lukemaan voi olla mahdollista päästä.
Koeajon aikana lämpötilan pyöriessä nollan tietämillä kulutus oli sekalaisessa ajossa 25 kWh/100 km:n luokkaa, kun käytössä oli comfort-ajotila. Comfortia voidaan pitää yleistilana, jolloin voimaa on tarjolla, mutta silti meno on mahdollista sovittaa myös leppoisammaksi. Kaiken kaikkiaan i4 M50 on auto, jolla arkipäivän normaalit kauppareissutkin sujuvat mukavasti ilman, että kuljettajan tarvitsee tuntea alla olevan varsinainen tehotykki.
Jos taloudellisuus ei ole ajamisen tarkoitus, voi napsauttaa päälle joko sportin tai sport boostin. Tällöin on sitten vain kuljettajan uskalluksesta ja tieliikenteen rajoitteista kiinni, millaisella tahdilla autosta mitataan voimaa ulos – ja sitähän siis riittää.
Ajoakun lataus onnistuu parhaimmillaan DC-pikalatauksella 31 minuutissa (10–80 %). Esimerkiksi kotilatauslaitteella (AC-lataus) ajoakun saa täyteen reilussa kahdeksassa tunnissa. Näiltä osin auto kuuluu markkinoiden kärkiryhmään.
Pärjää myös hinnalla
Sähköautot ovat muuttaneet käsitykset suorituskyvyn ja hinnan välisestä yhtälöstä. Tätä yhtälöä kirkastaa omalla panoksellaan myös BMW i4 M50 Supercharged, jonka lähtöhinta on 87 000 euroa. Paljonhan tuokin on, mutta jos vertailuun otetaan saman valmistajan suurin piirtein vastaavan tehoinen polttomoottorilla varustettu auto, kirkastuu asia nopeasti.
Esimerkkinä olkoon vaikkapa BMW M3 Touring, jossa on tehoa 510 hv ja 0–100 km/h:n lukema 3,6 sekuntia. Tässä tapauksessa hintalapussa lukeekin jo 151 000 euroa. Toki polttomoottoriauton äänimaailmassa ja joiltakin muiltakin osin on eroa täyssähköautoon, mutta ehkäpä joku tässä kohtaa ajattelee myös hintaa, jonka kilpailukyky perustuu siihen, että sähköautosta ei tarvitse maksaa autoveroa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW i4 M50 Supercharged
Sähkömoottorit
2 kpl, 400 kW (544 hv), 795 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,9 s, huippunopeus 225 km/h
Kulutus
18,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
83,9 kW
Toimintamatka
521 km
Latausaika
31 min (pikalataus 205 kW, 0–80 %); 8 h 25 min (AC 0–100 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4783, l. 1852, k. 1448 mm, akseliväli 2856 mm, omamassa 2290 kg, tavaratila 470–1290 l
Hinta
87 090 euroa, koeajoauto 92 400 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Zaptec Go -latausyksikkö on yhteensopiva kaikkien Polestar-mallien kanssa, mukaan lukien Polestar 3- ja Polestar 4 -mallit.
Polestar
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Ioniq 6 menestyi latausvertailussa mainiosti
Hyundai
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
Auto-Bon Oy on yksi Suomen suurimmista autonmaahantuontiyrityksistä. Se edustaa Suomessa ja Baltiassa maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan eli Stellantiksen Alfa Romeo-, Citroën, DS Automobiles-, Fiat-, Fiat Professional-, Jeep-, Opel- ja Peugeot-brändejä. Merkkien tuotevalikoimassa on tälläkin hetkellä Suomessa yhteensä yli 30 sähköautomallia.
Stellantis
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 4/2025 on kaupoissa
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Takaisin Pohjois-Karjalaan ja projektiksi autiotalo
Audiolab 6000A MKII
Torvi dipolibassolla
Meze Audion uusi POET
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
JICOn businessluokka
Piilotettu digitaalinen totuus
Tove Janssonin veljentytär, Moomin Charactersin Sophia Jansson: ” Elämäni on ollut myllerrystä, mutta saarelle olen aina voinut palata ja tuntea, että tämä pysyy ”
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8 tarjoaa jopa 750 km sähköisen toimintamatkan
Renault 5 Turbo 3E – maailman ensimmäinen minisuperurheiluauto
Kialle neljä arvostettua iF Design Award -palkintoa
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
Uuden Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Alpine A110 ensi kertaa myynnissä Suomessa
Kia EV4 esittelyssä AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa Helsingissä
Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa
Volvo on Suomen vastuullisin automerkki jo neljättä vuotta peräkkäin
Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi