Keulaa hallitsevat BMW:lle tunnusomaiset suuret munuaiset.

Keulaa hallitsevat BMW:lle tunnusomaiset suuret munuaiset.

Toni Lindström

Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus

BMW on tunnettu urhei­lul­li­suu­destaan, eikä tästä ominaisuudesta tarvitse todellakaan tinkiä sähköautojen aikakaudella. Ulkoisesti hillitty i4 M50 Supercharged tarjoilee 544 hevosvoimaa ja 795 newtonmetrin väännön.

Auto Bild.Koeajot

Ul­koa päin vil­kais­ta­es­sa i4 M50 Su­perc­har­ged näyt­tää var­sin ta­va­no­mai­sel­ta nyky-BMW:ltä. Viis­to­pe­räi­nen mal­li tuo mie­leen Gran Coupén, ja kaik­ki mer­kil­le tun­nu­so­mai­set piir­teet osu­vat sil­miin hel­pos­ti etu­mas­kin suu­ria mu­nu­ai­sia myö­ten.

Raa­kaa voi­maa

Au­ton voi­ma­lin­ja ha­kee kui­ten­kin ver­tais­taan jopa bai­je­ri­lai­sen au­ton­val­mis­ta­jan va­li­koi­mas­sa. Kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la au­to tuot­taa 544 he­vos­voi­maa, joi­den avul­la pai­kal­taan ry­käis­tään sa­ta­sen no­peu­teen vai­vai­ses­sa 3,9 se­kun­nis­sa, jos vain pi­toa riit­tää – ja kul­jet­ta­jal­la osaa­mis­ta.

Jot­ta tuo re­päi­sy on­nis­tuu, on ajo­ti­lak­si syy­tä va­li­ta sport boost. Täl­löin on koko säh­köis­ten he­vos­voi­mien ar­se­naa­li ajo­pol­ki­men al­la käyt­tö­val­mii­na, ja au­to am­pai­see eteen­päin rä­jäh­tä­väl­lä vauh­dil­la.

Viistoperäinen takaosa on tuttu Gran Coupésta. Alustasta nousevat diffuusorit kertovat sporttisuudesta.

Viistoperäinen takaosa on tuttu Gran Coupésta. Alustasta nousevat diffuusorit kertovat sporttisuudesta.

Toni Lindström

Ohjaamon yleisilme on selkeä ja käyttöpainikkeet helposti löydettävissä.

Ohjaamon yleisilme on selkeä ja käyttöpainikkeet helposti löydettävissä.

Toni Lindström

Nykytyyliin saksalaisvalmistajan sähköautoissa on näyttävä kojelautaa myötäilevä kaareva näyttö. Pysäköitäessä auttaa monipuolinen kameranäkymä.

Nykytyyliin saksalaisvalmistajan sähköautoissa on näyttävä kojelautaa myötäilevä kaareva näyttö. Pysäköitäessä auttaa monipuolinen kameranäkymä.

Toni Lindström

Mittaristo on luonnollisesti digitaalinen, mutta näytön selvyydessä on parannettavaa.

Mittaristo on luonnollisesti digitaalinen, mutta näytön selvyydessä on parannettavaa.

Toni Lindström

Keskikonsolissa oleva ajosuunnanvalitsin sekä ratti edustavat tuttua BMW-maailmaa.

Keskikonsolissa oleva ajosuunnanvalitsin sekä ratti edustavat tuttua BMW-maailmaa.

Toni Lindström

Toni Lindström

Etuistuimien muotoilussa on otettu huomioon auton raju suorituskyky.

Etuistuimien muotoilussa on otettu huomioon auton raju suorituskyky.

Toni Lindström

Takaistuimelle mahtuu istumaan, mutta jalkatilan kanssa tekee helposti tiukkaa.

Takaistuimelle mahtuu istumaan, mutta jalkatilan kanssa tekee helposti tiukkaa.

Toni Lindström

Tarkkaan katsoessa huomaa sivupeilien hiilikuiturakenteen.

Tarkkaan katsoessa huomaa sivupeilien hiilikuiturakenteen.

Toni Lindström

Merkintä M50 kertoo, mistä tässä autossa on kyse.

Merkintä M50 kertoo, mistä tässä autossa on kyse.

Toni Lindström

Konepellin alta paljastuu umpeen muovitettu konehuone.

Konepellin alta paljastuu umpeen muovitettu konehuone.

Toni Lindström

Ylös nouseva viisto perä helpottaa tavaratilan lastausta.

Ylös nouseva viisto perä helpottaa tavaratilan lastausta.

Toni Lindström

Mo­ni­puo­li­sil­la tuil­la va­rus­te­tuil­le etu­pen­keil­le on to­del­la­kin tar­vet­ta, ja on myös pa­rem­pi va­roit­taa kans­sa­mat­kus­ta­jia kiih­dy­tyk­ses­tä, sil­lä muu­ten saat­ta­vat nis­kat nyr­jäh­tää. Kun mai­se­mat vi­lis­tä­vät sil­mis­sä, kor­vis­sa kuu­luu sci­fi­lef­fa­mai­nen ujel­lus. Au­ton kai­ut­ti­mis­ta tu­le­va ää­ni­maa­il­ma on mai­net­ta niit­tä­neen elo­ku­va­sä­vel­tä­jän Hans Zim­me­rin tie­to­ko­neel­la sä­vel­let­tyä tuo­tan­toa.

Myös ta­lou­del­li­nen

Vaik­ka au­tos­sa on voi­ma­ka­pa­si­teet­tia yl­lin kyl­lin, pys­tyy sil­lä aja­maan myös ta­lou­del­li­ses­ti – ajo­ti­lan va­lin­nal­la on ni­mit­täin suu­ri vai­ku­tus ku­lu­tuk­seen. Kun va­li­taan eco pro, niin ku­lu­tus­ta sää­del­lään mah­dol­li­sim­man ta­lou­del­li­sek­si. Tämä pe­rus­tuu vauh­ti­pol­ki­men vas­teen peh­men­tä­mi­seen, ja sa­mal­la muut­tu­vat myös jou­si­tus ja oh­jaus­tun­tu­ma.

Nor­mi­mi­tat­tu ku­lu­tus on niin­kin al­hai­nen kuin 18,0 kWh/100 km. Tä­hän lu­ke­maan saa kyl­lä kul­jet­ta­ja teh­dä pi­his­tys­työ­tä, mut­ta so­pi­vis­sa olo­suh­teis­sa ja tai­val­la vauh­ti­pol­ki­men pai­nal­luk­sel­la lu­ke­maan voi ol­la mah­dol­lis­ta pääs­tä.

Ko­ea­jon ai­ka­na läm­pö­ti­lan pyö­ries­sä nol­lan tie­tä­mil­lä ku­lu­tus oli se­ka­lai­ses­sa ajos­sa 25 kWh/100 km:n luok­kaa, kun käy­tös­sä oli com­fort-ajo­ti­la. Com­for­tia voi­daan pi­tää yleis­ti­la­na, jol­loin voi­maa on tar­jol­la, mut­ta sil­ti meno on mah­dol­lis­ta so­vit­taa myös lep­poi­sam­mak­si. Kai­ken kaik­ki­aan i4 M50 on au­to, jol­la ar­ki­päi­vän nor­maa­lit kaup­pa­reis­sut­kin su­ju­vat mu­ka­vas­ti il­man, et­tä kul­jet­ta­jan tar­vit­see tun­tea al­la ole­van var­si­nai­nen te­ho­tyk­ki.

Jos ta­lou­del­li­suus ei ole aja­mi­sen tar­koi­tus, voi nap­saut­taa pääl­le joko spor­tin tai sport boos­tin. Täl­löin on sit­ten vain kul­jet­ta­jan us­kal­luk­ses­ta ja tie­lii­ken­teen ra­joit­teis­ta kiin­ni, mil­lai­sel­la tah­dil­la au­tos­ta mi­ta­taan voi­maa ulos – ja si­tä­hän siis riit­tää.

Ajo­a­kun la­taus on­nis­tuu par­haim­mil­laan DC-pi­ka­la­tauk­sel­la 31 mi­nuu­tis­sa (10–80 %). Esi­mer­kik­si ko­ti­la­taus­lait­teel­la (AC-la­taus) ajo­a­kun saa täy­teen rei­lus­sa kah­dek­sas­sa tun­nis­sa. Näil­tä osin au­to kuu­luu mark­ki­noi­den kär­ki­ryh­mään.

Pär­jää myös hin­nal­la

Säh­kö­au­tot ovat muut­ta­neet kä­si­tyk­set suo­ri­tus­ky­vyn ja hin­nan vä­li­ses­tä yh­tä­lös­tä. Tätä yh­tä­löä kir­kas­taa omal­la pa­nok­sel­laan myös BMW i4 M50 Su­perc­har­ged, jon­ka läh­tö­hin­ta on 87 000 eu­roa. Pal­jon­han tuo­kin on, mut­ta jos ver­tai­luun ote­taan sa­man val­mis­ta­jan suu­rin piir­tein vas­taa­van te­hoi­nen polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu au­to, kir­kas­tuu asia no­pe­as­ti.

Esi­merk­ki­nä ol­koon vaik­ka­pa BMW M3 Tou­ring, jos­sa on te­hoa 510 hv ja 0–100 km/h:n lu­ke­ma 3,6 se­kun­tia. Täs­sä ta­pauk­ses­sa hin­ta­la­pus­sa lu­kee­kin jo 151 000 eu­roa. Toki polt­to­moot­to­ri­au­ton ää­ni­maa­il­mas­sa ja joil­ta­kin muil­ta­kin osin on eroa täys­säh­kö­au­toon, mut­ta eh­kä­pä joku täs­sä koh­taa ajat­te­lee myös hin­taa, jon­ka kil­pai­lu­ky­ky pe­rus­tuu sii­hen, et­tä säh­kö­au­tos­ta ei tar­vit­se mak­saa au­to­ve­roa.

Pek­ka Kai­de­so­ja, ku­vat Toni Lindst­röm

BMW i4 M50 Su­perc­har­ged

Säh­kö­moot­to­rit

2 kpl, 400 kW (544 hv), 795 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 3,9 s, huip­pu­no­peus 225 km/h

Ku­lu­tus

18,0 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

0 g/km

Ajo­ak­ku

83,9 kW

Toi­min­ta­mat­ka

521 km

La­tau­sai­ka

31 min (pi­ka­la­taus 205 kW, 0–80 %); 8 h 25 min (AC 0–100 %)

Voi­man­siir­to

A1, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4783, l. 1852, k. 1448 mm, ak­se­li­vä­li 2856 mm, oma­mas­sa 2290 kg, ta­va­ra­ti­la 470–1290 l

Hin­ta

87 090 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 92 400 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU