Keulaa hallitsevat BMW:lle tunnusomaiset suuret munuaiset.
Toni Lindström
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
BMW on tunnettu urheilullisuudestaan, eikä tästä ominaisuudesta tarvitse todellakaan tinkiä sähköautojen aikakaudella. Ulkoisesti hillitty i4 M50 Supercharged tarjoilee 544 hevosvoimaa ja 795 newtonmetrin väännön.
Ulkoa päin vilkaistaessa i4 M50 Supercharged näyttää varsin tavanomaiselta nyky-BMW:ltä. Viistoperäinen malli tuo mieleen Gran Coupén, ja kaikki merkille tunnusomaiset piirteet osuvat silmiin helposti etumaskin suuria munuaisia myöten.
Raakaa voimaa
Auton voimalinja hakee kuitenkin vertaistaan jopa baijerilaisen autonvalmistajan valikoimassa. Kahdella sähkömoottorilla auto tuottaa 544 hevosvoimaa, joiden avulla paikaltaan rykäistään satasen nopeuteen vaivaisessa 3,9 sekunnissa, jos vain pitoa riittää – ja kuljettajalla osaamista.
Jotta tuo repäisy onnistuu, on ajotilaksi syytä valita sport boost. Tällöin on koko sähköisten hevosvoimien arsenaali ajopolkimen alla käyttövalmiina, ja auto ampaisee eteenpäin räjähtävällä vauhdilla.
Viistoperäinen takaosa on tuttu Gran Coupésta. Alustasta nousevat diffuusorit kertovat sporttisuudesta.
Toni Lindström
Ohjaamon yleisilme on selkeä ja käyttöpainikkeet helposti löydettävissä.
Toni Lindström
Nykytyyliin saksalaisvalmistajan sähköautoissa on näyttävä kojelautaa myötäilevä kaareva näyttö. Pysäköitäessä auttaa monipuolinen kameranäkymä.
Toni Lindström
Mittaristo on luonnollisesti digitaalinen, mutta näytön selvyydessä on parannettavaa.
Toni Lindström
Keskikonsolissa oleva ajosuunnanvalitsin sekä ratti edustavat tuttua BMW-maailmaa.
Toni Lindström
Toni Lindström
Etuistuimien muotoilussa on otettu huomioon auton raju suorituskyky.
Toni Lindström
Takaistuimelle mahtuu istumaan, mutta jalkatilan kanssa tekee helposti tiukkaa.
Toni Lindström
Tarkkaan katsoessa huomaa sivupeilien hiilikuiturakenteen.
Toni Lindström
Merkintä M50 kertoo, mistä tässä autossa on kyse.
Toni Lindström
Konepellin alta paljastuu umpeen muovitettu konehuone.
Toni Lindström
Ylös nouseva viisto perä helpottaa tavaratilan lastausta.
Toni Lindström
Monipuolisilla tuilla varustetuille etupenkeille on todellakin tarvetta, ja on myös parempi varoittaa kanssamatkustajia kiihdytyksestä, sillä muuten saattavat niskat nyrjähtää. Kun maisemat vilistävät silmissä, korvissa kuuluu scifileffamainen ujellus. Auton kaiuttimista tuleva äänimaailma on mainetta niittäneen elokuvasäveltäjän Hans Zimmerin tietokoneella sävellettyä tuotantoa.
Myös taloudellinen
Vaikka autossa on voimakapasiteettia yllin kyllin, pystyy sillä ajamaan myös taloudellisesti – ajotilan valinnalla on nimittäin suuri vaikutus kulutukseen. Kun valitaan eco pro, niin kulutusta säädellään mahdollisimman taloudelliseksi. Tämä perustuu vauhtipolkimen vasteen pehmentämiseen, ja samalla muuttuvat myös jousitus ja ohjaustuntuma.
Normimitattu kulutus on niinkin alhainen kuin 18,0 kWh/100 km. Tähän lukemaan saa kyllä kuljettaja tehdä pihistystyötä, mutta sopivissa olosuhteissa ja taivalla vauhtipolkimen painalluksella lukemaan voi olla mahdollista päästä.
Koeajon aikana lämpötilan pyöriessä nollan tietämillä kulutus oli sekalaisessa ajossa 25 kWh/100 km:n luokkaa, kun käytössä oli comfort-ajotila. Comfortia voidaan pitää yleistilana, jolloin voimaa on tarjolla, mutta silti meno on mahdollista sovittaa myös leppoisammaksi. Kaiken kaikkiaan i4 M50 on auto, jolla arkipäivän normaalit kauppareissutkin sujuvat mukavasti ilman, että kuljettajan tarvitsee tuntea alla olevan varsinainen tehotykki.
Jos taloudellisuus ei ole ajamisen tarkoitus, voi napsauttaa päälle joko sportin tai sport boostin. Tällöin on sitten vain kuljettajan uskalluksesta ja tieliikenteen rajoitteista kiinni, millaisella tahdilla autosta mitataan voimaa ulos – ja sitähän siis riittää.
Ajoakun lataus onnistuu parhaimmillaan DC-pikalatauksella 31 minuutissa (10–80 %). Esimerkiksi kotilatauslaitteella (AC-lataus) ajoakun saa täyteen reilussa kahdeksassa tunnissa. Näiltä osin auto kuuluu markkinoiden kärkiryhmään.
Pärjää myös hinnalla
Sähköautot ovat muuttaneet käsitykset suorituskyvyn ja hinnan välisestä yhtälöstä. Tätä yhtälöä kirkastaa omalla panoksellaan myös BMW i4 M50 Supercharged, jonka lähtöhinta on 87 000 euroa. Paljonhan tuokin on, mutta jos vertailuun otetaan saman valmistajan suurin piirtein vastaavan tehoinen polttomoottorilla varustettu auto, kirkastuu asia nopeasti.
Esimerkkinä olkoon vaikkapa BMW M3 Touring, jossa on tehoa 510 hv ja 0–100 km/h:n lukema 3,6 sekuntia. Tässä tapauksessa hintalapussa lukeekin jo 151 000 euroa. Toki polttomoottoriauton äänimaailmassa ja joiltakin muiltakin osin on eroa täyssähköautoon, mutta ehkäpä joku tässä kohtaa ajattelee myös hintaa, jonka kilpailukyky perustuu siihen, että sähköautosta ei tarvitse maksaa autoveroa.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW i4 M50 Supercharged
Sähkömoottorit
2 kpl, 400 kW (544 hv), 795 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 3,9 s, huippunopeus 225 km/h
Kulutus
18,0 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
83,9 kW
Toimintamatka
521 km
Latausaika
31 min (pikalataus 205 kW, 0–80 %); 8 h 25 min (AC 0–100 %)
Voimansiirto
A1, neliveto
Mitat
p. 4783, l. 1852, k. 1448 mm, akseliväli 2856 mm, omamassa 2290 kg, tavaratila 470–1290 l
Hinta
87 090 euroa, koeajoauto 92 400 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Goldring GR3 -levysoitin
Ø Audio laajentaa
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Goldring GR3 -levysoitin
Ø Audio laajentaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI