Konepellissä ”kulmakarvoina” olevat huomiovalot kruunaavat täyssähköisen Fiat 500e:n hauskan ulkonäön.
Juha Peltonen
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Fiat tarjoaa massasta erottuvaa sähköautoa etsivälle vahvan vaihtoehdon pienen 500-mallin muodossa.
Fiatin mallinimipolitiikka hämmästyttää, sillä tarjolla on sekä 500-malleja että ”Uusi 500” -malleja.
Kyse on kyllä eri malleista, mutta koska ”Uusi 500” on täyssähköauto, iskevämpi mallinimi olisi ollut joillakin markkinoilla – ja myös tässä jutussa – käytettävä 500e.
Fiatin logoa on turha etsiä sähkö-500:n keulasta, mutta auton käyttövoima näkyy takaluukun logossa tyyliteltynä e-kirjaimena.
Täysin uuden 500:n saa kovalla katolla 3- ja 3+1-ovisena sekä kangaskattoisena Cabriona. Tarjolla on myös yksi mattaväri.
Juha Peltonen
Hyväntuulisen näköinen Fiat 500e on tilavampi kuin mitä auton pituus antaa olettaa.
Juha Peltonen
Vanhempaan Fiat 500:een nähden 500e:ssä on hiukan pidempi akseliväli, ja sähköauto on myös muutaman sentin polttomoottorimallia pidempi. Pyöreät ajovalot ovat toki edelleen kuvioissa.
Sähkömallin kaksipuolaisen ohjauspyörän myötä kunnioitetaan 1957-mallista ensimmäistä, kaappariovista 500-mallia.
Yhdellä polkimella
Aivan ensimmäisenä 500-sähköautossa kiinnittyy huomio sähkömoottorikäytön tuottamaan alhaiseen melutasoon – varsinkin, kun ajatuksissa ovat sekä 1960-luvun 500-mallien 2-sylinteristen pörinät että 2010-luvun kireäsävyiset 2-sylinteriset bensiiniturbot.
Ero sähköiseen on hätkähdyttävä – mutta on kaksipiippuinen juttu, nautinko hiljaisuudesta vai onko käyntiäänien luomasta 500-ominaistunnelmasta ”kadonnut” jotakin.
Fiat 500e La Primassa on harvinaisen näyttävät vanteet.
Juha Peltonen
Pieni erikoisuus: sähkö-500:n sähköiset ovilukot avataan sähköpainikkeista...
Juha Peltonen
...mutta ovessa on varuiksi myös perinteinen aukaisukahva.
Juha Peltonen
Aikoinaan ei olisi ikinä arvannut löytävänsä Mopar-logoa pikku-Fiatin sivulasista!
Juha Peltonen
Kojelauta on onnistunut yhdistelmä nostalgista 500-henkeä ja digiaikaa.
Juha Peltonen
Selkeästi luettava digitaalisen mittariston muoto sopii auton tyyliin. Latauksen aikahaarukka kerrotaan selvästi, samoin lataustilan tarjoama ajomatka.
Juha Peltonen
Kiihtyvyydeltään sähkö-500 tuntuu käytännössä nopeammalta, kuin mitä jo sinänsä hyvät suoritusarvot antavat olettaa, sillä liikennevaloissa täyskiihdytyksessä useimmat jäävät pölypilveen. Ajosuunta sekä N- ja P-asennot kytketään kojelaudassa olevista napeista.
Keskikonsolin rullakytkimen alta löytyvät Normaali-ajotilan lisäksi ajotilat Range ja Sherpa. Ne molemmat mahdollistavat ajamisen pelkästään kaasupolkimella, sillä tehostettu jarrutusenergian talteenotto jarruttaa auton pysähdyksiin asti, ja mäkilähtöavustin kytkeytyy automaattisesti päälle auton pysähdyttyä.
Sherpa on eco-ajotila, joka muun muassa kytkee ilmastoinnin pois päältä ja rajoittaa ajonopeuden 80 km/h:iin.
Kovasävyinen jousitus tekee Fiat 500e:stä ajoltaan pykälää isomman tuntuisen. Alusta tuntuu vakaalta maantieajossa, mitä 1 395 kilon omamassa on omiaan tehostamaan.
Nupukivellä ja kuoppaisella tiellä lyhyt akseliväli ja alustan kovuus tulevat kuitenkin selvästi esiin. La Prima -varusteversion täyslediajovalot vaikuttavat tehokkailta.
Laadukkaat pintamateriaalit
La Priman ohjaamon ilmapiiri on näin pieneksi autoksi pikkuylellinen. Matkustamossa käytetään runsaasti kierrätysmateriaaleja. Ovissa on varsin ainutlaatuisesti sekä kätevät sisäpuoliset sähköiset avauspainikkeet että niiden lisäksi – ikään kuin lisäturvana – mekaaniset avauskahvat niille, jotka ovat tottuneet paremminkin perinteisiin avauskahvoihin.
Helppolukuinen digimittaristo vaikuttaa saaneen tekstityksen sisältöön eväitä Yhdysvalloista eikä Italiasta. Sen näytöltä on miellyttävä seurailla varaustilaa prosentteina.
10,25-tuumainen näyttö yllättää mitoillaan, koska sellaiseen ei keskimäärin ole totuttu näin kompaktissa autossa: näyttö on kuin ison luokan sedaneista!
Juha Peltonen
Ajosuunnan valinta tehdään nappipainikkeilla. Kaappariovinen 2-sylinterinen Fiat 500 lanseerattiin vuonna 1957 manuaalivaihteisena. Ajosuunnan vaihtopainikkeet tuovat mieleen 1950-luvun lopun monet amerikkalaiset momentinmuuntimella varustettujen siipijenkkien nappiautomaatit...
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Auton kokoon nähden mojovan mittaiset etuistuimet antavat riittävän sivuttaistuen. La Primassa on nahkaverhoilu.
JUha Peltonen
Takaistuin näyttää ahtaalta, mutta takana on uskomattomasti tilaa, jos edessä oleva istuin ei ole aivan takana.
Juha Peltonen
Tavaratila on auton koon mukainen, eivätkä takanojat kaadu aivan ala-asentoon.
Juha Peltonen
Kotilataus sujuu juoheasti, ja täyslatauksella saatiin 263 kilometrin toimintamatkan. Mittaristo kertoo selvästi latauksen aikahaarukan, ja latauksen alettua aika tarkentuu.
10,25-tuumainen näyttö yllättää mitoillaan, koska sellaiseen ei keskimäärin ole totuttu näin kompaktissa autossa: näyttö on kuin ison luokan sedaneista!
Kaikissa 500-malleissa ei ole radiota, mutta La Primassa on helppokäyttöinen ja äänentoistoltaan miellyttävä radio.
UConnect-multimedia on täysin uusi. TomTom-navigointilaitteen ohjelmointi sujuu helposti, ja opastus on englanninkielisenä luontevan selkeää. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä kysyy rajoituksen vaihtuessa, pudotetaanko nopeutta automaattisesti.
Mukavasti tilaa
Etuistuimet ovat näin kompaktiin autoon odottamattoman kookkaat. Ne tarjoavat kohtuullisen hyvän sivuttaistuen, ja niiden kovuusaste sopii ryhdikkäänä erittäin hyvin myös pidemmälle ajomatkalle. Turvavöitä joudutaan kuitenkin hieman kurottelemaan.
Takaistuin ei ole lainkaan niin ahdas kuin voisi ounastella. Siirtyminen taakse vaatii pitkäjalkaiselta matkustajalta hieman kärsivällisyyttä, mutta kun taakse on päässyt kömpimään, siellä on tarkalla etuistuinten säätelyllä aikuisellekin riittävästi tilaa.
Fiat 500:ssä on isompi tavaratila, kuin mitä näin kompaktilta autolta odottaisi. Vaikka kontin tilavuus on vain 185 litraa, niin tilaa järjestyy ihan käyttökelpoisesti. Takaselkänojat eivät kuitenkaan taitu aivan ala-asentoon.
Etuvetoisen Fiat 500:n sähkömoottori sijaitsee keulassa. Sisäinen laturin teho on 11 kilowattia.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh
Sähkömoottori
87 kW (118 hv), 220 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,0 s, huippunopeus 150 km/h
Kulutus
14,8 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 42/37,3 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka
303 km
Latausaika
6 h (suko-lataus)
Voimansiirto
A1, etuveto
Mitat
p. 3632, l. 1683, k. 1527 mm, akseliväli 2322 mm, omamassa 1395 kg, vetomassa 0 kg, tavaratila 185 l
Hinta
37 990 euroa, koeauto 38 880 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Helsinki Highend 2024 -tapahtuma toukokuussa
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
10 wattia kuulokevahvistimesta
Dap putkilla
700 S3 -sarjan Signature-päivitys
Oikaisu: Ruttusound – Tropikantele -levyarvio
QLN:n uusi referenssi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN