Etusäleikkö ja ajovalot ovat uudet. Pistokeladattavan Trailhawkin keulailme näyttää onnistuneen amerikkalaiselta, vaikka konetilassa lymyää Fiatin 4-sylinterinen bensiiniturbo.
Juha Peltonen
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Compass-sarjassa Limited voi kuulostaa parhaiten varustellulta versiolta, mutta se onkin sarjan edullisin. Siitä pykälä ylöspäin seuraa sarjan keskitasoon asemoitu Trailhawk.
Jeep Compass Trailhawk eroaa ulkoisesti Limitedistä lähinnä 17-tuumaisten seosmetallivanteiden ja projektiotekniikalla toteutettujen, kohtuullisen tehokkaiden lediajovalojen osalta.
Ensimmäisenä silmiin osuu kylläkin konepellin Trailhawk-tekstitarra, joka on toteutettu parhaaseen 1970-luvun Jeep-tyyliin.
Matkustamossa Trailhawkin tunnistaa oven avatessa urheilullisemmasta osanahkaverhoilusta.
Lähempi tarkastelu kertoo muita käytännön eroja Limitediin: liikennemerkkien tunnistus, 10,1-tuumaisella näytöllä toteutettu multimediajärjestelmä ja navigointilaite, keulan ja perän peruutustutkat ynnä yksi markkinoiden varmasti teräväpiirtoisimmista peruutuskameroista, sekä päälle päätteeksi täysikokoinen vararengas.
Nopea ladattava
Lataaminen sujuu tehokkaasti. Kotilatausasemalla Trailhawkin voi ladata 7,4 kilowatin latausteholla lähes tyhjästä sataan prosenttiin alle kahdessa tunnissa (1 h 40 min). Perinteisellä suko-kaapelillakaan aikaa ei mene kotilatauksessa kuin noin viisi tuntia.
Trailhawkit kootaan Italiassa Melfin tehtaalla. Jenkkimäisen keulailmeen vastapainona takapaneeli on suorastaan japanilaisen oloinen.
Juha Peltonen
Trailhawkin 21 sentin maavara on aavistuksen runsaampi kuin Limited- ja S-varusteversioissa. Korkiton tankkaus on käytännöllisen nopea. Latausliitin on vasemmalla takana.
Juha Peltonen
Ei halpaa muovisuutta keskitason varustelussa: selkeässä kojelaudassa käytetään pehmeitä pintamateriaaleja ja näyttäviä Trailhawk-tikkauksia. Kosketusnäytön saa kokonaan pimeäksi. SOS-painike ei ole kattopaneelissa vaan peruutuspeilissä.
Juha Peltonen
10,1-tuumaisen kosketusnäytön alapuolella on maksimin jarrutustehon talteenoton painike – järjestelmä toimii tehokkaasti. Navigaattori on varsin helppo ohjelmoida.
Juha Peltonen
Siististi vaihtava automaattilaatikko on momentinmuuntimella varustettu 6-nopeuksinen Aisin.
Juha Peltonen
Mukavuuspainotteiset etuistuimet sopivat sivuttaistueltaan parhaiten tanakoille.
Juha Peltonen
Ulkoa päin katsoen ei uskoisi, miten reilusti takaistuimella on polvitilaa.
Juha Peltonen
Täysikokoinen vararengas on tärkeä, mutta sen vuoksi tavaratilan alapuoliseen tilaan ei muuta mahdukaan. Latauskaapelit vievät huomattavasti tilaa.
Juha Peltonen
1,3-litraisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä kirnuaa tehoa 240 hevosvoimaa.
Juha Peltonen
Nostalgiaa: Trailhawk-konepeltitarra henkii mukavalla tavalla Jeepin 1970- ja 80-lukujen ulkoista ideointia.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Trailhawkille on normimitattu lämpimissä olosuhteissa parhaimmillaan 47 kilometriä sähköistä toimintamatkaa, mikä ei nykypäivänä ole kuin keskitasoa, vaikka sillä moni pystyykin ajamaan kompaktin työ- tai kauppamatkan.
Testilenkillä, johon sisältyi sekä kaupunkiajoa että maantieajoa nopeudella 80 km/h, sain toteutumaksi yhden plusasteen lämpötilassa 40 kilometriä, jota voidaan pitää tavoitteeseen nähden hyvänä saavutuksena.
Trailhawkissa on 7,4 kilowatin sisäinen laturi ja 37 litran bensatankki. Sain kulutukseksi 7,4 l/100 km silloin, kun ajoakussa ei ollut virtaa, joten tiuhasta lataamisesta on selkeää hyötyä.
Monipuoliset ajotilavalinnat
Kojelaudan painikkeet on jaettu kiitettävän selkeästi erillisiksi ryhmiksi. Jos halutaan taltioida sähköä vastaisen varalle, se luonnistuu kojelaudan vasemman alalaidan e-Save-painikkeen avulla.
Jeep Compass Trailhawk on lähtökohtaisesti etuvetoinen, ja takaveto kytkeytyy mukaan automaattisesti havaittaessa pidon menetystä. Neliveto toimii hienostuneesti lumioloissa, kuten Jeepissä kuuluukin.
Brändin tyyliin tavanomaista monipuolisemmat ajotilavalinnat valitaan keskikonsolin painikkeista: kivikkoon Rock, hiekkaan ja liejuun Sand/Mud, lumioloihin Snow, kuiviin normioloihin Auto ja urheilulliseen ajotyyliin Sport.
Jousitus on maantieajossa maastokelpoiseen katumaasturiin vankka, mutta vähänkin epätasaisella pinnalla ilmenee tarpeetonta pintakovuutta. Ohjauksen keskialuetuntuma on mielestäni sopivan tarkka, ja ajoasennosta säätää otollisen.
Trailhawkille ilmoitetaan maavaraksi 213 milliä, mikä on sentin verran enemmän kuin edullisemmassa Limitedissä tai kalliimmassa S-versiossa. Kolmikosta Trailhawk on siis nimensä veroinen ja lähtökohtaisesti maastokelpoisin.
Fiatin Firefly-sarjaan kuuluva 4-sylinterinen ja 180-hevosvoimainen turbomoottori vääntää maksimissaan 270 newtonmetriä. Ja kun pistokehybridin paketti höystetään 250 Nm vääntävällä sähkömoottorilla, saadaan järjestelmäväännöksi mojovat 520 Nm ja kokonaistehoksi 240 hevosvoimaa.
Japanilaisen Aisinin valmistama 6-nopeuksinen automaattivaihteisto on lujatekoinen, sillä sitä käytetään myös (Dodge) Ram pick-upien 6,7-litraisten Cummins-turbodieselien yhteydessä. Laatikko vaihtaa normiajossa juoheasti.
Riittävästi polvitilaa
Lämmityksen säätöä voidaan operoida fiksusti sekä mekaanisin painikein että kosketusnäytön alivalikosta. Ilmapuhallukselle on mekaaninen säätöpyörä, mutta ilmansuuntaus lukuun ottamatta maksimipuhalluksen pikapainikkeita hoidellaan alivalikosta.
Kuljettajan edessä olevalla 10,25 tuuman näytöllä näkee kumuloidusti ajetun sähköisen ja bensiinimoottorilla ajetun km-määrän – molemmat selkeästi eri värisenä – sekä jäljellä olevan latausajan. 10,1-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen ja navigaattorin ohjelmointi sujuu nopeasti. Reittiopastus toimii asiallisesti.
Etuistuimet ovat mukavuuspainotteisuudestaan huolimatta selän kannalta asialliset, joskin sivuttaistuki sopii parhaimmillaan tanakalle henkilölle.
Takaovien avautuminen lähes 90 asteen kulmaan tietää korkeahkosta maavarasta huolimatta sujuvaa sisäänkäyntiä. Suhteellisen mukavalla takaistuimella jää kunnolla polvitilaa – itse asiassa polvitilaa runsautta ei edes uskoisi autoa ulkoapäin tarkastelemalla. Vaikka auto on koottu Italiassa, sen sisätiloissa on korostuneemmin aito amerikkalainen Jeep-fiilis.
420-litraisesta tavaratilasta saadaan takaselkänojat alas taittaen lähes tasapohjainen. Suurimmaksi tavaratilan litramääräksi muodostuu 1 230 litraa. Tavaratilan pohjaa peittää käytännöllinen kumikaukalo.
Juha Peltonen
Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk
Moottori
R4, turbo, 1332 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 270 Nm/1850 r/min + sähkömoottori 44 kW (60 hv), 250 Nm; hybridijärjestelmä 179 kW (240 hv), 520 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
2,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
52 g/km
Ajoakku
litiumioni 11,4 kWh, sisäinen laturi 7,4 kW
Toimintamatka sähköllä
47 km
Latausaika
1 h 40 min (kotilatausasema 7,4 kW), n. 5 h (suko-lataus)
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 4398, l. 1819, k. 1651 mm, akseliväli 2636 mm, maavara 213 mm, omamassa 1935 kg, kantavuus 540 kg, vetomassa 1250/750 kg, tavaratila 420 l, tankki 36 l
Hinta
56 490 euroa, koeajoauto 57 100 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Volvo XC90
Volvo
Volvo XC90
Volvo
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
Toyota GR Supra on 3,0-litraisena saatavilla Keski-Euroopassa myös käsivaihteisena.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Koksu takabassoilla
Cd-pyöritin Ranskasta
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Striimeri kämmenelle
Luxmanin uusi phono-aste
Oikea kääntöpöytä
Esoteerinen striimeri
Klipschorn ja La Scala go active
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Eurooppalainen etanolipolttoaine: Ilmastoviisas ja huoltovarma vaihtoehto
Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen
Uusien henkilöautojen kauppa laahaa edelleen – alkuvuosi 9,5 % vuoden takaista vaisumpi
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
LUETUIMMAT
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi