Etusäleikkö ja ajovalot ovat uudet. Pistokeladattavan Trailhawkin keulailme näyttää onnistuneen amerikkalaiselta, vaikka konetilassa lymyää Fiatin 4-sylinterinen bensiiniturbo.
Juha Peltonen
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Compass-sarjassa Limited voi kuulostaa parhaiten varustellulta versiolta, mutta se onkin sarjan edullisin. Siitä pykälä ylöspäin seuraa sarjan keskitasoon asemoitu Trailhawk.
Jeep Compass Trailhawk eroaa ulkoisesti Limitedistä lähinnä 17-tuumaisten seosmetallivanteiden ja projektiotekniikalla toteutettujen, kohtuullisen tehokkaiden lediajovalojen osalta.
Ensimmäisenä silmiin osuu kylläkin konepellin Trailhawk-tekstitarra, joka on toteutettu parhaaseen 1970-luvun Jeep-tyyliin.
Matkustamossa Trailhawkin tunnistaa oven avatessa urheilullisemmasta osanahkaverhoilusta.
Lähempi tarkastelu kertoo muita käytännön eroja Limitediin: liikennemerkkien tunnistus, 10,1-tuumaisella näytöllä toteutettu multimediajärjestelmä ja navigointilaite, keulan ja perän peruutustutkat ynnä yksi markkinoiden varmasti teräväpiirtoisimmista peruutuskameroista, sekä päälle päätteeksi täysikokoinen vararengas.
Nopea ladattava
Lataaminen sujuu tehokkaasti. Kotilatausasemalla Trailhawkin voi ladata 7,4 kilowatin latausteholla lähes tyhjästä sataan prosenttiin alle kahdessa tunnissa (1 h 40 min). Perinteisellä suko-kaapelillakaan aikaa ei mene kotilatauksessa kuin noin viisi tuntia.
Trailhawkit kootaan Italiassa Melfin tehtaalla. Jenkkimäisen keulailmeen vastapainona takapaneeli on suorastaan japanilaisen oloinen.
Juha Peltonen
Trailhawkin 21 sentin maavara on aavistuksen runsaampi kuin Limited- ja S-varusteversioissa. Korkiton tankkaus on käytännöllisen nopea. Latausliitin on vasemmalla takana.
Juha Peltonen
Ei halpaa muovisuutta keskitason varustelussa: selkeässä kojelaudassa käytetään pehmeitä pintamateriaaleja ja näyttäviä Trailhawk-tikkauksia. Kosketusnäytön saa kokonaan pimeäksi. SOS-painike ei ole kattopaneelissa vaan peruutuspeilissä.
Juha Peltonen
10,1-tuumaisen kosketusnäytön alapuolella on maksimin jarrutustehon talteenoton painike – järjestelmä toimii tehokkaasti. Navigaattori on varsin helppo ohjelmoida.
Juha Peltonen
Siististi vaihtava automaattilaatikko on momentinmuuntimella varustettu 6-nopeuksinen Aisin.
Juha Peltonen
Mukavuuspainotteiset etuistuimet sopivat sivuttaistueltaan parhaiten tanakoille.
Juha Peltonen
Ulkoa päin katsoen ei uskoisi, miten reilusti takaistuimella on polvitilaa.
Juha Peltonen
Täysikokoinen vararengas on tärkeä, mutta sen vuoksi tavaratilan alapuoliseen tilaan ei muuta mahdukaan. Latauskaapelit vievät huomattavasti tilaa.
Juha Peltonen
1,3-litraisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä kirnuaa tehoa 240 hevosvoimaa.
Juha Peltonen
Nostalgiaa: Trailhawk-konepeltitarra henkii mukavalla tavalla Jeepin 1970- ja 80-lukujen ulkoista ideointia.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Trailhawkille on normimitattu lämpimissä olosuhteissa parhaimmillaan 47 kilometriä sähköistä toimintamatkaa, mikä ei nykypäivänä ole kuin keskitasoa, vaikka sillä moni pystyykin ajamaan kompaktin työ- tai kauppamatkan.
Testilenkillä, johon sisältyi sekä kaupunkiajoa että maantieajoa nopeudella 80 km/h, sain toteutumaksi yhden plusasteen lämpötilassa 40 kilometriä, jota voidaan pitää tavoitteeseen nähden hyvänä saavutuksena.
Trailhawkissa on 7,4 kilowatin sisäinen laturi ja 37 litran bensatankki. Sain kulutukseksi 7,4 l/100 km silloin, kun ajoakussa ei ollut virtaa, joten tiuhasta lataamisesta on selkeää hyötyä.
Monipuoliset ajotilavalinnat
Kojelaudan painikkeet on jaettu kiitettävän selkeästi erillisiksi ryhmiksi. Jos halutaan taltioida sähköä vastaisen varalle, se luonnistuu kojelaudan vasemman alalaidan e-Save-painikkeen avulla.
Jeep Compass Trailhawk on lähtökohtaisesti etuvetoinen, ja takaveto kytkeytyy mukaan automaattisesti havaittaessa pidon menetystä. Neliveto toimii hienostuneesti lumioloissa, kuten Jeepissä kuuluukin.
Brändin tyyliin tavanomaista monipuolisemmat ajotilavalinnat valitaan keskikonsolin painikkeista: kivikkoon Rock, hiekkaan ja liejuun Sand/Mud, lumioloihin Snow, kuiviin normioloihin Auto ja urheilulliseen ajotyyliin Sport.
Jousitus on maantieajossa maastokelpoiseen katumaasturiin vankka, mutta vähänkin epätasaisella pinnalla ilmenee tarpeetonta pintakovuutta. Ohjauksen keskialuetuntuma on mielestäni sopivan tarkka, ja ajoasennosta säätää otollisen.
Trailhawkille ilmoitetaan maavaraksi 213 milliä, mikä on sentin verran enemmän kuin edullisemmassa Limitedissä tai kalliimmassa S-versiossa. Kolmikosta Trailhawk on siis nimensä veroinen ja lähtökohtaisesti maastokelpoisin.
Fiatin Firefly-sarjaan kuuluva 4-sylinterinen ja 180-hevosvoimainen turbomoottori vääntää maksimissaan 270 newtonmetriä. Ja kun pistokehybridin paketti höystetään 250 Nm vääntävällä sähkömoottorilla, saadaan järjestelmäväännöksi mojovat 520 Nm ja kokonaistehoksi 240 hevosvoimaa.
Japanilaisen Aisinin valmistama 6-nopeuksinen automaattivaihteisto on lujatekoinen, sillä sitä käytetään myös (Dodge) Ram pick-upien 6,7-litraisten Cummins-turbodieselien yhteydessä. Laatikko vaihtaa normiajossa juoheasti.
Riittävästi polvitilaa
Lämmityksen säätöä voidaan operoida fiksusti sekä mekaanisin painikein että kosketusnäytön alivalikosta. Ilmapuhallukselle on mekaaninen säätöpyörä, mutta ilmansuuntaus lukuun ottamatta maksimipuhalluksen pikapainikkeita hoidellaan alivalikosta.
Kuljettajan edessä olevalla 10,25 tuuman näytöllä näkee kumuloidusti ajetun sähköisen ja bensiinimoottorilla ajetun km-määrän – molemmat selkeästi eri värisenä – sekä jäljellä olevan latausajan. 10,1-tuumainen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen ja navigaattorin ohjelmointi sujuu nopeasti. Reittiopastus toimii asiallisesti.
Etuistuimet ovat mukavuuspainotteisuudestaan huolimatta selän kannalta asialliset, joskin sivuttaistuki sopii parhaimmillaan tanakalle henkilölle.
Takaovien avautuminen lähes 90 asteen kulmaan tietää korkeahkosta maavarasta huolimatta sujuvaa sisäänkäyntiä. Suhteellisen mukavalla takaistuimella jää kunnolla polvitilaa – itse asiassa polvitilaa runsautta ei edes uskoisi autoa ulkoapäin tarkastelemalla. Vaikka auto on koottu Italiassa, sen sisätiloissa on korostuneemmin aito amerikkalainen Jeep-fiilis.
420-litraisesta tavaratilasta saadaan takaselkänojat alas taittaen lähes tasapohjainen. Suurimmaksi tavaratilan litramääräksi muodostuu 1 230 litraa. Tavaratilan pohjaa peittää käytännöllinen kumikaukalo.
Juha Peltonen
Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk
Moottori
R4, turbo, 1332 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 270 Nm/1850 r/min + sähkömoottori 44 kW (60 hv), 250 Nm; hybridijärjestelmä 179 kW (240 hv), 520 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,3 s, huippunopeus 200 km/h
Kulutus
2,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
52 g/km
Ajoakku
litiumioni 11,4 kWh, sisäinen laturi 7,4 kW
Toimintamatka sähköllä
47 km
Latausaika
1 h 40 min (kotilatausasema 7,4 kW), n. 5 h (suko-lataus)
Voimansiirto
A6, neliveto
Mitat
p. 4398, l. 1819, k. 1651 mm, akseliväli 2636 mm, maavara 213 mm, omamassa 1935 kg, kantavuus 540 kg, vetomassa 1250/750 kg, tavaratila 420 l, tankki 36 l
Hinta
56 490 euroa, koeajoauto 57 100 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADin uusi lattiakaiutin
Ab-luokan voimaa Italiasta
Budjettilevysoitin Espanjasta
HEDD Audion uusi kartio
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Marshall Bromley 750
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Modernissa kodissa on ajatonta estetiikkaa ja paljon itse tehtyä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto sai hinnat Suomessa
Uuden sukupolven Nissan LEAF tuo EV36Zero-vision eloon
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI