Etusäleikkö ja ajovalot ovat uudet. Pistokeladattavan Trailhawkin keulailme näyttää onnistuneen amerikkalaiselta, vaikka konetilassa lymyää Fiatin 4-sylinterinen bensiiniturbo.

Etusäleikkö ja ajovalot ovat uudet. Pistokeladattavan Trailhawkin keulailme näyttää onnistuneen amerikkalaiselta, vaikka konetilassa lymyää Fiatin 4-sylinterinen bensiiniturbo.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla

Compass-sarjassa Limited voi kuulostaa parhaiten varustellulta versiolta, mutta se onkin sarjan edullisin. Siitä pykälä ylöspäin seuraa sarjan keskitasoon asemoitu Trailhawk.

Auto Bild.Koeajot

Jeep Com­pass Trail­hawk ero­aa ul­koi­ses­ti Li­mi­te­dis­tä lä­hin­nä 17-tuu­mais­ten se­os­me­tal­li­van­tei­den ja pro­jek­ti­o­tek­nii­kal­la to­teu­tet­tu­jen, koh­tuul­li­sen te­hok­kai­den le­di­a­jo­va­lo­jen osal­ta.

En­sim­mäi­se­nä sil­miin osuu kyl­lä­kin ko­ne­pel­lin Trail­hawk-teks­ti­tar­ra, joka on to­teu­tet­tu par­haa­seen 1970-lu­vun Jeep-tyy­liin.

Mat­kus­ta­mos­sa Trail­haw­kin tun­nis­taa oven ava­tes­sa ur­hei­lul­li­sem­mas­ta osa­nah­ka­ver­hoi­lus­ta.

Lä­hem­pi tar­kas­te­lu ker­too mui­ta käy­tän­nön ero­ja Li­mi­te­diin: lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus, 10,1-tuu­mai­sel­la näy­töl­lä to­teu­tet­tu mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä ja na­vi­goin­ti­lai­te, keu­lan ja pe­rän pe­ruu­tus­tut­kat yn­nä yk­si mark­ki­noi­den var­mas­ti te­rä­vä­piir­toi­sim­mis­ta pe­ruu­tus­ka­me­rois­ta, sekä pääl­le päät­teek­si täy­si­ko­koi­nen va­ra­ren­gas.

No­pea la­dat­ta­va

La­taa­mi­nen su­juu te­hok­kaas­ti. Ko­ti­la­tau­sa­se­mal­la Trail­haw­kin voi la­da­ta 7,4 ki­lo­wa­tin la­taus­te­hol­la lä­hes tyh­jäs­tä sa­taan pro­sent­tiin al­le kah­des­sa tun­nis­sa (1 h 40 min). Pe­rin­tei­sel­lä suko-kaa­pe­lil­la­kaan ai­kaa ei mene ko­ti­la­tauk­ses­sa kuin noin vii­si tun­tia.

Trailhawkit kootaan Italiassa Melfin tehtaalla. Jenkkimäisen keulailmeen vastapainona takapaneeli on suorastaan japanilaisen oloinen.

Trailhawkit kootaan Italiassa Melfin tehtaalla. Jenkkimäisen keulailmeen vastapainona takapaneeli on suorastaan japanilaisen oloinen.

Juha Peltonen

Trailhawkin 21 sentin maavara on aavistuksen runsaampi kuin Limited- ja S-varusteversioissa. Korkiton tankkaus on käytännöllisen nopea. Latausliitin on vasemmalla takana.

Trailhawkin 21 sentin maavara on aavistuksen runsaampi kuin Limited- ja S-varusteversioissa. Korkiton tankkaus on käytännöllisen nopea. Latausliitin on vasemmalla takana.

Juha Peltonen

Ei halpaa muovisuutta keskitason varustelussa: selkeässä kojelaudassa käytetään pehmeitä pintamateriaaleja ja näyttäviä Trailhawk-tikkauksia. Kosketusnäytön saa kokonaan pimeäksi. SOS-painike ei ole kattopaneelissa vaan peruutuspeilissä.

Ei halpaa muovisuutta keskitason varustelussa: selkeässä kojelaudassa käytetään pehmeitä pintamateriaaleja ja näyttäviä Trailhawk-tikkauksia. Kosketusnäytön saa kokonaan pimeäksi. SOS-painike ei ole kattopaneelissa vaan peruutuspeilissä.

Juha Peltonen

10,1-tuumaisen kosketusnäytön alapuolella on maksimin jarrutustehon talteenoton painike – järjestelmä toimii tehokkaasti. Navigaattori on varsin helppo ohjelmoida.

10,1-tuumaisen kosketusnäytön alapuolella on maksimin jarrutustehon talteenoton painike – järjestelmä toimii tehokkaasti. Navigaattori on varsin helppo ohjelmoida.

Juha Peltonen

Siististi vaihtava automaattilaatikko on momentinmuuntimella varustettu 6-nopeuksinen Aisin.

Siististi vaihtava automaattilaatikko on momentinmuuntimella varustettu 6-nopeuksinen Aisin.

Juha Peltonen

Mukavuuspainotteiset etuistuimet sopivat sivuttaistueltaan parhaiten tanakoille.

Mukavuuspainotteiset etuistuimet sopivat sivuttaistueltaan parhaiten tanakoille.

Juha Peltonen

Ulkoa päin katsoen ei uskoisi, miten reilusti takaistuimella on polvitilaa.

Ulkoa päin katsoen ei uskoisi, miten reilusti takaistuimella on polvitilaa.

Juha Peltonen

Täysikokoinen vararengas on tärkeä, mutta sen vuoksi tavaratilan alapuoliseen tilaan ei muuta mahdukaan. Latauskaapelit vievät huomattavasti tilaa.

Täysikokoinen vararengas on tärkeä, mutta sen vuoksi tavaratilan alapuoliseen tilaan ei muuta mahdukaan. Latauskaapelit vievät huomattavasti tilaa.

Juha Peltonen

1,3-litraisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä kirnuaa tehoa 240 hevosvoimaa.

1,3-litraisen bensiiniturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä kirnuaa tehoa 240 hevosvoimaa.

Juha Peltonen

Nostalgiaa: Trailhawk-konepeltitarra henkii mukavalla tavalla Jeepin 1970- ja 80-lukujen ulkoista ideointia.

Nostalgiaa: Trailhawk-konepeltitarra henkii mukavalla tavalla Jeepin 1970- ja 80-lukujen ulkoista ideointia.

Juha Peltonen

Juha Peltonen

Trail­haw­kil­le on nor­mi­mi­tat­tu läm­pi­mis­sä olo­suh­teis­sa par­haim­mil­laan 47 ki­lo­met­riä säh­köis­tä toi­min­ta­mat­kaa, mikä ei ny­ky­päi­vä­nä ole kuin kes­ki­ta­soa, vaik­ka sil­lä moni pys­tyy­kin aja­maan kom­pak­tin työ- tai kaup­pa­mat­kan.

Tes­ti­len­kil­lä, jo­hon si­säl­tyi sekä kau­pun­ki­a­joa et­tä maan­tie­a­joa no­peu­del­la 80 km/h, sain to­teu­tu­mak­si yh­den plu­sas­teen läm­pö­ti­las­sa 40 ki­lo­met­riä, jota voi­daan pi­tää ta­voit­tee­seen näh­den hy­vä­nä saa­vu­tuk­se­na.

Trail­haw­kis­sa on 7,4 ki­lo­wa­tin si­säi­nen la­tu­ri ja 37 lit­ran ben­sa­tank­ki. Sain ku­lu­tuk­sek­si 7,4 l/100 km sil­loin, kun ajo­a­kus­sa ei ol­lut vir­taa, jo­ten tiu­has­ta la­taa­mi­ses­ta on sel­ke­ää hyö­tyä.

Mo­ni­puo­li­set ajo­ti­la­va­lin­nat

Ko­je­lau­dan pai­nik­keet on ja­et­tu kii­tet­tä­vän sel­ke­äs­ti eril­li­sik­si ryh­mik­si. Jos ha­lu­taan tal­ti­oi­da säh­köä vas­tai­sen va­ral­le, se luon­nis­tuu ko­je­lau­dan va­sem­man ala­lai­dan e-Save-pai­nik­keen avul­la.

Jeep Com­pass Trail­hawk on läh­tö­koh­tai­ses­ti etu­ve­toi­nen, ja ta­ka­ve­to kyt­key­tyy mu­kaan au­to­maat­ti­ses­ti ha­vait­ta­es­sa pi­don me­ne­tys­tä. Ne­li­ve­to toi­mii hie­nos­tu­nees­ti lu­mi­o­lois­sa, ku­ten Jee­pis­sä kuu­luu­kin.

Brän­din tyy­liin ta­va­no­mais­ta mo­ni­puo­li­sem­mat ajo­ti­la­va­lin­nat va­li­taan kes­ki­kon­so­lin pai­nik­keis­ta: ki­vik­koon Rock, hiek­kaan ja lie­juun Sand/Mud, lu­mi­o­loi­hin Snow, kui­viin nor­mi­o­loi­hin Au­to ja ur­hei­lul­li­seen ajo­tyy­liin Sport.

Jou­si­tus on maan­tie­a­jos­sa maas­to­kel­poi­seen ka­tu­maas­tu­riin vank­ka, mut­ta vä­hän­kin epä­ta­sai­sel­la pin­nal­la il­me­nee tar­pee­ton­ta pin­ta­ko­vuut­ta. Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma on mie­les­tä­ni so­pi­van tark­ka, ja ajo­a­sen­nos­ta sää­tää otol­li­sen.

Trail­haw­kil­le il­moi­te­taan maa­va­rak­si 213 mil­liä, mikä on sen­tin ver­ran enem­män kuin edul­li­sem­mas­sa Li­mi­te­dis­sä tai kal­liim­mas­sa S-ver­si­os­sa. Kol­mi­kos­ta Trail­hawk on siis ni­men­sä ve­roi­nen ja läh­tö­koh­tai­ses­ti maas­to­kel­poi­sin.

Fi­a­tin Fi­ref­ly-sar­jaan kuu­lu­va 4-sy­lin­te­ri­nen ja 180-he­vos­voi­mai­nen tur­bo­moot­to­ri vään­tää mak­si­mis­saan 270 new­ton­met­riä. Ja kun pis­to­ke­hyb­ri­din pa­ket­ti höys­te­tään 250 Nm vään­tä­väl­lä säh­kö­moot­to­ril­la, saa­daan jär­jes­tel­mä­vään­nök­si mo­jo­vat 520 Nm ja ko­ko­nais­te­hok­si 240 he­vos­voi­maa.

Ja­pa­ni­lai­sen Ai­si­nin val­mis­ta­ma 6-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to on lu­ja­te­koi­nen, sil­lä sitä käy­te­tään myös (Dod­ge) Ram pick-upien 6,7-lit­rais­ten Cum­mins-tur­bo­die­se­lien yh­tey­des­sä. Laa­tik­ko vaih­taa nor­mi­a­jos­sa juo­he­as­ti.

Riit­tä­väs­ti pol­vi­ti­laa

Läm­mi­tyk­sen sää­töä voi­daan ope­roi­da fik­sus­ti sekä me­kaa­ni­sin pai­ni­kein et­tä kos­ke­tus­näy­tön ali­va­li­kos­ta. Il­ma­pu­hal­luk­sel­le on me­kaa­ni­nen sää­tö­pyö­rä, mut­ta il­man­suun­taus lu­kuun ot­ta­mat­ta mak­si­mi­pu­hal­luk­sen pi­ka­pai­nik­kei­ta hoi­del­laan ali­va­li­kos­ta.

Kul­jet­ta­jan edes­sä ole­val­la 10,25 tuu­man näy­töl­lä nä­kee ku­mu­loi­dus­ti aje­tun säh­köi­sen ja ben­sii­ni­moot­to­ril­la aje­tun km-mää­rän – mo­lem­mat sel­ke­äs­ti eri vä­ri­se­nä – sekä jäl­jel­lä ole­van la­tau­sa­jan. 10,1-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on help­po­käyt­töi­nen ja na­vi­gaat­to­rin oh­jel­moin­ti su­juu no­pe­as­ti. Reit­ti­o­pas­tus toi­mii asi­al­li­ses­ti.

Etuis­tui­met ovat mu­ka­vuus­pai­not­tei­suu­des­taan huo­li­mat­ta se­län kan­nal­ta asi­al­li­set, jos­kin si­vut­tais­tu­ki so­pii par­haim­mil­laan ta­na­kal­le hen­ki­löl­le.

Ta­ka­o­vien avau­tu­mi­nen lä­hes 90 as­teen kul­maan tie­tää kor­ke­ah­kos­ta maa­va­ras­ta huo­li­mat­ta su­ju­vaa si­sään­käyn­tiä. Suh­teel­li­sen mu­ka­val­la ta­kais­tui­mel­la jää kun­nol­la pol­vi­ti­laa – it­se asi­as­sa pol­vi­ti­laa run­saut­ta ei edes us­koi­si au­toa ul­ko­a­päin tar­kas­te­le­mal­la. Vaik­ka au­to on koot­tu Ita­li­as­sa, sen si­sä­ti­lois­sa on ko­ros­tu­neem­min ai­to ame­rik­ka­lai­nen Jeep-fii­lis.

420-lit­rai­ses­ta ta­va­ra­ti­las­ta saa­daan ta­ka­sel­kä­no­jat alas tait­ta­en lä­hes ta­sa­poh­jai­nen. Suu­rim­mak­si ta­va­ra­ti­lan lit­ra­mää­räk­si muo­dos­tuu 1 230 lit­raa. Ta­va­ra­ti­lan poh­jaa peit­tää käy­tän­nöl­li­nen ku­mi­kau­ka­lo.

Juha Pel­to­nen

Jeep Com­pass PHEV 4xe 240 hv Trail­hawk

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1332 cm3, 132 kW (180 hv)/5500 r/min, 270 Nm/1850 r/min + säh­kö­moot­to­ri 44 kW (60 hv), 250 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 179 kW (240 hv), 520 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,3 s, huip­pu­no­peus 200 km/h

Ku­lu­tus

2,4 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

52 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 11,4 kWh, si­säi­nen la­tu­ri 7,4 kW

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

47 km

La­tau­sai­ka

1 h 40 min (ko­ti­la­tau­sa­se­ma 7,4 kW), n. 5 h (suko-la­taus)

Voi­man­siir­to

A6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4398, l. 1819, k. 1651 mm, ak­se­li­vä­li 2636 mm, maa­va­ra 213 mm, oma­mas­sa 1935 kg, kan­ta­vuus 540 kg, ve­to­mas­sa 1250/750 kg, ta­va­ra­ti­la 420 l, tank­ki 36 l

Hin­ta

56 490 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 57 100 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU