Räväkkä Vizor-keulailme näyttää hyökkäävän vakuuttavalta. Ledipikseliajovalot ovat tehokkaat. GS:n varustukseen sisältyvät myös ledisumuvalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Uutta Astra-farmaria on odotettu Suomessa kuin konsanaan suuren kurpitsan nousua kukkapenkistä. Aluksi farkun saa pistokeladattavana hybridinä.
(Julkaistu Auto Bildin numerossa 5/2024)
Opel Astran pistokehybridille luvataan parhaimmillaan lämpimissä olosuhteissa 66 kilometrin sähköinen normitoimintamatka. Pääsin koeajon aikana sähköllä 30 kilometriä, kun ajoakku oli lähdettäessä täynnä, ulkolämpötila oli +2 astetta, ja ajonopeus vaihteli välillä 60–80 km/h.
Sain bensiinin kulutuslukemaksi parhaimmillaan 6,2 l/100 km silloin, kun ladattua sähköä ei ollut enää jäljellä. Sähkönkulutus on lämpöasteilla hyvin kohtuulliset 14–16 kWh/100 km. Sisäinen laturi on 7,4 kW (1-vaiheinen).
Tässä se nyt vihdoin on: uusi Opel Astra -farmari – aluksi lataushybridinä!
Juha Peltonen
Opel Astra Sports Tourerin akseliväli on kasvanut edeltäjäfarmariin verrattuna 7 cm.
Juha Peltonen
Puhdaslinjaisesta kojelaudasta on ranskalaisista juuristaan huolimatta muovattu ”kuin Opelin suunnittelema”.
Juha Peltonen
Tyylikäs digitaalinen mittaristo on kuin Peugeotista – sen toteutus voisi kuitenkin olla luettavuudeltaan asteen selkeämpi.
Juha Peltonen
10-tuumaisen kosketusnäytön logiikan opettelu vie aikaa.
Juha Peltonen
Vaihdoista vastaa Aisinin valmistama 8-nopeuksinen automaatti.
Juha Peltonen
Etuistuimet ovat ryhdikkäät, mutta erityisen tehokkaat AGR-penkit saa vasta GSe-versiossa.
Juha Peltonen
Takaistuimella on pitemmän akselivälin ansiosta enemmän polvitilaa kuin Astra Hatchbackissa.
Juha Peltonen
Auton voi nopeimmillaan saada ladattua noin kahdessa tunnissa. Suko-lataus ei sekään vaadi aikaa kuin yön yli, eli noin 7 tuntia.
1,6-litrainen 4-sylinterinen turbomoottori tuottaa sähkömoottorin kera tehoa 180 hevosvoimaa, mutta tärkeintä on 360 newtonmetrin järjestelmävääntö alueella 1 500–3 000 r/min, joten ohituksista selviydytään hanakasti. Aisinin valmistama 8-nopeuksinen automaattilaatikko toimii eleettömästi.
Alustatuntuma on selkeästi opelmaisen, eli saksalaisen tanakka – joskaan ei voine väittää, etteikö Peugeot 308:ssa olisi hyvinkin saksalaistyylinen jousitus ja iskunvaimennus.
Pistokeladattavan farkun ajotuntuma on maantiellä vakaa ja laadukas. Ohjaustuntuma on rennolla ajo-otteella maantieajossa täysin asiallinen. Mielestäni Opel Astra Sports Tourer PHEV on urheilufarmari oman kokoluokkansa parhaasta päästä.
Opel-tunnelmaa
Apple CarPlayn linkitys auton multimediajärjestelmään sujuu helposti, samoin streaming-radioasemien kuuntelu. Älypuhelimen uudelleenlinkittäminen auton järjestelmään sujuu automaattisesti vain muutamassa sekunnissa käynnistyksestä.
Mekaaniset lämmitys- ja tuuletussäätimet sijaitsevat näyttävän 10-tuumaisen kosketusnäytön alapuolella. Kosketusnäytön toiminnot eivät kuitenkaan ole kovin loogisia, vaan niiden opettelu voi viedä aikaa.
Lataushybridin tavaratila on ajoakuston takia 80 litraa bensiiniversiota pienempi.
Juha Peltonen
1,6-litraisen turbonelikon seurana on sähkömoottori.
Juha Peltonen
Kätevä 360 asteen peruutuskamera lukeutuu ehdottomiin hyveisiin. Tyylikäs digitaalinen mittaristo on kuin Peugeotista – sen toteutus voisi kuitenkin olla luettavuudeltaan asteen selkeämpi.
Koska Opel Astran pistokehybridin tekniikka on samapohjainen kuin Peugeot 308:ssa, keskikonsolin säätimet ovat hauskalla tavalla identtiset. Kuljettaja ei kuitenkaan välttämättä aisti samapohjaisuutta, jos hän ei ole ajanut sekä Opel Astralla että Peugeot 308:lla – sillä Astran matkustamoon on onnistuttu luomaan aito Opel-tunnelma.
Mainio ajoasento
Ajoasennosta säätää moitteettoman tasokkaan. Myös etuistuimien sivuttaistuen voi sanoa olevan kiitettävä.
Opel Astra Sports Tourerin akseliväli on kasvanut edeltäjäfarmariin verrattuna seitsemän senttiä, ja takaistuimella on pitkäjalkaisellekin asialliset polvitilat. Urheilufarmarissa jää myös enemmän pääntilaa kuin Hatchbackissa. GS-varusteversioon luovat sporttisuutta myös alumiiniset polkimet.
Perustavaratilaa saadaan Sports Tourerissa ajoakun takia 80 litraa vastaavaa bensiinifarmaria niukemmin, mutta muuten tilankäyttö on onnistunutta. Myös 1 400-kiloisen jarrullisen perävaunun veto luonnistuu.
Juha Peltonen
Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV
Moottori
R4, turbo, 1598 cm3, 110 kW (150 hv)/4250 r/min, 250 Nm/1750 + sähkömoottori 81,2 kW (110 hv), 320 Nm; hybridijärjestelmä 132 kW (180 hv), 360 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,6 s, huippunopeus 225 km/h
Kulutus
1,1 l/100 km, bensiini; 14,1 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
25 g/km
Ajoakku
litiumioni 12,4 kWh
Toimintamatka sähköllä
66 km
Latausaika
7 h (suko-lataus 0–100 %)
Voimansiirto
A8, etuveto
Mitat
p. 4642, l. 1860, k. 1481 mm, akseliväli 2732 mm, omamassa 1617 kg, vetomassa 1400/750 kg, tavaratila 516–1554 l, tankki 42 l
Hinta
45 727 euroa, koeajoauto 48 511 euroa (2024)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Tältä näyttää Renault Rafale
Renault
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.
Tesla
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.
Tesla
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Audiolabilta kaksi uutta dacia
Canor Virtus A3
Tehosubbari Australiasta
Genelec Münchenissa
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Nagra Compact Phono
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
SEASin lelu
Kultaa, platinaa, ruteniumia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi