Räväkkä Vizor-keulailme näyttää hyökkäävän vakuuttavalta. Ledipikseliajovalot ovat tehokkaat. GS:n varustukseen sisältyvät myös ledisumuvalot.

Räväkkä Vizor-keulailme näyttää hyökkäävän vakuuttavalta. Ledipikseliajovalot ovat tehokkaat. GS:n varustukseen sisältyvät myös ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!

Uutta Astra-farmaria on odotettu Suomessa kuin konsanaan suuren kurpitsan nousua kukkapenkistä. Aluksi farkun saa pisto­ke­la­dat­tavana hybridinä.

Auto Bild.Koeajot

(Jul­kais­tu Au­to Bil­din nu­me­ros­sa 5/2024)

Opel Ast­ran pis­to­ke­hyb­ri­dil­le lu­va­taan par­haim­mil­laan läm­pi­mis­sä olo­suh­teis­sa 66 ki­lo­met­rin säh­köi­nen nor­mi­toi­min­ta­mat­ka. Pää­sin ko­ea­jon ai­ka­na säh­köl­lä 30 ki­lo­met­riä, kun ajo­ak­ku oli läh­det­tä­es­sä täyn­nä, ul­ko­läm­pö­ti­la oli +2 as­tet­ta, ja ajo­no­peus vaih­te­li vä­lil­lä 60–80 km/h.

Sain ben­sii­nin ku­lu­tus­lu­ke­mak­si par­haim­mil­laan 6,2 l/100 km sil­loin, kun la­dat­tua säh­köä ei ol­lut enää jäl­jel­lä. Säh­kön­ku­lu­tus on läm­pö­as­teil­la hy­vin koh­tuul­li­set 14–16 kWh/100 km. Si­säi­nen la­tu­ri on 7,4 kW (1-vai­hei­nen).

Tässä se nyt vihdoin on: uusi Opel Astra -farmari – aluksi lataushybridinä!

Tässä se nyt vihdoin on: uusi Opel Astra -farmari – aluksi lataushybridinä!

Juha Peltonen

Opel Astra Sports Tourerin akseliväli on kasvanut edeltäjäfarmariin verrattuna 7 cm.

Opel Astra Sports Tourerin akseliväli on kasvanut edeltäjäfarmariin verrattuna 7 cm.

Juha Peltonen

Puhdaslinjaisesta kojelaudasta on ranskalaisista juuristaan huolimatta muovattu ”kuin Opelin suunnittelema”.

Puhdaslinjaisesta kojelaudasta on ranskalaisista juuristaan huolimatta muovattu ”kuin Opelin suunnittelema”.

Juha Peltonen

Tyylikäs digitaalinen mittaristo on kuin Peugeotista – sen toteutus voisi kuitenkin olla luettavuudeltaan asteen selkeämpi.

Tyylikäs digitaalinen mittaristo on kuin Peugeotista – sen toteutus voisi kuitenkin olla luettavuudeltaan asteen selkeämpi.

Juha Peltonen

10-tuumaisen kosketusnäytön logiikan opettelu vie aikaa.

10-tuumaisen kosketusnäytön logiikan opettelu vie aikaa.

Juha Peltonen

Vaihdoista vastaa Aisinin valmistama 8-nopeuksinen automaatti.

Vaihdoista vastaa Aisinin valmistama 8-nopeuksinen automaatti.

Juha Peltonen

Etuistuimet ovat ryhdikkäät, mutta erityisen tehokkaat AGR-penkit saa vasta GSe-versiossa.

Etuistuimet ovat ryhdikkäät, mutta erityisen tehokkaat AGR-penkit saa vasta GSe-versiossa.

Juha Peltonen

Takaistuimella on pitemmän akselivälin ansiosta enemmän polvitilaa kuin Astra Hatchbackissa.

Takaistuimella on pitemmän akselivälin ansiosta enemmän polvitilaa kuin Astra Hatchbackissa.

Juha Peltonen

Au­ton voi no­peim­mil­laan saa­da la­dat­tua noin kah­des­sa tun­nis­sa. Suko-la­taus ei se­kään vaa­di ai­kaa kuin yön yli, eli noin 7 tun­tia.

1,6-lit­rai­nen 4-sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri tuot­taa säh­kö­moot­to­rin kera te­hoa 180 he­vos­voi­maa, mut­ta tär­kein­tä on 360 new­ton­met­rin jär­jes­tel­mä­vään­tö alu­eel­la 1 500–3 000 r/min, jo­ten ohi­tuk­sis­ta sel­viy­dy­tään ha­na­kas­ti. Ai­si­nin val­mis­ta­ma 8-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­laa­tik­ko toi­mii eleet­tö­mäs­ti.

Alus­ta­tun­tu­ma on sel­ke­äs­ti opel­mai­sen, eli sak­sa­lai­sen ta­nak­ka – jos­kaan ei voi­ne väit­tää, et­tei­kö Peu­ge­ot 308:ssa oli­si hy­vin­kin sak­sa­lais­tyy­li­nen jou­si­tus ja is­kun­vai­men­nus.

Pis­to­ke­la­dat­ta­van far­kun ajo­tun­tu­ma on maan­tiel­lä va­kaa ja laa­du­kas. Oh­jaus­tun­tu­ma on ren­nol­la ajo-ot­teel­la maan­tie­a­jos­sa täy­sin asi­al­li­nen. Mie­les­tä­ni Opel Ast­ra Sports Tou­rer PHEV on ur­hei­lu­far­ma­ri oman ko­ko­luok­kan­sa par­haas­ta pääs­tä.

Opel-tun­nel­maa

Ap­p­le CarP­la­yn lin­ki­tys au­ton mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mään su­juu hel­pos­ti, sa­moin stre­a­ming-ra­di­oa­se­mien kuun­te­lu. Äly­pu­he­li­men uu­del­leen­lin­kit­tä­mi­nen au­ton jär­jes­tel­mään su­juu au­to­maat­ti­ses­ti vain muu­ta­mas­sa se­kun­nis­sa käyn­nis­tyk­ses­tä.

Me­kaa­ni­set läm­mi­tys- ja tuu­le­tus­sää­ti­met si­jait­se­vat näyt­tä­vän 10-tuu­mai­sen kos­ke­tus­näy­tön ala­puo­lel­la. Kos­ke­tus­näy­tön toi­min­not ei­vät kui­ten­kaan ole ko­vin loo­gi­sia, vaan nii­den opet­te­lu voi vie­dä ai­kaa.

Lataushybridin tavaratila on ajoakuston takia 80 litraa bensiiniversiota pienempi.

Lataushybridin tavaratila on ajoakuston takia 80 litraa bensiiniversiota pienempi.

Juha Peltonen

1,6-litraisen turbonelikon seurana on sähkömoottori.

1,6-litraisen turbonelikon seurana on sähkömoottori.

Juha Peltonen

Kä­te­vä 360 as­teen pe­ruu­tus­ka­me­ra lu­keu­tuu eh­dot­to­miin hy­vei­siin. Tyy­li­käs di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to on kuin Peu­ge­o­tis­ta – sen to­teu­tus voi­si kui­ten­kin ol­la lu­et­ta­vuu­del­taan as­teen sel­ke­äm­pi.

Kos­ka Opel Ast­ran pis­to­ke­hyb­ri­din tek­niik­ka on sa­ma­poh­jai­nen kuin Peu­ge­ot 308:ssa, kes­ki­kon­so­lin sää­ti­met ovat haus­kal­la ta­val­la ident­ti­set. Kul­jet­ta­ja ei kui­ten­kaan vält­tä­mät­tä ais­ti sa­ma­poh­jai­suut­ta, jos hän ei ole aja­nut sekä Opel Ast­ral­la et­tä Peu­ge­ot 308:lla – sil­lä Ast­ran mat­kus­ta­moon on on­nis­tut­tu luo­maan ai­to Opel-tun­nel­ma.

Mai­nio ajo­a­sen­to

Ajo­a­sen­nos­ta sää­tää moit­teet­to­man ta­sok­kaan. Myös etuis­tui­mien si­vut­tais­tu­en voi sa­noa ole­van kii­tet­tä­vä.

Opel Ast­ra Sports Tou­re­rin ak­se­li­vä­li on kas­va­nut edel­tä­jä­far­ma­riin ver­rat­tu­na seit­se­män sent­tiä, ja ta­kais­tui­mel­la on pit­kä­jal­kai­sel­le­kin asi­al­li­set pol­vi­ti­lat. Ur­hei­lu­far­ma­ris­sa jää myös enem­män pään­ti­laa kuin Hatch­bac­kis­sa. GS-va­rus­te­ver­si­oon luo­vat sport­ti­suut­ta myös alu­mii­ni­set pol­ki­met.

Pe­rus­ta­va­ra­ti­laa saa­daan Sports Tou­re­ris­sa ajo­a­kun ta­kia 80 lit­raa vas­taa­vaa ben­sii­ni­far­ma­ria niu­kem­min, mut­ta muu­ten ti­lan­käyt­tö on on­nis­tu­nut­ta. Myös 1 400-ki­loi­sen jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun veto luon­nis­tuu.

Juha Pel­to­nen

Opel Ast­ra Sports Tou­rer GS 180 PHEV

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1598 cm3, 110 kW (150 hv)/4250 r/min, 250 Nm/1750 + säh­kö­moot­to­ri 81,2 kW (110 hv), 320 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 132 kW (180 hv), 360 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 7,6 s, huip­pu­no­peus 225 km/h

Ku­lu­tus

1,1 l/100 km, ben­sii­ni; 14,1 kWh/100 km, säh­kö

CO2-pääs­töt

25 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 12,4 kWh

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

66 km

La­tau­sai­ka

7 h (suko-la­taus 0–100 %)

Voi­man­siir­to

A8, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4642, l. 1860, k. 1481 mm, ak­se­li­vä­li 2732 mm, oma­mas­sa 1617 kg, ve­to­mas­sa 1400/750 kg, ta­va­ra­ti­la 516–1554 l, tank­ki 42 l

Hin­ta

45 727 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 48 511 eu­roa (2024)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Tältä näyttää Renault Rafale

Tältä näyttää Renault Rafale

Renault

Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset

Maksaisitko yli 1000 euroa taksimatkasta?

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset
Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Suomea lähinnä Cybercab näytetään Tesla Storessa Ruotsissa.

Tesla

Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN