LED-ajovalojen lisäksi Launch Editioniin sisältyy hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer: Parempi kuin koskaan
Opel kuuluu nykyisin PSA-konserniin, mutta faceliftattu Opel Astra Sports Tourer on täysin saksalaistyylinen, mikä varmasti miellyttää monia merkistä pitäviä.
Opel Astran miellyttävyys ei rajoitu saksalaisuuteen: mallin ajettavuus on saatu hiottua paremmiksi kuin koskaan. Uudistunutta Opel Astra Sports Toureria voi kuvailla näiden faktojen valossa hyvin vakuuttavaksi.
Kolmisylinterinen 1,4 litran turbomoottori puhaltaa reippaat 145 hevosvoimaa, mikä antaa sille rapsakan kiihtyvyyden. Myös vääntöpuoli on aika kohdillaan, sillä 300 newtonmetrin maksimilukema saavutetaan keskeisellä 1 750 minuuttikierroksella.
Opel Astrassa ei ole kaksoiskytkinautomaattia, vaan portaaton CVT-automaatti, joka hoitaa vaihdot suhteellisen rivakasti myös lähdöissä. Laatikossa on seitsemän virtuaalipykälää. Jos vaihteita haluaa käyttää manuaalisesti, se tapahtuu lattiavalitsimesta. Tavanomainen 9-nopeuksinen automaatti on varattu turbodieseleihin.
Turbokoneen keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan asialliset 7,1 l/100 km, mikä on silti selvästi enemmän kuin tehtaan lukema 5,7 l/100 km.
LED-takavalot ja sähkötoiminen takaluukku sisältyvät Launch Editioniin.
Juha Peltonen
Kojelauta on selväpiirteinen, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa kunnon ajo-otteen. Tuulilasin lämmitys on hyödyllinen varuste.
Juha Peltonen
145-hevosvoimaisessa Sports Tourerissa on portaaton CVT-vaihteisto.
Juha Peltonen
Jousitus edustaa todella onnistunutta yhdistelmää matkamukavuutta ja saksalaista jämäkkyyttä.
Melutaso koostuu maantieajossa lähinnä rengasäänistä, jotka korostuvat jonkin verran karkealla asvaltilla. Sisämelutaso pysyttelee siten kohtuullisena. Turbokoneen murinat on eristetty sopivassa mitassa.
Mustaa optiikkaa
Erittäin selkolukuisen 8-tuumaisen mittariston nopeusnäytössä ei voi olla kiinnittymättä huomiota perheautoksi ilahduttavan korkeaan suurimpaan nopeusnäyttämään 270 km/h. Opel Astran facelift-farmarin 8-tuumainen Navi Pro -kosketusnäyttö on mukavan kookas ja värikylläinen.
Riittävä akseliväli merkitsee sopivaa takaistuimen polvitilaa. Ovilukitus on avaimeton.
Juha Peltonen
Opel Astran ajotietokone ilmaisee etäisyyden edellä ajavaan autoon sekunteina. Se on erittäin havainnollinen tapa ilmaista, että ajetaan mahdollisesti aivan liian lähellä. Mikäli edellä oleva jarruttaa voimakkaasti, menevät reagointiin juuri ne kalliit pari, kolme sekuntia…
Monipuolisista turvavarusteista mainittakoon jalankulkijan tunnistus ja hätäjarrutusjärjestelmä. Opel Astran Launch Editioniin kuuluva OPC Line -sisätilapaketti pitää sisällään urheiluohjauspyörän ohella alumiinipolkimet ja mustan sisäkaton. Autossa on myös ns. Musta optiikka -paketti, johon kuuluvat kiiltävien listojen ohella kiiltävä etusäleikkö sekä kattokaiteet.
Sekoileva navigaattori
Navigointilaitteistossa hyvää on se, että sen ohjelmointi sujuu helposti – mielestäni huomattavasti selkeämmin ja helpommin kuin koskaan aiemmin Opelissa, siis suoraviivaisesti. Ohjelmisto on suomenkielinen. Ihmettelyä herättää sitä vastoin navigointilaitteen ohjelmiston jatkuva sekoilu.
Yhdessä esimerkkitapauksessa navigaattori ohjelmoitiin kohteeseen, jonne oli matkaa noin 15 km – mutta kartalla auto oli jossakin aivan muualla, ja ajomatkaa olikin 39 km!
Selkeää mittaristoa tulkitsee mielellään.
Juha Peltonen
Launch Editionissa on 7-tuumaisen vakiokosketusnäytön sijaan 8-tuumainen näyttö.
Juha Peltonen
Toisella kerralla navigaattori oli Nummelassa sitä mieltä, että oltiin Kirkkonummella. Kun kohteeksi laitettiin Auto Bildin toimitus Espoossa, niin Turun moottoritiellä järjestelmä kertoi auton olevan Kirkkonummella.
Seuraavaksi auto lähti kiitämään näytöllä läpi korpien ja peltoaukeiden – ja päätyi isoon lampeen! Sitten järjestelmä täsmensi moottoritiellä ajettaessa, että auto oli pihakadulla ja pyysi tekemään U-käännöksen!
Vielä ennen Espooseen pääsyä oltiin navigaattorin mukaan Suomenlahdella kaukana ulkomerellä Porvoon edustalla.
Farkun tilavuutta
Nahkaverhoiltujen etuistuimien antama sivuttaistuki osoittautui lähestulkoon GT-tasoiseksi, joka sopii paremmin kuin hyvin erikoispainos Launch Editioniin. Reisityynyä pystyy säätämään molemmissa istuimissa mekaanisesti, mutta muiden säätöjen osalta vain kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt. Tosin säätöjä onkin sitten normaalia enemmän, peräti 18 kappaletta.
Kuljettajaa muistetaan myös istuimen viilennyksellä ja hieromatoiminnolla. Vastakkain pysäköivät lasinpyyhkimet varmistavat, ettei tuulilasiin jää katvealueita.
AGR-etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Näillä penkeillä jaksaa istua kerralla pitkään.
Juha Peltonen
Farkun takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuimien reunapaikoilla on lämmitys.
Juha Peltonen
Tavaratilasta saa suurimmillaan 1 630-litraisen. Tilassa on tilanjakajakiskot.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvitilaa, ja farkussa on myös reilusti pääntilaa. Takamatkustajille on varattu kaksi USB-porttia. Edessä istuvien usb-portti on epäkäytännöllisesti piilossa kannellisen keskilokeron pohjalla. Portin siirtäminen avokonsoliin olisi suotavaa. Älypuhelimen langaton lataus toimii säntillisesti.
Sähkötoimisen takaluukun takaa tavaratilaan mahtuu hulppeat 540 litraa, ja kun kaikki tila otetaan käyttöön, tilaa saadaan mainiot 1 630 litraa. Astra-farmari on siten melkoinen kuljetusjuhta.
Takaselkänojat saa taitettua sähköisesti tavaratilan sivuseinän vivusta, ja suurimmasta lastauspinnasta saa tasapohjaisen. Launch Editionin tavaratilassa oleva FlexOrganizer-paketti sisältää kiskot, kassikoukut ja tavaraverkon.
Opel Astra Sports Tourer 145 Turbo Launch Edition
Moottori
R3, turbo, 1342 cm3, 107 kW (145 hv)/5500 r/min, 300 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
129 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4370, l. 1870, k. 1510 mm, akseliväli 2660 mm, omamassa 1380 kg, kantavuus 575 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 381–1237 l
Hinta
33 666 euroa, koeajoauto 33 732 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.
Hyundai
Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.
Hyundai
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.
Volvo Car Corporation
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.
Volvo Car Corporation
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.
Škoda Auto
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.
Škoda Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta
Auto Bild 4/2023 on kaupoissa
SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility
Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa
Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superautohengessä!
AC Cobra GT Roadster: Kyy kyykkyyn
Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa
Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto
Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona
Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turvajärjestelmiä ja uusi ilme sisätiloihin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala
Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maailmanvalloittaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Linnea teki viherseinän itse: poimi ideat!
Subbarivahvistin Australiasta
Paradigmen uudet subbarit
Borresenin uusi lähtötason kaiutin
Audiolabilta uusi 7000-sarja
Sonokselta kaksi uutta kaiutinta
Pro-Jectin kaksi uutta levypesuria
Planaarikuulokkeet Sloveniasta
Talvilomalla nautitaan hangista ja hyggeilystä! Sesongin lämmittävät varusteet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta
Auto Bild 4/2023 on kaupoissa
SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility
Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa
Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superautohengessä!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta
SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility
Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa
Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superautohengessä!
Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa
Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto
Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona
Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turvajärjestelmiä ja uusi ilme sisätiloihin
Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024
Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV
Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024
Cupra Terramar: Valmistus alkaa vuonna 2024
Peugeot 3008 Hybrid ja 5008 Hybrid: Jopa 50 % ajoajasta pelkällä sähköllä
Kia EV9 SUV: Videot antavat esimakua sen ulkonäöstä
Volkswagen ID.3: Kokonaisvaltainen päivitys
Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen
Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona
LänsiAuto: Aloittaa Tampereella Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Women’s World Car of The Year -tuomaristo valitsi Vuoden Auto 2023 -kategoriavoittajat – urheiluautokategorian voitti Audi RS 3
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN