LED-ajovalojen lisäksi Launch Editioniin sisältyy hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer: Parempi kuin koskaan
Opel kuuluu nykyisin PSA-konserniin, mutta faceliftattu Opel Astra Sports Tourer on täysin saksalaistyylinen, mikä varmasti miellyttää monia merkistä pitäviä.
Opel Astran miellyttävyys ei rajoitu saksalaisuuteen: mallin ajettavuus on saatu hiottua paremmiksi kuin koskaan. Uudistunutta Opel Astra Sports Toureria voi kuvailla näiden faktojen valossa hyvin vakuuttavaksi.
Kolmisylinterinen 1,4 litran turbomoottori puhaltaa reippaat 145 hevosvoimaa, mikä antaa sille rapsakan kiihtyvyyden. Myös vääntöpuoli on aika kohdillaan, sillä 300 newtonmetrin maksimilukema saavutetaan keskeisellä 1 750 minuuttikierroksella.
Opel Astrassa ei ole kaksoiskytkinautomaattia, vaan portaaton CVT-automaatti, joka hoitaa vaihdot suhteellisen rivakasti myös lähdöissä. Laatikossa on seitsemän virtuaalipykälää. Jos vaihteita haluaa käyttää manuaalisesti, se tapahtuu lattiavalitsimesta. Tavanomainen 9-nopeuksinen automaatti on varattu turbodieseleihin.
Turbokoneen keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan asialliset 7,1 l/100 km, mikä on silti selvästi enemmän kuin tehtaan lukema 5,7 l/100 km.
LED-takavalot ja sähkötoiminen takaluukku sisältyvät Launch Editioniin.
Juha Peltonen
Kojelauta on selväpiirteinen, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa kunnon ajo-otteen. Tuulilasin lämmitys on hyödyllinen varuste.
Juha Peltonen
145-hevosvoimaisessa Sports Tourerissa on portaaton CVT-vaihteisto.
Juha Peltonen
Jousitus edustaa todella onnistunutta yhdistelmää matkamukavuutta ja saksalaista jämäkkyyttä.
Melutaso koostuu maantieajossa lähinnä rengasäänistä, jotka korostuvat jonkin verran karkealla asvaltilla. Sisämelutaso pysyttelee siten kohtuullisena. Turbokoneen murinat on eristetty sopivassa mitassa.
Mustaa optiikkaa
Erittäin selkolukuisen 8-tuumaisen mittariston nopeusnäytössä ei voi olla kiinnittymättä huomiota perheautoksi ilahduttavan korkeaan suurimpaan nopeusnäyttämään 270 km/h. Opel Astran facelift-farmarin 8-tuumainen Navi Pro -kosketusnäyttö on mukavan kookas ja värikylläinen.
Riittävä akseliväli merkitsee sopivaa takaistuimen polvitilaa. Ovilukitus on avaimeton.
Juha Peltonen
Opel Astran ajotietokone ilmaisee etäisyyden edellä ajavaan autoon sekunteina. Se on erittäin havainnollinen tapa ilmaista, että ajetaan mahdollisesti aivan liian lähellä. Mikäli edellä oleva jarruttaa voimakkaasti, menevät reagointiin juuri ne kalliit pari, kolme sekuntia…
Monipuolisista turvavarusteista mainittakoon jalankulkijan tunnistus ja hätäjarrutusjärjestelmä. Opel Astran Launch Editioniin kuuluva OPC Line -sisätilapaketti pitää sisällään urheiluohjauspyörän ohella alumiinipolkimet ja mustan sisäkaton. Autossa on myös ns. Musta optiikka -paketti, johon kuuluvat kiiltävien listojen ohella kiiltävä etusäleikkö sekä kattokaiteet.
Sekoileva navigaattori
Navigointilaitteistossa hyvää on se, että sen ohjelmointi sujuu helposti – mielestäni huomattavasti selkeämmin ja helpommin kuin koskaan aiemmin Opelissa, siis suoraviivaisesti. Ohjelmisto on suomenkielinen. Ihmettelyä herättää sitä vastoin navigointilaitteen ohjelmiston jatkuva sekoilu.
Yhdessä esimerkkitapauksessa navigaattori ohjelmoitiin kohteeseen, jonne oli matkaa noin 15 km – mutta kartalla auto oli jossakin aivan muualla, ja ajomatkaa olikin 39 km!
Selkeää mittaristoa tulkitsee mielellään.
Juha Peltonen
Launch Editionissa on 7-tuumaisen vakiokosketusnäytön sijaan 8-tuumainen näyttö.
Juha Peltonen
Toisella kerralla navigaattori oli Nummelassa sitä mieltä, että oltiin Kirkkonummella. Kun kohteeksi laitettiin Auto Bildin toimitus Espoossa, niin Turun moottoritiellä järjestelmä kertoi auton olevan Kirkkonummella.
Seuraavaksi auto lähti kiitämään näytöllä läpi korpien ja peltoaukeiden – ja päätyi isoon lampeen! Sitten järjestelmä täsmensi moottoritiellä ajettaessa, että auto oli pihakadulla ja pyysi tekemään U-käännöksen!
Vielä ennen Espooseen pääsyä oltiin navigaattorin mukaan Suomenlahdella kaukana ulkomerellä Porvoon edustalla.
Farkun tilavuutta
Nahkaverhoiltujen etuistuimien antama sivuttaistuki osoittautui lähestulkoon GT-tasoiseksi, joka sopii paremmin kuin hyvin erikoispainos Launch Editioniin. Reisityynyä pystyy säätämään molemmissa istuimissa mekaanisesti, mutta muiden säätöjen osalta vain kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt. Tosin säätöjä onkin sitten normaalia enemmän, peräti 18 kappaletta.
Kuljettajaa muistetaan myös istuimen viilennyksellä ja hieromatoiminnolla. Vastakkain pysäköivät lasinpyyhkimet varmistavat, ettei tuulilasiin jää katvealueita.
AGR-etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Näillä penkeillä jaksaa istua kerralla pitkään.
Juha Peltonen
Farkun takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuimien reunapaikoilla on lämmitys.
Juha Peltonen
Tavaratilasta saa suurimmillaan 1 630-litraisen. Tilassa on tilanjakajakiskot.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvitilaa, ja farkussa on myös reilusti pääntilaa. Takamatkustajille on varattu kaksi USB-porttia. Edessä istuvien usb-portti on epäkäytännöllisesti piilossa kannellisen keskilokeron pohjalla. Portin siirtäminen avokonsoliin olisi suotavaa. Älypuhelimen langaton lataus toimii säntillisesti.
Sähkötoimisen takaluukun takaa tavaratilaan mahtuu hulppeat 540 litraa, ja kun kaikki tila otetaan käyttöön, tilaa saadaan mainiot 1 630 litraa. Astra-farmari on siten melkoinen kuljetusjuhta.
Takaselkänojat saa taitettua sähköisesti tavaratilan sivuseinän vivusta, ja suurimmasta lastauspinnasta saa tasapohjaisen. Launch Editionin tavaratilassa oleva FlexOrganizer-paketti sisältää kiskot, kassikoukut ja tavaraverkon.
Opel Astra Sports Tourer 145 Turbo Launch Edition
Moottori
R3, turbo, 1342 cm3, 107 kW (145 hv)/5500 r/min, 300 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
129 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4370, l. 1870, k. 1510 mm, akseliväli 2660 mm, omamassa 1380 kg, kantavuus 575 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 381–1237 l
Hinta
33 666 euroa, koeajoauto 33 732 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin keskustassa? Ruoholahden villat on 1800-luvun keidas, josta Sami ja Reeta onnistuivat saamaan kodin
Harbethilta subbari
Uusi kansainvälinen hifi-messu Wienissä
Taikuuden taide
Puhdasta striimiä ilmaiseksi
Voxativen uusi Ampeggio
Goldmundin uusi esivavistin
Heli Thorénin kaupunkikaksiossa on vinttikamari, johon kiivetään tikkaita
Kellosta apua
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN