LED-ajovalojen lisäksi Launch Editioniin sisältyy hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka.
Juha Peltonen
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer: Parempi kuin koskaan
Opel kuuluu nykyisin PSA-konserniin, mutta faceliftattu Opel Astra Sports Tourer on täysin saksalaistyylinen, mikä varmasti miellyttää monia merkistä pitäviä.
Opel Astran miellyttävyys ei rajoitu saksalaisuuteen: mallin ajettavuus on saatu hiottua paremmiksi kuin koskaan. Uudistunutta Opel Astra Sports Toureria voi kuvailla näiden faktojen valossa hyvin vakuuttavaksi.
Kolmisylinterinen 1,4 litran turbomoottori puhaltaa reippaat 145 hevosvoimaa, mikä antaa sille rapsakan kiihtyvyyden. Myös vääntöpuoli on aika kohdillaan, sillä 300 newtonmetrin maksimilukema saavutetaan keskeisellä 1 750 minuuttikierroksella.
Opel Astrassa ei ole kaksoiskytkinautomaattia, vaan portaaton CVT-automaatti, joka hoitaa vaihdot suhteellisen rivakasti myös lähdöissä. Laatikossa on seitsemän virtuaalipykälää. Jos vaihteita haluaa käyttää manuaalisesti, se tapahtuu lattiavalitsimesta. Tavanomainen 9-nopeuksinen automaatti on varattu turbodieseleihin.
Turbokoneen keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan asialliset 7,1 l/100 km, mikä on silti selvästi enemmän kuin tehtaan lukema 5,7 l/100 km.
LED-takavalot ja sähkötoiminen takaluukku sisältyvät Launch Editioniin.
Juha Peltonen
Kojelauta on selväpiirteinen, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa kunnon ajo-otteen. Tuulilasin lämmitys on hyödyllinen varuste.
Juha Peltonen
145-hevosvoimaisessa Sports Tourerissa on portaaton CVT-vaihteisto.
Juha Peltonen
Jousitus edustaa todella onnistunutta yhdistelmää matkamukavuutta ja saksalaista jämäkkyyttä.
Melutaso koostuu maantieajossa lähinnä rengasäänistä, jotka korostuvat jonkin verran karkealla asvaltilla. Sisämelutaso pysyttelee siten kohtuullisena. Turbokoneen murinat on eristetty sopivassa mitassa.
Mustaa optiikkaa
Erittäin selkolukuisen 8-tuumaisen mittariston nopeusnäytössä ei voi olla kiinnittymättä huomiota perheautoksi ilahduttavan korkeaan suurimpaan nopeusnäyttämään 270 km/h. Opel Astran facelift-farmarin 8-tuumainen Navi Pro -kosketusnäyttö on mukavan kookas ja värikylläinen.
Riittävä akseliväli merkitsee sopivaa takaistuimen polvitilaa. Ovilukitus on avaimeton.
Juha Peltonen
Opel Astran ajotietokone ilmaisee etäisyyden edellä ajavaan autoon sekunteina. Se on erittäin havainnollinen tapa ilmaista, että ajetaan mahdollisesti aivan liian lähellä. Mikäli edellä oleva jarruttaa voimakkaasti, menevät reagointiin juuri ne kalliit pari, kolme sekuntia…
Monipuolisista turvavarusteista mainittakoon jalankulkijan tunnistus ja hätäjarrutusjärjestelmä. Opel Astran Launch Editioniin kuuluva OPC Line -sisätilapaketti pitää sisällään urheiluohjauspyörän ohella alumiinipolkimet ja mustan sisäkaton. Autossa on myös ns. Musta optiikka -paketti, johon kuuluvat kiiltävien listojen ohella kiiltävä etusäleikkö sekä kattokaiteet.
Sekoileva navigaattori
Navigointilaitteistossa hyvää on se, että sen ohjelmointi sujuu helposti – mielestäni huomattavasti selkeämmin ja helpommin kuin koskaan aiemmin Opelissa, siis suoraviivaisesti. Ohjelmisto on suomenkielinen. Ihmettelyä herättää sitä vastoin navigointilaitteen ohjelmiston jatkuva sekoilu.
Yhdessä esimerkkitapauksessa navigaattori ohjelmoitiin kohteeseen, jonne oli matkaa noin 15 km – mutta kartalla auto oli jossakin aivan muualla, ja ajomatkaa olikin 39 km!
Selkeää mittaristoa tulkitsee mielellään.
Juha Peltonen
Launch Editionissa on 7-tuumaisen vakiokosketusnäytön sijaan 8-tuumainen näyttö.
Juha Peltonen
Toisella kerralla navigaattori oli Nummelassa sitä mieltä, että oltiin Kirkkonummella. Kun kohteeksi laitettiin Auto Bildin toimitus Espoossa, niin Turun moottoritiellä järjestelmä kertoi auton olevan Kirkkonummella.
Seuraavaksi auto lähti kiitämään näytöllä läpi korpien ja peltoaukeiden – ja päätyi isoon lampeen! Sitten järjestelmä täsmensi moottoritiellä ajettaessa, että auto oli pihakadulla ja pyysi tekemään U-käännöksen!
Vielä ennen Espooseen pääsyä oltiin navigaattorin mukaan Suomenlahdella kaukana ulkomerellä Porvoon edustalla.
Farkun tilavuutta
Nahkaverhoiltujen etuistuimien antama sivuttaistuki osoittautui lähestulkoon GT-tasoiseksi, joka sopii paremmin kuin hyvin erikoispainos Launch Editioniin. Reisityynyä pystyy säätämään molemmissa istuimissa mekaanisesti, mutta muiden säätöjen osalta vain kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt. Tosin säätöjä onkin sitten normaalia enemmän, peräti 18 kappaletta.
Kuljettajaa muistetaan myös istuimen viilennyksellä ja hieromatoiminnolla. Vastakkain pysäköivät lasinpyyhkimet varmistavat, ettei tuulilasiin jää katvealueita.
AGR-etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Näillä penkeillä jaksaa istua kerralla pitkään.
Juha Peltonen
Farkun takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuimien reunapaikoilla on lämmitys.
Juha Peltonen
Tavaratilasta saa suurimmillaan 1 630-litraisen. Tilassa on tilanjakajakiskot.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukavasti polvitilaa, ja farkussa on myös reilusti pääntilaa. Takamatkustajille on varattu kaksi USB-porttia. Edessä istuvien usb-portti on epäkäytännöllisesti piilossa kannellisen keskilokeron pohjalla. Portin siirtäminen avokonsoliin olisi suotavaa. Älypuhelimen langaton lataus toimii säntillisesti.
Sähkötoimisen takaluukun takaa tavaratilaan mahtuu hulppeat 540 litraa, ja kun kaikki tila otetaan käyttöön, tilaa saadaan mainiot 1 630 litraa. Astra-farmari on siten melkoinen kuljetusjuhta.
Takaselkänojat saa taitettua sähköisesti tavaratilan sivuseinän vivusta, ja suurimmasta lastauspinnasta saa tasapohjaisen. Launch Editionin tavaratilassa oleva FlexOrganizer-paketti sisältää kiskot, kassikoukut ja tavaraverkon.
Opel Astra Sports Tourer 145 Turbo Launch Edition
Moottori
R3, turbo, 1342 cm3, 107 kW (145 hv)/5500 r/min, 300 Nm/1750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 210 km/h
Kulutus
5,7 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
129 g/km
Voimansiirto
A7, etuveto
Mitat
p. 4370, l. 1870, k. 1510 mm, akseliväli 2660 mm, omamassa 1380 kg, kantavuus 575 kg, vetomassa 1500/690 kg, tavaratila 381–1237 l
Hinta
33 666 euroa, koeajoauto 33 732 euroa (2020)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
Rega Planar 3:n uusi erikoisversio
Uutta elektroniikkaa Cambridgesta
Lehtorin askel
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
FOKUS MEDIA
Muotoilija Tatu Laakso veistää mielellään puuta käsityökaluilla ja inspiroituu anatomisista piirroksista
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Arvokasta bassotoistoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI