LED-ajovalojen lisäksi Launch Editioniin sisältyy hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka.

LED-ajovalojen lisäksi Launch Editioniin sisältyy hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Sports Tourer: Parempi kuin koskaan

Opel kuuluu nykyisin PSA-konserniin, mutta faceliftattu Opel Astra Sports Tourer on täysin saksa­lais­tyy­linen, mikä varmasti miellyttää monia merkistä pitäviä.

Auto Bild.Koeajot

Opel Ast­ran miel­lyt­tä­vyys ei ra­joi­tu sak­sa­lai­suu­teen: mal­lin ajet­ta­vuus on saa­tu hi­ot­tua pa­rem­mik­si kuin kos­kaan. Uu­dis­tu­nut­ta Opel Ast­ra Sports Tou­re­ria voi ku­vail­la näi­den fak­to­jen va­los­sa hy­vin va­kuut­ta­vak­si.

Kol­mi­sy­lin­te­ri­nen 1,4 lit­ran tur­bo­moot­to­ri pu­hal­taa reip­paat 145 he­vos­voi­maa, mikä an­taa sil­le rap­sa­kan kiih­ty­vyy­den. Myös vään­tö­puo­li on ai­ka koh­dil­laan, sil­lä 300 new­ton­met­rin mak­si­mi­lu­ke­ma saa­vu­te­taan kes­kei­sel­lä 1 750 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la.

Opel Ast­ras­sa ei ole kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­tia, vaan por­taa­ton CVT-au­to­maat­ti, joka hoi­taa vaih­dot suh­teel­li­sen ri­va­kas­ti myös läh­döis­sä. Laa­ti­kos­sa on seit­se­män vir­tu­aa­li­py­kä­lää. Jos vaih­tei­ta ha­lu­aa käyt­tää ma­nu­aa­li­ses­ti, se ta­pah­tuu lat­ti­a­va­lit­si­mes­ta. Ta­va­no­mai­nen 9-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti on va­rat­tu tur­bo­die­se­lei­hin.

Tur­bo­ko­neen kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan asi­al­li­set 7,1 l/100 km, mikä on sil­ti sel­väs­ti enem­män kuin teh­taan lu­ke­ma 5,7 l/100 km.

LED-takavalot ja sähkötoiminen takaluukku sisältyvät Launch Editioniin.

LED-takavalot ja sähkötoiminen takaluukku sisältyvät Launch Editioniin.

Juha Peltonen

Kojelauta on selväpiirteinen, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa kunnon ajo-otteen. Tuulilasin lämmitys on hyödyllinen varuste.

Kojelauta on selväpiirteinen, ja nahkakehäinen ohjauspyörä tarjoaa kunnon ajo-otteen. Tuulilasin lämmitys on hyödyllinen varuste.

Juha Peltonen

145-hevosvoimaisessa Sports Tourerissa on portaaton CVT-vaihteisto.

145-hevosvoimaisessa Sports Tourerissa on portaaton CVT-vaihteisto.

Juha Peltonen

Jou­si­tus edus­taa to­del­la on­nis­tu­nut­ta yh­dis­tel­mää mat­ka­mu­ka­vuut­ta ja sak­sa­lais­ta jä­mäk­kyyt­tä.

Me­lu­ta­so koos­tuu maan­tie­a­jos­sa lä­hin­nä ren­ga­sää­nis­tä, jot­ka ko­ros­tu­vat jon­kin ver­ran kar­ke­al­la as­val­til­la. Si­sä­me­lu­ta­so py­syt­te­lee si­ten koh­tuul­li­se­na. Tur­bo­ko­neen mu­ri­nat on eris­tet­ty so­pi­vas­sa mi­tas­sa.

Mus­taa op­tiik­kaa

Erit­täin sel­ko­lu­kui­sen 8-tuu­mai­sen mit­ta­ris­ton no­peus­näy­tös­sä ei voi ol­la kiin­nit­ty­mät­tä huo­mi­o­ta per­he­au­tok­si ilah­dut­ta­van kor­ke­aan suu­rim­paan no­peus­näyt­tä­mään 270 km/h. Opel Ast­ran fa­ce­lift-far­ma­rin 8-tuu­mai­nen Navi Pro -kos­ke­tus­näyt­tö on mu­ka­van koo­kas ja vä­ri­kyl­läi­nen.

Riittävä akseliväli merkitsee sopivaa takaistuimen polvitilaa. Ovilukitus on avaimeton.

Riittävä akseliväli merkitsee sopivaa takaistuimen polvitilaa. Ovilukitus on avaimeton.

Juha Peltonen

Opel Ast­ran ajo­tie­to­ko­ne il­mai­see etäi­syy­den edel­lä aja­vaan au­toon se­kun­tei­na. Se on erit­täin ha­vain­nol­li­nen tapa il­mais­ta, et­tä aje­taan mah­dol­li­ses­ti ai­van lii­an lä­hel­lä. Mi­kä­li edel­lä ole­va jar­rut­taa voi­mak­kaas­ti, me­ne­vät re­a­goin­tiin juu­ri ne kal­liit pari, kol­me se­kun­tia…

Mo­ni­puo­li­sis­ta tur­va­va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon ja­lan­kul­ki­jan tun­nis­tus ja hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä. Opel Ast­ran Launch Edi­ti­o­niin kuu­lu­va OPC Line -si­sä­ti­la­pa­ket­ti pi­tää si­säl­lään ur­hei­luoh­jaus­pyö­rän ohel­la alu­mii­ni­pol­ki­met ja mus­tan si­sä­ka­ton. Au­tos­sa on myös ns. Mus­ta op­tiik­ka -pa­ket­ti, jo­hon kuu­lu­vat kiil­tä­vien lis­to­jen ohel­la kiil­tä­vä etu­sä­leik­kö sekä kat­to­kai­teet.

Se­koi­le­va na­vi­gaat­to­ri

Na­vi­goin­ti­lait­teis­tos­sa hy­vää on se, et­tä sen oh­jel­moin­ti su­juu hel­pos­ti – mie­les­tä­ni huo­mat­ta­vas­ti sel­ke­äm­min ja hel­pom­min kuin kos­kaan ai­em­min Ope­lis­sa, siis suo­ra­vii­vai­ses­ti. Oh­jel­mis­to on suo­men­kie­li­nen. Ih­met­te­lyä he­rät­tää sitä vas­toin na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­mis­ton jat­ku­va se­koi­lu.

Yh­des­sä esi­merk­ki­ta­pauk­ses­sa na­vi­gaat­to­ri oh­jel­moi­tiin koh­tee­seen, jon­ne oli mat­kaa noin 15 km – mut­ta kar­tal­la au­to oli jos­sa­kin ai­van muu­al­la, ja ajo­mat­kaa oli­kin 39 km!

Selkeää mittaristoa tulkitsee mielellään.

Selkeää mittaristoa tulkitsee mielellään.

Juha Peltonen

Launch Editionissa on 7-tuumaisen vakiokosketusnäytön sijaan 8-tuumainen näyttö.

Launch Editionissa on 7-tuumaisen vakiokosketusnäytön sijaan 8-tuumainen näyttö.

Juha Peltonen

Toi­sel­la ker­ral­la na­vi­gaat­to­ri oli Num­me­las­sa sitä miel­tä, et­tä ol­tiin Kirk­ko­num­mel­la. Kun koh­teek­si lai­tet­tiin Au­to Bil­din toi­mi­tus Es­poos­sa, niin Tu­run moot­to­ri­tiel­lä jär­jes­tel­mä ker­toi au­ton ole­van Kirk­ko­num­mel­la.

Seu­raa­vak­si au­to läh­ti kii­tä­mään näy­töl­lä läpi kor­pien ja pel­to­au­kei­den – ja pää­tyi isoon lam­peen! Sit­ten jär­jes­tel­mä täs­men­si moot­to­ri­tiel­lä ajet­ta­es­sa, et­tä au­to oli pi­ha­ka­dul­la ja pyy­si te­ke­mään U-kään­nök­sen!

Vie­lä en­nen Es­poo­seen pää­syä ol­tiin na­vi­gaat­to­rin mu­kaan Suo­men­lah­del­la kau­ka­na ul­ko­me­rel­lä Por­voon edus­tal­la.

Far­kun ti­la­vuut­ta

Nah­ka­ver­hoil­tu­jen etuis­tui­mien an­ta­ma si­vut­tais­tu­ki osoit­tau­tui lä­hes­tul­koon GT-ta­soi­sek­si, joka so­pii pa­rem­min kuin hy­vin eri­kois­pai­nos Launch Edi­ti­o­niin. Rei­si­tyy­nyä pys­tyy sää­tä­mään mo­lem­mis­sa is­tui­mis­sa me­kaa­ni­ses­ti, mut­ta mui­den sää­tö­jen osal­ta vain kul­jet­ta­jan is­tui­mes­sa on säh­kö­sää­döt. To­sin sää­tö­jä on­kin sit­ten nor­maa­lia enem­män, pe­rä­ti 18 kap­pa­let­ta.

Kul­jet­ta­jaa muis­te­taan myös is­tui­men vii­len­nyk­sel­lä ja hie­ro­ma­toi­min­nol­la. Vas­tak­kain py­sä­köi­vät la­sin­pyyh­ki­met var­mis­ta­vat, et­tei tuu­li­la­siin jää kat­ve­a­lu­ei­ta.

AGR-etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Näillä penkeillä jaksaa istua kerralla pitkään.

AGR-etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Näillä penkeillä jaksaa istua kerralla pitkään.

Juha Peltonen

Farkun takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuimien reunapaikoilla on lämmitys.

Farkun takaistuimella on kunnolla polvi- ja pääntilaa. Takaistuimien reunapaikoilla on lämmitys.

Juha Peltonen

Tavaratilasta saa suurimmillaan 1 630-litraisen. Tilassa on tilanjakajakiskot.

Tavaratilasta saa suurimmillaan 1 630-litraisen. Tilassa on tilanjakajakiskot.

Juha Peltonen

Ta­kais­tui­mel­la on mu­ka­vas­ti pol­vi­ti­laa, ja far­kus­sa on myös rei­lus­ti pään­ti­laa. Ta­ka­mat­kus­ta­jil­le on va­rat­tu kak­si USB-port­tia. Edes­sä is­tu­vien usb-port­ti on epä­käy­tän­nöl­li­ses­ti pii­los­sa kan­nel­li­sen kes­ki­lo­ke­ron poh­jal­la. Por­tin siir­tä­mi­nen avo­kon­so­liin oli­si suo­ta­vaa. Äly­pu­he­li­men lan­ga­ton la­taus toi­mii sän­til­li­ses­ti.

Säh­kö­toi­mi­sen ta­ka­luu­kun ta­kaa ta­va­ra­ti­laan mah­tuu hulp­pe­at 540 lit­raa, ja kun kaik­ki tila ote­taan käyt­töön, ti­laa saa­daan mai­ni­ot 1 630 lit­raa. Ast­ra-far­ma­ri on si­ten mel­koi­nen kul­je­tus­juh­ta.

Ta­ka­sel­kä­no­jat saa tai­tet­tua säh­köi­ses­ti ta­va­ra­ti­lan si­vu­sei­nän vi­vus­ta, ja suu­rim­mas­ta las­taus­pin­nas­ta saa ta­sa­poh­jai­sen. Launch Edi­ti­o­nin ta­va­ra­ti­las­sa ole­va Fle­xOr­ga­ni­zer-pa­ket­ti si­säl­tää kis­kot, kas­si­kou­kut ja ta­va­ra­ver­kon.

Opel Ast­ra Sports Tou­rer 145 Tur­bo Launch Edi­ti­on

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 1342 cm3, 107 kW (145 hv)/5500 r/min, 300 Nm/1750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,8 s, huip­pu­no­peus 210 km/h

Ku­lu­tus

5,7 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

129 g/km

Voi­man­siir­to

A7, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4370, l. 1870, k. 1510 mm, ak­se­li­vä­li 2660 mm, oma­mas­sa 1380 kg, kan­ta­vuus 575 kg, ve­to­mas­sa 1500/690 kg, ta­va­ra­ti­la 381–1237 l

Hin­ta

33 666 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 33 732 eu­roa (2020)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset

Lähes puolet suomalaisista huolissaan kotiseutunsa liikenteestä

Auto Bild.Uutiset
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot
Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche 911 GT3 (996) ja Porsche 911 GT3 (992).

Porsche

Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!

Auto Bild.Superautot

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Hyundai

Hyundai Inster – 25 000 euron sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU