Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava

Clion on tullut lisää varusteita hintojen juurikaan nousematta. Clion vahvuudet ovat ennallaan, ja uudistunut malli on miellyttävä kokonaisuus.

Auto Bild.Koeajot

Re­nault–Nis­san -al­li­ans­sin uu­si CMF-B -pe­rus­ra­ken­ne on en­si ker­taa käy­tös­sä uu­des­sa Cli­os­sa. Vaik­ka Clion ul­ko­nä­kö on muut­tu­nut yl­lät­tä­vän­kin vä­hän, niin sii­nä lu­va­taan ole­van edel­tä­vään mal­liin ver­rat­tu­na 85 pro­sent­tia uu­sia osia.

Myös ko­ne­huo­nees­sa on uut­ta voi­maa, sil­lä al­li­ans­sin ny­kyi­nen 3-sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri tar­joi­lee en­ti­sen 90:n si­jaan nyt 100 he­vos­voi­maa. Vään­tö­mo­ment­ti on li­sään­ty­nyt 20 new­ton­met­riä, ja myös is­ku­ti­la­vuus on kas­va­nut.

Kyt­ki­miin pa­ran­nuk­sia

Oven avaa­mi­nen pal­jas­taa täy­sin uu­si­tun si­sus­tan. Si­säil­me on täy­sin uu­den­lai­nen, ja se on sel­ke­äs­ti vä­hem­män muo­vi­sen oloi­nen kuin ai­em­min. Ko­je­lau­dan ja kes­ki­kon­so­lin pai­nik­kei­den mää­rä on to­sin li­sään­ty­nyt, vaik­ka ei nii­tä tol­kut­to­mas­ti ole­kaan. Pai­nik­keet is­tu­vat tyy­lik­kääs­ti ko­je­lau­dan mui­hin ma­te­ri­aa­lei­hin ja tar­joi­le­vat suo­ran käy­tön toi­min­noil­le il­man va­lik­ko­seik­kai­lu­ja.

Cion vahvuuksia ovat hyvät tilat ja mukavuus.

Cion vahvuuksia ovat hyvät tilat ja mukavuus.

Uudistunut kojelauta on siisti, ja käyttökytkimet löytyvät nyt entistä helpommin.

Uudistunut kojelauta on siisti, ja käyttökytkimet löytyvät nyt entistä helpommin.

Istuma-asento on luonnollinen, ja portaallisesta selkänojasäädöstä huolimatta asennon saa hyväksi.

Istuma-asento on luonnollinen, ja portaallisesta selkänojasäädöstä huolimatta asennon saa hyväksi.

Takaistuimella on varsin hyvin tilaa jopa kahdelle aikuiselle miehelle. Kolmella miehitettynä sivuttaissuunnassa on tiivis tunnelma.

Takaistuimella on varsin hyvin tilaa jopa kahdelle aikuiselle miehelle. Kolmella miehitettynä sivuttaissuunnassa on tiivis tunnelma.

Tyy­lik­kääm­män ul­ko­a­sun ohel­la huo­mio kiin­nit­tyy vä­lit­tö­mäs­ti sii­hen, et­tä merk­ki­va­loin va­rus­te­tut is­tuin­läm­mit­ti­mien kyt­ki­met löy­ty­vät sel­ke­äs­ti nä­ky­väl­tä pai­kal­ta ko­je­lau­das­ta.

Toi­nen käyt­tö­kyt­ki­mis­sä heti erot­tu­va si­joit­te­lu on kyt­kin, jol­la va­li­taan se, on­ko käy­tös­sä va­ki­o­no­peu­den­sää­din vai no­peu­den­ra­joi­tin. Kes­ki­kon­so­lis­sa en­nen ol­lut kei­nu­kyt­kin­mal­li­nen kat­kai­si­ja on pois­sa, ja sen ti­lal­le ovat tul­leet pai­nik­keet oh­jaus­pyö­rän puo­laan. Myös toi­min­ta­lo­giik­ka on hie­man muut­tu­nut, sil­lä ai­em­min esi­mer­kik­si va­ki­o­no­peu­den­sää­din oli ker­ta­kyt­ke­mi­sen jäl­keen niin pit­kään val­mius­ti­las­sa, kun­nes kei­nu­kyt­ki­men asen­toa vaih­toi.

Ny­kyi­sel­lään no­peu­den­sää­din ja -ra­joi­tin on ak­ti­voi­ta val­mius­ti­laan ai­na sy­ty­tys­vir­ran kyt­ke­mi­sen jäl­keen. Se, kum­pi on kä­te­väm­pi käyt­tää, on mie­li­pi­de­ky­sy­mys, mut­ta ai­em­paan tot­tu­neel­le uu­si rat­kai­su vaa­tii to­tut­te­lua.

Vaih­teen­va­lit­sin on ai­em­paa ylem­pä­nä ja pa­rem­min kul­jet­ta­jan ulot­tu­vis­sa. Va­lit­si­men muo­toi­lu on hie­man mas­ku­lii­ni­sen oloi­nen, sil­lä va­lit­si­men nup­pi on var­sin koo­kas. Toi­saal­ta tämä jy­ke­vyys so­pii hy­vin pak­su­ke­häi­sen oh­jaus­pyö­rän tuo­maan tun­tu­maan.

Mu­ka­vas­ti ti­laa

Clion ul­ko­mi­tat ei­vät ole kas­va­neet vaan päin­vas­toin: pi­tuut­ta ja kor­keut­ta on ku­ta­kuin­kin sent­ti­met­rin ver­ran vä­hem­män kuin ai­em­min, mut­ta vas­taa­vas­ti le­veyt­tä on rei­lut kuu­si sent­ti­met­riä enem­män.

Vaik­ka Clio ei ole pi­den­ty­nyt, niin ti­lan­käyt­tö on edel­lis­mal­lia on­nis­tu­neem­paa, sil­lä ti­laa on au­ton koko huo­mi­oi­den yl­lät­tä­vän­kin hy­vin. Ei edel­tä­vä Cli­o­kaan ol­lut ah­das, mut­ta ny­ky­mal­liin kyy­tiin mah­tuu hy­vin nel­jä ai­kuis­ta mies­tä. Li­säk­si ta­va­ra­ti­la on var­sin koo­kas – pe­rus­muo­dos­sa se on 391 lit­raa.

Tavaratilan vetoisuus on perusmuodossa pikkuautolle kiitettävät 391 litraa. Laajennetun tavaratilan pohja ei ole tasainen, mutta tuskin se on kenellekään kynnyskysymys.

Tavaratilan vetoisuus on perusmuodossa pikkuautolle kiitettävät 391 litraa. Laajennetun tavaratilan pohja ei ole tasainen, mutta tuskin se on kenellekään kynnyskysymys.

Aktiivinen pysäköintiavustin ohjaa auton pysäköintiruutuun ja jopa pois sieltä. Kuljettajan on huolehdittava auton liikuttamisesta näytön ohjeiden mukaan.

Aktiivinen pysäköintiavustin ohjaa auton pysäköintiruutuun ja jopa pois sieltä. Kuljettajan on huolehdittava auton liikuttamisesta näytön ohjeiden mukaan.

Vaihteenvalitsimen nuppi on suuri – tosin sen koko sopii mainiosti paksukehäisen ohjauspyörän yhteyteen.

Vaihteenvalitsimen nuppi on suuri – tosin sen koko sopii mainiosti paksukehäisen ohjauspyörän yhteyteen.

7-tuumaisen mittariston ulkoilme vaihtelee MySense-ajotilavalitsimen esiasetusten mukaan. MySense-tilassa asetukset voi räätälöidä yksilöllisemmin.

7-tuumaisen mittariston ulkoilme vaihtelee MySense-ajotilavalitsimen esiasetusten mukaan. MySense-tilassa asetukset voi räätälöidä yksilöllisemmin.

Oh­jaa­mos­sa on teh­ty mui­ta­kin kuin ma­te­ri­aa­li- ja pai­ni­ke­muu­tok­sia. Etuis­tui­mien mu­ka­vuus on pa­ran­tu­nut, sil­lä is­tui­mis­sa on ai­em­paa enem­män si­vut­tais- ja rei­si­tu­kea. So­pi­van ajo­a­sen­non löy­tää to­del­la vai­vat­to­mas­ti.

Etuis­tui­mien ohen­tu­neet sel­kä­no­jat ja si­rom­mat pään­tu­kien ra­ken­teen ta­kaa­vat ta­kais­tu­jil­le ai­em­paa pa­rem­mat ti­lat ja ti­lan­tun­nun. Var­sin mie­dos­ti muo­toil­tu ta­kais­tuin ei pai­na mil­lään is­tu­ma­pai­kal­la. Au­ton koko huo­mi­oi­den on tie­tys­ti ar­vat­ta­vis­sa, et­tä li­sään­ty­nyt le­veys ei vie­lä rii­tä ta­kaa­maan kol­mel­le raa­vaal­le mie­hel­le väl­jiä ti­lo­ja si­vut­tais­suun­nas­sa, mut­ta kah­del­la mat­kaa­jal­la ti­laa on joka suun­taan riit­tä­väs­ti.

Tut­tu ajet­ta­vuus

Clio on jo pit­kään ihas­tut­ta­nut ajet­ta­vuu­del­laan, ei­kä uu­si mal­li tuo tä­hän muu­tos­ta.

Uu­den Clion oh­jaus­ta on sää­det­ty ai­em­paa no­pe­am­mak­si, ja au­tos­ta on teh­ty ket­te­räm­pi pie­nen­tä­mäl­lä kään­tö­sä­det­tä. Clion ajet­ta­vuu­des­sa on säi­ly­tet­ty sama ak­tii­vi­nen herk­kyy­den tun­tu, joka sil­lä on ol­lut jo pi­dem­pään.

3-sylinterinen voimanlähde ansaitsee kiitokset äänettömyydestä ja tasapainoisesta voimatuotosta.

3-sylinterinen voimanlähde ansaitsee kiitokset äänettömyydestä ja tasapainoisesta voimatuotosta.

Re­naul­teis­ta tut­tu Mul­ti-Sen­se -jär­jes­tel­mä löy­tyy nyt myös Cli­os­ta. Sii­nä on kol­me eri­lais­ta ajo­a­se­tus­ta: Eco, Sport ja My­Sen­se. Eco täh­tää ta­lou­del­li­suu­teen ja Sport ur­hei­lul­li­suu­teen. My­Sen­se-ase­tuk­ses­sa voi sää­tää moot­to­rin toi­min­taa, oh­jaus­ta, tun­nel­ma­va­lais­tus­ta ja näyt­tö­jen si­säl­töä.

Clion ajet­ta­vuus on var­sin on­nis­tu­nut yh­dis­tel­mä ur­hei­lul­li­suut­ta ja mu­ka­vuut­ta. Ajos­sa on mut­kai­sem­mil­la teil­lä kim­moi­san jou­si­tuk­sen ja no­pe­as­ti re­a­goi­van oh­jauk­sen an­si­os­ta so­pi­vaa ak­ti­vi­suu­den tun­tua. Kori ei kal­lis­te­le kaar­teis­sa lii­al­li­ses­ti, ei­kä jou­si­tus tä­räyt­te­le suu­rem­mis­sa ja te­rä­väm­mis­sä töys­syis­sä­kään.

Cli­ol­le on an­net­ta­va jou­si­tus­mu­ka­vuu­den li­säk­si kii­tos­ta me­lut­to­muu­des­ta. Clio vai­kut­ti sub­jek­tii­vi­ses­ti ar­vos­tel­tu­na var­sin hil­jai­sel­ta niin ren­gas­me­lun kuin ajo­vii­man­kin osal­ta. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli nas­tat­to­mat tal­vi­ren­kaat, jot­ka ovat kesä- ja nas­ta­ren­kai­ta hil­jai­sem­mat, mut­ta sil­ti me­lu­ta­so vai­kut­ti var­sin al­hai­sel­ta. Osa­syy­nä voi ol­la se, et­tä ää­nie­ris­tys­tä on pa­ran­net­tu esi­mer­kik­si tuu­li­la­sin eris­tä­väl­lä kal­vol­la, ovien ja ik­ku­noi­den kak­sois­tii­vis­teil­lä ja moot­to­rin pa­rem­mal­la ää­nie­ris­tyk­sel­lä.

Nas­tat­to­mien tal­vi­ren­kai­den hil­jai­suu­den ohel­la nii­den omi­nai­suuk­siin kuu­luu kui­val­la pin­nal­la ke­sä­ren­kai­ta hie­man verk­kai­sem­pi re­a­goin­ti­no­peus ja hei­kom­pi pito, jo­ten ajet­ta­vuu­den ja oh­jauk­sen osal­ta Clio siis to­del­la­kin an­sait­see kii­tok­sen.

Riit­tä­vän ri­peä

Uu­si 3-sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri erot­tuu eduk­seen edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na, ei­kä syy­nä ole kym­me­nen he­vos­voi­man li­sä­te­ho, vaan enem­min­kin li­sään­ty­nyt vään­tö­mo­ment­ti. Moot­to­ri jak­saa ve­tää nöy­räs­ti ja riit­tä­väl­lä voi­mal­la laa­jal­la kier­ros­lu­ku­a­lu­eel­la, mikä te­kee aja­mi­ses­ta mu­ka­van vai­va­ton­ta. Moot­to­rin tar­joi­le­mat voi­ma­va­rat ovat riit­tä­vät. Vaik­ka me­nos­sa ei ole­kaan ur­hei­lul­li­suut­ta ylis­tä­vää tem­po­mis­ta, niin ete­ne­mi­nen ei tun­nu ole­van suu­rem­mal­la­kaan kuor­mal­la te­ho­ra­jal­la kin­naa­mis­ta.

Moot­to­rin jat­kee­na ole­va ma­nu­aa­li­vaih­teis­tos­sa on vii­si py­kä­lää, mikä oi­ke­as­taan so­pii­kin moot­to­rin luon­tee­seen pa­rem­min kuin suu­rem­pi vaih­de­mää­rä. Täs­tä yh­teen­so­vit­ta­mi­ses­ta voi­ma­lin­ja an­sait­see kii­tok­sen, jos kyt­kin­pol­ki­men pit­käs­tä lii­ke­ra­das­ta tu­lee­kin an­net­tua hie­man pyyh­kei­tä.

Tot­tu­ma­ton va­paut­taa kyt­kin­pol­ki­men hel­pos­ti lii­an ai­kai­sin ko­ko­naan ja saa ai­kaan toi­si­naan pie­niä nyt­käyk­siä, joi­ta ei to­sin pie­nen to­tut­te­lun jäl­keen enää tule. Vii­den vaih­teen ja 3-sy­lin­te­ri­sen moot­to­rin nöy­rien vään­tö­o­mi­nai­suuk­sien an­si­os­ta vaih­tei­ta ei to­sin tar­vit­se häm­men­tää jat­ku­vas­ti.

Clion 3-sy­lin­te­ri­syyt­tä ei käy­tös­sä oi­ke­as­taan huo­maan kuin kyl­män moot­to­rin aa­vis­tuk­se­no­mai­se­na ra­vis­tuk­se­na ja voi­mak­kaas­ti kiih­dy­tet­tä­es­sä. Täys­kaa­su­kiih­dy­tyk­sil­lä moot­to­ril­le omi­nai­nen kur­lu­tus kuu­luu oh­jaa­moon suu­rem­mil­la kier­ros­lu­vuil­la, mut­ta tämä ei ole häi­rit­se­vää.

En­tis­tä va­rus­tel­lum­pi

Cli­os­sa on ny­kyi­sel­lään tun­tu­vas­ti pa­rem­pi va­rus­te­lu kuin ai­em­min. Kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa keu­lal­ta löy­tyy led-va­lot, ja ko­ea­je­tus­sa In­tens-va­rus­te­ta­sos­sa on li­säk­si suu­rem­pi­te­hoi­set Per­for­man­ce-etu­va­lot. Va­ki­o­va­rus­tuk­seen kuu­luu niin ikään ja­lan­kul­ki­jat ja pyö­räi­li­jät­kin huo­mi­oi­va ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä, joka jar­rut­taa au­ton py­säh­dyk­siin saak­ka, etäi­syys­va­roi­tin, hä­tä­pu­he­lu­jär­jes­tel­mä ja kais­ta-avus­tin.

Ko­ea­je­tus­sa In­tens-va­rus­te­ta­sos­sa on ko­leis­sa ke­leis­sä kii­tok­sen an­sait­se­va oh­jaus­pyö­rän läm­mi­tys. Ea­sy Link -mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män näyt­tö on Zen-va­rus­te­lua kor­ke­am­mis­sa va­rus­te­ver­si­ois­sa seit­se­män tuu­mai­nen, joka riit­tää jo var­sin hy­vin.

Ko­ea­jo­au­tos­sa oli li­sä­va­rus­tee­na py­sä­köin­ti­pa­ket­ti 9,3 tuu­man näy­töl­lä, joka si­säl­tää na­vi­goin­nin li­säk­si etu­tut­kat, py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men ja 360 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­män (+765 e). Py­sä­köin­ti­a­vus­tin oh­jaa au­ton esi­mer­kik­si tas­ku­park­kiin ja siel­tä pois – kul­jet­ta­jan teh­tä­väk­si jää no­peu­den ja ajo­suun­nan va­lit­se­mi­nen. Na­vi­goin­nis­sa haus­ka piir­re on va­li­kos­ta löy­ty­vän huol­to­a­se­ma­pai­nik­keen pai­na­mi­sen jäl­keen se, et­tä kart­ta­ku­vaan il­mes­tyy täl­löin lä­his­töl­lä ole­vat huol­to­a­se­mat 95E10-polt­to­ai­ne­hin­toi­neen Goog­le Map­sin kaut­ta.

Clion ta­kuu on 4 vuot­ta/100 000 km. Pien­tä au­toa har­kit­se­val­le uu­si Clio on var­mas­ti ai­em­paa kiin­nos­ta­vam­pi sik­si, et­tä sen hin­nat ei­vät juu­ri­kaan

nous­seet, vaik­ka va­rus­te­lua li­sät­tiin rei­lus­ti.↔

Os­ka­ri Pent­ti, ku­vat Toni Lindst­röm

Re­nault Clio TCe 100 In­tens

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 999 cm3, 74 kW (100 hv)/5000 r/min, 160 Nm/2750 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 11,8 s, huip­pu­no­peus 187 km/h

Ku­lu­tus

5,2 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

117 g/km

Voi­man­siir­to

M5, etu­ve­to

Mi­tat

p. 4050, l 1798, k. 1440 mm, ak­se­li­vä­li 2583 mm, maa­va­ra 120 mm, oma­mas­sa 1165 kg, kan­ta­vuus 438 kg, ve­to­mas­sa 900/580 kg, ta­va­ra­ti­la 391–1069 l, tank­ki 42 l

Hin­ta

18 390 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 20 192 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU