Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Clion on tullut lisää varusteita hintojen juurikaan nousematta. Clion vahvuudet ovat ennallaan, ja uudistunut malli on miellyttävä kokonaisuus.
Renault–Nissan -allianssin uusi CMF-B -perusrakenne on ensi kertaa käytössä uudessa Cliossa. Vaikka Clion ulkonäkö on muuttunut yllättävänkin vähän, niin siinä luvataan olevan edeltävään malliin verrattuna 85 prosenttia uusia osia.
Myös konehuoneessa on uutta voimaa, sillä allianssin nykyinen 3-sylinterinen moottori tarjoilee entisen 90:n sijaan nyt 100 hevosvoimaa. Vääntömomentti on lisääntynyt 20 newtonmetriä, ja myös iskutilavuus on kasvanut.
Kytkimiin parannuksia
Oven avaaminen paljastaa täysin uusitun sisustan. Sisäilme on täysin uudenlainen, ja se on selkeästi vähemmän muovisen oloinen kuin aiemmin. Kojelaudan ja keskikonsolin painikkeiden määrä on tosin lisääntynyt, vaikka ei niitä tolkuttomasti olekaan. Painikkeet istuvat tyylikkäästi kojelaudan muihin materiaaleihin ja tarjoilevat suoran käytön toiminnoille ilman valikkoseikkailuja.
Cion vahvuuksia ovat hyvät tilat ja mukavuus.
Uudistunut kojelauta on siisti, ja käyttökytkimet löytyvät nyt entistä helpommin.
Istuma-asento on luonnollinen, ja portaallisesta selkänojasäädöstä huolimatta asennon saa hyväksi.
Takaistuimella on varsin hyvin tilaa jopa kahdelle aikuiselle miehelle. Kolmella miehitettynä sivuttaissuunnassa on tiivis tunnelma.
Tyylikkäämmän ulkoasun ohella huomio kiinnittyy välittömästi siihen, että merkkivaloin varustetut istuinlämmittimien kytkimet löytyvät selkeästi näkyvältä paikalta kojelaudasta.
Toinen käyttökytkimissä heti erottuva sijoittelu on kytkin, jolla valitaan se, onko käytössä vakionopeudensäädin vai nopeudenrajoitin. Keskikonsolissa ennen ollut keinukytkinmallinen katkaisija on poissa, ja sen tilalle ovat tulleet painikkeet ohjauspyörän puolaan. Myös toimintalogiikka on hieman muuttunut, sillä aiemmin esimerkiksi vakionopeudensäädin oli kertakytkemisen jälkeen niin pitkään valmiustilassa, kunnes keinukytkimen asentoa vaihtoi.
Nykyisellään nopeudensäädin ja -rajoitin on aktivoita valmiustilaan aina sytytysvirran kytkemisen jälkeen. Se, kumpi on kätevämpi käyttää, on mielipidekysymys, mutta aiempaan tottuneelle uusi ratkaisu vaatii totuttelua.
Vaihteenvalitsin on aiempaa ylempänä ja paremmin kuljettajan ulottuvissa. Valitsimen muotoilu on hieman maskuliinisen oloinen, sillä valitsimen nuppi on varsin kookas. Toisaalta tämä jykevyys sopii hyvin paksukehäisen ohjauspyörän tuomaan tuntumaan.
Mukavasti tilaa
Clion ulkomitat eivät ole kasvaneet vaan päinvastoin: pituutta ja korkeutta on kutakuinkin senttimetrin verran vähemmän kuin aiemmin, mutta vastaavasti leveyttä on reilut kuusi senttimetriä enemmän.
Vaikka Clio ei ole pidentynyt, niin tilankäyttö on edellismallia onnistuneempaa, sillä tilaa on auton koko huomioiden yllättävänkin hyvin. Ei edeltävä Cliokaan ollut ahdas, mutta nykymalliin kyytiin mahtuu hyvin neljä aikuista miestä. Lisäksi tavaratila on varsin kookas – perusmuodossa se on 391 litraa.
Tavaratilan vetoisuus on perusmuodossa pikkuautolle kiitettävät 391 litraa. Laajennetun tavaratilan pohja ei ole tasainen, mutta tuskin se on kenellekään kynnyskysymys.
Aktiivinen pysäköintiavustin ohjaa auton pysäköintiruutuun ja jopa pois sieltä. Kuljettajan on huolehdittava auton liikuttamisesta näytön ohjeiden mukaan.
Vaihteenvalitsimen nuppi on suuri – tosin sen koko sopii mainiosti paksukehäisen ohjauspyörän yhteyteen.
7-tuumaisen mittariston ulkoilme vaihtelee MySense-ajotilavalitsimen esiasetusten mukaan. MySense-tilassa asetukset voi räätälöidä yksilöllisemmin.
Ohjaamossa on tehty muitakin kuin materiaali- ja painikemuutoksia. Etuistuimien mukavuus on parantunut, sillä istuimissa on aiempaa enemmän sivuttais- ja reisitukea. Sopivan ajoasennon löytää todella vaivattomasti.
Etuistuimien ohentuneet selkänojat ja sirommat pääntukien rakenteen takaavat takaistujille aiempaa paremmat tilat ja tilantunnun. Varsin miedosti muotoiltu takaistuin ei paina millään istumapaikalla. Auton koko huomioiden on tietysti arvattavissa, että lisääntynyt leveys ei vielä riitä takaamaan kolmelle raavaalle miehelle väljiä tiloja sivuttaissuunnassa, mutta kahdella matkaajalla tilaa on joka suuntaan riittävästi.
Tuttu ajettavuus
Clio on jo pitkään ihastuttanut ajettavuudellaan, eikä uusi malli tuo tähän muutosta.
Uuden Clion ohjausta on säädetty aiempaa nopeammaksi, ja autosta on tehty ketterämpi pienentämällä kääntösädettä. Clion ajettavuudessa on säilytetty sama aktiivinen herkkyyden tuntu, joka sillä on ollut jo pidempään.
3-sylinterinen voimanlähde ansaitsee kiitokset äänettömyydestä ja tasapainoisesta voimatuotosta.
Renaulteista tuttu Multi-Sense -järjestelmä löytyy nyt myös Cliosta. Siinä on kolme erilaista ajoasetusta: Eco, Sport ja MySense. Eco tähtää taloudellisuuteen ja Sport urheilullisuuteen. MySense-asetuksessa voi säätää moottorin toimintaa, ohjausta, tunnelmavalaistusta ja näyttöjen sisältöä.
Clion ajettavuus on varsin onnistunut yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta. Ajossa on mutkaisemmilla teillä kimmoisan jousituksen ja nopeasti reagoivan ohjauksen ansiosta sopivaa aktivisuuden tuntua. Kori ei kallistele kaarteissa liiallisesti, eikä jousitus täräyttele suuremmissa ja terävämmissä töyssyissäkään.
Cliolle on annettava jousitusmukavuuden lisäksi kiitosta meluttomuudesta. Clio vaikutti subjektiivisesti arvosteltuna varsin hiljaiselta niin rengasmelun kuin ajoviimankin osalta. Koeajoautossa oli nastattomat talvirenkaat, jotka ovat kesä- ja nastarenkaita hiljaisemmat, mutta silti melutaso vaikutti varsin alhaiselta. Osasyynä voi olla se, että äänieristystä on parannettu esimerkiksi tuulilasin eristävällä kalvolla, ovien ja ikkunoiden kaksoistiivisteillä ja moottorin paremmalla äänieristyksellä.
Nastattomien talvirenkaiden hiljaisuuden ohella niiden ominaisuuksiin kuuluu kuivalla pinnalla kesärenkaita hieman verkkaisempi reagointinopeus ja heikompi pito, joten ajettavuuden ja ohjauksen osalta Clio siis todellakin ansaitsee kiitoksen.
Riittävän ripeä
Uusi 3-sylinterinen moottori erottuu edukseen edeltäjäänsä verrattuna, eikä syynä ole kymmenen hevosvoiman lisäteho, vaan enemminkin lisääntynyt vääntömomentti. Moottori jaksaa vetää nöyrästi ja riittävällä voimalla laajalla kierroslukualueella, mikä tekee ajamisesta mukavan vaivatonta. Moottorin tarjoilemat voimavarat ovat riittävät. Vaikka menossa ei olekaan urheilullisuutta ylistävää tempomista, niin eteneminen ei tunnu olevan suuremmallakaan kuormalla tehorajalla kinnaamista.
Moottorin jatkeena oleva manuaalivaihteistossa on viisi pykälää, mikä oikeastaan sopiikin moottorin luonteeseen paremmin kuin suurempi vaihdemäärä. Tästä yhteensovittamisesta voimalinja ansaitsee kiitoksen, jos kytkinpolkimen pitkästä liikeradasta tuleekin annettua hieman pyyhkeitä.
Tottumaton vapauttaa kytkinpolkimen helposti liian aikaisin kokonaan ja saa aikaan toisinaan pieniä nytkäyksiä, joita ei tosin pienen totuttelun jälkeen enää tule. Viiden vaihteen ja 3-sylinterisen moottorin nöyrien vääntöominaisuuksien ansiosta vaihteita ei tosin tarvitse hämmentää jatkuvasti.
Clion 3-sylinterisyyttä ei käytössä oikeastaan huomaan kuin kylmän moottorin aavistuksenomaisena ravistuksena ja voimakkaasti kiihdytettäessä. Täyskaasukiihdytyksillä moottorille ominainen kurlutus kuuluu ohjaamoon suuremmilla kierrosluvuilla, mutta tämä ei ole häiritsevää.
Entistä varustellumpi
Cliossa on nykyisellään tuntuvasti parempi varustelu kuin aiemmin. Kaikissa varustetasoissa keulalta löytyy led-valot, ja koeajetussa Intens-varustetasossa on lisäksi suurempitehoiset Performance-etuvalot. Vakiovarustukseen kuuluu niin ikään jalankulkijat ja pyöräilijätkin huomioiva aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka jarruttaa auton pysähdyksiin saakka, etäisyysvaroitin, hätäpuhelujärjestelmä ja kaista-avustin.
Koeajetussa Intens-varustetasossa on koleissa keleissä kiitoksen ansaitseva ohjauspyörän lämmitys. Easy Link -multimediajärjestelmän näyttö on Zen-varustelua korkeammissa varusteversioissa seitsemän tuumainen, joka riittää jo varsin hyvin.
Koeajoautossa oli lisävarusteena pysäköintipaketti 9,3 tuuman näytöllä, joka sisältää navigoinnin lisäksi etututkat, pysäköintiavustimen ja 360 asteen kamerajärjestelmän (+765 e). Pysäköintiavustin ohjaa auton esimerkiksi taskuparkkiin ja sieltä pois – kuljettajan tehtäväksi jää nopeuden ja ajosuunnan valitseminen. Navigoinnissa hauska piirre on valikosta löytyvän huoltoasemapainikkeen painamisen jälkeen se, että karttakuvaan ilmestyy tällöin lähistöllä olevat huoltoasemat 95E10-polttoainehintoineen Google Mapsin kautta.
Clion takuu on 4 vuotta/100 000 km. Pientä autoa harkitsevalle uusi Clio on varmasti aiempaa kiinnostavampi siksi, että sen hinnat eivät juurikaan
nousseet, vaikka varustelua lisättiin reilusti.↔
Oskari Pentti, kuvat Toni Lindström
Renault Clio TCe 100 Intens
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 74 kW (100 hv)/5000 r/min, 160 Nm/2750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 11,8 s, huippunopeus 187 km/h
Kulutus
5,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
117 g/km
Voimansiirto
M5, etuveto
Mitat
p. 4050, l 1798, k. 1440 mm, akseliväli 2583 mm, maavara 120 mm, omamassa 1165 kg, kantavuus 438 kg, vetomassa 900/580 kg, tavaratila 391–1069 l, tankki 42 l
Hinta
18 390 euroa, koeajoauto 20 192 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Analogisesti soiva huonekalu
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Korkean resoluution R2R-da-muunnosta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ