Uudet muodot saanut Korando on edeltäjäänsä maastoautomaisemman näköinen. SsangYongille ominainen sukunäkö on  nyt ilmeinen.

Uudet muodot saanut Korando on edeltäjäänsä maastoautomaisemman näköinen. SsangYongille ominainen sukunäkö on nyt ilmeinen.

Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava

Perusteellisesti uudistunut Korando on muuttunut tyylikkäämmäksi ja tilavammaksi. Dieselmoottorin jatkeena on aina automaat­ti­vaih­teisto ja neliveto, mikä sopiikin hyvin maasturimaiseen tyyliin.

Auto Bild.Koeajot

Ko­ran­do on muut­tu­nut ul­koi­ses­ti huo­mat­ta­vas­ti, ei­kä edel­lis­mal­lin pyö­rey­des­tä ja kor­keu­des­ta ole jäl­jel­lä muu­ta kuin maa­va­ra, joka on ny­ky­mal­lis­sa­kin 18 sent­ti­met­riä. Yh­te­ne­väis­tä on myös ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä. Nor­maa­leis­sa ajo­ti­lan­teis­sa jär­jes­tel­mä toi­mii avus­ta­va­na ne­li­ve­to­na, eli ta­ka­ve­to kyt­key­tyy mo­ni­le­vy­kyt­ki­men kaut­ta etu­ve­don avuk­si ti­lan­teen niin vaa­ties­sa.

Riit­tä­vä kul­ke­maan

Muh­keis­ta maas­tu­ri­mai­sis­ta muo­dois­ta ja koh­ta­lai­sen kor­ke­as­ta maa­va­ras­ta huo­li­mat­ta Ko­ran­do ei ole var­si­nai­nen maas­to­au­to – tai ai­na­kaan sii­nä mie­les­sä, mi­ten van­nou­tu­neet maas­tu­ri­kus­kit asi­an miel­tä­vät. Ne­li­ve­to­kyt­ki­men saa toki kyt­ket­tyä kiin­ni eli voi­ma­ja­on lu­kit­tua ak­se­lien vä­lil­le suh­tees­sa 50:50. Lu­ki­tus py­syy pääl­lä no­peu­teen 40 km/h saak­ka, jon­ka jäl­keen elekt­ro­niik­ka vaih­tuu oh­jaa­maan voi­man­ja­koa.

Sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä  toteutettu neliveto riittää yllättävän hyvin, sillä  Korandon maavara on 18 senttimetriä, ja monilevykytkin on lukittavissa nopeuteen 40 km/h saakka, mikä auttaa pahoissa paikoissa.

Sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä toteutettu neliveto riittää yllättävän hyvin, sillä Korandon maavara on 18 senttimetriä, ja monilevykytkin on lukittavissa nopeuteen 40 km/h saakka, mikä auttaa pahoissa paikoissa.

Ak­se­lis­toil­la ei ole poi­kit­tai­sia lu­ki­tuk­sia, vaan poi­kit­tais­lu­ki­tus­vai­ku­tus saa­daan ai­kaan jar­ru­ja käyt­tä­mäl­lä eli su­ti­maan pyr­ki­vää pyö­rää jar­rut­ta­mal­la. Näin­kin to­teu­te­tul­la jär­jes­tel­mäl­lä tu­lee toi­meen yl­lät­tä­vän­kin pa­hois­sa maas­tois­sa, kun­han kaa­su­pol­jin­ta ei pump­paa vaan an­taa jär­jes­tel­män hoi­taa teh­tä­vän­sä.

Lu­koin va­rus­tet­tu jär­jes­tel­mä ta­kai­si tie­tys­ti pa­rem­man ete­ne­mi­sen han­ka­las­sa maas­tos­sa, mut­ta Ko­ran­doa ei edes mark­ki­noi­da maas­to­au­to­na vaan SUV-mal­li­na. Ala­mä­ki­hi­das­ti­mel­la, mä­ki­läh­tö­a­vus­ti­mel­la ja au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu Ko­ran­do pär­jää ky­sei­sen ka­te­go­ri­an au­tok­si hy­vin var­sin han­ka­lis­sa­kin pai­kois­sa.

Kojelaudan ja ohjaamon muutkin materiaalit ovat laadukkaan oloiset ja hallintalaitteet löytyvät loogisilta paikoilta.

Kojelaudan ja ohjaamon muutkin materiaalit ovat laadukkaan oloiset ja hallintalaitteet löytyvät loogisilta paikoilta.

Lisävarusteisen (+584 euroa) 10,25-tuumaisen mittariston ulkoasua on muunneltavissa perinteisestä hieman futuristisempaan. Käyntinopeuden numeroluku vaatii totuttelua, ja kierrokset onkin helpompi katsoa viisarinäytöltä.

Lisävarusteisen (+584 euroa) 10,25-tuumaisen mittariston ulkoasua on muunneltavissa perinteisestä hieman futuristisempaan. Käyntinopeuden numeroluku vaatii totuttelua, ja kierrokset onkin helpompi katsoa viisarinäytöltä.

Etuistuimilla on riittävän hyvin tilaa ja asennon saa vaivatta sopivaksi. Heikohkon reisituen lisäksi miedosti muotoiltu istuin ei anna kaikille vartalomalleille aivan parasta sivuttaistukea.

Etuistuimilla on riittävän hyvin tilaa ja asennon saa vaivatta sopivaksi. Heikohkon reisituen lisäksi miedosti muotoiltu istuin ei anna kaikille vartalomalleille aivan parasta sivuttaistukea.

Selkänojan kaltevuussäädöllä varustettu takaistuin on etuistuimien tapaan miedosti muotoiltu, joten sille sopii kelvollisesti kolmekin matkustajaa. Matala keskitunneli ei häiritse merkittävästi keskipaikkalaisen jalkojen asettelua.

Selkänojan kaltevuussäädöllä varustettu takaistuin on etuistuimien tapaan miedosti muotoiltu, joten sille sopii kelvollisesti kolmekin matkustajaa. Matala keskitunneli ei häiritse merkittävästi keskipaikkalaisen jalkojen asettelua.

Ny­kyi­sel­lään Ko­ran­dos­ta on ne­li­ve­don li­säk­si myös etu­ve­to­ver­sio, ja moot­to­rik­si saa sekä 1,5-lit­rai­sen ben­sii­ni­ko­neen et­tä 1,6-lit­rai­sen die­se­lin – niis­tä mo­lem­pia pi­ris­te­tään tur­bol­la.

Ko­ea­jos­sa ol­lut 1,6-lit­rai­nen tur­bo­die­sel ei ole var­si­nai­nen oh­jus, mut­ta kul­ku­puo­li riit­tää nor­maa­li­lii­ken­tee­seen, vaik­ka mi­tään var­si­nais­ta voi­man­tun­net­ta ei tu­le­kaan. Ssan­gY­ong ei il­moi­ta au­tol­le 0–100 km/h -kiih­ty­vyyt­tä, mut­ta pers­tun­tu­mal­la ny­ky­mal­li kiih­tyy edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na use­am­man se­kun­nin verk­kai­sem­min. Joi­den­kin läh­tei­den mu­kaan pai­kal­taan läh­det­tä­es­sä sa­ta­sen no­peus saa­vu­te­taan 12 se­kun­nis­sa.

Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­des­sä saa sa­mal­la kyt­ki­mel­lä, mil­lä ne­li­ve­don kyt­kin lu­ki­taan, va­lit­tua kol­me eri­lais­ta ajo­a­se­tus­ta: nor­mal, sport ja win­ter. Nor­mal-ase­tus on help­po miel­tää pe­ru­sa­se­tuk­sek­si. Win­ter-ase­tuk­sel­la liik­keel­le­läh­döt ta­pah­tu­vat kak­kos­vaih­teel­la, mil­lä ei oi­ke­as­taan ole ne­li­ve­don yh­tey­des­sä mer­ki­tys­tä, sil­lä pito riit­tää hy­vin liuk­kaam­mil­la­kin ke­lil­lä, mut­ta etu­ve­toi­sen koh­dal­la täs­tä on var­mas­ti apua.

Laajennetun tavaratilan saa siirrettävän välipohjan avulla tasaiseksi. Perusmuotoisen kontin tilavuus on 551 litraa, mikä on varsin riittävä.

Laajennetun tavaratilan saa siirrettävän välipohjan avulla tasaiseksi. Perusmuotoisen kontin tilavuus on 551 litraa, mikä on varsin riittävä.

Sähköisesti toimiva takaluukku on lisävaruste (+ 1 428 euroa), joka tulee yhdessä avaimettoman käytön kanssa. Sen saa vain automaattivaihteiston yhteydessä.

Sähköisesti toimiva takaluukku on lisävaruste (+ 1 428 euroa), joka tulee yhdessä avaimettoman käytön kanssa. Sen saa vain automaattivaihteiston yhteydessä.

Momentinmuuntimella varustettu Aisinin 6-portainen automaattivaihteisto toimii moitteetta, ja sitä voi ohjata myös manuaalisesti.

Momentinmuuntimella varustettu Aisinin 6-portainen automaattivaihteisto toimii moitteetta, ja sitä voi ohjata myös manuaalisesti.

Spor­tin on tar­koi­tus ol­la ni­men­sä mu­kai­ses­ti ur­hei­lul­li­nen va­lin­ta, mut­ta ai­na­kaan ko­ea­jos­sa ol­leen 1,6-lit­rai­sen die­se­lin koh­dal­la sport-ase­tus ei tun­tu­nut tuo­van suu­rem­paa muu­tos­ta kuin sii­hen, et­tä pie­nem­mät vaih­teet py­syi­vät pi­dem­pään pääl­lä.

Hy­vät ti­lat

Ko­ran­don uu­si si­säil­me on pi­ris­tä­väs­ti eri­a­li­nen kuin ai­em­min. Ma­te­ri­aa­li­va­lin­nat ja nii­den vä­rit ovat ta­va­no­mai­sem­paan har­mau­teen ver­rat­tu­na on­nis­tu­nut se­koi­tus, ja kaik­ki näyt­tää ole­van koh­dil­laan. Ovet avau­tu­vat rei­lus­ti, ja is­tui­mil­le pää­see ja niil­tä pää­see pois hel­pos­ti. Etuis­tui­men les­ti on var­sin so­pi­va komp­ro­mis­si, ja penk­ki so­pii mai­ni­os­ti eri­ka­lii­be­ri­sil­le is­tu­jil­le. Tai sa­no­taan niin, et­tä so­la­kat saat­ta­vat kai­va­ta jä­mä­käm­pää si­vut­tais­tu­kea, mut­ta toi­saal­ta is­tuin ei pai­na puls­kem­paa­kaan mat­kaa­jaa.

Myös ta­kais­tui­mel­le pää­see hel­pos­ti, ja is­tu­ma-asen­toa voi hie­no­sää­tää sel­kä­no­jan kal­te­vuus­sää­döl­lä. Ta­kais­tuin an­sait­see kii­tos­ta myös sii­tä, et­tä kes­ki­tun­ne­li on ma­ta­la, jo­ten se ei häi­rit­se mer­kit­tä­väs­ti kes­ki­pai­kal­la mat­kaa­van jal­ko­jen aset­te­lua.

Edel­tä­jään­sä ver­rat­tu­na Ko­ran­do on kas­va­nut var­sin tun­tu­vas­ti ai­na­kin ti­loil­taan. Ti­laa on hy­vin tar­jol­la niin mat­kus­ta­mos­sa kuin ta­va­ra­ti­las­sa­kin. Ko­ko­nai­suu­des­saan Ko­ran­do on ti­lo­jen ja toi­min­nan puo­les­ta hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­vä ja var­sin yl­lä­tyk­se­tön SUV.

Automaattivaihteistossa on kolme ajoasetusta: normal, sport ja winter, jotka valitaan keskikonsolin kiertokytkimellä. Samalla kytkimellä saa lukittua nelivetokytkimen aina nopeuteen 40 km/h saakka.

Automaattivaihteistossa on kolme ajoasetusta: normal, sport ja winter, jotka valitaan keskikonsolin kiertokytkimellä. Samalla kytkimellä saa lukittua nelivetokytkimen aina nopeuteen 40 km/h saakka.

Kosketusnäyttö tottelee koskettelua hieman verkkaisesti, vaikka kirkaslasinen näyttö onkin selkeä ja tyylikkään näköinen.

Kosketusnäyttö tottelee koskettelua hieman verkkaisesti, vaikka kirkaslasinen näyttö onkin selkeä ja tyylikkään näköinen.

Jou­si­tus­mu­ka­vuus on pa­ran­tu­nut edel­tä­jään ver­rat­tu­na, vaik­ka edel­leen ol­laan sii­nä ra­jal­la, on­ko jou­si­tus pin­ta­ko­va vai ei. Pe­räk­käi­set pie­net epä­ta­sai­suu­det ei­vät vie­lä saa ko­ria ra­vis­ta­maan yh­tä pal­jon kuin edel­tä­jäs­sä, mut­ta hie­man suu­rem­mis­sa vau­ri­o­koh­dis­sa tu­lee toi­si­naan pie­niä pe­räk­käi­siä tä­räh­dyk­siä.

Voi­si­kin ar­vel­la, et­tä 17-tuu­mai­nen va­ki­o­ren­gas­ko­ko, joka ko­ea­jo­au­tos­sa­kin oli, so­pii Ko­ran­doon mu­ka­vuus­mie­les­sä pa­rem­min kuin tuu­maa tai kah­ta suu­rem­mat ren­kaat. Ky­sees­sä­hän ei ole mi­kään sport­ti edes suo­ri­tus­ky­vyn osal­ta.

Etu­ve­toi­nen pe­rus­luon­ne tun­tuu tiu­kem­mis­sa kaar­teis­sa lie­vä­nä ali­oh­jaa­vuu­te­na, jos kaar­teen yrit­tää ajaa mah­dol­li­sim­man no­pe­as­ti. Verk­kai­sem­mal­la ajo­tah­dil­la käy­tös on neut­raa­lia myös so­ral­la, ja ne­li­ve­to yh­tyy leik­kiin so­pi­val­la ak­tii­vi­suu­del­la.

Ta­ka­luu­kun au­to­maat­ti­a­vaus

Muu­ta­ma toi­min­to saa hie­man pyyh­kei­tä. En­sim­mäi­nen on sa­de­tun­nis­tin, joka yl­tyy mie­dol­la­kin tih­ku­sa­teel­la het­ken pääs­tä pyyh­ki­mään la­sia täy­del­lä no­peu­del­la. Tä­män kans­sa op­pii toki elä­mään, mut­ta sää­det­tä­vän tih­ku­kyt­ki­men kans­sa pyy­hin­viik­seä ei tar­vit­si­si räp­lä­tä yh­tä pal­jon kuin tun­nis­ti­men kans­sa.

Ko­ea­jo­au­tos­sa oli li­sä­va­rus­tee­na avai­me­ton käyt­tö, joka tuo tul­les­saan säh­kö­toi­mi­sen ta­ka­luu­kun. Ta­ka­luu­kus­sa on toi­min­to, joka yl­lät­ti ko­ea­ja­jan muu­ta­maan ot­tee­seen, kun hän jäi pu­hu­maan pu­he­lua au­ton lä­hei­syy­teen en­nen liik­keel­le­läh­töä. Ta­ka­luuk­ku ni­mit­täin au­ke­aa sep­po­sen se­läl­leen au­to­maat­ti­ses­ti, kun jär­jes­tel­mä tun­nis­taa, et­tä avai­met ovat au­ton ta­ka­nur­kan lä­hei­syy­des­sä vii­ti­sen se­kun­tia.

Kau­pas­ta kä­det täyn­nä os­tos­kas­se­ja tul­les­sa toi­min­to on näp­pä­rä, kun ei tar­vit­se teh­dä elet­tä­kään luu­kun avaa­mi­sek­si. Nor­maa­lis­ti au­tol­le men­tä­es­sä luuk­ku ei au­keil­lut omia ai­ko­jaan.

Kol­mas pien­tä päh­käi­lyä ai­heut­ta­nut omi­nai­suus löy­tyi mul­ti­me­di­a­lait­teis­tos­ta. Ää­nen­sä­vy­jen sää­tä­mi­nen teh­dään va­li­kos­ta eri kaut­ta, jos va­lit­tu­na on ra­di­on si­jaan esi­mer­kik­si blu­e­tooth-mu­siik­ki­läh­de.

Ko­ran­don va­rus­te­lu on var­sin kat­ta­va sekä tur­val­li­suus- et­tä mu­ka­vuus­va­rus­tei­den osal­ta. Ko­ea­jet­tu ver­sio mak­saa il­man li­sä­va­rus­tei­ta 32 000 eu­roa, ja hal­vim­mil­laan ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la va­rus­te­tun etu­ve­toi­sen ben­sa­ver­si­on saa 22 000 eu­rol­la. Se te­kee vii­den vuo­den/100 000 ki­lo­met­rin ta­kuul­la va­rus­te­tus­ta SUV-mal­lis­ta kiin­nos­ta­van vaih­to­eh­don luo­kas­saan.↔

Os­ka­ri Pent­ti

Ssan­gY­ong Ko­ran­do D1.6 4WD 6AT Qu­artz

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1597 cm3, 100 kW (136 hv)/4000 r/min, 324 Nm/1500−2500 r/min

Huip­pu­no­peus

181 km/h

Ku­lu­tus

6,5 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

171 g/km

Voi­man­siir­to

A6, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4450, l. 1870, k. 1620 mm, ak­se­li­vä­li 2675 mm, maa­va­ra 180 mm, oma­mas­sa 1625 kg, kan­ta­vuus 625 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 551−1248 l, tank­ki 47 l

Hin­ta

31 990 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 35 613 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU