Subaru Impreza on pidentynyt (+45 mm), leventynyt (+35 mm) ja madaltunut (-10 mm), mutta sen maavara on pienentynyt (-15 mm). Keulalla on LED-ajovalot.

Subaru Impreza on pidentynyt (+45 mm), leventynyt (+35 mm) ja madaltunut (-10 mm), mutta sen maavara on pienentynyt (-15 mm). Keulalla on LED-ajovalot.

Koeajossa Subaru Impreza 2.0i Active: Mukavia yllätyksiä

Subaru Impreza muuttui uudistuessaan tyyliltään toisenlaiseksi. Se etenee tasokkaasti, siinä on mukavia yllätyksiä ja myös runsas turvavarustelu.

Auto Bild.Koeajot

Mie­li­ku­va Su­ba­ru Imp­re­zas­ta ral­li­au­ton luo­ki­tus­mal­li­na ei tie­ten­kään enää päde – Su­ba­ru Imp­re­za on ny­ky­ään nor­maa­lil­la tek­nii­kal­la va­rus­tet­tu mo­ni­käyt­tö­per­he­au­to.

Sen keu­lail­mees­sä voi ha­vai­ta hie­man sa­man­kal­tais­ta otet­ta kuin Opel In­sig­ni­as­sa. Ta­val­laan Su­ba­ru Imp­re­zas­sa ha­vait­see muu­ten­kin luok­kaan­sa isom­paa lei­maa, mi­hin vih­jaa myös 267 sen­tin ak­se­li­vä­li.

Myös takavalot ovat LED-tyyppiset. Akseliväli on pidentynyt 25 milliä.

Myös takavalot ovat LED-tyyppiset. Akseliväli on pidentynyt 25 milliä.

Va­rus­te­ta­son va­lin­ta su­juu pal­jon ta­va­no­mais­ta hel­pom­min, kos­ka lis­tal­la ovat vain pe­rus­ver­sio Base ja ko­ea­jo­au­to­na ol­lut va­rus­tel­lum­pi Ac­ti­ve.

Teh­das­li­sä­va­rus­tei­den mää­rä on niuk­ka, mut­ta hy­väl­lä maul­la har­kit­tu va­ki­o­va­rus­te­lu tun­tuu tar­koi­tuk­sen­mu­kai­sel­ta. Moot­to­ri on ver­si­os­ta riip­pu­en 1,6- tai 2,0-lit­rai­nen.

Su­ba­ru Imp­re­zan ajo-omi­nai­suu­det ovat erit­täin va­kaat, kii­tos ke­hit­ty­neen jat­ku­va­toi­mi­sen ne­li­ve­don, ma­ta­lal­la le­pää­vän bok­se­ri­moot­to­rin, so­pi­van jä­me­rän jou­si­tuk­sen ja al­hai­sen pai­no­pis­teen.

Ajanmukainen kojelauta on varustettu selkein, kookkain mittarein. Tuulilasin alareunan sähkölämmitys on tärkeä varuste.

Ajanmukainen kojelauta on varustettu selkein, kookkain mittarein. Tuulilasin alareunan sähkölämmitys on tärkeä varuste.

Su­ba­ru Imp­re­za on maan­tie­a­jos­sa to­del­la vä­syt­tä­mä­tön, mitä edis­tää säh­köi­ses­ti te­hos­te­tun ham­mas­tan­ko-oh­jauk­sen täs­mäl­li­nen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­ma. 13 sen­tin maa­va­ra kan­nat­taa mök­ki­tiel­lä pi­tää kor­van ta­ka­na. Hi­das­tuk­sis­ta vas­taa­vat joka nur­kas­sa ole­vat jääh­dy­te­tyt le­vy­jar­rut.

Ren­gas­me­lu osoit­tau­tui ma­ta­lap­ro­fii­li­sin 205/50 R 17 -koon töp­pö­sin kar­ke­al­la as­val­til­la mel­ko voi­mak­kaak­si, mut­ta bok­se­ri­moot­to­rin ää­ni py­syt­te­lee ta­sa­no­peu­del­la mu­ka­van koh­tuul­li­se­na.

Bok­se­ri ja va­ri­aat­to­ri

Su­ba­rul­la pe­rin­teet vel­voit­ta­vat, ja voi­man­tuo­tos­ta vas­taa suo­ra­suih­kut­tei­nen 4-sy­lin­te­ri­nen bok­se­ri, joka on yh­dis­tet­ty por­taat­to­maan au­to­maat­ti­vaih­teis­toon.

Etuistuimet ovat varsin mainiot, sivuttaistuessa tai ristiseläntuessa ei ole valittamista.

Etuistuimet ovat varsin mainiot, sivuttaistuessa tai ristiseläntuessa ei ole valittamista.

Takaistuimelle kulkee superhelposti lähes 90 asteen kulmaan avautuvien takaovien. Takana on aiempaa enemmän polvitilaa.

Takaistuimelle kulkee superhelposti lähes 90 asteen kulmaan avautuvien takaovien. Takana on aiempaa enemmän polvitilaa.

Kes­ki­ku­lu­tus­lu­ke­ma 6,9 l/100 km saat­taa tun­tua ko­val­ta ja 0–100 km/h -lu­ke­ma 9,8 se­kun­nis­sa kes­ki­ver­rol­ta 2,0-lit­rai­sel­le 156 he­vos­voi­man moot­to­ril­le, mut­ta kan­nat­taa muis­taa, et­tä CVT-vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu au­to kiih­tyy usein niin sau­mat­to­mas­ti pai­kal­taan, et­tä muut jää­vät lii­ken­ne­va­lois­sa ar­mot­ta taak­se.

Maan­tie­a­jos­sa bok­se­ri kir­nu­aa par­haim­mil­laan ta­sai­ses­sa, vai­vat­to­man no­pe­as­sa ete­ne­mi­ses­sä, vaik­ka vään­tö­ar­vo on­kin mal­til­li­set 196 Nm.

Li­ne­art­ro­nic-ni­mi­sen CVT-vaih­teis­ton omi­nais­tun­tu­maa on muo­kat­tu asi­a­kas­pa­laut­teen pe­rus­teel­la muis­tut­ta­maan vir­tu­aa­li­sil­ta vaih­to­koh­dil­taan enem­män­kin pe­rin­teis­tä au­to­maat­ti­vaih­teis­toa, ja laa­tik­ko toi­mii­kin ki­van juo­he­as­ti.

Ta­ka­o­vet rei­lus­ti au­ki

Uu­den Su­ba­ru Imp­re­zan si­sä­ti­lat ovat tun­tu­vas­ti ai­em­paa väl­jem­mät, min­kä ha­vait­see en­nen kaik­kea pol­vi­ti­las­sa ta­kais­tui­mel­la, mut­ta myös etu­mat­kus­ta­jan puo­lel­la. Ai­em­min pit­kä­jal­kai­nen koki Su­ba­ru Imp­re­zas­sa hel­pos­ti pol­vi­ah­taut­ta ta­kais­tui­mel­la.

Uu­tuus­mal­lin myö­tä tämä on­gel­ma siir­tyi his­to­ri­aan. Ta­kais­tuin on yl­lät­tä­vän rei­lu kah­del­le pit­käl­le hen­ki­löl­le, mut­ta kes­kel­le ei kui­ten­kaan mah­du kol­mat­ta ai­kuis­ta.

To­si­ko­va omi­nai­suus on, et­tä ta­ka­o­vet avau­tu­vat lä­hes 90 as­teen kul­maan. Kul­ku ta­kais­tui­mel­le su­juu­kin suo­ras­taan il­mi­ö­mäi­sen hel­pos­ti. Ta­ka­pään­ti­la riit­tää ai­na­kin 186-sent­ti­sel­le, ja käy­tet­ty kan­gas­ver­hoi­lu vai­kut­taa kes­tä­väl­tä.

Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1 310 litraa.

Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1 310 litraa.

Su­ba­rul­la on teh­ty ko­ti­läk­syt kun­nol­la myös etuis­tui­mien koh­dal­la. Var­sin mai­ni­on si­vut­tais­tu­en tar­jo­a­vis­sa etuis­tui­mis­sa hyö­tyy ryh­dik­kääs­tä is­tuin­tyy­nys­tä ja ta­sok­kaas­ta ris­ti­se­län­tu­es­ta, mut­ta pit­kä­jal­kai­sil­la rei­si­tu­ki jää hiu­kan ly­hy­ek­si.

385 lit­ran ta­va­ra­ti­la on käy­tän­nöl­li­sen muo­toi­nen, mut­ta ti­las­sa sai­si ol­la pari pik­ku­ta­va­ra­lo­ke­roa. Ta­sa­poh­jais­ta ta­va­ra­ti­laa saa­daan enim­mil­lään asi­al­li­set 1 310 lit­raa. Vau­nun ve­tä­jil­le tie­dok­si, et­tä ne­li­ve­toi­sel­la Su­ba­ru Imp­re­zal­la saa ve­tää 1 200-ki­lois­ta jar­rul­lis­ta vau­nua.

Sel­keä mit­ta­ris­to

Ko­je­lau­taan an­ta­vat pre­mium-tun­tua ti­kat­tu nah­ka­pääl­lys ja alu­mii­ni­pa­nee­li, joka jat­kuu etuo­vien pa­nee­leis­sa. Myös si­sä­puo­lis­ten oven­kah­vo­jen kro­maus luo näyt­tä­vyyt­tä. Mii­nus­ta tu­lee sii­tä, et­tä ko­je­lau­dan pääl­lys hei­jas­te­lee au­rin­koi­sel­la il­mal­la voi­mak­kaas­ti tuu­li­la­siin.

Mit­ta­ris­to on huo­mat­ta­van sel­keä lu­kea. Pik­ku­ta­va­roil­le on mu­ka­vas­ti ti­laa en­nen muu­ta isos­sa, kan­nel­li­ses­sa kon­so­li­lo­ke­ros­sa. Kak­si­a­lu­ei­nen au­to­maat­ti-il­mas­toin­ti on va­rus­tet­tu rai­ti­sil­ma­suo­dat­ti­mel­la.

Kos­ke­tus­näyt­tö­nä pal­ve­lee sel­keä 8-tuu­mai­nen, ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mä on ni­mel­tään Star­link. Ac­ti­veen ei si­säl­ly Suo­mes­sa omaa na­vi­goin­ti­lai­tet­ta, vaan asia pi­tää hoi­taa äly­pu­he­li­men na­vi­gaat­to­ril­la.

Täl­löin äly­pu­he­li­men kart­ta­tie­dot ei­vät kui­ten­kaan näy au­ton näy­töl­lä, mut­ta ää­ni­o­pas­tuk­sen avul­la tie­dot saa­daan kuu­lu­maan au­ton kai­ut­ti­mis­ta.

Su­ba­ru Imp­re­za 2.0i Ac­ti­ve

Moot­to­ri

4-syl. bok­se­ri, 1 995 cm3, 115 kW (156 hv)/6 000 r/min, 196 Nm/4 000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 9,8 s, huip­pu­no­peus 205 km/h

Ku­lu­tus

6,6 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

152 g/km

Voi­man­siir­to

A (CVT), ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4460, l. 1775, k. 1480 mm, ak­se­li­vä­li 2670 mm, maa­va­ra 130 mm, oma­mas­sa 1379 kg, ve­to­mas­sa 1200/650 kg, ta­va­ra­ti­la 385–1310 l, tank­ki 50 l

Hin­ta 31 963 eu­roa (2018)

Miel­lyt­tää

Ta­kais­tuin

Pol­vi­ti­laa on väl­jäs­ti myös pit­kä­jal­kai­sil­le.

Är­syt­tää

Ku­lu­tus

Va­paas­ti hen­git­tä­vän vas­tais­ku­moot­to­rin polt­to­ai­ne­ta­lou­des­sa on pa­ran­ta­mi­sen va­raa.

Yl­lät­tää

Kul­ku taak­se

Ta­ka­o­vet avau­tu­vat lä­hes 90 as­teen kul­maan.

Yh­teen­ve­to

Uu­si Su­ba­ru Imp­re­za an­taa it­ses­tään erit­täin laa­duk­kaan ja ta­sa­pai­noi­sen ko­ko­nais­vai­ku­tel­man ajet­ta­vuu­den, ti­lo­jen ja vii­meis­te­lyn osal­ta. Mal­lin par­haat vah­vuu­det pii­le­vät ke­hit­ty­nees­sä ne­li­ve­dos­sa, rei­luis­sa si­sä­ti­lois­sa, lä­hes 90 as­tet­ta avau­tu­vis­sa ta­ka­o­vis­sa ja pä­te­väs­sä ta­va­ran­kul­je­tus­ky­vys­sä. Myös tur­va­jär­jes­tel­mät ovat mo­ni­puo­li­set.

(4,0 täh­teä)

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU