Subaru Impreza on pidentynyt (+45 mm), leventynyt (+35 mm) ja madaltunut (-10 mm), mutta sen maavara on pienentynyt (-15 mm). Keulalla on LED-ajovalot.
Koeajossa Subaru Impreza 2.0i Active: Mukavia yllätyksiä
Subaru Impreza muuttui uudistuessaan tyyliltään toisenlaiseksi. Se etenee tasokkaasti, siinä on mukavia yllätyksiä ja myös runsas turvavarustelu.
Mielikuva Subaru Imprezasta ralliauton luokitusmallina ei tietenkään enää päde – Subaru Impreza on nykyään normaalilla tekniikalla varustettu monikäyttöperheauto.
Sen keulailmeessä voi havaita hieman samankaltaista otetta kuin Opel Insigniassa. Tavallaan Subaru Imprezassa havaitsee muutenkin luokkaansa isompaa leimaa, mihin vihjaa myös 267 sentin akseliväli.
Myös takavalot ovat LED-tyyppiset. Akseliväli on pidentynyt 25 milliä.
Varustetason valinta sujuu paljon tavanomaista helpommin, koska listalla ovat vain perusversio Base ja koeajoautona ollut varustellumpi Active.
Tehdaslisävarusteiden määrä on niukka, mutta hyvällä maulla harkittu vakiovarustelu tuntuu tarkoituksenmukaiselta. Moottori on versiosta riippuen 1,6- tai 2,0-litrainen.
Subaru Imprezan ajo-ominaisuudet ovat erittäin vakaat, kiitos kehittyneen jatkuvatoimisen nelivedon, matalalla lepäävän bokserimoottorin, sopivan jämerän jousituksen ja alhaisen painopisteen.
Ajanmukainen kojelauta on varustettu selkein, kookkain mittarein. Tuulilasin alareunan sähkölämmitys on tärkeä varuste.
Subaru Impreza on maantieajossa todella väsyttämätön, mitä edistää sähköisesti tehostetun hammastanko-ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma. 13 sentin maavara kannattaa mökkitiellä pitää korvan takana. Hidastuksista vastaavat joka nurkassa olevat jäähdytetyt levyjarrut.
Rengasmelu osoittautui matalaprofiilisin 205/50 R 17 -koon töppösin karkealla asvaltilla melko voimakkaaksi, mutta bokserimoottorin ääni pysyttelee tasanopeudella mukavan kohtuullisena.
Bokseri ja variaattori
Subarulla perinteet velvoittavat, ja voimantuotosta vastaa suorasuihkutteinen 4-sylinterinen bokseri, joka on yhdistetty portaattomaan automaattivaihteistoon.
Etuistuimet ovat varsin mainiot, sivuttaistuessa tai ristiseläntuessa ei ole valittamista.
Takaistuimelle kulkee superhelposti lähes 90 asteen kulmaan avautuvien takaovien. Takana on aiempaa enemmän polvitilaa.
Keskikulutuslukema 6,9 l/100 km saattaa tuntua kovalta ja 0–100 km/h -lukema 9,8 sekunnissa keskiverrolta 2,0-litraiselle 156 hevosvoiman moottorille, mutta kannattaa muistaa, että CVT-vaihteistolla varustettu auto kiihtyy usein niin saumattomasti paikaltaan, että muut jäävät liikennevaloissa armotta taakse.
Maantieajossa bokseri kirnuaa parhaimmillaan tasaisessa, vaivattoman nopeassa etenemisessä, vaikka vääntöarvo onkin maltilliset 196 Nm.
Lineartronic-nimisen CVT-vaihteiston ominaistuntumaa on muokattu asiakaspalautteen perusteella muistuttamaan virtuaalisilta vaihtokohdiltaan enemmänkin perinteistä automaattivaihteistoa, ja laatikko toimiikin kivan juoheasti.
Takaovet reilusti auki
Uuden Subaru Imprezan sisätilat ovat tuntuvasti aiempaa väljemmät, minkä havaitsee ennen kaikkea polvitilassa takaistuimella, mutta myös etumatkustajan puolella. Aiemmin pitkäjalkainen koki Subaru Imprezassa helposti polviahtautta takaistuimella.
Uutuusmallin myötä tämä ongelma siirtyi historiaan. Takaistuin on yllättävän reilu kahdelle pitkälle henkilölle, mutta keskelle ei kuitenkaan mahdu kolmatta aikuista.
Tosikova ominaisuus on, että takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan. Kulku takaistuimelle sujuukin suorastaan ilmiömäisen helposti. Takapääntila riittää ainakin 186-senttiselle, ja käytetty kangasverhoilu vaikuttaa kestävältä.
Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1 310 litraa.
Subarulla on tehty kotiläksyt kunnolla myös etuistuimien kohdalla. Varsin mainion sivuttaistuen tarjoavissa etuistuimissa hyötyy ryhdikkäästä istuintyynystä ja tasokkaasta ristiseläntuesta, mutta pitkäjalkaisilla reisituki jää hiukan lyhyeksi.
385 litran tavaratila on käytännöllisen muotoinen, mutta tilassa saisi olla pari pikkutavaralokeroa. Tasapohjaista tavaratilaa saadaan enimmillään asialliset 1 310 litraa. Vaunun vetäjille tiedoksi, että nelivetoisella Subaru Imprezalla saa vetää 1 200-kiloista jarrullista vaunua.
Selkeä mittaristo
Kojelautaan antavat premium-tuntua tikattu nahkapäällys ja alumiinipaneeli, joka jatkuu etuovien paneeleissa. Myös sisäpuolisten ovenkahvojen kromaus luo näyttävyyttä. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla voimakkaasti tuulilasiin.
Mittaristo on huomattavan selkeä lukea. Pikkutavaroille on mukavasti tilaa ennen muuta isossa, kannellisessa konsolilokerossa. Kaksialueinen automaatti-ilmastointi on varustettu raitisilmasuodattimella.
Kosketusnäyttönä palvelee selkeä 8-tuumainen, ja tietoviihdejärjestelmä on nimeltään Starlink. Activeen ei sisälly Suomessa omaa navigointilaitetta, vaan asia pitää hoitaa älypuhelimen navigaattorilla.
Tällöin älypuhelimen karttatiedot eivät kuitenkaan näy auton näytöllä, mutta ääniopastuksen avulla tiedot saadaan kuulumaan auton kaiuttimista.
Subaru Impreza 2.0i Active
Moottori
4-syl. bokseri, 1 995 cm3, 115 kW (156 hv)/6 000 r/min, 196 Nm/4 000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
6,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
152 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4460, l. 1775, k. 1480 mm, akseliväli 2670 mm, maavara 130 mm, omamassa 1379 kg, vetomassa 1200/650 kg, tavaratila 385–1310 l, tankki 50 l
Hinta 31 963 euroa (2018)
Miellyttää
Takaistuin
Polvitilaa on väljästi myös pitkäjalkaisille.
Ärsyttää
Kulutus
Vapaasti hengittävän vastaiskumoottorin polttoainetaloudessa on parantamisen varaa.
Yllättää
Kulku taakse
Takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan.
Yhteenveto
Uusi Subaru Impreza antaa itsestään erittäin laadukkaan ja tasapainoisen kokonaisvaikutelman ajettavuuden, tilojen ja viimeistelyn osalta. Mallin parhaat vahvuudet piilevät kehittyneessä nelivedossa, reiluissa sisätiloissa, lähes 90 astetta avautuvissa takaovissa ja pätevässä tavarankuljetuskyvyssä. Myös turvajärjestelmät ovat monipuoliset.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kaisa Kuokka: ”Joulu on loma pimeyden keskellä”
Kurkista persoonallisiin joulukoteihin
Borresenin uudet Z-sarjan kaiuttimet Suomessa
NuPrimelta uusi d-luokkainen
Säveltäjän juhlavuosi
Koti Espoossa on punainen tupa järven rannalla
Focalilta uusia huippukaiuttimia seiniin ja kattoon
Iso virtuoosi
Kaunis paketti on puoli lahjaa: kurkista ideat!
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan
Muista: Varo aura-autoa!
UUTTA
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!
Aptera Motors
Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaapelilataamiselle – ja toimintamatka jopa 1600 km!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Silentium: Aloittaa aktiivisen vastamelutekniikan kehitystyön
LUETUIMMAT