Subaru Impreza on pidentynyt (+45 mm), leventynyt (+35 mm) ja madaltunut (-10 mm), mutta sen maavara on pienentynyt (-15 mm). Keulalla on LED-ajovalot.
Koeajossa Subaru Impreza 2.0i Active: Mukavia yllätyksiä
Subaru Impreza muuttui uudistuessaan tyyliltään toisenlaiseksi. Se etenee tasokkaasti, siinä on mukavia yllätyksiä ja myös runsas turvavarustelu.
Mielikuva Subaru Imprezasta ralliauton luokitusmallina ei tietenkään enää päde – Subaru Impreza on nykyään normaalilla tekniikalla varustettu monikäyttöperheauto.
Sen keulailmeessä voi havaita hieman samankaltaista otetta kuin Opel Insigniassa. Tavallaan Subaru Imprezassa havaitsee muutenkin luokkaansa isompaa leimaa, mihin vihjaa myös 267 sentin akseliväli.
Myös takavalot ovat LED-tyyppiset. Akseliväli on pidentynyt 25 milliä.
Varustetason valinta sujuu paljon tavanomaista helpommin, koska listalla ovat vain perusversio Base ja koeajoautona ollut varustellumpi Active.
Tehdaslisävarusteiden määrä on niukka, mutta hyvällä maulla harkittu vakiovarustelu tuntuu tarkoituksenmukaiselta. Moottori on versiosta riippuen 1,6- tai 2,0-litrainen.
Subaru Imprezan ajo-ominaisuudet ovat erittäin vakaat, kiitos kehittyneen jatkuvatoimisen nelivedon, matalalla lepäävän bokserimoottorin, sopivan jämerän jousituksen ja alhaisen painopisteen.
Ajanmukainen kojelauta on varustettu selkein, kookkain mittarein. Tuulilasin alareunan sähkölämmitys on tärkeä varuste.
Subaru Impreza on maantieajossa todella väsyttämätön, mitä edistää sähköisesti tehostetun hammastanko-ohjauksen täsmällinen keskialuetuntuma. 13 sentin maavara kannattaa mökkitiellä pitää korvan takana. Hidastuksista vastaavat joka nurkassa olevat jäähdytetyt levyjarrut.
Rengasmelu osoittautui matalaprofiilisin 205/50 R 17 -koon töppösin karkealla asvaltilla melko voimakkaaksi, mutta bokserimoottorin ääni pysyttelee tasanopeudella mukavan kohtuullisena.
Bokseri ja variaattori
Subarulla perinteet velvoittavat, ja voimantuotosta vastaa suorasuihkutteinen 4-sylinterinen bokseri, joka on yhdistetty portaattomaan automaattivaihteistoon.
Etuistuimet ovat varsin mainiot, sivuttaistuessa tai ristiseläntuessa ei ole valittamista.
Takaistuimelle kulkee superhelposti lähes 90 asteen kulmaan avautuvien takaovien. Takana on aiempaa enemmän polvitilaa.
Keskikulutuslukema 6,9 l/100 km saattaa tuntua kovalta ja 0–100 km/h -lukema 9,8 sekunnissa keskiverrolta 2,0-litraiselle 156 hevosvoiman moottorille, mutta kannattaa muistaa, että CVT-vaihteistolla varustettu auto kiihtyy usein niin saumattomasti paikaltaan, että muut jäävät liikennevaloissa armotta taakse.
Maantieajossa bokseri kirnuaa parhaimmillaan tasaisessa, vaivattoman nopeassa etenemisessä, vaikka vääntöarvo onkin maltilliset 196 Nm.
Lineartronic-nimisen CVT-vaihteiston ominaistuntumaa on muokattu asiakaspalautteen perusteella muistuttamaan virtuaalisilta vaihtokohdiltaan enemmänkin perinteistä automaattivaihteistoa, ja laatikko toimiikin kivan juoheasti.
Takaovet reilusti auki
Uuden Subaru Imprezan sisätilat ovat tuntuvasti aiempaa väljemmät, minkä havaitsee ennen kaikkea polvitilassa takaistuimella, mutta myös etumatkustajan puolella. Aiemmin pitkäjalkainen koki Subaru Imprezassa helposti polviahtautta takaistuimella.
Uutuusmallin myötä tämä ongelma siirtyi historiaan. Takaistuin on yllättävän reilu kahdelle pitkälle henkilölle, mutta keskelle ei kuitenkaan mahdu kolmatta aikuista.
Tosikova ominaisuus on, että takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan. Kulku takaistuimelle sujuukin suorastaan ilmiömäisen helposti. Takapääntila riittää ainakin 186-senttiselle, ja käytetty kangasverhoilu vaikuttaa kestävältä.
Tasapohjaista tavaratilaa saadaan suurimmillaan 1 310 litraa.
Subarulla on tehty kotiläksyt kunnolla myös etuistuimien kohdalla. Varsin mainion sivuttaistuen tarjoavissa etuistuimissa hyötyy ryhdikkäästä istuintyynystä ja tasokkaasta ristiseläntuesta, mutta pitkäjalkaisilla reisituki jää hiukan lyhyeksi.
385 litran tavaratila on käytännöllisen muotoinen, mutta tilassa saisi olla pari pikkutavaralokeroa. Tasapohjaista tavaratilaa saadaan enimmillään asialliset 1 310 litraa. Vaunun vetäjille tiedoksi, että nelivetoisella Subaru Imprezalla saa vetää 1 200-kiloista jarrullista vaunua.
Selkeä mittaristo
Kojelautaan antavat premium-tuntua tikattu nahkapäällys ja alumiinipaneeli, joka jatkuu etuovien paneeleissa. Myös sisäpuolisten ovenkahvojen kromaus luo näyttävyyttä. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällys heijastelee aurinkoisella ilmalla voimakkaasti tuulilasiin.
Mittaristo on huomattavan selkeä lukea. Pikkutavaroille on mukavasti tilaa ennen muuta isossa, kannellisessa konsolilokerossa. Kaksialueinen automaatti-ilmastointi on varustettu raitisilmasuodattimella.
Kosketusnäyttönä palvelee selkeä 8-tuumainen, ja tietoviihdejärjestelmä on nimeltään Starlink. Activeen ei sisälly Suomessa omaa navigointilaitetta, vaan asia pitää hoitaa älypuhelimen navigaattorilla.
Tällöin älypuhelimen karttatiedot eivät kuitenkaan näy auton näytöllä, mutta ääniopastuksen avulla tiedot saadaan kuulumaan auton kaiuttimista.
Subaru Impreza 2.0i Active
Moottori
4-syl. bokseri, 1 995 cm3, 115 kW (156 hv)/6 000 r/min, 196 Nm/4 000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
6,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
152 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4460, l. 1775, k. 1480 mm, akseliväli 2670 mm, maavara 130 mm, omamassa 1379 kg, vetomassa 1200/650 kg, tavaratila 385–1310 l, tankki 50 l
Hinta 31 963 euroa (2018)
Miellyttää
Takaistuin
Polvitilaa on väljästi myös pitkäjalkaisille.
Ärsyttää
Kulutus
Vapaasti hengittävän vastaiskumoottorin polttoainetaloudessa on parantamisen varaa.
Yllättää
Kulku taakse
Takaovet avautuvat lähes 90 asteen kulmaan.
Yhteenveto
Uusi Subaru Impreza antaa itsestään erittäin laadukkaan ja tasapainoisen kokonaisvaikutelman ajettavuuden, tilojen ja viimeistelyn osalta. Mallin parhaat vahvuudet piilevät kehittyneessä nelivedossa, reiluissa sisätiloissa, lähes 90 astetta avautuvissa takaovissa ja pätevässä tavarankuljetuskyvyssä. Myös turvajärjestelmät ovat monipuoliset.
(4,0 tähteä)
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
MG ZS on legendaarisen brittiläisen urheiluautomerkin täyssähköinen, tuleva perheautomalli.
MG ZS on legendaarisen brittiläisen urheiluautomerkin täyssähköinen, tuleva perheautomalli.
Henkilöauto on EU:n harvimmin asutussa maassa, Suomessa, monelle välttämätön kulkuneuvo.
Henkilöauto on EU:n harvimmin asutussa maassa, Suomessa, monelle välttämätön kulkuneuvo.
Tällä Opel Omega V6:lla (1998) on ajettu vasta 11 620 kilometriä..
Tällä Opel Omega V6:lla (1998) on ajettu vasta 11 620 kilometriä..
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Los Angelesin autonäyttely: Parrasvaloissa John Cooper Works Clubman ja Cooper SE
Nopeusvalvontakamerat: Valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Auto Bild 15/2019 kaupoissa
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
HYÖTYJUTUT
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Omatoimista autohuoltoa - 10 vinkkiä, joilla pidennät auton ikää
Miten toimii auton osto netistä? Viiden autonettikaupan katsaus
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Koeajossa Mazda MX-5 RF: (Pelti)katottomuuden hurmaa
Koeajossa Subaru Impreza 2.0i Active: Mukavia yllätyksiä
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Nyt myös etuvetoisena
Koeajossa Range Rover Velar: Joka viheltäen tulee…
Koeajossa Ford Fiesta Vignale: Ylellisyyttä pikkuautoluokkaan
Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala
Koeajossa Toyota Land Cruiser: Mahtava peli maastossakin
Koeajossa Citroën C4 Cactus: Uusi taikamatto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ukin kanssa Lissabonissa
Viivi Lehto: ”En ollutkaan minimalisti”
McIntoshin elektroniikka ja Klipschin kaiuttimet yhteisesittelyssä
Roonin lupaa pakkomiellettä musiikkiin
Pro-Jectilta jälleen The Beatles -levysoitin
Pöllö vai haukka?
Tilaajat voivat lukea Koti ja keittiön näköislehtenä verkossa
Julistekaupoille nettiin: 8 ostopaikkaa
Maailman pisin vaellus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Naisautotoimittajat valitsivat oman Vuoden Autonsa: Luvassa totaalisia yllätyksiä!
Seitsemän paikkaa, 640 Nm vääntöä mutta vain 59 g/km päästöjä – voiko olla totta?
Sensaatiomainen latolöytö: Kadonneeksi luultu superharvinainen Porsche 901 löytyi!
Moni ei ole koskaan kuullutkaan: Tässä on alkuperäinen, aito Batman-auto!
Musta hai: 1500 hevosvoimaa ja sormenjälkitunnistus
No huh huh: Tämän on pakko olla maailman huvittavin poliisiauto!
Kiinalaiset talvirenkaat Auto Bildin testissä: Yhä maineensa veroisia?
Mitä minä näenkään? Vain toinen näistä autoista on aito Range Rover Evoque!
Rajut 4,7 sekuntia nollasta sataan: Pian ilmestyy tosinopea farmariauto
Järeä 824-kuutiotuumainen V8 mahonkisessa perheveneessä: Pian voisi löytyä sinun venevajastasi!
UUTTA
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Los Angelesin autonäyttely: Parrasvaloissa John Cooper Works Clubman ja Cooper SE
5 VUOTTA SITTEN...
Naisautotoimittajat valitsivat oman Vuoden Autonsa: Luvassa totaalisia yllätyksiä!
Seitsemän paikkaa, 640 Nm vääntöä mutta vain 59 g/km päästöjä – voiko olla totta?
Sensaatiomainen latolöytö: Kadonneeksi luultu superharvinainen Porsche 901 löytyi!
Moni ei ole koskaan kuullutkaan: Tässä on alkuperäinen, aito Batman-auto!
Musta hai: 1500 hevosvoimaa ja sormenjälkitunnistus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys esittää/vaatii, että Traficom ryhtyy pikaisesti selvittämään sitä, kuinka moni erityisluvalla henkilöauton ajo-oikeuden saanut on menettänyt ajokorttinsa liian suuren ylinopeuden tai rattijuoppouden seurauksena ensimmäisen ajovuoden ajalla.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Nopeusvalvontakamerat: Valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
BMW X3 xDrive30e: Ladattava hybridi täydentää mallistoa
Tilavampi Renault Captur: Nyt Clion pohjalevylle
Kia Futuron -konseptiauto: Nelivetoinen sähkökäyttöinencoupé
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvontapaikoista
LUETUIMMAT