Outback näyttää kompaktimmalta, kuin mitä se todellisuudessa on – sisätilat ovat nimittäin valtavat. Hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka lukeutuu Summitin hyveisiin.
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajoimme Outback-malliston parhaana Summit-varusteversiona. Nelivetoinen Outback on vakuuttava esitys.
Subaru Outback on monin tavoin jännittävä katumaasturi – eikä yksistään siksi, että se on sisätiloiltaan suorastaan jättimäinen verrattuna suhteellisen kompaktin oloisiin ulkomittoihinsa. Viimeistään 275 senttimetrin akseliväli paljastaa kuitenkin mallin kokoluokan.
Lisävarusteiden valinta on Subarulla keskimääräistä yksinkertaisempaa, sillä esimerkiksi Outback-mallistossa varustetasoja on kolme, eikä ylimääräisiä tehdaslisävarusteita liiemmälti pysty tilaamaan. Summit on näistä varusteluista se ylenpalttisin. Se ei jätä järin paljon toivomisen varaa, vaan periaatteessa kaikki tarpeellinen on kyydissä.
Juohea Lineartronic
Painikkeesta käynnistyvä Subarun 2,5-litrainen suihkutusbokseri kehittää 175 hevosvoimaa käyntinopeudella 5 800 r/min, ja sen 235 newtonmetrin maksimivääntö saavutetaan korkeahkolla 4 000 minuuttikierroksella. Portaaton CVT-automaattivaihteisto tasaa ajotuntumia, ja CVT on allekirjoittaneen mieleen.
Summitin takaluukku on sähkötoiminen. Suurin sallittu jarrullinen vetomassa on 2 000 kilogrammaa.
Outbackissa on asiallinen 20 senttimetrin maavara.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan nelivetobokserille hyvinkin asiallinen 8,1 l/100 km. Outbackin 0–100 km/h -kiihtyvyys on paperilla maltilliset 10,6 sekuntia, mutta CVT-vaihteiston ansiosta auto vaikuttaa takapuolituntuman perusteella kiihtyvän himpun verran nopeammin. Vähäinen bensiinimoottorin ja renkaiden melutaso jopa karkealla asvaltilla on omiaan viihdyttämään korvaa.
CVT-automaatti palvelee juoheasti sekä kaupungissa että maantieajossa. Subarun Lineartronic-nimisessä automaattilaatikossa on seitsemän virtuaalipykälää, ja vaihteistoa on pyritty muokkaamaan asiakkaiden toivomuksesta sellaiseksi, että se muistuttaa korostetummin perinteistä, momentinmuuntimella varustettua automaattivaihteistoa. Vaihdot voi tehdä myös manuaalisesti ohjauspyörän siivekkeistä.
Lievästi pintakova
Outback 2.5 Summitin jousituksen määrätty pintakovuus ilmenee selkeimmin nopeushidasteissa, mutta myös kuoppaisilla teillä ja nupukivikaduilla kovuutta on aavistuksen liikaa. Kantava alusta on joka tapauksessa matkamukava tasaisella asvaltilla. Ja kun siirrytään maastoon, kantavuus on toki omimmillaan.
Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on nopeakäyttöiset lämpötilan säätöpyörät digitaalisin numeronäytöin.
Pyöreät mittarit ovat perinteikkään selkolukuiset. Navigointilaitteen tiedot näkyvät kosketusnäytön ohella mittariston keskinäytöllä.
Subarun CVT-automaattivaihteisto tuntee nimen Lineartronic. Seitsemällä virtuaalipykälällä toteutetusta laatikosta on muokattu varsin onnistuneesti muistuttamaan perinteistä momentinmuuntimella toteutettua automaattivaihteistoa.
Kohtuullisen kokoinen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Apple CarPlay- ja Android-älypuhelinsovellukset kuuluvat mukaan.
Ajotilaksi pystyy valikoimaan ohjauspyörän painikkeista joko Intelligentin tai Sportin. Kovan perusjousituksen takia kuoppaisilla teillä ja kaupunkien kaduilla Intelligent tuntuu äkkiseltään mukavammalta vaihtoehdolta. Maantieajossa taas kummallakin tulee hyvin toimeen.
Keskikonsolissa olevalla painikkeella kytkettävä X-Mode-maastoajojärjestelmä kontrolloi moottorin, vaihteiston, symmetrisen AWD-nelivetojärjestelmän, jarrujen ja muiden komponenttien toimintaa. Kun X-Mode on kytketty, alamäkihidastin auttaa automaattisesti ylläpitämään vakionopeuden alamäessä.
Mukautuvan vakionopeudensäätimen kytkeminen sujuu suoraviivaisesti. Pikantti lisä on, että EyeSight-kamerajärjestelmään liittyvällä mittariston merkkivalolla ja ”edessä oleva auto on siirtynyt” -äänimerkkiviestillä ilmoitetaan, jos liikennevaloissa edellä seissyt auto on ampaissut nopeasti liikkeelle ilman, että itse on reagoinut tilanteeseen yhtä nopeasti.
Monista avustinjärjestelmistä mainittakoon myös hätäjarrutustoiminto sekä peräänajoa estävä väistämisapu, joka auttaa kuljettajaa kääntämään autoa jyrkästi peräänajon välttämiseksi. Mukana ovat niin ikään kaistavahti ja kaistallapitoavustin.
Hulppeat takatilat
Outbackin erittäin tilavaan matkustamoon päästään avaimettoman ovilukituksen säestyksellä. Summit-varustetasolla molempiin etuistuimiin sisältyvät kattavat 8-suuntaiset sähkösäädöt. Etuistuimien mitoitus vaikuttaa riittävältä ja sivuttaistuki sopivalta. Näillä penkeillä istuu mielellään pitkänkin matkan. Vaalea nahkaverhoilu luo sisätiloihin sekä valoisaa että ylellistä otetta. Mutta miinustakin löytyy: istuinlämmittimet osoittautuivat yllättävän tehottomiksi ja hitaasti lämpeneviksi.
Varsin mukavan sivuttaistuen antavat etuistuimet ovat Summitissa sähkösäätöiset.
Outbackin takaistuimella on epätavallisen muhkeasti polvitilaa, ja farmarissa on reippaasti pääntilaa.
Kunnolla kuljetuslääniä: tasapohjaista tavaratilaa järjestyy 559–1 848 litraa. Takaluukku toimii sähköisesti.
Outbackin takaistuin on oma juttunsa: sinne todella kelpaa siirtyä, kiitos riittävään kulmaan avautuvien ovien ja loistavan väljän polvitilan. Takaistuimen istumamukavuus on aiempaa etevämpi, ja hyvätasoisuutta korostaa takaselkänojien kallistuskulman säätö. Summit-varustetasolla takamatkustajat pääsevät hyötymään istuinlämmittimistä. Lisäksi heillä on käytössään usb-portit.
599 litran tavaratilaa mahtuu Subarun mukaan peräti neljä 80 litran matkalaukkua. Mutta ei siinä kaikki, sillä suurimmaksi litramääräksi mainitaan hulppeat 1 848 litraa. Outbackin tavarankuljetuskykyä lisää se, että sen takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi, ja se, että tavaratilan pohjaa on madallettu entisestään lisälitrojen synnyttämiseksi. Lisäksi tavaratilan pohjakannen alla on vielä reilusti käyttökelpoista säilytystilaa vaikkapa autotarvikkeille.
Sähköinen takaluukku kuuluu Summitin varustukseen. Lisäksi tavaratilan rullapeitto on poikkeuksellisen helposti irrotettavissa. Outbackin kaikilla versioilla saa vetää peräti 2-tonnista vaunua.
Selkeä mittaristo
Erittäin selkeitä pyöreitä päämittareita tulkitsee mielikseen. Mittavalta kosketusnäytöltä saa esiin monipuolista hyötydataa, kuten keskinopeuden ja hetkellisen kulutuksen, sekä lisäksi kaasuläpän asennon ja öljyn lämpötilan.
StarLink-multimediajärjestelmä sisältää myös nettiradioasemien kuuntelumahdollisuuden Aha-sovelluksen välityksellä. 8-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä lukea, mutta auton karttanäyttö jää yksityiskohdiltaan suhteellisen ylimalkaiseksi. Reitin ohjelmointi luonnistuu kuitenkin nopeasti ja näppärästi syöttämällä haluttu osoite kokonaisuudessaan yhdelle riville. Reittiopastus toimii sujuvasti.
Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä soi 12 kaiuttimen ja subbarin voimin syväsävyisen miellyttävästi. Järjestelmän akustiikkaan mainitaan kiinnitetyn aiempaa runsaammin huomiota. Musiikin ystävän mieleen on myös pakettiin sisältyvä cd-soitin.
Sinisellä valaistuun konsolilokeroon mahtuu useita cd-levyjä, joten ne pysyvät järjestyksessä. Sinivalaistus ulottuu myös mukitelineisiin. Summitissa päivänvalosta huolehtii sähkötoiminen lasikattoluukku. Keskikonsolissa on runsaasti avosäilytystilaa ja kohtalaisen tilava kannellinen säilytyslokero, jonka sisällä on 12 voltin pistokeliitäntä. Myös usb-portti löytyy helposti.↔
Subaru Outback 2.5i Summit
Moottori
B4, 2498 cm³, 129 kW (175 hv)/5800 r/min, 235 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 198 km/h
Kulutus
8,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
193 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4820, l. 1840, k. 1605 mm, akseliväli 2745 mm, maavara 200 mm, omamassa 1621 kg, kantavuus 554 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 559–1848 l, tankki 60 l
Hinta
49 011 euroa (2020)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi fyysinen digilevy
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Daciin lisäominaisuuksia
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL