Outback näyttää kompaktimmalta, kuin mitä se todellisuudessa on – sisätilat ovat nimittäin valtavat. Hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka lukeutuu Summitin hyveisiin.
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajoimme Outback-malliston parhaana Summit-varusteversiona. Nelivetoinen Outback on vakuuttava esitys.
Subaru Outback on monin tavoin jännittävä katumaasturi – eikä yksistään siksi, että se on sisätiloiltaan suorastaan jättimäinen verrattuna suhteellisen kompaktin oloisiin ulkomittoihinsa. Viimeistään 275 senttimetrin akseliväli paljastaa kuitenkin mallin kokoluokan.
Lisävarusteiden valinta on Subarulla keskimääräistä yksinkertaisempaa, sillä esimerkiksi Outback-mallistossa varustetasoja on kolme, eikä ylimääräisiä tehdaslisävarusteita liiemmälti pysty tilaamaan. Summit on näistä varusteluista se ylenpalttisin. Se ei jätä järin paljon toivomisen varaa, vaan periaatteessa kaikki tarpeellinen on kyydissä.
Juohea Lineartronic
Painikkeesta käynnistyvä Subarun 2,5-litrainen suihkutusbokseri kehittää 175 hevosvoimaa käyntinopeudella 5 800 r/min, ja sen 235 newtonmetrin maksimivääntö saavutetaan korkeahkolla 4 000 minuuttikierroksella. Portaaton CVT-automaattivaihteisto tasaa ajotuntumia, ja CVT on allekirjoittaneen mieleen.
Summitin takaluukku on sähkötoiminen. Suurin sallittu jarrullinen vetomassa on 2 000 kilogrammaa.
Outbackissa on asiallinen 20 senttimetrin maavara.
Koeajon keskikulutus oli auton ajotietokoneen mukaan nelivetobokserille hyvinkin asiallinen 8,1 l/100 km. Outbackin 0–100 km/h -kiihtyvyys on paperilla maltilliset 10,6 sekuntia, mutta CVT-vaihteiston ansiosta auto vaikuttaa takapuolituntuman perusteella kiihtyvän himpun verran nopeammin. Vähäinen bensiinimoottorin ja renkaiden melutaso jopa karkealla asvaltilla on omiaan viihdyttämään korvaa.
CVT-automaatti palvelee juoheasti sekä kaupungissa että maantieajossa. Subarun Lineartronic-nimisessä automaattilaatikossa on seitsemän virtuaalipykälää, ja vaihteistoa on pyritty muokkaamaan asiakkaiden toivomuksesta sellaiseksi, että se muistuttaa korostetummin perinteistä, momentinmuuntimella varustettua automaattivaihteistoa. Vaihdot voi tehdä myös manuaalisesti ohjauspyörän siivekkeistä.
Lievästi pintakova
Outback 2.5 Summitin jousituksen määrätty pintakovuus ilmenee selkeimmin nopeushidasteissa, mutta myös kuoppaisilla teillä ja nupukivikaduilla kovuutta on aavistuksen liikaa. Kantava alusta on joka tapauksessa matkamukava tasaisella asvaltilla. Ja kun siirrytään maastoon, kantavuus on toki omimmillaan.
Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on nopeakäyttöiset lämpötilan säätöpyörät digitaalisin numeronäytöin.
Pyöreät mittarit ovat perinteikkään selkolukuiset. Navigointilaitteen tiedot näkyvät kosketusnäytön ohella mittariston keskinäytöllä.
Subarun CVT-automaattivaihteisto tuntee nimen Lineartronic. Seitsemällä virtuaalipykälällä toteutetusta laatikosta on muokattu varsin onnistuneesti muistuttamaan perinteistä momentinmuuntimella toteutettua automaattivaihteistoa.
Kohtuullisen kokoinen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Apple CarPlay- ja Android-älypuhelinsovellukset kuuluvat mukaan.
Ajotilaksi pystyy valikoimaan ohjauspyörän painikkeista joko Intelligentin tai Sportin. Kovan perusjousituksen takia kuoppaisilla teillä ja kaupunkien kaduilla Intelligent tuntuu äkkiseltään mukavammalta vaihtoehdolta. Maantieajossa taas kummallakin tulee hyvin toimeen.
Keskikonsolissa olevalla painikkeella kytkettävä X-Mode-maastoajojärjestelmä kontrolloi moottorin, vaihteiston, symmetrisen AWD-nelivetojärjestelmän, jarrujen ja muiden komponenttien toimintaa. Kun X-Mode on kytketty, alamäkihidastin auttaa automaattisesti ylläpitämään vakionopeuden alamäessä.
Mukautuvan vakionopeudensäätimen kytkeminen sujuu suoraviivaisesti. Pikantti lisä on, että EyeSight-kamerajärjestelmään liittyvällä mittariston merkkivalolla ja ”edessä oleva auto on siirtynyt” -äänimerkkiviestillä ilmoitetaan, jos liikennevaloissa edellä seissyt auto on ampaissut nopeasti liikkeelle ilman, että itse on reagoinut tilanteeseen yhtä nopeasti.
Monista avustinjärjestelmistä mainittakoon myös hätäjarrutustoiminto sekä peräänajoa estävä väistämisapu, joka auttaa kuljettajaa kääntämään autoa jyrkästi peräänajon välttämiseksi. Mukana ovat niin ikään kaistavahti ja kaistallapitoavustin.
Hulppeat takatilat
Outbackin erittäin tilavaan matkustamoon päästään avaimettoman ovilukituksen säestyksellä. Summit-varustetasolla molempiin etuistuimiin sisältyvät kattavat 8-suuntaiset sähkösäädöt. Etuistuimien mitoitus vaikuttaa riittävältä ja sivuttaistuki sopivalta. Näillä penkeillä istuu mielellään pitkänkin matkan. Vaalea nahkaverhoilu luo sisätiloihin sekä valoisaa että ylellistä otetta. Mutta miinustakin löytyy: istuinlämmittimet osoittautuivat yllättävän tehottomiksi ja hitaasti lämpeneviksi.
Varsin mukavan sivuttaistuen antavat etuistuimet ovat Summitissa sähkösäätöiset.
Outbackin takaistuimella on epätavallisen muhkeasti polvitilaa, ja farmarissa on reippaasti pääntilaa.
Kunnolla kuljetuslääniä: tasapohjaista tavaratilaa järjestyy 559–1 848 litraa. Takaluukku toimii sähköisesti.
Outbackin takaistuin on oma juttunsa: sinne todella kelpaa siirtyä, kiitos riittävään kulmaan avautuvien ovien ja loistavan väljän polvitilan. Takaistuimen istumamukavuus on aiempaa etevämpi, ja hyvätasoisuutta korostaa takaselkänojien kallistuskulman säätö. Summit-varustetasolla takamatkustajat pääsevät hyötymään istuinlämmittimistä. Lisäksi heillä on käytössään usb-portit.
599 litran tavaratilaa mahtuu Subarun mukaan peräti neljä 80 litran matkalaukkua. Mutta ei siinä kaikki, sillä suurimmaksi litramääräksi mainitaan hulppeat 1 848 litraa. Outbackin tavarankuljetuskykyä lisää se, että sen takaselkänojat taittuvat tasapinnaksi, ja se, että tavaratilan pohjaa on madallettu entisestään lisälitrojen synnyttämiseksi. Lisäksi tavaratilan pohjakannen alla on vielä reilusti käyttökelpoista säilytystilaa vaikkapa autotarvikkeille.
Sähköinen takaluukku kuuluu Summitin varustukseen. Lisäksi tavaratilan rullapeitto on poikkeuksellisen helposti irrotettavissa. Outbackin kaikilla versioilla saa vetää peräti 2-tonnista vaunua.
Selkeä mittaristo
Erittäin selkeitä pyöreitä päämittareita tulkitsee mielikseen. Mittavalta kosketusnäytöltä saa esiin monipuolista hyötydataa, kuten keskinopeuden ja hetkellisen kulutuksen, sekä lisäksi kaasuläpän asennon ja öljyn lämpötilan.
StarLink-multimediajärjestelmä sisältää myös nettiradioasemien kuuntelumahdollisuuden Aha-sovelluksen välityksellä. 8-tuumainen kosketusnäyttö on selkeä lukea, mutta auton karttanäyttö jää yksityiskohdiltaan suhteellisen ylimalkaiseksi. Reitin ohjelmointi luonnistuu kuitenkin nopeasti ja näppärästi syöttämällä haluttu osoite kokonaisuudessaan yhdelle riville. Reittiopastus toimii sujuvasti.
Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä soi 12 kaiuttimen ja subbarin voimin syväsävyisen miellyttävästi. Järjestelmän akustiikkaan mainitaan kiinnitetyn aiempaa runsaammin huomiota. Musiikin ystävän mieleen on myös pakettiin sisältyvä cd-soitin.
Sinisellä valaistuun konsolilokeroon mahtuu useita cd-levyjä, joten ne pysyvät järjestyksessä. Sinivalaistus ulottuu myös mukitelineisiin. Summitissa päivänvalosta huolehtii sähkötoiminen lasikattoluukku. Keskikonsolissa on runsaasti avosäilytystilaa ja kohtalaisen tilava kannellinen säilytyslokero, jonka sisällä on 12 voltin pistokeliitäntä. Myös usb-portti löytyy helposti.↔
Subaru Outback 2.5i Summit
Moottori
B4, 2498 cm³, 129 kW (175 hv)/5800 r/min, 235 Nm/4000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,2 s, huippunopeus 198 km/h
Kulutus
8,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
193 g/km
Voimansiirto
A (CVT), neliveto
Mitat
p. 4820, l. 1840, k. 1605 mm, akseliväli 2745 mm, maavara 200 mm, omamassa 1621 kg, kantavuus 554 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 559–1848 l, tankki 60 l
Hinta
49 011 euroa (2020)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Budjettilevysoitin Espanjasta
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI