Outback näyttää kompaktimmalta,  kuin mitä se todellisuudessa on  – sisätilat ovat nimittäin valtavat.  Hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka  lukeutuu Summitin hyveisiin.

Outback näyttää kompaktimmalta, kuin mitä se todellisuudessa on – sisätilat ovat nimittäin valtavat. Hyvin toimiva kaukovaloautomatiikka lukeutuu Summitin hyveisiin.

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa

Koeajoimme Outback-malliston parhaana Summit-varusteversiona. Nelivetoinen Outback on vakuuttava esitys.

Auto Bild.Koeajot

Su­ba­ru Out­back on mo­nin ta­voin jän­nit­tä­vä ka­tu­maas­tu­ri – ei­kä yk­sis­tään sik­si, et­tä se on si­sä­ti­loil­taan suo­ras­taan jät­ti­mäi­nen ver­rat­tu­na suh­teel­li­sen kom­pak­tin oloi­siin ul­ko­mit­toi­hin­sa. Vii­meis­tään 275 sent­ti­met­rin ak­se­li­vä­li pal­jas­taa kui­ten­kin mal­lin ko­ko­luo­kan.

Li­sä­va­rus­tei­den va­lin­ta on Su­ba­rul­la kes­ki­mää­räis­tä yk­sin­ker­tai­sem­paa, sil­lä esi­mer­kik­si Out­back-mal­lis­tos­sa va­rus­te­ta­so­ja on kol­me, ei­kä yli­mää­räi­siä teh­das­li­sä­va­rus­tei­ta lii­em­mäl­ti pys­ty ti­laa­maan. Sum­mit on näis­tä va­rus­te­luis­ta se ylen­palt­ti­sin. Se ei jätä jä­rin pal­jon toi­vo­mi­sen va­raa, vaan pe­ri­aat­tees­sa kaik­ki tar­peel­li­nen on kyy­dis­sä.

Juo­hea Li­ne­art­ro­nic

Pai­nik­kees­ta käyn­nis­ty­vä Su­ba­run 2,5-lit­rai­nen suih­ku­tus­bok­se­ri ke­hit­tää 175 he­vos­voi­maa käyn­ti­no­peu­del­la 5 800 r/min, ja sen 235 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö saa­vu­te­taan kor­ke­ah­kol­la 4 000 mi­nuut­ti­kier­rok­sel­la. Por­taa­ton CVT-au­to­maat­ti­vaih­teis­to ta­saa ajo­tun­tu­mia, ja CVT on al­le­kir­joit­ta­neen mie­leen.

Summitin takaluukku on  sähkötoiminen. Suurin sallittu  jarrullinen vetomassa on  2 000 kilogrammaa.

Summitin takaluukku on sähkötoiminen. Suurin sallittu jarrullinen vetomassa on 2 000 kilogrammaa.

Outbackissa on asiallinen 20 senttimetrin maavara.

Outbackissa on asiallinen 20 senttimetrin maavara.

Ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli au­ton ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ne­li­ve­to­bok­se­ril­le hy­vin­kin asi­al­li­nen 8,1 l/100 km. Out­bac­kin 0–100 km/h -kiih­ty­vyys on pa­pe­ril­la mal­til­li­set 10,6 se­kun­tia, mut­ta CVT-vaih­teis­ton an­si­os­ta au­to vai­kut­taa ta­ka­puo­li­tun­tu­man pe­rus­teel­la kiih­ty­vän him­pun ver­ran no­pe­am­min. Vä­häi­nen ben­sii­ni­moot­to­rin ja ren­kai­den me­lu­ta­so jopa kar­ke­al­la as­val­til­la on omi­aan viih­dyt­tä­mään kor­vaa.

CVT-au­to­maat­ti pal­ve­lee juo­he­as­ti sekä kau­pun­gis­sa et­tä maan­tie­a­jos­sa. Su­ba­run Li­ne­art­ro­nic-ni­mi­ses­sä au­to­maat­ti­laa­ti­kos­sa on seit­se­män vir­tu­aa­li­py­kä­lää, ja vaih­teis­toa on py­rit­ty muok­kaa­maan asi­ak­kai­den toi­vo­muk­ses­ta sel­lai­sek­si, et­tä se muis­tut­taa ko­ros­te­tum­min pe­rin­teis­tä, mo­men­tin­muun­ti­mel­la va­rus­tet­tua au­to­maat­ti­vaih­teis­toa. Vaih­dot voi teh­dä myös ma­nu­aa­li­ses­ti oh­jaus­pyö­rän sii­vek­keis­tä.

Lie­väs­ti pin­ta­ko­va

Out­back 2.5 Sum­mi­tin jou­si­tuk­sen mää­rät­ty pin­ta­ko­vuus il­me­nee sel­keim­min no­peus­hi­das­teis­sa, mut­ta myös kuop­pai­sil­la teil­lä ja nu­pu­ki­vi­ka­duil­la ko­vuut­ta on aa­vis­tuk­sen lii­kaa. Kan­ta­va alus­ta on joka ta­pauk­ses­sa mat­ka­mu­ka­va ta­sai­sel­la as­val­til­la. Ja kun siir­ry­tään maas­toon, kan­ta­vuus on toki omim­mil­laan.

Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on nopeakäyttöiset lämpötilan säätöpyörät digitaalisin numeronäytöin.

Puhdaslinjaisessa kojelaudassa on nopeakäyttöiset lämpötilan säätöpyörät digitaalisin numeronäytöin.

Pyöreät mittarit ovat perinteikkään selkolukuiset. Navigointilaitteen tiedot näkyvät kosketusnäytön ohella mittariston keskinäytöllä.

Pyöreät mittarit ovat perinteikkään selkolukuiset. Navigointilaitteen tiedot näkyvät kosketusnäytön ohella mittariston keskinäytöllä.

Subarun CVT-automaattivaihteisto tuntee nimen Lineartronic. Seitsemällä virtuaalipykälällä toteutetusta laatikosta on muokattu varsin onnistuneesti muistuttamaan perinteistä momentinmuuntimella toteutettua automaattivaihteistoa.

Subarun CVT-automaattivaihteisto tuntee nimen Lineartronic. Seitsemällä virtuaalipykälällä toteutetusta laatikosta on muokattu varsin onnistuneesti muistuttamaan perinteistä momentinmuuntimella toteutettua automaattivaihteistoa.

Kohtuullisen kokoinen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Apple CarPlay- ja Android-älypuhelinsovellukset kuuluvat mukaan.

Kohtuullisen kokoinen kosketusnäyttö on helppokäyttöinen. Apple CarPlay- ja Android-älypuhelinsovellukset kuuluvat mukaan.

Ajo­ti­lak­si pys­tyy va­li­koi­maan oh­jaus­pyö­rän pai­nik­keis­ta joko In­tel­li­gen­tin tai Spor­tin. Ko­van pe­rus­jou­si­tuk­sen ta­kia kuop­pai­sil­la teil­lä ja kau­pun­kien ka­duil­la In­tel­li­gent tun­tuu äk­ki­sel­tään mu­ka­vam­mal­ta vaih­to­eh­dol­ta. Maan­tie­a­jos­sa taas kum­mal­la­kin tu­lee hy­vin toi­meen.

Kes­ki­kon­so­lis­sa ole­val­la pai­nik­keel­la kyt­ket­tä­vä X-Mode-maas­to­a­jo­jär­jes­tel­mä kont­rol­loi moot­to­rin, vaih­teis­ton, sym­met­ri­sen AWD-ne­li­ve­to­jär­jes­tel­män, jar­ru­jen ja mui­den kom­po­nent­tien toi­min­taa. Kun X-Mode on kyt­ket­ty, ala­mä­ki­hi­das­tin aut­taa au­to­maat­ti­ses­ti yl­lä­pi­tä­mään va­ki­o­no­peu­den ala­mä­es­sä.

Mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men kyt­ke­mi­nen su­juu suo­ra­vii­vai­ses­ti. Pi­kant­ti lisä on, et­tä Ey­e­Sight-ka­me­ra­jär­jes­tel­mään liit­ty­väl­lä mit­ta­ris­ton merk­ki­va­lol­la ja ”edes­sä ole­va au­to on siir­ty­nyt” -ää­ni­merk­ki­vies­til­lä il­moi­te­taan, jos lii­ken­ne­va­lois­sa edel­lä seis­syt au­to on am­pais­sut no­pe­as­ti liik­keel­le il­man, et­tä it­se on re­a­goi­nut ti­lan­tee­seen yh­tä no­pe­as­ti.

Mo­nis­ta avus­tin­jär­jes­tel­mis­tä mai­nit­ta­koon myös hä­tä­jar­ru­tus­toi­min­to sekä pe­rää­na­joa es­tä­vä väis­tä­mi­sa­pu, joka aut­taa kul­jet­ta­jaa kään­tä­mään au­toa jyr­käs­ti pe­rää­na­jon vält­tä­mi­sek­si. Mu­ka­na ovat niin ikään kais­ta­vah­ti ja kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin.

Hulp­pe­at ta­ka­ti­lat

Out­bac­kin erit­täin ti­la­vaan mat­kus­ta­moon pääs­tään avai­met­to­man ovi­lu­ki­tuk­sen sä­es­tyk­sel­lä. Sum­mit-va­rus­te­ta­sol­la mo­lem­piin etuis­tui­miin si­säl­ty­vät kat­ta­vat 8-suun­tai­set säh­kö­sää­döt. Etuis­tui­mien mi­toi­tus vai­kut­taa riit­tä­väl­tä ja si­vut­tais­tu­ki so­pi­val­ta. Näil­lä pen­keil­lä is­tuu mie­lel­lään pit­kän­kin mat­kan. Vaa­lea nah­ka­ver­hoi­lu luo si­sä­ti­loi­hin sekä va­loi­saa et­tä ylel­lis­tä otet­ta. Mut­ta mii­nus­ta­kin löy­tyy: is­tuin­läm­mit­ti­met osoit­tau­tui­vat yl­lät­tä­vän te­hot­to­mik­si ja hi­taas­ti läm­pe­ne­vik­si.

Varsin mukavan sivuttaistuen antavat etuistuimet ovat Summitissa sähkösäätöiset.

Varsin mukavan sivuttaistuen antavat etuistuimet ovat Summitissa sähkösäätöiset.

Outbackin takaistuimella on epätavallisen muhkeasti polvitilaa, ja farmarissa on reippaasti pääntilaa.

Outbackin takaistuimella on epätavallisen muhkeasti polvitilaa, ja farmarissa on reippaasti pääntilaa.

Kunnolla kuljetuslääniä: tasapohjaista tavaratilaa järjestyy 559–1 848 litraa. Takaluukku toimii sähköisesti.

Kunnolla kuljetuslääniä: tasapohjaista tavaratilaa järjestyy 559–1 848 litraa. Takaluukku toimii sähköisesti.

Out­bac­kin ta­kais­tuin on oma jut­tun­sa: sin­ne to­del­la kel­paa siir­tyä, kii­tos riit­tä­vään kul­maan avau­tu­vien ovien ja lois­ta­van väl­jän pol­vi­ti­lan. Ta­kais­tui­men is­tu­ma­mu­ka­vuus on ai­em­paa ete­väm­pi, ja hy­vä­ta­soi­suut­ta ko­ros­taa ta­ka­sel­kä­no­jien kal­lis­tus­kul­man sää­tö. Sum­mit-va­rus­te­ta­sol­la ta­ka­mat­kus­ta­jat pää­se­vät hyö­ty­mään is­tuin­läm­mit­ti­mis­tä. Li­säk­si heil­lä on käy­tös­sään usb-por­tit.

599 lit­ran ta­va­ra­ti­laa mah­tuu Su­ba­run mu­kaan pe­rä­ti nel­jä 80 lit­ran mat­ka­lauk­kua. Mut­ta ei sii­nä kaik­ki, sil­lä suu­rim­mak­si lit­ra­mää­räk­si mai­ni­taan hulp­pe­at 1 848 lit­raa. Out­bac­kin ta­va­ran­kul­je­tus­ky­kyä li­sää se, et­tä sen ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat ta­sa­pin­nak­si, ja se, et­tä ta­va­ra­ti­lan poh­jaa on ma­dal­let­tu en­ti­ses­tään li­sä­lit­ro­jen syn­nyt­tä­mi­sek­si. Li­säk­si ta­va­ra­ti­lan poh­ja­kan­nen al­la on vie­lä rei­lus­ti käyt­tö­kel­pois­ta säi­ly­tys­ti­laa vaik­ka­pa au­to­tar­vik­keil­le.

Säh­köi­nen ta­ka­luuk­ku kuu­luu Sum­mi­tin va­rus­tuk­seen. Li­säk­si ta­va­ra­ti­lan rul­la­peit­to on poik­keuk­sel­li­sen hel­pos­ti ir­ro­tet­ta­vis­sa. Out­bac­kin kai­kil­la ver­si­oil­la saa ve­tää pe­rä­ti 2-ton­nis­ta vau­nua.

Sel­keä mit­ta­ris­to

Erit­täin sel­kei­tä pyö­rei­tä pää­mit­ta­rei­ta tul­kit­see mie­lik­seen. Mit­ta­val­ta kos­ke­tus­näy­töl­tä saa esiin mo­ni­puo­lis­ta hyö­ty­da­taa, ku­ten kes­ki­no­peu­den ja het­kel­li­sen ku­lu­tuk­sen, sekä li­säk­si kaa­su­lä­pän asen­non ja öl­jyn läm­pö­ti­lan.

Star­Link-mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä si­säl­tää myös net­ti­ra­di­oa­se­mien kuun­te­lu­mah­dol­li­suu­den Aha-so­vel­luk­sen vä­li­tyk­sel­lä. 8-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö on sel­keä lu­kea, mut­ta au­ton kart­ta­näyt­tö jää yk­si­tyis­koh­dil­taan suh­teel­li­sen yli­mal­kai­sek­si. Rei­tin oh­jel­moin­ti luon­nis­tuu kui­ten­kin no­pe­as­ti ja näp­pä­räs­ti syöt­tä­mäl­lä ha­lut­tu osoi­te ko­ko­nai­suu­des­saan yh­del­le ri­vil­le. Reit­ti­o­pas­tus toi­mii su­ju­vas­ti.

Har­man Kar­do­nin ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mä soi 12 kai­ut­ti­men ja sub­ba­rin voi­min sy­vä­sä­vyi­sen miel­lyt­tä­väs­ti. Jär­jes­tel­män akus­tiik­kaan mai­ni­taan kiin­ni­te­tyn ai­em­paa run­saam­min huo­mi­o­ta. Mu­sii­kin ys­tä­vän mie­leen on myös pa­ket­tiin si­säl­ty­vä cd-soi­tin.

Si­ni­sel­lä va­lais­tuun kon­so­li­lo­ke­roon mah­tuu usei­ta cd-le­vy­jä, jo­ten ne py­sy­vät jär­jes­tyk­ses­sä. Si­ni­va­lais­tus ulot­tuu myös mu­ki­te­li­nei­siin. Sum­mi­tis­sa päi­vän­va­los­ta huo­leh­tii säh­kö­toi­mi­nen la­si­kat­to­luuk­ku. Kes­ki­kon­so­lis­sa on run­saas­ti avo­säi­ly­tys­ti­laa ja koh­ta­lai­sen ti­la­va kan­nel­li­nen säi­ly­tys­lo­ke­ro, jon­ka si­säl­lä on 12 vol­tin pis­to­ke­lii­tän­tä. Myös usb-port­ti löy­tyy hel­pos­ti.↔

Su­ba­ru Out­back 2.5i Sum­mit

Moot­to­ri

B4, 2498 cm³, 129 kW (175 hv)/5800 r/min, 235 Nm/4000 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 10,2 s, huip­pu­no­peus 198 km/h

Ku­lu­tus

8,6 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

193 g/km

Voi­man­siir­to

A (CVT), ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4820, l. 1840, k. 1605 mm, ak­se­li­vä­li 2745 mm, maa­va­ra 200 mm, oma­mas­sa 1621 kg, kan­ta­vuus 554 kg, ve­to­mas­sa 2000/750 kg, ta­va­ra­ti­la 559–1848 l, tank­ki 60 l

Hin­ta

49 011 eu­roa (2020)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU