Koeajossa Suzuki Jimny: Sympaattinen silmätikku
Uudistunut Jimny kerää ansaitusti katseita. Näppäränkokoinen pikkumaasturi on varsin maastokykyinen.
Uuden Suzuki Jimnyn muotoilussa on palattu kohti lähtöruutua, sillä edellismallin Suzuki Jimny oli selvästi pehmeämmän pyöreä, kuin mitä on tämä karskimpaa maasturihenkeä uhkuva uusi malli. Nykyversion suoraviivaisempi muotokieli on lähempänä toisen sukupolven Suzuki Jimnyä, joka tunnettiin Suomessa paremmin mallinimellä SJ410/Samurai.
Tosin uuden Suzuki Jimnyn ulkoasussa on vielä hiukan enemmän maskuliinista maasturihenkeä kuin Suzuki SJ410:ssä.
Mittapuun puuttuessa Jimnyn kokoluokka on hankala hahmottaa.
Varapyörä on perinteiseen maasturityyliin kiinni takaluukussa, joka aukeaa meikäläisittäin ”väärään” suuntaan.
Ilman mittapuuta uusi Jimny näyttää karskilta maasturilta, ja ensimmäiseksi mieleen tulee kaksi ikonista maasturia: Land Rover Defender ja Mercedes-Benzin G-sarja. Jimnyn vieressä oleva ihminen tai keskikokoinen perheauto antavat mittasuhteille uudet raamit: kyseessä onkin pienokainen, joka vain röyhentelee sopivasti.
Eri lailla samanlainen
Uuden kuoren alla on piilossa varsin paljon edellismallista tuttua tekniikkaa.
Konehuoneesta löytyy kuitenkin eroa, sillä moottorin iskutilavuus on kasvanut 1,3:sta 1,5 litraan. Samalla tehoa on tullut lisää 17 hevosvoimaa ja vääntöä 20 newtonmetriä. Suurimman tehon ja vääntömomentin kierrosluvut ovat kutakuinkin ennallaan. Edellissukupolven Jimnylle ei löydy nykyisen WLTP-normin mukaisia kulutuksia. Vanhan NEDC-normin arvojen mukaan arvioituna polttoaineenkulutus on laskenut 0,3 l/100 km.
Tuttua on myös alustaratkaisu jäykkine akseleineen. Akseliväli on edellismallin kanssa identtinen, samoin voimansiirron välityssuhteet. Molemmissa malleissa on myös erillinen tikapuurunko, mutta uudessa mallissa rungon jäykkyyttä on parannettu lisäämällä rakenteeseen kaksi poikittaistukea ja yksi X-tuki.
Kaksi varustetasoa
Sympaattisesta pienokaisesta on olemassa kaksi varustetasoa – GL ja GLX – joista koeajossa oli led-valoin varustettu GLX-versio.
Suurimmat erot kaksikon välissä ovat ulkonäkö- ja mukavuusvarusteissa. Käytön kannalta ehkä merkittävimpiä eroja ovat GLX:ssä olevat automaattinen ilmastointi, pesureilla ja automaattisella tasonsäädöllä varustetut led-valot, lämmitettävät ulkopeilit ja 7-tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimedialaitteisto.
Kojelaudassa on oikeaa maasturi-ilmettä, ja hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla. Pieni koko rajoittaa, joten pikkutavaroille on vähänlaisesti säilytystilaa.
Lasinnostimien, luistoneston ja alamäkihidastimen käyttökytkimet löytyvät keskikonsolista samasta paikasta, missä oli edellismallissa vetotavan valintapainikkeet.
Viisi vaihdetta ovat auton käyttötarkoitus huomioiden riittävä määrä. Jimny on palannut juurilleen: vetotapa valitaan mekaanisella valitsimella.
Parempaan GLX-varusteluun kuuluu 7-tuuman kosketusnäyttö. Sen käyttäminen vaatii hieman totuttua rauhallisemman koskettelutahdin.
Suzuki Jimny GL:ssä on manuaalinen ilmastointi, halogeenivalot ilman pesureita ja vaatimattomampi multimedialaitteisto cd/radiolla ja mp3-soittomahdollisuudella ilman kosketusnäyttöä. Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin ovat vakiona molemmissa varustetasoissa.
Molemmissa varustetasoissa on myös yhteneväinen, auton hintaluokka huomioiden riittävä turvallisuusavustinvalikoima. Jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä ja liikennemerkkien tunnistus kuuluvat vakiovarustukseen.
Ajoa ovat helpottamassa myös mäkilähtöavustin ja maastoajossa varsin kätevä alamäkihidastin, joka pitää nopeuden kurissa huonommassakin maastossa ilman pyörien lukkiutumisvaaraa.
Kolme vetotapaa
Oven avaaminen paljastaa lisää huomattavia uudistuksia. Kojelauta on uusittu, ja se on aiempaa nuorekkaamman ja laadukkaamman näköinen. Painikkeet ja käyttökytkimet ovat saaneet uudet muodot, ja ne on sijoiteltu eri tavalla kuin edellismallissa.
Lasinnostimien, alamäkihidastimen ja luistoeston kytkimet löytyvät nykyisellään keskeltä kojelautaa sen alareunasta. Aiemmin kutakuinkin samassa paikassa oli painonapit vetotavan valitsemiseksi.
Suzuki Jimnyssä on palattu vetotapavalitsimen suhteen ”juurille” ja takaisin maastoautomaiseen tyyliin: uudessa mallissa on keskikonsoliin sijoitettu mekaaninen valitsin. Valitsimessa on kolme asentoa: nopea takaveto (2H), nopea neliveto (4H) ja hidas neliveto (4L).
Etuistuimet on muotoiltu vain miedosti, mutta ne sopivat hyvin auton henkeen. Istuimet tarjoavat riittävän tuen, eivätkä ne paina istumalihaksia.
Takaistuin on kahdelle, ja hieman yllättäen aikuinen mieskin mahtuu taakse varsin hyvin. Pelkistetyn tarkoituksenmukaisista takatiloista on turha haeskella ylimääräisiä hienouksia.
Pitävällä pinnalla ja hyvissä olosuhteissa käytetään nopeaa takavetoa. Nopea neliveto on tarkoitettu nopeampaan ajamiseen liukkaissa olosuhteissa, eikä sitä kannata pitää turhaan päällä esimerkiksi pitävillä kesäkeleillä, sillä silloin voimansiirto joutuu turhaan kovemmalle rasituksille eritoten tiukoissa käännöksissä.
Hidas neliveto on tarkoitettu maastomönkimiseen. Vetotapaa voi vaihdella 2H- ja 4H-asentojen välillä silloin, kun nopeus on alle 100 km/h. Ennen hitaan 4L-nelivedon kytkemistä auto on sen sijaan pysäytettävä. Ihan vahingossa valitsinta ei saa nykäistyä ajon aikana 4L-asentoon, sillä valitsinta pitää painaa alaspäin, ennen kuin 4L-asento menee päälle.
Neljälle vai kahdelle?
Suzuki Jimny on rekisteröity neljälle, mutta matkatavaroille jää silloin varsin rajallinen tila. Kaikki istumapaikat käytössä kontin lattiapituus on kutakuinkin vaaksa, ja takaselkänojien kallistuksen vuoksi tila kapenee ylöspäin. Takaselkänojissa on kaltevuussäätö, jolla kontin kokoa voi hieman muutella. Tavaratilan virallinen litramitta onkin pienentynyt edeltävään malliin verrattuna 28 litraa.
Neljä aikuista mahtuu kyytiin varsin hyvin, mutta matkatavaroita ei kestä olla paljoa mukana. Etuistuimella tilaa on luonnollisesti riittävästi, eikä takaistuimellakaan ole oikeastaan tiukkaa. Metsästäjiä ajatellen tavaratilaan mahtuu neljä asepussia, jos tussareissa ei ole kiikareita. Tavaratila on siis perusmuodossa varsin minimaalinen.
Etuistuimille ja niiltä pois pääsee vaivatta, eikä miedosti muotoiltu istuin hankaloita liikkumista. 3-ovisuuden – jos takaluukku lasketaan oveksi – vuoksi takaistuimelle meno edellyttää hieman normaalia enemmän koukistelua, mutta taakse pääsee kuitenkin ilman balettitanssijan notkeutta.
Kahden – ja jopa kolmen – matkustajan tavaroille saa jo tuntuvasti enemmän tilaa, kun takaistuimen selkänojan tai -nojat kaataa vaakatasoon. Koeajon aikana Jimny olikin lähes koko ajan 3-paikkaisena, eli toinen takaselkänoja oli tavarankuljetusasennossa.
Laajennetun tavaratilan pohja eli selkänojien taustat ovat kovaa muovia. Muovipinta on helppo pitää puhtaana, mutta miinuspuolena on se, että tavarat luistelevat varsin herkästi pitkin tavaratilan pohjaa.
Maantiellä toivomista
Lyhyt akseliväli, kapeus ja korkeahko maavara eivät aseta kovin suuria odotuksia ajettavuudelle maantiellä. Jimnyllä pärjää kuitenkin varsin hyvin jopa moottoritieajossa. Puuskainen sivutuuli toki muuttaa hieman kulkusuuntaa – sivuttaisliike tuntuu ehkä juuri auton korkeuden ja lyhyyden takia korostetun suurelta.
Auto vaeltelee hieman myös pitkittäisurissa. Tai oikeastaan Jimnyn kulkusuunta ei suuremmin muutu, mutta korin sivuttaiskallistelun vuoksi tulee sellainen tunne. Kaistojen välissä olevan loskavallin ylittäminen sitä vastoin heilauttaa kevyttä pienokaista maantienopeuksissa jo reilummin silloin, kun ajetaan takavedolla. Pöperökelissä onkin suositeltavaa käyttää nelivetoa, sillä silloin kulkusuunta pysyy paremmin haluttuna, vaikka loskakerros hieman keventääkin pienokaisen renkaiden pitoa.
Jimny tarjoaa vastinetta rahalle myös varusteissa. Kaistavahti ja törmäyksenestoavustin kuuluvat vakiovarustukseen.
Laajennetun tavaratilan kovamuovinen pohja on varsin liukas, mutta se on helppo pitää puhtaana.
Perusmuodossa tavaratila on vaatimattoman kokoinen. Takaistuimien selkänojien kallistussäätö mahdollistaa kontin pienen muokkaamisen.
Suzuki Jimny ei ole kuitenkaan parhaimmillaan maantiennielijänä, sillä jo nopeudessa 100 km/h moottorin ääni kuuluu varsin voimakkaana ohjaamoon, eikä ajoviiman suhinakaan ole mitään vaimeaa suhahtelua. Rengasmelu nastattomilla renkailla ei ole häiritsevää.
Moottorin äänien vaimentamiseksi 5-portaiseen vaihteistoon olisi voinut lisätä yhden vaihteen tai sitten pidentää välityksiä. Toisaalta moottorin voima riittää nykyisillä välityksillä paremmin, ja Jimny kiihtyy riittävän ripeästi. Matka-ajo ei myöskään liene tämän sympaattisesti ”äijämaasturin” pääasiallinen käyttötarkoitus.
Ohjaus on oikeastaan kutakuinkin sellainen, mitä osaa odottaakin: ohjaustunto ei ole paras mahdollinen. Hieman tunnottomasta keskialueesta huolimatta Suzuki Jimny seuraa ohjausliikkeet rauhallisen loogisesti. Ohjauksessa on kuitenkin nopeutta ja tarkkuutta ihan riittävästi, eikä ohjausliikkeiden seuraamiseen edes kaipaa enempää terävyyttä.
Eritoten talviliukkailla herää helposti halu kytkeä luistonesto pois päältä. Luistonesto kytkeytyy automaattisesti päälle nopeuden noustessa yli 30 km/h:n – se on juuri sopiva nopeus, sillä kun lähdetään liikkeelle räväkästi, niin varsin nopeasti alkava perän luisto katkeaa juuri sopivasti siinä vaiheessa, kun lyhyen akselivälin takia pyörähdys ”lähestyy” ja kuljettaja on aloittamassa vastaohjauksen.
Mutkateillä ja taajamassa pienokainen on jo enemmän kotonaan kuin moottoritieajossa. Sillä on helppo pyörähdellä ahtaammissakin paikoissa, näkyvyys on hyvä, ja moottorissa on riittävästi voimaa.
Metsässä kotonaan
Suzuki Jimnystä tulee hieman minimalisoitu vaikutelma, mutta maasto-ominaisuuksien osalta miniatyyrimäisyyden voi tyystin unohtaa. Poikittaisten lukkojen puutteesta huolimatta pienokainen on melkoinen peto menemään maastossa. Näppärä koko ja korin muu mitoitus helpottavat olennaisesti maastoajoa. Kapeuden ansiosta Jimnyllä pääsee pujottelemaan varsin kapoisistakin paikoista, ja keveys taas helpottaa menoa pehmeämmissä kohdissa.
Edellismalliin verrattuna ilmoitettu lähestymiskulma on säilynyt ennallaan (37°), mutta jättökulma on kasvanut kolme asteetta (nyt 49°). Ilmoitettu ylityskulma sitä vastoin on pienentynyt kolmella asteella 28 asteeseen, vaikka maavara on kasvanut 190:stä 210 millimetriin.
Voimansiirron mekaanisten poikittaislukkojen puutteesta huolimatta Jimny möyrii vaikeammassakin maastossa mallikelpoisesti. Poikittainen lukitusvaikutus on hoidettu käyttämällä jarruja sutimisen hillitsemiseen.
Jarruihin perustuvalla järjestelmällä varustetulla autolla pitää ajaa maastossa hieman eri tavalla kuin autolla, missä on mekaaniset lukot. Järjestelmästä saa parhaan hyödyn irti silloin, kun vedon pitää mahdollisimman tasaisena eikä kaasupolkimella pumppaa. Oikein vaikeassa maastossa järjestelmän soisi aloittavan toimintansa hivenen aikaisemmin, kuin mitä se nyt tekee. Pehmeää ylämäkeä kavuttaessa pyörät ehtivät kuopaista ajoalustan pintaa hieman turhan paljon, jos ristiriipunta on uhkaamassa.
Sen verran hyvin sähköinen järjestelmä kuitenkin toimii, että maastomöyrimisessä renkaiden pito tuntuu olevan määräävässä asemassa etenemiskyvyn suhteen. Normaali katurengas, myös karkeampikuvioinen talvirengas, menee varsin helposti tukkoon. Tukkeutuneella kuviolla pito ei riitä etenemiseen, vaikka kaikki pyörät pyörisivät tasatahtiinkin.↔
Oskari Pentti, kuvat Toni Lindström
Suzuki Jimny 1.5 VVT 4WD GLX+LED 5MT
Moottori
R4, 1462 cm3, 75 kW (102 hv)/6000 r/min, 130 Nm/4000 r/min
Huippunopeus
145 km/h
Kulutus
7,9 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
179 g/km
Voimansiirto
M5, taka-/neliveto
Mitat
p. 3450/3645*, l. 1645, k. 1720 mm, akseliväli 2250 mm, maavara 210 mm, omamassa
1165 kg, kantavuus 345 kg, vetomassa 1300/350 kg, tavaratila 85 l, tankki 40 l
Hinta
27 990 euroa, koeajoauto 28 260 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Suomessa Cupra Terramarin myynti alkoi vain viikko maailmanensi-illan jälkeen. Myynnin aloituksen yhteydessä saatavilla on 1.5 eTSI kevythybridi, VZ 2.0 TSI -bensiinimoottori ja VZ 1.5 e-HYBRID ladattava hybridi (200 kW). Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 150 kW ladattava hybridi tulee myyntiin marraskuussa. Cupra Terramar 1.5 eTSI 110 kW kevythybridi DSG maksaa alkaen 39 394 euroa. Asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2024.
Cupra
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
Volkswagen Transporter T7:n myynti starttaa umpipakettimallein.
Volkswageb
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Musical Fidelityn uusi dac-kuulokevahvistin
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
69-neliöinen hirsitalo on kodikas tilaihme
Puuttuva linkki
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Luxmanin uusi phono-aste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden täyssähköisen Mazda6e:n hinnat julkaistu
Uusi automaattivaihteisto nyt myös Renault Trafic -mallistoon
Nyt se on tutkittu: Suomalaisten suosikki on musta farmariauto omaksi ostettuna – leasingin suosio kasvamassa
Vilkas teiden päällystyskausi alkamassa
Kitkarenkailla sattuu vahinkoja aiempaa vähemmän – nastarenkaat edelleen suosituin rengasvalinta
Tarkkana Saksan teillä - nopeusrajoituksia valvotaan tehostetusti
Asiantuntijat kumoavat yleisimmät kesärengasmyytit
smart #5 BRABUS: sähäkkä sähköinen tilaihme
Helsinkiläiset rynnivät autokaupoille – käytettyjen autojen myynti on kasvanut 42 %
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
Kia Concept EV2 antaa esimakua tulevasta – tuotantoversio markkinoille ensi vuonna
Audi A6 Avant uudistuu
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi