Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Koeajossa Suzuki Jimny: Sympaattinen silmätikku

Uudistunut Jimny kerää ansaitusti katseita. Näppäränkokoinen pikkumaasturi on varsin maastokykyinen.

Auto Bild.Koeajot
21.4.2020

Uu­den Su­zu­ki Jim­nyn muo­toi­lus­sa on pa­lat­tu koh­ti läh­tö­ruu­tua, sil­lä edel­lis­mal­lin Su­zu­ki Jim­ny oli sel­väs­ti peh­me­äm­män pyö­reä, kuin mitä on tämä kars­kim­paa maas­tu­ri­hen­keä uh­ku­va uu­si mal­li. Ny­ky­ver­si­on suo­ra­vii­vai­sem­pi muo­to­kie­li on lä­hem­pä­nä toi­sen su­ku­pol­ven Su­zu­ki Jim­nyä, joka tun­net­tiin Suo­mes­sa pa­rem­min mal­li­ni­mel­lä SJ410/Sa­mu­rai.

To­sin uu­den Su­zu­ki Jim­nyn ul­ko­a­sus­sa on vie­lä hiu­kan enem­män mas­ku­lii­nis­ta maas­tu­ri­hen­keä kuin Su­zu­ki SJ410:ssä.

Mittapuun puuttuessa Jimnyn kokoluokka on hankala hahmottaa.

Mittapuun puuttuessa Jimnyn kokoluokka on hankala hahmottaa.

Varapyörä on perinteiseen maasturityyliin kiinni takaluukussa, joka aukeaa meikäläisittäin ”väärään” suuntaan.

Varapyörä on perinteiseen maasturityyliin kiinni takaluukussa, joka aukeaa meikäläisittäin ”väärään” suuntaan.

Il­man mit­ta­puu­ta uu­si Jim­ny näyt­tää kars­kil­ta maas­tu­ril­ta, ja en­sim­mäi­sek­si mie­leen tu­lee kak­si iko­nis­ta maas­tu­ria: Land Ro­ver De­fen­der ja Mer­ce­des-Ben­zin G-sar­ja. Jim­nyn vie­res­sä ole­va ih­mi­nen tai kes­ki­ko­koi­nen per­he­au­to an­ta­vat mit­ta­suh­teil­le uu­det raa­mit: ky­sees­sä on­kin pie­no­kai­nen, joka vain röy­hen­te­lee so­pi­vas­ti.

Eri lail­la sa­man­lai­nen

Uu­den kuo­ren al­la on pii­los­sa var­sin pal­jon edel­lis­mal­lis­ta tut­tua tek­niik­kaa.

Ko­ne­huo­nees­ta löy­tyy kui­ten­kin eroa, sil­lä moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus on kas­va­nut 1,3:sta 1,5 lit­raan. Sa­mal­la te­hoa on tul­lut li­sää 17 he­vos­voi­maa ja vään­töä 20 new­ton­met­riä. Suu­rim­man te­hon ja vään­tö­mo­men­tin kier­ros­lu­vut ovat ku­ta­kuin­kin en­nal­laan. Edel­lis­su­ku­pol­ven Jim­nyl­le ei löy­dy ny­kyi­sen WLTP-nor­min mu­kai­sia ku­lu­tuk­sia. Van­han NEDC-nor­min ar­vo­jen mu­kaan ar­vi­oi­tu­na polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on las­ke­nut 0,3 l/100 km.

Tut­tua on myös alus­ta­rat­kai­su jäyk­ki­ne ak­se­lei­neen. Ak­se­li­vä­li on edel­lis­mal­lin kans­sa ident­ti­nen, sa­moin voi­man­siir­ron vä­li­tys­suh­teet. Mo­lem­mis­sa mal­leis­sa on myös eril­li­nen ti­ka­puu­run­ko, mut­ta uu­des­sa mal­lis­sa run­gon jäyk­kyyt­tä on pa­ran­net­tu li­sää­mäl­lä ra­ken­tee­seen kak­si poi­kit­tais­tu­kea ja yk­si X-tuki.

Kak­si va­rus­te­ta­soa

Sym­paat­ti­ses­ta pie­no­kai­ses­ta on ole­mas­sa kak­si va­rus­te­ta­soa – GL ja GLX – jois­ta ko­ea­jos­sa oli led-va­loin va­rus­tet­tu GLX-ver­sio.

Suu­rim­mat erot kak­si­kon vä­lis­sä ovat ul­ko­nä­kö- ja mu­ka­vuus­va­rus­teis­sa. Käy­tön kan­nal­ta eh­kä mer­kit­tä­vim­piä ero­ja ovat GLX:ssä ole­vat au­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti, pe­su­reil­la ja au­to­maat­ti­sel­la ta­son­sää­döl­lä va­rus­te­tut led-va­lot, läm­mi­tet­tä­vät ul­ko­pei­lit ja 7-tuu­man kos­ke­tus­näy­töl­lä va­rus­tet­tu mul­ti­me­di­a­lait­teis­to.

Kojelaudassa on oikeaa maasturi-ilmettä, ja hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla. Pieni koko rajoittaa, joten pikkutavaroille on vähänlaisesti säilytystilaa.

Kojelaudassa on oikeaa maasturi-ilmettä, ja hallintalaitteet ovat hyvin kuljettajan ulottuvilla. Pieni koko rajoittaa, joten pikkutavaroille on vähänlaisesti säilytystilaa.

Lasinnostimien, luistoneston ja alamäkihidastimen käyttökytkimet löytyvät keskikonsolista samasta paikasta, missä oli edellismallissa vetotavan valintapainikkeet.

Lasinnostimien, luistoneston ja alamäkihidastimen käyttökytkimet löytyvät keskikonsolista samasta paikasta, missä oli edellismallissa vetotavan valintapainikkeet.

Viisi vaihdetta ovat auton käyttötarkoitus huomioiden riittävä määrä. Jimny on palannut juurilleen: vetotapa valitaan mekaanisella valitsimella.

Viisi vaihdetta ovat auton käyttötarkoitus huomioiden riittävä määrä. Jimny on palannut juurilleen: vetotapa valitaan mekaanisella valitsimella.

Parempaan GLX-varusteluun kuuluu 7-tuuman kosketusnäyttö. Sen käyttäminen vaatii hieman totuttua rauhallisemman koskettelutahdin.

Parempaan GLX-varusteluun kuuluu 7-tuuman kosketusnäyttö. Sen käyttäminen vaatii hieman totuttua rauhallisemman koskettelutahdin.

Su­zu­ki Jim­ny GL:ssä on ma­nu­aa­li­nen il­mas­toin­ti, ha­lo­gee­ni­va­lot il­man pe­su­rei­ta ja vaa­ti­mat­to­mam­pi mul­ti­me­di­a­lait­teis­to cd/ra­di­ol­la ja mp3-soit­to­mah­dol­li­suu­del­la il­man kos­ke­tus­näyt­töä. Va­ki­o­no­peu­den­sää­din ja no­peu­den­ra­joi­tin ovat va­ki­o­na mo­lem­mis­sa va­rus­te­ta­sois­sa.

Mo­lem­mis­sa va­rus­te­ta­sois­sa on myös yh­te­ne­väi­nen, au­ton hin­ta­luok­ka huo­mi­oi­den riit­tä­vä tur­val­li­suu­sa­vus­tin­va­li­koi­ma. Ja­lan­kul­ki­joi­den tun­nis­tuk­sel­la va­rus­tet­tu tör­mäyk­se­nes­to­a­vus­tin, kais­ta­vah­ti, kul­jet­ta­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta­jär­jes­tel­mä ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus kuu­lu­vat va­ki­o­va­rus­tuk­seen.

Ajoa ovat hel­pot­ta­mas­sa myös mä­ki­läh­tö­a­vus­tin ja maas­to­a­jos­sa var­sin kä­te­vä ala­mä­ki­hi­das­tin, joka pi­tää no­peu­den ku­ris­sa huo­nom­mas­sa­kin maas­tos­sa il­man pyö­rien luk­kiu­tu­mis­vaa­raa.

Kol­me ve­to­ta­paa

Oven avaa­mi­nen pal­jas­taa li­sää huo­mat­ta­via uu­dis­tuk­sia. Ko­je­lau­ta on uu­sit­tu, ja se on ai­em­paa nuo­rek­kaam­man ja laa­duk­kaam­man nä­köi­nen. Pai­nik­keet ja käyt­tö­kyt­ki­met ovat saa­neet uu­det muo­dot, ja ne on si­joi­tel­tu eri ta­val­la kuin edel­lis­mal­lis­sa.

La­sin­nos­ti­mien, ala­mä­ki­hi­das­ti­men ja luis­to­es­ton kyt­ki­met löy­ty­vät ny­kyi­sel­lään kes­kel­tä ko­je­lau­taa sen ala­reu­nas­ta. Ai­em­min ku­ta­kuin­kin sa­mas­sa pai­kas­sa oli pai­no­na­pit ve­to­ta­van va­lit­se­mi­sek­si.

Su­zu­ki Jim­nys­sä on pa­lat­tu ve­to­ta­pa­va­lit­si­men suh­teen ”juu­ril­le” ja ta­kai­sin maas­to­au­to­mai­seen tyy­liin: uu­des­sa mal­lis­sa on kes­ki­kon­so­liin si­joi­tet­tu me­kaa­ni­nen va­lit­sin. Va­lit­si­mes­sa on kol­me asen­toa: no­pea ta­ka­ve­to (2H), no­pea ne­li­ve­to (4H) ja hi­das ne­li­ve­to (4L).

Etuistuimet on muotoiltu vain miedosti, mutta ne sopivat hyvin auton henkeen. Istuimet tarjoavat riittävän tuen, eivätkä ne paina istumalihaksia.

Etuistuimet on muotoiltu vain miedosti, mutta ne sopivat hyvin auton henkeen. Istuimet tarjoavat riittävän tuen, eivätkä ne paina istumalihaksia.

Takaistuin on kahdelle, ja hieman yllättäen aikuinen mieskin mahtuu taakse varsin hyvin. Pelkistetyn tarkoituksenmukaisista takatiloista on turha haeskella ylimääräisiä hienouksia.

Takaistuin on kahdelle, ja hieman yllättäen aikuinen mieskin mahtuu taakse varsin hyvin. Pelkistetyn tarkoituksenmukaisista takatiloista on turha haeskella ylimääräisiä hienouksia.

Pi­tä­väl­lä pin­nal­la ja hy­vis­sä olo­suh­teis­sa käy­te­tään no­pe­aa ta­ka­ve­toa. No­pea ne­li­ve­to on tar­koi­tet­tu no­pe­am­paan aja­mi­seen liuk­kais­sa olo­suh­teis­sa, ei­kä sitä kan­na­ta pi­tää tur­haan pääl­lä esi­mer­kik­si pi­tä­vil­lä ke­sä­ke­leil­lä, sil­lä sil­loin voi­man­siir­to jou­tuu tur­haan ko­vem­mal­le ra­si­tuk­sil­le eri­to­ten tiu­kois­sa kään­nök­sis­sä.

Hi­das ne­li­ve­to on tar­koi­tet­tu maas­to­mön­ki­mi­seen. Ve­to­ta­paa voi vaih­del­la 2H- ja 4H-asen­to­jen vä­lil­lä sil­loin, kun no­peus on al­le 100 km/h. En­nen hi­taan 4L-ne­li­ve­don kyt­ke­mis­tä au­to on sen si­jaan py­säy­tet­tä­vä. Ihan va­hin­gos­sa va­lit­sin­ta ei saa ny­käis­tyä ajon ai­ka­na 4L-asen­toon, sil­lä va­lit­sin­ta pi­tää pai­naa alas­päin, en­nen kuin 4L-asen­to me­nee pääl­le.

Nel­jäl­le vai kah­del­le?

Su­zu­ki Jim­ny on re­kis­te­röi­ty nel­jäl­le, mut­ta mat­ka­ta­va­roil­le jää sil­loin var­sin ra­jal­li­nen tila. Kaik­ki is­tu­ma­pai­kat käy­tös­sä kon­tin lat­ti­a­pi­tuus on ku­ta­kuin­kin vaak­sa, ja ta­ka­sel­kä­no­jien kal­lis­tuk­sen vuok­si tila ka­pe­nee ylös­päin. Ta­ka­sel­kä­no­jis­sa on kal­te­vuus­sää­tö, jol­la kon­tin ko­koa voi hie­man muu­tel­la. Ta­va­ra­ti­lan vi­ral­li­nen lit­ra­mit­ta on­kin pie­nen­ty­nyt edel­tä­vään mal­liin ver­rat­tu­na 28 lit­raa.

Nel­jä ai­kuis­ta mah­tuu kyy­tiin var­sin hy­vin, mut­ta mat­ka­ta­va­roi­ta ei kes­tä ol­la pal­joa mu­ka­na. Etuis­tui­mel­la ti­laa on luon­nol­li­ses­ti riit­tä­väs­ti, ei­kä ta­kais­tui­mel­la­kaan ole oi­ke­as­taan tiuk­kaa. Met­säs­tä­jiä aja­tel­len ta­va­ra­ti­laan mah­tuu nel­jä ase­pus­sia, jos tus­sa­reis­sa ei ole kii­ka­rei­ta. Ta­va­ra­ti­la on siis pe­rus­muo­dos­sa var­sin mi­ni­maa­li­nen.

Etuis­tui­mil­le ja niil­tä pois pää­see vai­vat­ta, ei­kä mie­dos­ti muo­toil­tu is­tuin han­ka­loi­ta liik­ku­mis­ta. 3-ovi­suu­den – jos ta­ka­luuk­ku las­ke­taan ovek­si – vuok­si ta­kais­tui­mel­le meno edel­lyt­tää hie­man nor­maa­lia enem­män kou­kis­te­lua, mut­ta taak­se pää­see kui­ten­kin il­man ba­let­ti­tans­si­jan not­keut­ta.

Kah­den – ja jopa kol­men – mat­kus­ta­jan ta­va­roil­le saa jo tun­tu­vas­ti enem­män ti­laa, kun ta­kais­tui­men sel­kä­no­jan tai -no­jat kaa­taa vaa­ka­ta­soon. Ko­ea­jon ai­ka­na Jim­ny oli­kin lä­hes koko ajan 3-paik­kai­se­na, eli toi­nen ta­ka­sel­kä­no­ja oli ta­va­ran­kul­je­tu­sa­sen­nos­sa.

Laa­jen­ne­tun ta­va­ra­ti­lan poh­ja eli sel­kä­no­jien taus­tat ovat ko­vaa muo­via. Muo­vi­pin­ta on help­po pi­tää puh­taa­na, mut­ta mii­nus­puo­le­na on se, et­tä ta­va­rat luis­te­le­vat var­sin her­käs­ti pit­kin ta­va­ra­ti­lan poh­jaa.

Maan­tiel­lä toi­vo­mis­ta

Ly­hyt ak­se­li­vä­li, ka­peus ja kor­ke­ah­ko maa­va­ra ei­vät ase­ta ko­vin suu­ria odo­tuk­sia ajet­ta­vuu­del­le maan­tiel­lä. Jim­nyl­lä pär­jää kui­ten­kin var­sin hy­vin jopa moot­to­ri­tie­a­jos­sa. Puus­kai­nen si­vu­tuu­li toki muut­taa hie­man kul­ku­suun­taa – si­vut­tais­lii­ke tun­tuu eh­kä juu­ri au­ton kor­keu­den ja ly­hyy­den ta­kia ko­ros­te­tun suu­rel­ta.

Au­to va­el­te­lee hie­man myös pit­kit­täi­su­ris­sa. Tai oi­ke­as­taan Jim­nyn kul­ku­suun­ta ei suu­rem­min muu­tu, mut­ta ko­rin si­vut­tais­kal­lis­te­lun vuok­si tu­lee sel­lai­nen tun­ne. Kais­to­jen vä­lis­sä ole­van los­ka­val­lin ylit­tä­mi­nen sitä vas­toin hei­laut­taa ke­vyt­tä pie­no­kais­ta maan­tie­no­peuk­sis­sa jo rei­lum­min sil­loin, kun aje­taan ta­ka­ve­dol­la. Pö­pe­rö­ke­lis­sä on­kin suo­si­tel­ta­vaa käyt­tää ne­li­ve­toa, sil­lä sil­loin kul­ku­suun­ta py­syy pa­rem­min ha­lut­tu­na, vaik­ka los­ka­ker­ros hie­man ke­ven­tää­kin pie­no­kai­sen ren­kai­den pi­toa.

Jimny tarjoaa vastinetta rahalle myös varusteissa. Kaistavahti ja törmäyksenestoavustin kuuluvat vakiovarustukseen.

Jimny tarjoaa vastinetta rahalle myös varusteissa. Kaistavahti ja törmäyksenestoavustin kuuluvat vakiovarustukseen.

Laajennetun tavaratilan kovamuovinen pohja on  varsin liukas, mutta se on helppo pitää puhtaana.

Laajennetun tavaratilan kovamuovinen pohja on varsin liukas, mutta se on helppo pitää puhtaana.

Perusmuodossa tavaratila on vaatimattoman  kokoinen. Takaistuimien selkänojien kallistussäätö  mahdollistaa kontin pienen muokkaamisen.

Perusmuodossa tavaratila on vaatimattoman kokoinen. Takaistuimien selkänojien kallistussäätö mahdollistaa kontin pienen muokkaamisen.

Su­zu­ki Jim­ny ei ole kui­ten­kaan par­haim­mil­laan maan­tien­nie­li­jä­nä, sil­lä jo no­peu­des­sa 100 km/h moot­to­rin ää­ni kuu­luu var­sin voi­mak­kaa­na oh­jaa­moon, ei­kä ajo­vii­man su­hi­na­kaan ole mi­tään vai­me­aa su­hah­te­lua. Ren­gas­me­lu nas­tat­to­mil­la ren­kail­la ei ole häi­rit­se­vää.

Moot­to­rin ää­nien vai­men­ta­mi­sek­si 5-por­tai­seen vaih­teis­toon oli­si voi­nut li­sä­tä yh­den vaih­teen tai sit­ten pi­den­tää vä­li­tyk­siä. Toi­saal­ta moot­to­rin voi­ma riit­tää ny­kyi­sil­lä vä­li­tyk­sil­lä pa­rem­min, ja Jim­ny kiih­tyy riit­tä­vän ri­pe­äs­ti. Mat­ka-ajo ei myös­kään lie­ne tä­män sym­paat­ti­ses­ti ”äi­jä­maas­tu­rin” pää­a­si­al­li­nen käyt­tö­tar­koi­tus.

Oh­jaus on oi­ke­as­taan ku­ta­kuin­kin sel­lai­nen, mitä osaa odot­taa­kin: oh­jaus­tun­to ei ole pa­ras mah­dol­li­nen. Hie­man tun­not­to­mas­ta kes­ki­a­lu­ees­ta huo­li­mat­ta Su­zu­ki Jim­ny seu­raa oh­jaus­liik­keet rau­hal­li­sen loo­gi­ses­ti. Oh­jauk­ses­sa on kui­ten­kin no­peut­ta ja tark­kuut­ta ihan riit­tä­väs­ti, ei­kä oh­jaus­liik­kei­den seu­raa­mi­seen edes kai­paa enem­pää te­rä­vyyt­tä.

Eri­to­ten tal­vi­liuk­kail­la he­rää hel­pos­ti halu kyt­keä luis­to­nes­to pois pääl­tä. Luis­to­nes­to kyt­key­tyy au­to­maat­ti­ses­ti pääl­le no­peu­den nous­tes­sa yli 30 km/h:n – se on juu­ri so­pi­va no­peus, sil­lä kun läh­de­tään liik­keel­le rä­vä­käs­ti, niin var­sin no­pe­as­ti al­ka­va pe­rän luis­to kat­ke­aa juu­ri so­pi­vas­ti sii­nä vai­hees­sa, kun ly­hy­en ak­se­li­vä­lin ta­kia pyö­räh­dys ”lä­hes­tyy” ja kul­jet­ta­ja on aloit­ta­mas­sa vas­ta­oh­jauk­sen.

Mut­ka­teil­lä ja taa­ja­mas­sa pie­no­kai­nen on jo enem­män ko­to­naan kuin moot­to­ri­tie­a­jos­sa. Sil­lä on help­po pyö­räh­del­lä ah­taam­mis­sa­kin pai­kois­sa, nä­ky­vyys on hyvä, ja moot­to­ris­sa on riit­tä­väs­ti voi­maa.

Met­säs­sä ko­to­naan

Su­zu­ki Jim­nys­tä tu­lee hie­man mi­ni­ma­li­soi­tu vai­ku­tel­ma, mut­ta maas­to-omi­nai­suuk­sien osal­ta mi­ni­a­tyy­ri­mäi­syy­den voi tyys­tin unoh­taa. Poi­kit­tais­ten luk­ko­jen puut­tees­ta huo­li­mat­ta pie­no­kai­nen on mel­koi­nen peto me­ne­mään maas­tos­sa. Näp­pä­rä koko ja ko­rin muu mi­toi­tus hel­pot­ta­vat olen­nai­ses­ti maas­to­a­joa. Ka­peu­den an­si­os­ta Jim­nyl­lä pää­see pu­jot­te­le­maan var­sin ka­poi­sis­ta­kin pai­kois­ta, ja ke­veys taas hel­pot­taa me­noa peh­me­äm­mis­sä koh­dis­sa.

Edel­lis­mal­liin ver­rat­tu­na il­moi­tet­tu lä­hes­ty­mis­kul­ma on säi­ly­nyt en­nal­laan (37°), mut­ta jät­tö­kul­ma on kas­va­nut kol­me as­teet­ta (nyt 49°). Il­moi­tet­tu yli­tys­kul­ma sitä vas­toin on pie­nen­ty­nyt kol­mel­la as­teel­la 28 as­tee­seen, vaik­ka maa­va­ra on kas­va­nut 190:stä 210 mil­li­met­riin.

Voi­man­siir­ron me­kaa­nis­ten poi­kit­tais­luk­ko­jen puut­tees­ta huo­li­mat­ta Jim­ny möy­rii vai­ke­am­mas­sa­kin maas­tos­sa mal­li­kel­poi­ses­ti. Poi­kit­tai­nen lu­ki­tus­vai­ku­tus on hoi­det­tu käyt­tä­mäl­lä jar­ru­ja su­ti­mi­sen hil­lit­se­mi­seen.

Jar­rui­hin pe­rus­tu­val­la jär­jes­tel­mäl­lä va­rus­te­tul­la au­tol­la pi­tää ajaa maas­tos­sa hie­man eri ta­val­la kuin au­tol­la, mis­sä on me­kaa­ni­set lu­kot. Jär­jes­tel­mäs­tä saa par­haan hyö­dyn ir­ti sil­loin, kun ve­don pi­tää mah­dol­li­sim­man ta­sai­se­na ei­kä kaa­su­pol­ki­mel­la pump­paa. Oi­kein vai­ke­as­sa maas­tos­sa jär­jes­tel­män soi­si aloit­ta­van toi­min­tan­sa hi­ve­nen ai­kai­sem­min, kuin mitä se nyt te­kee. Peh­me­ää ylä­mä­keä ka­vut­ta­es­sa pyö­rät eh­ti­vät kuo­pais­ta ajo­a­lus­tan pin­taa hie­man tur­han pal­jon, jos ris­ti­rii­pun­ta on uh­kaa­mas­sa.

Sen ver­ran hy­vin säh­köi­nen jär­jes­tel­mä kui­ten­kin toi­mii, et­tä maas­to­möy­ri­mi­ses­sä ren­kai­den pito tun­tuu ole­van mää­rää­väs­sä ase­mas­sa ete­ne­mis­ky­vyn suh­teen. Nor­maa­li ka­tu­ren­gas, myös kar­ke­am­pi­ku­vi­oi­nen tal­vi­ren­gas, me­nee var­sin hel­pos­ti tuk­koon. Tuk­keu­tu­neel­la ku­vi­ol­la pito ei rii­tä ete­ne­mi­seen, vaik­ka kaik­ki pyö­rät pyö­ri­si­vät ta­sa­tah­tiin­kin.↔

Os­ka­ri Pent­ti, ku­vat Toni Lindst­röm

Su­zu­ki Jim­ny 1.5 VVT 4WD GLX+LED 5MT

Moot­to­ri

R4, 1462 cm3, 75 kW (102 hv)/6000 r/min, 130 Nm/4000 r/min

Huip­pu­no­peus

145 km/h

Ku­lu­tus

7,9 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

179 g/km

Voi­man­siir­to

M5, taka-/ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 3450/3645*, l. 1645, k. 1720 mm, ak­se­li­vä­li 2250 mm, maa­va­ra 210 mm, oma­mas­sa
1165 kg, kan­ta­vuus 345 kg, ve­to­mas­sa 1300/350 kg, ta­va­ra­ti­la 85 l, tank­ki 40 l

Hin­ta

27 990 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 28 260 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla

Auto Bild.Uutiset
11.11.2020
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla

Auto Bild.Uutiset
11.11.2020
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä

Auto Bild.Uutiset
1.7.2020
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä

Auto Bild.Uutiset
1.7.2020
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021

Auto Bild.Uutiset
19.11.2020
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021

Auto Bild.Uutiset
19.11.2020

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa

Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä

Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua

Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku

Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee

Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä

Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen

Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Torvella tyylikkäästi

Koti ja keittiö

Omakotitalo vaihtui kaupungin keskustaan

Hifimaailma

Tasasuun­taa­ja­put­ki­si­mu­laattori

Koti ja keittiö

Tumma barokki ja vaaleaa skandityyli kohtaavat tässä kodissa

Hifimaailma

Denonin uusi soundbar

Hifimaailma

16 teratavua muistia 

Hifimaailma

Uusi suomalainen superkaiutin

Hifimaailma

Taga Harmonylta kolme edullista kaiutinta 

Hifimaailma

Oikaisu: Jalus­ta­kai­ut­timien vertailutesti

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia

Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään

Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä

Auto haudattiin maan alle piiloon neuvos­to­jou­koilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!

Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä

Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan

Muista: Varo aura-autoa!

UUTTA

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa

Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä

Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia

Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Torvella tyylikkäästi

Koti ja keittiö

Omakotitalo vaihtui kaupungin keskustaan

Hifimaailma

Tasasuun­taa­ja­put­ki­si­mu­laattori

Koti ja keittiö

Tumma barokki ja vaaleaa skandityyli kohtaavat tässä kodissa

Hifimaailma

Denonin uusi soundbar

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Aptera Motors

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Kaupallinen yhteistyö

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Silentium: Aloittaa aktiivisen vasta­me­lu­tek­niikan kehitystyön

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?

Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Volvon jälleen­myy­jä­ver­kosto: Vahvistuu uudella toimijalla

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Aptera Motors

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Kaupallinen yhteistyö

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Silentium: Aloittaa aktiivisen vasta­me­lu­tek­niikan kehitystyön

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?

Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Volvon jälleen­myy­jä­ver­kosto: Vahvistuu uudella toimijalla

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.