Juttumme Mercedes-Benz 600 Pullman vaikuttaa ulkoisesti äkkiä tarkastellen aivan alkuperäiseltä, mutta se on harhaa.

Juttumme Mercedes-Benz 600 Pullman vaikuttaa ulkoisesti äkkiä tarkastellen aivan alkuperäiseltä, mutta se on harhaa.

Myydään: Mercedes-Benz 600 Pullman – muttei tavallinen, vaan varustettuna ainutlaatuisella Maybachin nykyva­rus­tuk­sella!

Erikoisverstas Mercedes-Benz Classicilla entisöitiin tässä jutussa komeilevaa Mercedes-Benz 600 Pullmania peräti seitsemän vuoden ajan. Koska kyseessä on ainutkappale lajissaan, sen entisöinti myös maksoi täysin ymmärrettävästi maltaita!

Auto Bild.Klassikot

Ku­vis­sa nä­ky­vä Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­man on to­del­la­kin ai­nut­ker­tai­nen yk­si­lö! Mer­ce­des-Benz Clas­sic en­ti­söi yk­si­lön vuo­si­na 2007-2014 pala pa­lal­ta.

Ei. Sii­nä ei to­del­la­kaan ole vie­lä koko to­tuus.

Sil­loi­nen omis­ta­ja ha­lu­si, et­tä au­toon ym­pä­tään klas­si­nen ul­ko­nä­kö sekä Ma­y­bac­hin ny­ky­ai­kais­ta lois­tok­kuut­ta. Nyt tuo ai­nut­kap­pa­le on kai­ken li­säk­si kau­pan!

Val­ti­on ylim­pien käyt­tä­mä li­mou­si­ne

Jut­tum­me Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­man vai­kut­taa ul­koi­ses­ti äk­kiä tar­kas­tel­len ai­van al­ku­pe­räi­sel­tä, mut­ta se on har­haa.

Mer­ce­des-Benz val­mis­ti vuo­si­na 1963-1981 kaik­ki­aan 2677 kap­pa­let­ta 600-mal­lia, jon­ka teh­taan si­säi­nen koo­di on W 100.

Au­tois­ta 429 kap­pa­let­ta oli 600 Pul­l­ma­ne­ja, va­rus­tet­tu­na nel­jäl­lä tai kuu­del­la ovel­la. Jo tuol­loin 600 Pul­l­man oli mo­nien val­ti­on­pää­mies­ten ja mui­den sil­mää­te­ke­vien käyt­tä­mä vir­ka-au­to.

Ny­kyi­sin ei 6,24 met­rin pi­tui­nen Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­man hel­tiä Sak­sas­sa al­le 250 000 eu­ron, jo­ten tä­män yk­si­lön hin­ta­pyyn­tö he­rät­tää poik­keuk­sel­lis­ta huo­mi­o­ta.

Entisöintiin ja nykyajan muutostöihin kului seitsemän vuotta.

Entisöintiin ja nykyajan muutostöihin kului seitsemän vuotta.

Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­ma­nin lois­tok­kuus ei kui­ten­kaan riit­tä­nyt kai­kil­le. Hol­lan­ti­lai­syh­tiö Au­to Leit­ner, joka loih­ti ai­nut­laa­tui­sen 600 Pul­l­ma­nin ja Ma­y­bac­hin ris­tey­tyk­sen, ker­too edel­li­sen omis­ta­jan eli työn teet­tä­jän ha­lun­neen säi­lyt­tää W 100 -mal­lin klas­si­sen ul­ko­a­sun.

Sen li­säk­si omis­ta­ja edel­lyt­ti au­toon­sa ny­ky­a­jan Ma­y­bac­hin ny­ky­ai­kai­sia to­teu­tuk­sia kai­kis­sa mah­dol­li­sis­sa muo­dois­saan. Niin­pä hän mars­si Mer­ce­des-Benz Clas­si­cin pa­keil­le.

Al­ku­pe­räi­sa­suun ei kos­ket­tu, mut­ta yk­si­löön asen­net­tiin esi­mer­kik­si pe­ruu­tus­ka­me­ra ja säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku.

Näin ol­len 45 vuo­den ikäi­seen Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­ma­niin asen­net­tiin esi­mer­kik­si Ma­y­bach 57- ja 62-mal­leis­ta tut­tu him­men­net­tä­vä pa­no­raa­ma­la­si­kat­to. Li­säk­si mu­kaan jär­jes­tet­tiin jo­ta­kuin­kin kaik­ki mu­ka­vuus­va­rus­teet, jot­ka oli­vat saa­ta­vis­sa Ma­y­bac­hiin vuo­sien 2002 ja 2012 vä­li­se­nä ai­ka­na.

 Kuljettaja nauttii muun muassa peruutuskamerasta ja navigointilaitteesta.

Kuljettaja nauttii muun muassa peruutuskamerasta ja navigointilaitteesta.

Va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon läm­mi­tet­tä­vät ja vii­len­ne­tyt säh­kö­sää­töi­set eril­li­set ta­kais­tui­met, tai­tet­ta­vat len­to­ko­ne­pöy­dät, jää­lo­ke­rol­la va­rus­tet­tu mi­ni­baa­ri, TV sekä DVD-soi­tin, sekä him­men­net­ty säh­kö­toi­mi­nen mat­kus­ta­mon vä­li­la­si.

Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­man, joka on ns. Matc­hing Num­bers

Vaik­ka mat­kus­ta­moon asen­net­tiin ny­ky­tek­niik­kaa, pi­det­tiin voi­man­siir­to al­ku­pe­räi­se­nä. Moot­to­ri­na on edel­leen 6,3-lit­rai­nen V8, joka tuot­taa 250 he­vos­voi­maa. Sa­ma­ten 4-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to säi­ly­tet­tiin, jot­ta au­to täyt­tää voi­man­siir­ron osal­ta klas­sik­ko­au­tois­sa olen­nai­sen Matc­hing Num­bers -te­ki­jän.

Sak­sas­sa au­to sai mu­se­o­kil­vet huo­li­mat­ta ny­ky­ai­kai­sis­ta va­rus­teis­ta, ku­ten na­vi­goin­ti­lait­tees­ta tai ta­ka­jou­si­tuk­sen ta­son­sää­dös­tä.

Yksilöllä on ajettu restauroinnin jälkeen vasta 1112 kilometriä.

Yksilöllä on ajettu restauroinnin jälkeen vasta 1112 kilometriä.

Res­tau­roin­ti­kus­tan­nuk­set Sak­san ta­sol­la mi­tat­tu­na kol­men mil­joo­nan eu­ron luok­kaa. Seit­se­män vuo­den urak­ka en­ti­söin­tei­neen ja mui­ne muu­tok­si­neen mak­soi omis­ta­jan mu­kaan lä­hes kol­me mil­joo­naa eu­roa, siis Sak­san hin­ta­ta­son mu­kaan.

Sii­hen näh­den tä­män­het­ki­nen pyyn­ti­hin­ta 2 150 000 eu­roa kuu­los­taa lä­hes in­hi­mil­li­sel­tä. Sak­san ar­von­li­sä­ve­ro nos­taa sum­man 2 558 500 eu­roon.

Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN