Juttumme Mercedes-Benz 600 Pullman vaikuttaa ulkoisesti äkkiä tarkastellen aivan alkuperäiseltä, mutta se on harhaa.
Myydään: Mercedes-Benz 600 Pullman – muttei tavallinen, vaan varustettuna ainutlaatuisella Maybachin nykyvarustuksella!
Erikoisverstas Mercedes-Benz Classicilla entisöitiin tässä jutussa komeilevaa Mercedes-Benz 600 Pullmania peräti seitsemän vuoden ajan. Koska kyseessä on ainutkappale lajissaan, sen entisöinti myös maksoi täysin ymmärrettävästi maltaita!
Kuvissa näkyvä Mercedes-Benz 600 Pullman on todellakin ainutkertainen yksilö! Mercedes-Benz Classic entisöi yksilön vuosina 2007-2014 pala palalta.
Ei. Siinä ei todellakaan ole vielä koko totuus.
Silloinen omistaja halusi, että autoon ympätään klassinen ulkonäkö sekä Maybachin nykyaikaista loistokkuutta. Nyt tuo ainutkappale on kaiken lisäksi kaupan!
Valtion ylimpien käyttämä limousine
Juttumme Mercedes-Benz 600 Pullman vaikuttaa ulkoisesti äkkiä tarkastellen aivan alkuperäiseltä, mutta se on harhaa.
Mercedes-Benz valmisti vuosina 1963-1981 kaikkiaan 2677 kappaletta 600-mallia, jonka tehtaan sisäinen koodi on W 100.
Autoista 429 kappaletta oli 600 Pullmaneja, varustettuna neljällä tai kuudella ovella. Jo tuolloin 600 Pullman oli monien valtionpäämiesten ja muiden silmäätekevien käyttämä virka-auto.
Nykyisin ei 6,24 metrin pituinen Mercedes-Benz 600 Pullman heltiä Saksassa alle 250 000 euron, joten tämän yksilön hintapyyntö herättää poikkeuksellista huomiota.
Entisöintiin ja nykyajan muutostöihin kului seitsemän vuotta.
Mercedes-Benz 600 Pullmanin loistokkuus ei kuitenkaan riittänyt kaikille. Hollantilaisyhtiö Auto Leitner, joka loihti ainutlaatuisen 600 Pullmanin ja Maybachin risteytyksen, kertoo edellisen omistajan eli työn teettäjän halunneen säilyttää W 100 -mallin klassisen ulkoasun.
Sen lisäksi omistaja edellytti autoonsa nykyajan Maybachin nykyaikaisia toteutuksia kaikissa mahdollisissa muodoissaan. Niinpä hän marssi Mercedes-Benz Classicin pakeille.
Alkuperäisasuun ei koskettu, mutta yksilöön asennettiin esimerkiksi peruutuskamera ja sähkötoiminen takaluukku.
Näin ollen 45 vuoden ikäiseen Mercedes-Benz 600 Pullmaniin asennettiin esimerkiksi Maybach 57- ja 62-malleista tuttu himmennettävä panoraamalasikatto. Lisäksi mukaan järjestettiin jotakuinkin kaikki mukavuusvarusteet, jotka olivat saatavissa Maybachiin vuosien 2002 ja 2012 välisenä aikana.
Kuljettaja nauttii muun muassa peruutuskamerasta ja navigointilaitteesta.
Varusteista mainittakoon lämmitettävät ja viilennetyt sähkösäätöiset erilliset takaistuimet, taitettavat lentokonepöydät, jäälokerolla varustettu minibaari, TV sekä DVD-soitin, sekä himmennetty sähkötoiminen matkustamon välilasi.
Mercedes-Benz 600 Pullman, joka on ns. Matching Numbers
Vaikka matkustamoon asennettiin nykytekniikkaa, pidettiin voimansiirto alkuperäisenä. Moottorina on edelleen 6,3-litrainen V8, joka tuottaa 250 hevosvoimaa. Samaten 4-nopeuksinen automaattivaihteisto säilytettiin, jotta auto täyttää voimansiirron osalta klassikkoautoissa olennaisen Matching Numbers -tekijän.
Saksassa auto sai museokilvet huolimatta nykyaikaisista varusteista, kuten navigointilaitteesta tai takajousituksen tasonsäädöstä.
Yksilöllä on ajettu restauroinnin jälkeen vasta 1112 kilometriä.
Restaurointikustannukset Saksan tasolla mitattuna kolmen miljoonan euron luokkaa. Seitsemän vuoden urakka entisöinteineen ja muine muutoksineen maksoi omistajan mukaan lähes kolme miljoonaa euroa, siis Saksan hintatason mukaan.
Siihen nähden tämänhetkinen pyyntihinta 2 150 000 euroa kuulostaa lähes inhimilliseltä. Saksan arvonlisävero nostaa summan 2 558 500 euroon.
Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
Kirjaimellisesti orgaanista ääntä
Hyper-edullinen levysoitinesivahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Torvikaiuttimia Japanista
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Full Metal Jacket
Dali Kupid
Cabassen pallokaiutin kehittyy
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL