Juttumme Mercedes-Benz 600 Pullman vaikuttaa ulkoisesti äkkiä tarkastellen aivan alkuperäiseltä, mutta se on harhaa.
Myydään: Mercedes-Benz 600 Pullman – muttei tavallinen, vaan varustettuna ainutlaatuisella Maybachin nykyvarustuksella!
Erikoisverstas Mercedes-Benz Classicilla entisöitiin tässä jutussa komeilevaa Mercedes-Benz 600 Pullmania peräti seitsemän vuoden ajan. Koska kyseessä on ainutkappale lajissaan, sen entisöinti myös maksoi täysin ymmärrettävästi maltaita!
Kuvissa näkyvä Mercedes-Benz 600 Pullman on todellakin ainutkertainen yksilö! Mercedes-Benz Classic entisöi yksilön vuosina 2007-2014 pala palalta.
Ei. Siinä ei todellakaan ole vielä koko totuus.
Silloinen omistaja halusi, että autoon ympätään klassinen ulkonäkö sekä Maybachin nykyaikaista loistokkuutta. Nyt tuo ainutkappale on kaiken lisäksi kaupan!
Valtion ylimpien käyttämä limousine
Juttumme Mercedes-Benz 600 Pullman vaikuttaa ulkoisesti äkkiä tarkastellen aivan alkuperäiseltä, mutta se on harhaa.
Mercedes-Benz valmisti vuosina 1963-1981 kaikkiaan 2677 kappaletta 600-mallia, jonka tehtaan sisäinen koodi on W 100.
Autoista 429 kappaletta oli 600 Pullmaneja, varustettuna neljällä tai kuudella ovella. Jo tuolloin 600 Pullman oli monien valtionpäämiesten ja muiden silmäätekevien käyttämä virka-auto.
Nykyisin ei 6,24 metrin pituinen Mercedes-Benz 600 Pullman heltiä Saksassa alle 250 000 euron, joten tämän yksilön hintapyyntö herättää poikkeuksellista huomiota.
Entisöintiin ja nykyajan muutostöihin kului seitsemän vuotta.
Mercedes-Benz 600 Pullmanin loistokkuus ei kuitenkaan riittänyt kaikille. Hollantilaisyhtiö Auto Leitner, joka loihti ainutlaatuisen 600 Pullmanin ja Maybachin risteytyksen, kertoo edellisen omistajan eli työn teettäjän halunneen säilyttää W 100 -mallin klassisen ulkoasun.
Sen lisäksi omistaja edellytti autoonsa nykyajan Maybachin nykyaikaisia toteutuksia kaikissa mahdollisissa muodoissaan. Niinpä hän marssi Mercedes-Benz Classicin pakeille.
Alkuperäisasuun ei koskettu, mutta yksilöön asennettiin esimerkiksi peruutuskamera ja sähkötoiminen takaluukku.
Näin ollen 45 vuoden ikäiseen Mercedes-Benz 600 Pullmaniin asennettiin esimerkiksi Maybach 57- ja 62-malleista tuttu himmennettävä panoraamalasikatto. Lisäksi mukaan järjestettiin jotakuinkin kaikki mukavuusvarusteet, jotka olivat saatavissa Maybachiin vuosien 2002 ja 2012 välisenä aikana.
Kuljettaja nauttii muun muassa peruutuskamerasta ja navigointilaitteesta.
Varusteista mainittakoon lämmitettävät ja viilennetyt sähkösäätöiset erilliset takaistuimet, taitettavat lentokonepöydät, jäälokerolla varustettu minibaari, TV sekä DVD-soitin, sekä himmennetty sähkötoiminen matkustamon välilasi.
Mercedes-Benz 600 Pullman, joka on ns. Matching Numbers
Vaikka matkustamoon asennettiin nykytekniikkaa, pidettiin voimansiirto alkuperäisenä. Moottorina on edelleen 6,3-litrainen V8, joka tuottaa 250 hevosvoimaa. Samaten 4-nopeuksinen automaattivaihteisto säilytettiin, jotta auto täyttää voimansiirron osalta klassikkoautoissa olennaisen Matching Numbers -tekijän.
Saksassa auto sai museokilvet huolimatta nykyaikaisista varusteista, kuten navigointilaitteesta tai takajousituksen tasonsäädöstä.
Yksilöllä on ajettu restauroinnin jälkeen vasta 1112 kilometriä.
Restaurointikustannukset Saksan tasolla mitattuna kolmen miljoonan euron luokkaa. Seitsemän vuoden urakka entisöinteineen ja muine muutoksineen maksoi omistajan mukaan lähes kolme miljoonaa euroa, siis Saksan hintatason mukaan.
Siihen nähden tämänhetkinen pyyntihinta 2 150 000 euroa kuulostaa lähes inhimilliseltä. Saksan arvonlisävero nostaa summan 2 558 500 euroon.
Jan Götze / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Kaikki yhdessä
Joulu saapuu Jumon saarelle
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
Enemmän väriä
Klassikon vuosipäivä
Wharfedale Diamond 12 -sarja uudistuu
Regan uudet lippulaivamallit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI