Juttumme Mercedes-Benz 600 Pullman vaikuttaa ulkoisesti äkkiä tarkastellen aivan alkuperäiseltä, mutta se on harhaa.

Juttumme Mercedes-Benz 600 Pullman vaikuttaa ulkoisesti äkkiä tarkastellen aivan alkuperäiseltä, mutta se on harhaa.

Myydään: Mercedes-Benz 600 Pullman – muttei tavallinen, vaan varustettuna ainutlaatuisella Maybachin nykyva­rus­tuk­sella!

Erikoisverstas Mercedes-Benz Classicilla entisöitiin tässä jutussa komeilevaa Mercedes-Benz 600 Pullmania peräti seitsemän vuoden ajan. Koska kyseessä on ainutkappale lajissaan, sen entisöinti myös maksoi täysin ymmärrettävästi maltaita!

Auto Bild.Klassikot

Ku­vis­sa nä­ky­vä Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­man on to­del­la­kin ai­nut­ker­tai­nen yk­si­lö! Mer­ce­des-Benz Clas­sic en­ti­söi yk­si­lön vuo­si­na 2007-2014 pala pa­lal­ta.

Ei. Sii­nä ei to­del­la­kaan ole vie­lä koko to­tuus.

Sil­loi­nen omis­ta­ja ha­lu­si, et­tä au­toon ym­pä­tään klas­si­nen ul­ko­nä­kö sekä Ma­y­bac­hin ny­ky­ai­kais­ta lois­tok­kuut­ta. Nyt tuo ai­nut­kap­pa­le on kai­ken li­säk­si kau­pan!

Val­ti­on ylim­pien käyt­tä­mä li­mou­si­ne

Jut­tum­me Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­man vai­kut­taa ul­koi­ses­ti äk­kiä tar­kas­tel­len ai­van al­ku­pe­räi­sel­tä, mut­ta se on har­haa.

Mer­ce­des-Benz val­mis­ti vuo­si­na 1963-1981 kaik­ki­aan 2677 kap­pa­let­ta 600-mal­lia, jon­ka teh­taan si­säi­nen koo­di on W 100.

Au­tois­ta 429 kap­pa­let­ta oli 600 Pul­l­ma­ne­ja, va­rus­tet­tu­na nel­jäl­lä tai kuu­del­la ovel­la. Jo tuol­loin 600 Pul­l­man oli mo­nien val­ti­on­pää­mies­ten ja mui­den sil­mää­te­ke­vien käyt­tä­mä vir­ka-au­to.

Ny­kyi­sin ei 6,24 met­rin pi­tui­nen Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­man hel­tiä Sak­sas­sa al­le 250 000 eu­ron, jo­ten tä­män yk­si­lön hin­ta­pyyn­tö he­rät­tää poik­keuk­sel­lis­ta huo­mi­o­ta.

Entisöintiin ja nykyajan muutostöihin kului seitsemän vuotta.

Entisöintiin ja nykyajan muutostöihin kului seitsemän vuotta.

Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­ma­nin lois­tok­kuus ei kui­ten­kaan riit­tä­nyt kai­kil­le. Hol­lan­ti­lai­syh­tiö Au­to Leit­ner, joka loih­ti ai­nut­laa­tui­sen 600 Pul­l­ma­nin ja Ma­y­bac­hin ris­tey­tyk­sen, ker­too edel­li­sen omis­ta­jan eli työn teet­tä­jän ha­lun­neen säi­lyt­tää W 100 -mal­lin klas­si­sen ul­ko­a­sun.

Sen li­säk­si omis­ta­ja edel­lyt­ti au­toon­sa ny­ky­a­jan Ma­y­bac­hin ny­ky­ai­kai­sia to­teu­tuk­sia kai­kis­sa mah­dol­li­sis­sa muo­dois­saan. Niin­pä hän mars­si Mer­ce­des-Benz Clas­si­cin pa­keil­le.

Al­ku­pe­räi­sa­suun ei kos­ket­tu, mut­ta yk­si­löön asen­net­tiin esi­mer­kik­si pe­ruu­tus­ka­me­ra ja säh­kö­toi­mi­nen ta­ka­luuk­ku.

Näin ol­len 45 vuo­den ikäi­seen Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­ma­niin asen­net­tiin esi­mer­kik­si Ma­y­bach 57- ja 62-mal­leis­ta tut­tu him­men­net­tä­vä pa­no­raa­ma­la­si­kat­to. Li­säk­si mu­kaan jär­jes­tet­tiin jo­ta­kuin­kin kaik­ki mu­ka­vuus­va­rus­teet, jot­ka oli­vat saa­ta­vis­sa Ma­y­bac­hiin vuo­sien 2002 ja 2012 vä­li­se­nä ai­ka­na.

 Kuljettaja nauttii muun muassa peruutuskamerasta ja navigointilaitteesta.

Kuljettaja nauttii muun muassa peruutuskamerasta ja navigointilaitteesta.

Va­rus­teis­ta mai­nit­ta­koon läm­mi­tet­tä­vät ja vii­len­ne­tyt säh­kö­sää­töi­set eril­li­set ta­kais­tui­met, tai­tet­ta­vat len­to­ko­ne­pöy­dät, jää­lo­ke­rol­la va­rus­tet­tu mi­ni­baa­ri, TV sekä DVD-soi­tin, sekä him­men­net­ty säh­kö­toi­mi­nen mat­kus­ta­mon vä­li­la­si.

Mer­ce­des-Benz 600 Pul­l­man, joka on ns. Matc­hing Num­bers

Vaik­ka mat­kus­ta­moon asen­net­tiin ny­ky­tek­niik­kaa, pi­det­tiin voi­man­siir­to al­ku­pe­räi­se­nä. Moot­to­ri­na on edel­leen 6,3-lit­rai­nen V8, joka tuot­taa 250 he­vos­voi­maa. Sa­ma­ten 4-no­peuk­si­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to säi­ly­tet­tiin, jot­ta au­to täyt­tää voi­man­siir­ron osal­ta klas­sik­ko­au­tois­sa olen­nai­sen Matc­hing Num­bers -te­ki­jän.

Sak­sas­sa au­to sai mu­se­o­kil­vet huo­li­mat­ta ny­ky­ai­kai­sis­ta va­rus­teis­ta, ku­ten na­vi­goin­ti­lait­tees­ta tai ta­ka­jou­si­tuk­sen ta­son­sää­dös­tä.

Yksilöllä on ajettu restauroinnin jälkeen vasta 1112 kilometriä.

Yksilöllä on ajettu restauroinnin jälkeen vasta 1112 kilometriä.

Res­tau­roin­ti­kus­tan­nuk­set Sak­san ta­sol­la mi­tat­tu­na kol­men mil­joo­nan eu­ron luok­kaa. Seit­se­män vuo­den urak­ka en­ti­söin­tei­neen ja mui­ne muu­tok­si­neen mak­soi omis­ta­jan mu­kaan lä­hes kol­me mil­joo­naa eu­roa, siis Sak­san hin­ta­ta­son mu­kaan.

Sii­hen näh­den tä­män­het­ki­nen pyyn­ti­hin­ta 2 150 000 eu­roa kuu­los­taa lä­hes in­hi­mil­li­sel­tä. Sak­san ar­von­li­sä­ve­ro nos­taa sum­man 2 558 500 eu­roon.

Jan Göt­ze / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU