Renkaiden kuluminen aiheuttaa 1000 kertaa enemmän saasteita verrattuna pakokaa­su­pääs­töihin - tiesitkö, että myös painava-akkuiset sähköautot ovat siihen osallisina?

Renkaiden kulumisesta aiheutuvat hiukkaspäästöt voivat olla 1000 kertaa pahempia verrattuna autojen pakokaasuihin, toteaa Emissions Analytics -tutkimuslaitos.

Auto Bild.Uutiset

Pa­ko­kaa­su­pääs­tö­jen tiuk­ka sään­te­ly EU:ssa on mer­kin­nyt sitä, et­tä uu­det au­tot pääs­tä­vät hy­vin vä­hän hiuk­kas­pääs­tö­jä.

Ren­kai­den ku­lu­mi­sen ai­heut­ta­maa il­man saas­tu­mis­ta ei ole kui­ten­kaan sään­nel­ty, ja se voi ol­la 1000 ker­taa pa­hem­paa, to­te­aa riip­pu­ma­ton tes­tau­sa­si­an­tun­ti­ja­yh­tiö Emis­si­ons Ana­ly­tics.

Ka­tu­maas­tu­rien suo­si­on li­sään­ty­mi­nen pa­hen­taa tätä on­gel­maa, sa­moin kuin ras­kai­den ajo­neu­vo­jen li­sään­ty­nyt myyn­ti ja hal­pis­ren­kai­den laa­ja käyt­tö.

Ai­no­as­taan kor­ke­a­luok­kais­ten ren­kai­den asen­ta­mi­nen ja ajo­neu­von pai­non alen­ta­mi­nen ovat kei­no­ja vä­hen­tää näi­tä "pa­ko­kaa­su­pääs­tö­jä".

Li­sä­tie­to­ja pääs­tö­a­na­lyy­sis­tä löy­tyy tääl­tä: https://www.emis­si­on­sa­na­ly­tics.com

Myös pai­na­vat säh­kö­au­tot ai­heut­ta­vat ren­kai­siin liit­ty­viä hiuk­kas­pääs­tö­jä

Ren­kai­den hai­tal­li­set hiuk­kas­pääs­töt, myös jar­ruis­ta juon­tu­vat, ovat erit­täin va­ka­va ja kas­va­va ym­pä­ris­tö­on­gel­ma, jota pa­hen­taa suur­ten ja ras­kai­den ajo­neu­vo­jen, ku­ten ka­tu­maas­tu­rien kas­va­va suo­sio sekä ak­ku­jen­sa ta­kia ta­val­li­sia au­to­ja pai­na­vam­pien säh­kö­au­to­jen ky­syn­nän kas­vu.

Li­säk­si ajo­neu­vo­jen ren­kai­den ku­lu­tuk­sen ai­heut­ta­mat saas­te­mää­rät ovat täy­sin sään­te­le­mät­tö­miä, toi­sin kuin pa­ko­kaa­su­pääs­töt, joi­ta au­ton­val­mis­ta­jat ovat vä­hen­tä­neet no­pe­as­ti eu­roop­pa­lais­ten pääs­tös­tan­dar­dien ai­heut­ta­man pai­neen an­si­os­ta.

Uu­det au­tot pääs­tä­vät nyt hy­vin vä­hän hiuk­kas­pääs­tö­jä, mut­ta mui­hin pääs­töi­hin liit­ty­vä huo­les­tu­nei­suus kas­vaa.

Muut kuin pa­ko­kaa­su­pääs­töt (NEE) ovat hiuk­ka­sia, jot­ka va­pau­tu­vat il­maan jar­ru­jen ku­lu­mi­ses­ta, ren­kai­den ku­lu­mi­ses­ta, tien­pin­nan ku­lu­mi­ses­ta ja tien­pö­lyn uu­del­leen­sus­pen­si­os­ta tie­a­jo­neu­vo­jen käy­tön ai­ka­na. NEE-pääs­tö­jä ei ole ra­joi­tet­tu tai vä­hen­net­ty mil­lään lain­sää­dän­nöl­lä, mut­ta ne ai­heut­ta­vat suur­ta huol­ta il­man­laa­dus­ta.

NEE:n us­ko­taan täl­lä het­kel­lä muo­dos­ta­van suu­rim­man osan maan­tie­kul­je­tus­ten pri­mää­ri­sis­tä hiuk­ka­sis­ta, 60 pro­sent­tia PM2,5:stä sekä 73 pro­sent­tia PM10:stä.

NEE-pääs­töt mai­ni­taan Bri­tan­ni­an hal­li­tuk­sen il­man­laa­dun asi­an­tun­ti­ja­ryh­män vuo­den 2019 ni­mel­tään ”Tie­lii­ken­teen muut kuin pa­ko­kaa­su­pääs­töt”. (AQEG).

Suo­si­tel­tiin, et­tä NEE tun­nus­te­taan vä­lit­tö­mäs­ti il­mas­sa ole­vien hiuk­kas­ten pi­toi­suuk­sien läh­teek­si, jopa ajo­neu­vois­sa, jois­sa hiuk­kas­ten pa­ko­kaa­su­pääs­töt ovat nol­la - ku­ten säh­kö­au­to­jen koh­dal­la.

On­gel­man laa­juu­den ym­mär­tä­mi­sek­si Emis­si­ons Ana­ly­tics, joh­ta­va ja riip­pu­ma­ton maa­il­man­laa­jui­nen tes­taus- ja tie­to­suo­ja-asi­an­tun­ti­ja re­aa­li­maa­il­man pääs­tö­jen tie­teel­li­ses­sä mit­taa­mi­ses­sa, suo­rit­ti ren­kaan al­ku­vai­heen ku­lu­mis­tes­taus­ta.

Tes­tis­sä käy­tet­tiin eräs­tä suo­sit­tua viis­to­pe­rä­mal­lia, jos­sa oli upou­u­det, ren­gas­pai­neil­taan oi­ke­at ren­kaat. Yh­tiö ha­vait­si au­ton hiuk­kas­pääs­tö­jen ole­van 5,8 g/km.

Ver­rat­tu­na sään­nel­tyi­hin pa­ko­kaa­su­pääs­tö­ra­joi­hin, jot­ka ovat 4,5 mg/km, täy­sin sään­te­le­mä­tön ren­kaan ku­lu­mis­pääs­tö on yli 1000-ker­tai­nen.

Pääs­tö­a­na­lyy­sis­sa to­de­taan, et­tä tämä voi­si ol­la jopa kor­ke­am­pi, mi­kä­li ajo­neu­vos­sa oli­si ali­pai­nei­sia ren­kai­ta tai jos tes­tis­sä käy­tet­ty tien­pin­ta oli­si kar­he­am­pi, tai jos käy­te­tyt ren­kaat oli­si­vat hal­pis­ren­kai­ta.

Kan­nat­taa käyt­tää laa­duk­kai­ta ren­kai­ta ja tar­kis­taa usein ren­gas­pai­neet

Emis­si­ons Ana­ly­tic­sin van­hem­pi tut­ki­ja Ric­hard Loft­hou­se sa­noi: ”On ai­ka poh­tia pait­si sitä, mikä tu­lee au­ton pa­ko­put­kes­ta, myös ren­kai­den ja jar­ru­jen ku­lu­mi­ses­ta ai­heu­tu­via hiuk­kas­pääs­tö­jä. Al­ku­pe­räi­set tes­tim­me pal­jas­ta­vat, et­tä ren­kaat voi­vat tuot­taa jär­kyt­tä­vän mää­rän hiuk­kas­pääs­tö­jä - tu­hat ker­taa enem­män ver­rat­tu­na au­to­jen pa­ko­kaa­su­pääs­töi­hin.

Emis­si­ons Ana­ly­tic­sin toi­mi­tus­joh­ta­ja Nick Mol­de­nin mu­kaan ly­hy­el­lä ai­ka­vä­lil­lä kor­ke­a­laa­tuis­ten ren­kai­den asen­ta­mi­nen on yk­si tapa vä­hen­tää NEE-ar­vo­ja ja pi­tää ren­gas­pai­neet ai­na oi­ke­al­la ta­sol­la.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN