Renkaiden kuluminen aiheuttaa 1000 kertaa enemmän saasteita verrattuna pakokaasupäästöihin - tiesitkö, että myös painava-akkuiset sähköautot ovat siihen osallisina?
Renkaiden kulumisesta aiheutuvat hiukkaspäästöt voivat olla 1000 kertaa pahempia verrattuna autojen pakokaasuihin, toteaa Emissions Analytics -tutkimuslaitos.
Pakokaasupäästöjen tiukka sääntely EU:ssa on merkinnyt sitä, että uudet autot päästävät hyvin vähän hiukkaspäästöjä.
Renkaiden kulumisen aiheuttamaa ilman saastumista ei ole kuitenkaan säännelty, ja se voi olla 1000 kertaa pahempaa, toteaa riippumaton testausasiantuntijayhtiö Emissions Analytics.
Katumaasturien suosion lisääntyminen pahentaa tätä ongelmaa, samoin kuin raskaiden ajoneuvojen lisääntynyt myynti ja halpisrenkaiden laaja käyttö.
Ainoastaan korkealuokkaisten renkaiden asentaminen ja ajoneuvon painon alentaminen ovat keinoja vähentää näitä "pakokaasupäästöjä".
Lisätietoja päästöanalyysistä löytyy täältä: https://www.emissionsanalytics.com
Myös painavat sähköautot aiheuttavat renkaisiin liittyviä hiukkaspäästöjä
Renkaiden haitalliset hiukkaspäästöt, myös jarruista juontuvat, ovat erittäin vakava ja kasvava ympäristöongelma, jota pahentaa suurten ja raskaiden ajoneuvojen, kuten katumaasturien kasvava suosio sekä akkujensa takia tavallisia autoja painavampien sähköautojen kysynnän kasvu.
Lisäksi ajoneuvojen renkaiden kulutuksen aiheuttamat saastemäärät ovat täysin sääntelemättömiä, toisin kuin pakokaasupäästöt, joita autonvalmistajat ovat vähentäneet nopeasti eurooppalaisten päästöstandardien aiheuttaman paineen ansiosta.
Uudet autot päästävät nyt hyvin vähän hiukkaspäästöjä, mutta muihin päästöihin liittyvä huolestuneisuus kasvaa.
Muut kuin pakokaasupäästöt (NEE) ovat hiukkasia, jotka vapautuvat ilmaan jarrujen kulumisesta, renkaiden kulumisesta, tienpinnan kulumisesta ja tienpölyn uudelleensuspensiosta tieajoneuvojen käytön aikana. NEE-päästöjä ei ole rajoitettu tai vähennetty millään lainsäädännöllä, mutta ne aiheuttavat suurta huolta ilmanlaadusta.
NEE:n uskotaan tällä hetkellä muodostavan suurimman osan maantiekuljetusten primäärisistä hiukkasista, 60 prosenttia PM2,5:stä sekä 73 prosenttia PM10:stä.
NEE-päästöt mainitaan Britannian hallituksen ilmanlaadun asiantuntijaryhmän vuoden 2019 nimeltään ”Tieliikenteen muut kuin pakokaasupäästöt”. (AQEG).
Suositeltiin, että NEE tunnustetaan välittömästi ilmassa olevien hiukkasten pitoisuuksien lähteeksi, jopa ajoneuvoissa, joissa hiukkasten pakokaasupäästöt ovat nolla - kuten sähköautojen kohdalla.
Ongelman laajuuden ymmärtämiseksi Emissions Analytics, johtava ja riippumaton maailmanlaajuinen testaus- ja tietosuoja-asiantuntija reaalimaailman päästöjen tieteellisessä mittaamisessa, suoritti renkaan alkuvaiheen kulumistestausta.
Testissä käytettiin erästä suosittua viistoperämallia, jossa oli upouudet, rengaspaineiltaan oikeat renkaat. Yhtiö havaitsi auton hiukkaspäästöjen olevan 5,8 g/km.
Verrattuna säänneltyihin pakokaasupäästörajoihin, jotka ovat 4,5 mg/km, täysin sääntelemätön renkaan kulumispäästö on yli 1000-kertainen.
Päästöanalyysissa todetaan, että tämä voisi olla jopa korkeampi, mikäli ajoneuvossa olisi alipaineisia renkaita tai jos testissä käytetty tienpinta olisi karheampi, tai jos käytetyt renkaat olisivat halpisrenkaita.
Kannattaa käyttää laadukkaita renkaita ja tarkistaa usein rengaspaineet
Emissions Analyticsin vanhempi tutkija Richard Lofthouse sanoi: ”On aika pohtia paitsi sitä, mikä tulee auton pakoputkesta, myös renkaiden ja jarrujen kulumisesta aiheutuvia hiukkaspäästöjä. Alkuperäiset testimme paljastavat, että renkaat voivat tuottaa järkyttävän määrän hiukkaspäästöjä - tuhat kertaa enemmän verrattuna autojen pakokaasupäästöihin.
Emissions Analyticsin toimitusjohtaja Nick Moldenin mukaan lyhyellä aikavälillä korkealaatuisten renkaiden asentaminen on yksi tapa vähentää NEE-arvoja ja pitää rengaspaineet aina oikealla tasolla.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Strattonin pienempi
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
Miekkamies Japanista
Q Acoustics 5050
Qobuz ja ECM kimppaan
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN