Renkaiden kuluminen aiheuttaa 1000 kertaa enemmän saasteita verrattuna pakokaasupäästöihin - tiesitkö, että myös painava-akkuiset sähköautot ovat siihen osallisina?
Renkaiden kulumisesta aiheutuvat hiukkaspäästöt voivat olla 1000 kertaa pahempia verrattuna autojen pakokaasuihin, toteaa Emissions Analytics -tutkimuslaitos.
Pakokaasupäästöjen tiukka sääntely EU:ssa on merkinnyt sitä, että uudet autot päästävät hyvin vähän hiukkaspäästöjä.
Renkaiden kulumisen aiheuttamaa ilman saastumista ei ole kuitenkaan säännelty, ja se voi olla 1000 kertaa pahempaa, toteaa riippumaton testausasiantuntijayhtiö Emissions Analytics.
Katumaasturien suosion lisääntyminen pahentaa tätä ongelmaa, samoin kuin raskaiden ajoneuvojen lisääntynyt myynti ja halpisrenkaiden laaja käyttö.
Ainoastaan korkealuokkaisten renkaiden asentaminen ja ajoneuvon painon alentaminen ovat keinoja vähentää näitä "pakokaasupäästöjä".
Lisätietoja päästöanalyysistä löytyy täältä: https://www.emissionsanalytics.com
Myös painavat sähköautot aiheuttavat renkaisiin liittyviä hiukkaspäästöjä
Renkaiden haitalliset hiukkaspäästöt, myös jarruista juontuvat, ovat erittäin vakava ja kasvava ympäristöongelma, jota pahentaa suurten ja raskaiden ajoneuvojen, kuten katumaasturien kasvava suosio sekä akkujensa takia tavallisia autoja painavampien sähköautojen kysynnän kasvu.
Lisäksi ajoneuvojen renkaiden kulutuksen aiheuttamat saastemäärät ovat täysin sääntelemättömiä, toisin kuin pakokaasupäästöt, joita autonvalmistajat ovat vähentäneet nopeasti eurooppalaisten päästöstandardien aiheuttaman paineen ansiosta.
Uudet autot päästävät nyt hyvin vähän hiukkaspäästöjä, mutta muihin päästöihin liittyvä huolestuneisuus kasvaa.
Muut kuin pakokaasupäästöt (NEE) ovat hiukkasia, jotka vapautuvat ilmaan jarrujen kulumisesta, renkaiden kulumisesta, tienpinnan kulumisesta ja tienpölyn uudelleensuspensiosta tieajoneuvojen käytön aikana. NEE-päästöjä ei ole rajoitettu tai vähennetty millään lainsäädännöllä, mutta ne aiheuttavat suurta huolta ilmanlaadusta.
NEE:n uskotaan tällä hetkellä muodostavan suurimman osan maantiekuljetusten primäärisistä hiukkasista, 60 prosenttia PM2,5:stä sekä 73 prosenttia PM10:stä.
NEE-päästöt mainitaan Britannian hallituksen ilmanlaadun asiantuntijaryhmän vuoden 2019 nimeltään ”Tieliikenteen muut kuin pakokaasupäästöt”. (AQEG).
Suositeltiin, että NEE tunnustetaan välittömästi ilmassa olevien hiukkasten pitoisuuksien lähteeksi, jopa ajoneuvoissa, joissa hiukkasten pakokaasupäästöt ovat nolla - kuten sähköautojen kohdalla.
Ongelman laajuuden ymmärtämiseksi Emissions Analytics, johtava ja riippumaton maailmanlaajuinen testaus- ja tietosuoja-asiantuntija reaalimaailman päästöjen tieteellisessä mittaamisessa, suoritti renkaan alkuvaiheen kulumistestausta.
Testissä käytettiin erästä suosittua viistoperämallia, jossa oli upouudet, rengaspaineiltaan oikeat renkaat. Yhtiö havaitsi auton hiukkaspäästöjen olevan 5,8 g/km.
Verrattuna säänneltyihin pakokaasupäästörajoihin, jotka ovat 4,5 mg/km, täysin sääntelemätön renkaan kulumispäästö on yli 1000-kertainen.
Päästöanalyysissa todetaan, että tämä voisi olla jopa korkeampi, mikäli ajoneuvossa olisi alipaineisia renkaita tai jos testissä käytetty tienpinta olisi karheampi, tai jos käytetyt renkaat olisivat halpisrenkaita.
Kannattaa käyttää laadukkaita renkaita ja tarkistaa usein rengaspaineet
Emissions Analyticsin vanhempi tutkija Richard Lofthouse sanoi: ”On aika pohtia paitsi sitä, mikä tulee auton pakoputkesta, myös renkaiden ja jarrujen kulumisesta aiheutuvia hiukkaspäästöjä. Alkuperäiset testimme paljastavat, että renkaat voivat tuottaa järkyttävän määrän hiukkaspäästöjä - tuhat kertaa enemmän verrattuna autojen pakokaasupäästöihin.
Emissions Analyticsin toimitusjohtaja Nick Moldenin mukaan lyhyellä aikavälillä korkealaatuisten renkaiden asentaminen on yksi tapa vähentää NEE-arvoja ja pitää rengaspaineet aina oikealla tasolla.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sannan ja Joelin kodissa on luotu taiteella särmää sisustukseen
TADin uusi lattiakaiutin
Hifi-kunniaa Arvo Pärtille
Budjettilevysoitin Espanjasta
HEDD Audion uusi kartio
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Vain 1200
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI