Renkaiden kuluminen aiheuttaa 1000 kertaa enemmän saasteita verrattuna pakokaa­su­pääs­töihin - tiesitkö, että myös painava-akkuiset sähköautot ovat siihen osallisina?

Renkaiden kulumisesta aiheutuvat hiukkaspäästöt voivat olla 1000 kertaa pahempia verrattuna autojen pakokaasuihin, toteaa Emissions Analytics -tutkimuslaitos.

Auto Bild.Uutiset

Pa­ko­kaa­su­pääs­tö­jen tiuk­ka sään­te­ly EU:ssa on mer­kin­nyt sitä, et­tä uu­det au­tot pääs­tä­vät hy­vin vä­hän hiuk­kas­pääs­tö­jä.

Ren­kai­den ku­lu­mi­sen ai­heut­ta­maa il­man saas­tu­mis­ta ei ole kui­ten­kaan sään­nel­ty, ja se voi ol­la 1000 ker­taa pa­hem­paa, to­te­aa riip­pu­ma­ton tes­tau­sa­si­an­tun­ti­ja­yh­tiö Emis­si­ons Ana­ly­tics.

Ka­tu­maas­tu­rien suo­si­on li­sään­ty­mi­nen pa­hen­taa tätä on­gel­maa, sa­moin kuin ras­kai­den ajo­neu­vo­jen li­sään­ty­nyt myyn­ti ja hal­pis­ren­kai­den laa­ja käyt­tö.

Ai­no­as­taan kor­ke­a­luok­kais­ten ren­kai­den asen­ta­mi­nen ja ajo­neu­von pai­non alen­ta­mi­nen ovat kei­no­ja vä­hen­tää näi­tä "pa­ko­kaa­su­pääs­tö­jä".

Li­sä­tie­to­ja pääs­tö­a­na­lyy­sis­tä löy­tyy tääl­tä: https://www.emis­si­on­sa­na­ly­tics.com

Myös pai­na­vat säh­kö­au­tot ai­heut­ta­vat ren­kai­siin liit­ty­viä hiuk­kas­pääs­tö­jä

Ren­kai­den hai­tal­li­set hiuk­kas­pääs­töt, myös jar­ruis­ta juon­tu­vat, ovat erit­täin va­ka­va ja kas­va­va ym­pä­ris­tö­on­gel­ma, jota pa­hen­taa suur­ten ja ras­kai­den ajo­neu­vo­jen, ku­ten ka­tu­maas­tu­rien kas­va­va suo­sio sekä ak­ku­jen­sa ta­kia ta­val­li­sia au­to­ja pai­na­vam­pien säh­kö­au­to­jen ky­syn­nän kas­vu.

Li­säk­si ajo­neu­vo­jen ren­kai­den ku­lu­tuk­sen ai­heut­ta­mat saas­te­mää­rät ovat täy­sin sään­te­le­mät­tö­miä, toi­sin kuin pa­ko­kaa­su­pääs­töt, joi­ta au­ton­val­mis­ta­jat ovat vä­hen­tä­neet no­pe­as­ti eu­roop­pa­lais­ten pääs­tös­tan­dar­dien ai­heut­ta­man pai­neen an­si­os­ta.

Uu­det au­tot pääs­tä­vät nyt hy­vin vä­hän hiuk­kas­pääs­tö­jä, mut­ta mui­hin pääs­töi­hin liit­ty­vä huo­les­tu­nei­suus kas­vaa.

Muut kuin pa­ko­kaa­su­pääs­töt (NEE) ovat hiuk­ka­sia, jot­ka va­pau­tu­vat il­maan jar­ru­jen ku­lu­mi­ses­ta, ren­kai­den ku­lu­mi­ses­ta, tien­pin­nan ku­lu­mi­ses­ta ja tien­pö­lyn uu­del­leen­sus­pen­si­os­ta tie­a­jo­neu­vo­jen käy­tön ai­ka­na. NEE-pääs­tö­jä ei ole ra­joi­tet­tu tai vä­hen­net­ty mil­lään lain­sää­dän­nöl­lä, mut­ta ne ai­heut­ta­vat suur­ta huol­ta il­man­laa­dus­ta.

NEE:n us­ko­taan täl­lä het­kel­lä muo­dos­ta­van suu­rim­man osan maan­tie­kul­je­tus­ten pri­mää­ri­sis­tä hiuk­ka­sis­ta, 60 pro­sent­tia PM2,5:stä sekä 73 pro­sent­tia PM10:stä.

NEE-pääs­töt mai­ni­taan Bri­tan­ni­an hal­li­tuk­sen il­man­laa­dun asi­an­tun­ti­ja­ryh­män vuo­den 2019 ni­mel­tään ”Tie­lii­ken­teen muut kuin pa­ko­kaa­su­pääs­töt”. (AQEG).

Suo­si­tel­tiin, et­tä NEE tun­nus­te­taan vä­lit­tö­mäs­ti il­mas­sa ole­vien hiuk­kas­ten pi­toi­suuk­sien läh­teek­si, jopa ajo­neu­vois­sa, jois­sa hiuk­kas­ten pa­ko­kaa­su­pääs­töt ovat nol­la - ku­ten säh­kö­au­to­jen koh­dal­la.

On­gel­man laa­juu­den ym­mär­tä­mi­sek­si Emis­si­ons Ana­ly­tics, joh­ta­va ja riip­pu­ma­ton maa­il­man­laa­jui­nen tes­taus- ja tie­to­suo­ja-asi­an­tun­ti­ja re­aa­li­maa­il­man pääs­tö­jen tie­teel­li­ses­sä mit­taa­mi­ses­sa, suo­rit­ti ren­kaan al­ku­vai­heen ku­lu­mis­tes­taus­ta.

Tes­tis­sä käy­tet­tiin eräs­tä suo­sit­tua viis­to­pe­rä­mal­lia, jos­sa oli upou­u­det, ren­gas­pai­neil­taan oi­ke­at ren­kaat. Yh­tiö ha­vait­si au­ton hiuk­kas­pääs­tö­jen ole­van 5,8 g/km.

Ver­rat­tu­na sään­nel­tyi­hin pa­ko­kaa­su­pääs­tö­ra­joi­hin, jot­ka ovat 4,5 mg/km, täy­sin sään­te­le­mä­tön ren­kaan ku­lu­mis­pääs­tö on yli 1000-ker­tai­nen.

Pääs­tö­a­na­lyy­sis­sa to­de­taan, et­tä tämä voi­si ol­la jopa kor­ke­am­pi, mi­kä­li ajo­neu­vos­sa oli­si ali­pai­nei­sia ren­kai­ta tai jos tes­tis­sä käy­tet­ty tien­pin­ta oli­si kar­he­am­pi, tai jos käy­te­tyt ren­kaat oli­si­vat hal­pis­ren­kai­ta.

Kan­nat­taa käyt­tää laa­duk­kai­ta ren­kai­ta ja tar­kis­taa usein ren­gas­pai­neet

Emis­si­ons Ana­ly­tic­sin van­hem­pi tut­ki­ja Ric­hard Loft­hou­se sa­noi: ”On ai­ka poh­tia pait­si sitä, mikä tu­lee au­ton pa­ko­put­kes­ta, myös ren­kai­den ja jar­ru­jen ku­lu­mi­ses­ta ai­heu­tu­via hiuk­kas­pääs­tö­jä. Al­ku­pe­räi­set tes­tim­me pal­jas­ta­vat, et­tä ren­kaat voi­vat tuot­taa jär­kyt­tä­vän mää­rän hiuk­kas­pääs­tö­jä - tu­hat ker­taa enem­män ver­rat­tu­na au­to­jen pa­ko­kaa­su­pääs­töi­hin.

Emis­si­ons Ana­ly­tic­sin toi­mi­tus­joh­ta­ja Nick Mol­de­nin mu­kaan ly­hy­el­lä ai­ka­vä­lil­lä kor­ke­a­laa­tuis­ten ren­kai­den asen­ta­mi­nen on yk­si tapa vä­hen­tää NEE-ar­vo­ja ja pi­tää ren­gas­pai­neet ai­na oi­ke­al­la ta­sol­la.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset
Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Yhdessä Ioniq-malliston edistyksellisten ominaisuuksien kanssa, Hyundai Ioniq 9:n tilainnovaatiot tulevat tarjoamaan ainutlaatuisen ja erottuvan asiakaskokemuksen. Lisätietoja paljastetaan Hyundai Ioniq 9:n maailmanensiesittelyssä Los Angelesissa myöhemmin marraskuussa.

Hyundai

Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN