Renkaiden kuluminen aiheuttaa 1000 kertaa enemmän saasteita verrattuna pakokaasupäästöihin - tiesitkö, että myös painava-akkuiset sähköautot ovat siihen osallisina?
Renkaiden kulumisesta aiheutuvat hiukkaspäästöt voivat olla 1000 kertaa pahempia verrattuna autojen pakokaasuihin, toteaa Emissions Analytics -tutkimuslaitos.
Pakokaasupäästöjen tiukka sääntely EU:ssa on merkinnyt sitä, että uudet autot päästävät hyvin vähän hiukkaspäästöjä.
Renkaiden kulumisen aiheuttamaa ilman saastumista ei ole kuitenkaan säännelty, ja se voi olla 1000 kertaa pahempaa, toteaa riippumaton testausasiantuntijayhtiö Emissions Analytics.
Katumaasturien suosion lisääntyminen pahentaa tätä ongelmaa, samoin kuin raskaiden ajoneuvojen lisääntynyt myynti ja halpisrenkaiden laaja käyttö.
Ainoastaan korkealuokkaisten renkaiden asentaminen ja ajoneuvon painon alentaminen ovat keinoja vähentää näitä "pakokaasupäästöjä".
Lisätietoja päästöanalyysistä löytyy täältä: https://www.emissionsanalytics.com
Myös painavat sähköautot aiheuttavat renkaisiin liittyviä hiukkaspäästöjä
Renkaiden haitalliset hiukkaspäästöt, myös jarruista juontuvat, ovat erittäin vakava ja kasvava ympäristöongelma, jota pahentaa suurten ja raskaiden ajoneuvojen, kuten katumaasturien kasvava suosio sekä akkujensa takia tavallisia autoja painavampien sähköautojen kysynnän kasvu.
Lisäksi ajoneuvojen renkaiden kulutuksen aiheuttamat saastemäärät ovat täysin sääntelemättömiä, toisin kuin pakokaasupäästöt, joita autonvalmistajat ovat vähentäneet nopeasti eurooppalaisten päästöstandardien aiheuttaman paineen ansiosta.
Uudet autot päästävät nyt hyvin vähän hiukkaspäästöjä, mutta muihin päästöihin liittyvä huolestuneisuus kasvaa.
Muut kuin pakokaasupäästöt (NEE) ovat hiukkasia, jotka vapautuvat ilmaan jarrujen kulumisesta, renkaiden kulumisesta, tienpinnan kulumisesta ja tienpölyn uudelleensuspensiosta tieajoneuvojen käytön aikana. NEE-päästöjä ei ole rajoitettu tai vähennetty millään lainsäädännöllä, mutta ne aiheuttavat suurta huolta ilmanlaadusta.
NEE:n uskotaan tällä hetkellä muodostavan suurimman osan maantiekuljetusten primäärisistä hiukkasista, 60 prosenttia PM2,5:stä sekä 73 prosenttia PM10:stä.
NEE-päästöt mainitaan Britannian hallituksen ilmanlaadun asiantuntijaryhmän vuoden 2019 nimeltään ”Tieliikenteen muut kuin pakokaasupäästöt”. (AQEG).
Suositeltiin, että NEE tunnustetaan välittömästi ilmassa olevien hiukkasten pitoisuuksien lähteeksi, jopa ajoneuvoissa, joissa hiukkasten pakokaasupäästöt ovat nolla - kuten sähköautojen kohdalla.
Ongelman laajuuden ymmärtämiseksi Emissions Analytics, johtava ja riippumaton maailmanlaajuinen testaus- ja tietosuoja-asiantuntija reaalimaailman päästöjen tieteellisessä mittaamisessa, suoritti renkaan alkuvaiheen kulumistestausta.
Testissä käytettiin erästä suosittua viistoperämallia, jossa oli upouudet, rengaspaineiltaan oikeat renkaat. Yhtiö havaitsi auton hiukkaspäästöjen olevan 5,8 g/km.
Verrattuna säänneltyihin pakokaasupäästörajoihin, jotka ovat 4,5 mg/km, täysin sääntelemätön renkaan kulumispäästö on yli 1000-kertainen.
Päästöanalyysissa todetaan, että tämä voisi olla jopa korkeampi, mikäli ajoneuvossa olisi alipaineisia renkaita tai jos testissä käytetty tienpinta olisi karheampi, tai jos käytetyt renkaat olisivat halpisrenkaita.
Kannattaa käyttää laadukkaita renkaita ja tarkistaa usein rengaspaineet
Emissions Analyticsin vanhempi tutkija Richard Lofthouse sanoi: ”On aika pohtia paitsi sitä, mikä tulee auton pakoputkesta, myös renkaiden ja jarrujen kulumisesta aiheutuvia hiukkaspäästöjä. Alkuperäiset testimme paljastavat, että renkaat voivat tuottaa järkyttävän määrän hiukkaspäästöjä - tuhat kertaa enemmän verrattuna autojen pakokaasupäästöihin.
Emissions Analyticsin toimitusjohtaja Nick Moldenin mukaan lyhyellä aikavälillä korkealaatuisten renkaiden asentaminen on yksi tapa vähentää NEE-arvoja ja pitää rengaspaineet aina oikealla tasolla.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Aidasin eksoottiset äänirasiat
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Dali Kupid
Monikanavainen dsp-esivahvistin Iso-Britanniasta
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Boutique-hotelli ja nelilapsisen perheen koti saman katon alla: Unelma toteutui Taalintehtaalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL