Volvo Cars aloittaa EX30-mallin tuotannon Euroopassa

Volvo saavutti Gentin tuotan­to­lai­toksen kanssa tärkeän merkkipaalun, kun autonvalmistajan tehdas Belgiassa käynnisti täyssähköisen EX30-mallin tuotannon.

Auto Bild.Uutiset

EX30 oli yk­si Eu­roo­pan myy­dyim­mis­tä säh­kö­au­tois­ta vuon­na 2024, ja se on ol­lut asi­ak­kai­den suo­si­os­sa jul­kai­sus­taan läh­tien vuo­den 2023 lo­pul­ta as­ti. Tä­män päi­vän ta­pah­tu­mat ovat jat­koa ai­em­min an­ne­tul­le il­moi­tuk­sel­le EX30:n tuo­tan­non käyn­nis­tä­mi­ses­tä Gen­tin teh­taal­la, jol­la aloi­te­taan myös EX30 Cross Count­ry -mal­lin val­mis­tus myö­hem­min tänä vuon­na. Vol­vo jat­kaa maa­il­man­laa­jui­sen tuo­tan­to­ja­lan­jäl­ken­sä laa­jen­ta­mis­ta yh­del­lä suo­si­tuim­mis­ta mal­leis­taan ja kas­vat­taa tuo­tan­to­ka­pa­si­teet­ti­aan vas­ta­tak­seen pa­rem­min pai­kal­li­seen ky­syn­tään.

EX30:n li­sää­mi­nen Gen­tin tuo­tan­to­lin­jal­le luo noin 350 uut­ta työ­paik­kaa nos­ta­en teh­taan ko­ko­nais­hen­ki­lös­tö­mää­rän lä­hes 6 600 työn­te­ki­jään.

“EX30 on meil­le erit­täin tär­keä mal­li, kun vah­vis­tam­me ase­maam­me Eu­roo­pan pre­mium-säh­kö­au­to­jen mark­ki­noil­la. In­ves­toin­ti EX30:n tuo­tan­toon Eu­roo­pas­sa ja Gen­tis­sä on lin­jas­sa pit­kä­kes­toi­sen stra­te­gi­am­me kans­sa ra­ken­taa au­to­ja siel­lä, mis­sä ne myy­vät par­hai­ten. Jous­ta­van maa­il­man­laa­jui­sen ja­lan­jäl­kem­me an­si­os­ta voim­me mu­kaut­taa val­mis­tus­suun­ni­tel­mi­am­me ket­te­räs­ti”, ker­too Vol­von tuo­tan­to- ja toi­mi­tus­ket­ju­joh­ta­ja Fran­ces­ca Gam­bo­ni.

Jot­ta EX30:n tuo­tan­to oli­si mah­dol­lis­ta Gen­tis­sä, Vol­vo on in­ves­toi­nut teh­taa­seen vii­me vuo­si­na noin 200 mil­joo­naa eu­roa. Tuo­tan­to­lai­tok­sen laa­ja-alai­set muu­tok­set kä­sit­tä­vät täy­sin uu­den au­to­a­lus­tan, lä­hes 600 uu­den tai kun­nos­te­tun ro­bo­tin asen­nuk­sen, ak­ku­hal­lin laa­jen­nuk­sen, uu­den ovien tuo­tan­to­lin­jan sekä uu­den ak­ku­ko­koon­pa­no­lin­jan.

EX30:n tuo­tan­to Eu­roo­pas­sa tu­kee Eu­roo­pan uni­o­nin kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ja kil­pai­lu­ky­vyn oh­jel­maa ja on var­ma si­joi­tus tu­le­vai­suu­teen, sil­lä se luo työ­paik­ko­ja ja vauh­dit­taa in­no­vaa­ti­o­ta ja säh­köis­tä­mis­tä. Vol­vo val­mis­taa nyt Eu­roo­pas­sa Gen­tin ja Tors­lan­dan teh­tail­la kym­men­tä eri säh­kö- ja hyb­ri­di­mal­lia.

“Vuo­den 2023 syk­syl­lä teh­ty pää­tös tuo­da EX30:n tuo­tan­to Gen­tiin on aut­ta­nut mei­tä te­ol­lis­ta­maan uu­den mal­lin en­nä­ty­sa­jas­sa. Gen­tin tii­min si­tou­tu­mi­nen ja vah­va yh­teis­työ on ly­hen­tä­nyt te­ol­lis­ta­mi­sa­jan puo­leen. Toi­vo­tam­me EX30:n ter­ve­tul­leek­si Gen­tiin. Uu­si tek­no­lo­gia ja in­no­vaa­ti­ot aut­ta­vat mei­tä re­a­goi­maan jous­ta­vam­min mark­ki­noi­den vaa­ti­muk­siin”, sa­noo Gen­tin teh­taan joh­ta­ja Ste­fan Fes­ser.

Bel­gi­an kol­man­nek­si suu­rim­man kau­pun­gin lai­ta­mil­la sa­ta­ma-alu­eel­la si­jait­se­va Vol­von Gen­tin-teh­das ava­si oven­sa vuon­na 1965. Se on ai­noa jäl­jel­lä ole­va täy­si­pai­noi­nen au­to­teh­das Bel­gi­as­sa. Se on Tors­lan­dan-teh­taan ohel­la toi­nen kah­des­ta Vol­von teh­taas­ta Eu­roo­pas­sa. Kol­mas teh­das on ra­ken­teil­la Slo­va­ki­aan.

Gen­tis­sä val­mis­te­taan EX30:n li­säk­si mui­ta säh­köis­tet­ty­jä mal­le­ja, ku­ten täys­säh­köis­tä EX40:ää ja EC40:ää sekä XC40- ja V60-hyb­ri­de­jä. Teh­taas­ta val­mis­tui vuon­na 2024 hie­man yli 186 000 au­toa.

Au­to­Bild / Vol­vo

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Hyundai

Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta

Auto Bild.Klassikot
Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Etualalla ei ole Ford Cortina, vaan Hyundain lisenssillä valmistama Cortina Mk.2. Taustalla näkyy ensimmäinen Hyundai Pony, vuodelta 1975.

Hyundai

Hyundai: Valmistettu jo 100 miljoonaa kappaletta

Auto Bild.Klassikot
Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley

Bentley Flying Spur: Tällainen on kaikkien aikojen tehokkain brändin sedan - maksimivääntö 1000 Nm!

Auto Bild.Superautot
Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley Flying Spur -sedanissa on aktiivijousitus, nelipyöräohjaus, takana diffuusorilevy, sekä 22-tuumaiset vanteet.

Bentley

Bentley Flying Spur: Tällainen on kaikkien aikojen tehokkain brändin sedan - maksimivääntö 1000 Nm!

Auto Bild.Superautot
MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG

MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset
MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG Cyberster on nyt tilattavissa, ja auto on nähtävänä seuraavissa toimipisteissä: Hedin Automotive Helsinki Herttoniemi, Hedin Automotive Raisio, sekä Hedin Automotive Tampere (marraskuun puolivälissä).

MG

MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN