Uusi Honda Jazz on edeltäjäänsä särmikkäämpi.
Oskari Pentti
Enemmän kuin kauppakassi - koeajossa ketterä Honda Jazz
Honda Jazz on selkeä pikkuauto, kompaktin kokoinen ja näppärä.
Jo edellinen Jazz erottui muotoilultaan valtavirrasta, eikä nykymalli tee tästä poikkeusta. Uusi Jazz on edeltäjäänsä särmikkäämpi, ja ulkoapäin tarkasteltuna koko auto näyttää olevan pelkkää matkustamoa. Muotoilu hämää silmää, sillä Jazzissa on ihan riittävän kokoinen tavaratila. Pienet etu- ja takaylitykset ovat visuaalisesti vahvistamassa tätä pientä harhakuvaa.
Monikäyttöistä pikkuautoa harkitsevan kannattaa tutustua tähän Honda pienokaiseen. Sekä etu- että takaistuimille on helppo istua, sillä ovet avautuvat reilusti, ja oviaukko on sekä korkea että riittävän leveä.
Istuimien muotoilu on varsin mieto, joten toppaukset eivät paina suurikokoisempaakaan matkalaista. Istuimien tarjoama sivuttaistuki on toki miedompi, kuin mitä se on monessa Jazzia urheilullisemmassa pikkuautossa.
Honda Jazzin etuistuimien miedosti muotoillut istuintyynyt eivät tarjoa aivan parasta mahdollista sivuttaistukea, mutta ne eivät myöskään häiritse kyytiin mentäessä.
Oskari Pentti
Takapenkit pystyyn
Urheilullisuus ei ole se Jazzin avainsana, vaan tilat ja tilojen muunneltavuus. Jousitukseen kaipaa ehkä hiukan lisää jämäkkyyttä, sillä Jazz kallistelee mutkissa varsin reilusti. Osaltaan tämä johtuu auton korkeudesta, mutta loppuosa tulee jousituksesta.
Jos mutkateillä ei kaipaa mikroautomaista tunnelmaa – eli normaali ajotuntuma riittää – Jazzia ei voi moittia liian veltoksi. Lisäksi pehmeämpi jousitus sopii tällaiseen kokonaisuuteen huomattavasti paremmin kuin paukkukova alusta.
Jazzissa tulee hieman ristiriitainen tunnelma, sillä auto on kompaktin kokoinen, mutta tilaa on ulkomittoihin nähden reilusti. Vaikka Jazz on pidentynyt liki kymmenen senttimetriä, sen pituus jää alle neljän metrin. Akseliväliä venytettiin maltillisemmin eli vain kolme senttimetriä.
Keulan muotoilu tekee uudesta Honda Jazzista edeltäjäänsä leveämmän näköisen. Umpiot ovat madaltuneet viirumaisiksi.
Oskari Pentti
Tavaratilan laajentaminen on helppoa ja pohja muodostuu tasaiseksi. Korkeampaa tavaratilaa tarvittaessa takaistuintyynyt on käännettävissä selkänojaa vasten pystyyn. Tällöin takaistuimen paikalle muodostuu korkeiden tavaroiden kuljettamisen mahdollistava tila.
Lattia ei tosin ole matalahko keskitunnelin vuoksi aivan tasainen. Takaoven aukko on varsin korkea mutta ovet avautuvat reilusti, joten kyytiin saa lastattua yllättävän suuriakin paketteja. Reilusti aukeavat ovet helpottavat myös takaistuimelle menemistä ja sieltä poistumista.
Kuljettajan paikalla ei ole suurempia yllätyksiä. Kropan mitoituksesta riippuen keskikyynärnoja saattaa olla hieman alhaalla. Ajoasennon voi hieroa rennommaksi, koska automaattivaihteisen auton vaihteenvalitsinta ei tarvitse hämmennellä kovin usein.
Kojelaudan ja moottorin kimppuun
Kojelaudassa suurin erikoisuus on se, että keskikonsolin monitoiminäyttöä ja lämmityslaitteen kytkimiä ohjataan hipaisukytkimillä. Kojelaudan yleisilme on huomattavasti nykyaikaisemman ja nuorekkaamman näköinen kuin edeltävässä mallissa. Yleisilme on oikeastaan varsin tyylikäs.
CVT-vaihteisto tekee ajamisesta helppoa automaattivaihteisto sopii hyvin Jazzin tyyliseen autoon.
Oskari Pentti
Jazziin on tarjolla vain 1,3-litrainen i-VTEC-bensiinimoottori, jossa VTEC-järjestelmä on parantamassa hyötysuhdetta. Kun moottori käy pienillä kierroksilla, imuventtiilit avautuvat vähemmän kuin korkeammilla kierroksilla. Matalilla kierroksilla maksimoidaan myös ilman pyörteily palotilassa, jotta seos sekoittuu palotilaan mahdollisimman hyvin.
Korkeilla kierroksilla imuventtiilit aukeavat enemmän, ja myös venttiilien aukeamisaika muuttuu aikaisemmalle. Tällä toiminnolla tavoitellaan mahdollisimman tehokasta kaasujenvaihtoa. Niin tai näin, 1,3-litrainen moottori on hieman vaisun tuntuinen, jos Jazz on miehitetty neljällä täysikasvuisella miehellä.
Moottorin jatkeeksi on valittavissa 6-portainen manuaalivaihteisto tai CVT-automaatti. CVT sopii Jazziin varsin hyvin. Vaikka CVT vie suorituskyvystä räjähtävyyden tunnetta, se tuo ajamiseen helppoutta.
Ajamisen helppous täydentää hyvän tilojen muunneltavuuden omaavan pienokaisen lähes täydelliseksi valinnaksi sellaiselle, joka pyörii paljon taajamissa. Vaikka Jazz ei ole parhaimmillaan pitkillä mökkimatkoilla, sillä ei kuitenkaan tarvitse karsastaa maanteitä. Jazzista on siis muuhunkin kuin pelkäksi kauppakassiksi.
Takailme on särmikäs. Takimmaisten sivuikkunoiden pienentyminen hämää silmää ulkoapäin näyttää siltä, että tavaratila on vaatimattoman pieni.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Tilat. Jazz tarjoaa alle nelimetriseksi autoksi reilut, monipuolisesti muunneltavat tilat.
Ärsyttää: Ponnettomuus. Moottori on alakierroksilla vaisu, ja sen paras anti tulee esiin vasta korkeammilla kierroksilla.
Yllättää: Kokonaisuus. Hondalla on onnistuttu niputtamaan kompakteihin ulkomittoihin ihastuttavan hyvät tilat.
Yhteenveto: Jazz on parhaimmillaan lähiöajossa, ja CVT-automaattivaihteisto tekee ajamisesta vaivatonta. Ulkomitat ovat kompaktit ja näkyvyys autosta hyvä. Maantielle ohituksiin jää kaipaamaan lisäpontta.
Tähdet: 3,5
Honda Jazz 1,3 i-VTEC Elegance CVT
Moottori: R4, 1318 cm3, 75 kW (102 hv)/6000 r/min, 123 Nm/5000 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h: 12,0 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus: 4,9 l/100 km, 95 E10
CO2-päästö: 114 g/km
Voimansiirto: Portaaton CVT-automaatti, etuveto
Mitat: p. 3995 mm, l. 1694 mm, k. 1525 mm, akseliväli 2530 mm, omamassa 1170 kg, kantavuus 435 kg, perävaunumassa 1000/450 kg, tavaratila 354−1314 l, tankki 40 l
Hinta: 21 890 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Auto Bild 9/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Neula puhtaaksi
Anni Ihamäki: ”Haluan ympärilleni värejä ja kuvioita, elämäniloa”
Klipsch dinosauruspuistossa
Kitaravahvistinvalmistajan äänipalkki
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Cyruksen kompakti riaa-aste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
KOEAJOT
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettyjä autoja myytiin alkuvuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata
Uusien henkilöautojen kauppa vuoden ensimmäisellä puoliskolla edelleen hidasta
Mitsubishi laajentaa mallistoaan Euroopassa uudella Grandisilla
Volkswagen ID.4 on Suomen suosituin sähköauto
Autoliitto testasi, miten uppoavasta autosta voi pelastautua – turvaikkunat muodostavat yllättävän vaaran
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL