Opel Karlista löytyy hiukan myös pikkuylellistä tunnelmaa.
Juha Peltonen
Koeajossa robottimainen Opel Karl
Kun uuteen Opel Karliin yhdistetään erityisen vähäruokaisen moottorin yhteyteen päivitetty automaattivaihteisto, syntyykö siitä kovaksi keitetty luu?
5-ovisessa Opel Karlissa voi äkkiseltään havaita viitteitä muiltakin mantereilta saapuviin koviin kilpailijoihin. Karlin korin muotoilussa on ilmeisiä japanilaiskorealaisia sävyjä, ja pikkudetaljeissa esimerkiksi polttoainetankin luukku avataan kuljettajan vasemmalla puolella sijaitsevasta lattiavivusta. Muuten GM pysyy pitkälti omilla, tutuilla linjoillaan.
Voimanlähteenä käytettään nykymuodin mukaisesti litraista sylinteristä Ecotec-tekniikkaa, joka tuottaa 75 hevosvoimaa (55 kW). Versio kiihtyy nollasta sataan maltillisessa 14,9 sekunnissa (sekunnin hitaammin kuin vastaava käsivaihteinen), joten on muistettava vääntölukema 95 Nm/4500 r/min – äkillisesti ei risteyksistä kannata kiihdyttää.
Karl edustaa modernia muotoilua. Halogeenivalojen teho on kohtuullinen.
Juha Peltonen
Easytronic 3.0
Myös Opel Karlin tapauksessa 5-nopeuksinen ECT-robottivaihteisto miettii ylöspäin vaihdoissa aikansa. Manuaalinen käyttö tuottaakin parhaan vaihtotuntuman, mutta kolikolla on kääntöpuolensa: Karlin uudelleenpäivitetty ECT (3.0) on aavistuksen miellyttävämpi kuin Opelin aiempi ECT-vaihteistoihin – se johtuu laatikkoon tehdyistä tervetulleista hienosäädöistä.
3-sylinterinen täristää jonkinasteisesti tyhjäkäynnillä. Ilmiö ei suuremmin häiritse, ja siihen tottuu nopeasti. Mielenkiintoisesti ja ajanhenkisesti ECT-versiolle annetaan pienemmät keskikulutusarvot kuin käsivaihteiselle.
Opel Karlin kojelaudan kiiltävä päällys heijastelee hankalasti, jos ajetaan vasten aurin-koa ongelma poistuu vain aurinkolasien avulla. Kookas kosketusnäyttö on lisävaruste. Ohjauspyörässä ei ihme kyllä ole syvyyssäätöä.
Juha Peltonen
Kaupunkiajossa huomio kiinnittyy Opel Karlin ketteryyteen ja helppoon paikoitettavuuteen. Maantielenkillä taas yllättää suhteellisen alhainen rengasmelu. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantiellä täsmällinen, ja jousitus sekä iskunvaimennus vaikuttavat sopivan matkamukavilta. Halogeenivalojen teho on lähi- ja kaukovaloilla tyydyttävä.
Pikkuylellistä tunnelmaa
Corsamaisen selkeästi luettavat analogiset päänäytöt miellyttävät silmää, mutta kojelaudan päällyspinnan halvan oloinen muovipinnoite heijastaa kirkkaalla auringonpaisteella vastavaloon ajettaessa. Ongelma poistuu kokonaan vain hyvillä aurinkolaseilla.
Ajoasentoa säätäessä huomio kiinnittyy ohjauspyörän syvyyssäädön puuttumiseen, mutta ajoasennosta muokkaa silti erittäin rennon. Näyttävän näköisen GT-ohjauspyörän nahkakehään kaipaa nykyistä enemmän ”pitoa”.
Nahkaverhoilu antaa helppohoitoisuutta. Etuistuimien sivuttais- ja ristiselän tuki jäävät yllättävän vaisuiksi. Yllätyksen voi aiheuttaa polttoainesäiliön luukun avaus kätevästi japanilaiseen tapaan kuljettajan istuimen vasemmalta puolelta tietysti lattiasta.
Juha Peltonen
Opel Karlin nahkaverhoilu antaa selkeästi ylellistä tuntua ja ylläpidon helppoutta. Etuistuimien ristiseläntuki ja sivuttaistuki jättävät toivomisen varaa, ja lisäksi selkänojaa saattaa joutua pitämään liian jyrkässä pystykulmassa.
Koeajoyksilön muutamista lisävarusteista keskeisimpiin lukeutuivat sähkötoiminen lasikattoluukku (700 e) ja hintatasoltaan varsin kohtuullinen IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä (250 e), jonka avulla pystyy kuuntelemaan esimerkiksi nettiradioasemia.
Ilmastointia ja lisätilaa
Auton hintaluokka huomioiden on annettava erityistä plussaa automaattisesta ilmastointilaitteesta, joka jaksoi puhaltaa kylmää vielä ainakin +25 asteessa.
Kun tarvitaan perustavaratilaa enemmän tilaa, takaselkänojien taittaminen ala-asentoon synnyttää tasaisen lastauspinnan. Laajennus on tasainen, koska istuinosa nostetaan ennen nojien kaatoa pystyasentoon. Tämä todella hyödyllinen ominaisuus puuttuu useimmista nykyajan monikäyttöautoista. Toteutuksen loppuunsaattaminen edellyttää tosin etuistuimien siirtämistä huomattavan eteen.
Tavaratila on laajennettuna lähes tasapohjainen. Lastausaukon pyöreät kulmat saattavat hieman haitata, jos kuljetettavana on kulmikkaita esineitä. Hattuhylly ei irtoa lukituksistaan yhtä kevyesti kuin keskimäärin autoissa.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Kuljetuskapasiteetti. Takaistuin nostetaan ennen nojien kaatamista pystyyn, joten laajennus on tasapohjainen.
Ärsyttää: Sivutuki. Etuistuimissa ei ole riittävästi sivuttaistukea eikä ristiseläntukea.
Yllättää: ECT Robottivaihteisto on ohjelmoitu juoheammaksi.
Yhteenveto: Mielenkiintoinen kompakti 5-ovinen uutuusmalli on parhaimmillaan käsivaihteisena, mutta Easytronic 3.0 -robottivaihteiston päivitys on joka tapauksessa tuottanut ilahduttavaa kohennusta vaihtotuntumiin. Siitä hatunnosto.
Tähdet: 4
Opel Karlin takaosan muotoilussa voi pienellä mielikuvituksella erottaa Kia Picantoa. Pieni lisäetu on, että takasivulasit laskeutuvat täysin ala-asentoon.
Juha Peltonen
Opel Karl 1.0 ECT Innovation
Moottori: R3, 999 cm³, 55 kW (75 hv)/6500 r/min, 95 Nm/4500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 14,9 s, huippunopeus 170 km/h
Kulutus: 4,3 l/100 km, bensiini 95 CO2-päästöt 99 g/km
Voimansiirto: A5, etuveto
Mitat: p. 3675, l. 1595, k. 1485 mm, akseliväli 2385 mm, omamassa 939 kg, tavaratila 215–1013 l, tankki 32 l
Hinta: 17 291 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Marshall Bromley 750
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Dac triodeilla
Regalta edullinen äänirasiapäivitys
Volumio Primo Plus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI