Opel Karlista löytyy hiukan myös pikkuylellistä tunnelmaa.
Juha Peltonen
Koeajossa robottimainen Opel Karl
Kun uuteen Opel Karliin yhdistetään erityisen vähäruokaisen moottorin yhteyteen päivitetty automaattivaihteisto, syntyykö siitä kovaksi keitetty luu?
5-ovisessa Opel Karlissa voi äkkiseltään havaita viitteitä muiltakin mantereilta saapuviin koviin kilpailijoihin. Karlin korin muotoilussa on ilmeisiä japanilaiskorealaisia sävyjä, ja pikkudetaljeissa esimerkiksi polttoainetankin luukku avataan kuljettajan vasemmalla puolella sijaitsevasta lattiavivusta. Muuten GM pysyy pitkälti omilla, tutuilla linjoillaan.
Voimanlähteenä käytettään nykymuodin mukaisesti litraista sylinteristä Ecotec-tekniikkaa, joka tuottaa 75 hevosvoimaa (55 kW). Versio kiihtyy nollasta sataan maltillisessa 14,9 sekunnissa (sekunnin hitaammin kuin vastaava käsivaihteinen), joten on muistettava vääntölukema 95 Nm/4500 r/min – äkillisesti ei risteyksistä kannata kiihdyttää.
Karl edustaa modernia muotoilua. Halogeenivalojen teho on kohtuullinen.
Juha Peltonen
Easytronic 3.0
Myös Opel Karlin tapauksessa 5-nopeuksinen ECT-robottivaihteisto miettii ylöspäin vaihdoissa aikansa. Manuaalinen käyttö tuottaakin parhaan vaihtotuntuman, mutta kolikolla on kääntöpuolensa: Karlin uudelleenpäivitetty ECT (3.0) on aavistuksen miellyttävämpi kuin Opelin aiempi ECT-vaihteistoihin – se johtuu laatikkoon tehdyistä tervetulleista hienosäädöistä.
3-sylinterinen täristää jonkinasteisesti tyhjäkäynnillä. Ilmiö ei suuremmin häiritse, ja siihen tottuu nopeasti. Mielenkiintoisesti ja ajanhenkisesti ECT-versiolle annetaan pienemmät keskikulutusarvot kuin käsivaihteiselle.
Opel Karlin kojelaudan kiiltävä päällys heijastelee hankalasti, jos ajetaan vasten aurin-koa ongelma poistuu vain aurinkolasien avulla. Kookas kosketusnäyttö on lisävaruste. Ohjauspyörässä ei ihme kyllä ole syvyyssäätöä.
Juha Peltonen
Kaupunkiajossa huomio kiinnittyy Opel Karlin ketteryyteen ja helppoon paikoitettavuuteen. Maantielenkillä taas yllättää suhteellisen alhainen rengasmelu. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantiellä täsmällinen, ja jousitus sekä iskunvaimennus vaikuttavat sopivan matkamukavilta. Halogeenivalojen teho on lähi- ja kaukovaloilla tyydyttävä.
Pikkuylellistä tunnelmaa
Corsamaisen selkeästi luettavat analogiset päänäytöt miellyttävät silmää, mutta kojelaudan päällyspinnan halvan oloinen muovipinnoite heijastaa kirkkaalla auringonpaisteella vastavaloon ajettaessa. Ongelma poistuu kokonaan vain hyvillä aurinkolaseilla.
Ajoasentoa säätäessä huomio kiinnittyy ohjauspyörän syvyyssäädön puuttumiseen, mutta ajoasennosta muokkaa silti erittäin rennon. Näyttävän näköisen GT-ohjauspyörän nahkakehään kaipaa nykyistä enemmän ”pitoa”.
Nahkaverhoilu antaa helppohoitoisuutta. Etuistuimien sivuttais- ja ristiselän tuki jäävät yllättävän vaisuiksi. Yllätyksen voi aiheuttaa polttoainesäiliön luukun avaus kätevästi japanilaiseen tapaan kuljettajan istuimen vasemmalta puolelta tietysti lattiasta.
Juha Peltonen
Opel Karlin nahkaverhoilu antaa selkeästi ylellistä tuntua ja ylläpidon helppoutta. Etuistuimien ristiseläntuki ja sivuttaistuki jättävät toivomisen varaa, ja lisäksi selkänojaa saattaa joutua pitämään liian jyrkässä pystykulmassa.
Koeajoyksilön muutamista lisävarusteista keskeisimpiin lukeutuivat sähkötoiminen lasikattoluukku (700 e) ja hintatasoltaan varsin kohtuullinen IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä (250 e), jonka avulla pystyy kuuntelemaan esimerkiksi nettiradioasemia.
Ilmastointia ja lisätilaa
Auton hintaluokka huomioiden on annettava erityistä plussaa automaattisesta ilmastointilaitteesta, joka jaksoi puhaltaa kylmää vielä ainakin +25 asteessa.
Kun tarvitaan perustavaratilaa enemmän tilaa, takaselkänojien taittaminen ala-asentoon synnyttää tasaisen lastauspinnan. Laajennus on tasainen, koska istuinosa nostetaan ennen nojien kaatoa pystyasentoon. Tämä todella hyödyllinen ominaisuus puuttuu useimmista nykyajan monikäyttöautoista. Toteutuksen loppuunsaattaminen edellyttää tosin etuistuimien siirtämistä huomattavan eteen.
Tavaratila on laajennettuna lähes tasapohjainen. Lastausaukon pyöreät kulmat saattavat hieman haitata, jos kuljetettavana on kulmikkaita esineitä. Hattuhylly ei irtoa lukituksistaan yhtä kevyesti kuin keskimäärin autoissa.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Kuljetuskapasiteetti. Takaistuin nostetaan ennen nojien kaatamista pystyyn, joten laajennus on tasapohjainen.
Ärsyttää: Sivutuki. Etuistuimissa ei ole riittävästi sivuttaistukea eikä ristiseläntukea.
Yllättää: ECT Robottivaihteisto on ohjelmoitu juoheammaksi.
Yhteenveto: Mielenkiintoinen kompakti 5-ovinen uutuusmalli on parhaimmillaan käsivaihteisena, mutta Easytronic 3.0 -robottivaihteiston päivitys on joka tapauksessa tuottanut ilahduttavaa kohennusta vaihtotuntumiin. Siitä hatunnosto.
Tähdet: 4
Opel Karlin takaosan muotoilussa voi pienellä mielikuvituksella erottaa Kia Picantoa. Pieni lisäetu on, että takasivulasit laskeutuvat täysin ala-asentoon.
Juha Peltonen
Opel Karl 1.0 ECT Innovation
Moottori: R3, 999 cm³, 55 kW (75 hv)/6500 r/min, 95 Nm/4500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 14,9 s, huippunopeus 170 km/h
Kulutus: 4,3 l/100 km, bensiini 95 CO2-päästöt 99 g/km
Voimansiirto: A5, etuveto
Mitat: p. 3675, l. 1595, k. 1485 mm, akseliväli 2385 mm, omamassa 939 kg, tavaratila 215–1013 l, tankki 32 l
Hinta: 17 291 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Liikenneturva
Liikenneturva
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
ID.-perheen mallisto
Volkswagen
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua
Utsjoen kunta
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Puutalokylä Helsingin sydämessä: ”Tämä on vähän tällaista Peppi Pitkätossu -meininkiä”
Valaistunut levysoitin
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
B&W Px7 S3
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kaikki yhdessä - tai erikseen
Neula puhtaaksi
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Audi saksalaisten premium-sähköautojen myyntiykkönen
Tällainen on uusi Toyota Aygo X täyshybridi
Henkilöautojen ensirekisteröinnit laahaavat yhä syvällä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL