Opel Karlista löytyy hiukan myös pikkuylellistä tunnelmaa.
Juha Peltonen
Koeajossa robottimainen Opel Karl
Kun uuteen Opel Karliin yhdistetään erityisen vähäruokaisen moottorin yhteyteen päivitetty automaattivaihteisto, syntyykö siitä kovaksi keitetty luu?
5-ovisessa Opel Karlissa voi äkkiseltään havaita viitteitä muiltakin mantereilta saapuviin koviin kilpailijoihin. Karlin korin muotoilussa on ilmeisiä japanilaiskorealaisia sävyjä, ja pikkudetaljeissa esimerkiksi polttoainetankin luukku avataan kuljettajan vasemmalla puolella sijaitsevasta lattiavivusta. Muuten GM pysyy pitkälti omilla, tutuilla linjoillaan.
Voimanlähteenä käytettään nykymuodin mukaisesti litraista sylinteristä Ecotec-tekniikkaa, joka tuottaa 75 hevosvoimaa (55 kW). Versio kiihtyy nollasta sataan maltillisessa 14,9 sekunnissa (sekunnin hitaammin kuin vastaava käsivaihteinen), joten on muistettava vääntölukema 95 Nm/4500 r/min – äkillisesti ei risteyksistä kannata kiihdyttää.
Karl edustaa modernia muotoilua. Halogeenivalojen teho on kohtuullinen.
Juha Peltonen
Easytronic 3.0
Myös Opel Karlin tapauksessa 5-nopeuksinen ECT-robottivaihteisto miettii ylöspäin vaihdoissa aikansa. Manuaalinen käyttö tuottaakin parhaan vaihtotuntuman, mutta kolikolla on kääntöpuolensa: Karlin uudelleenpäivitetty ECT (3.0) on aavistuksen miellyttävämpi kuin Opelin aiempi ECT-vaihteistoihin – se johtuu laatikkoon tehdyistä tervetulleista hienosäädöistä.
3-sylinterinen täristää jonkinasteisesti tyhjäkäynnillä. Ilmiö ei suuremmin häiritse, ja siihen tottuu nopeasti. Mielenkiintoisesti ja ajanhenkisesti ECT-versiolle annetaan pienemmät keskikulutusarvot kuin käsivaihteiselle.
Opel Karlin kojelaudan kiiltävä päällys heijastelee hankalasti, jos ajetaan vasten aurin-koa ongelma poistuu vain aurinkolasien avulla. Kookas kosketusnäyttö on lisävaruste. Ohjauspyörässä ei ihme kyllä ole syvyyssäätöä.
Juha Peltonen
Kaupunkiajossa huomio kiinnittyy Opel Karlin ketteryyteen ja helppoon paikoitettavuuteen. Maantielenkillä taas yllättää suhteellisen alhainen rengasmelu. Ohjauksen keskialuetuntuma on maantiellä täsmällinen, ja jousitus sekä iskunvaimennus vaikuttavat sopivan matkamukavilta. Halogeenivalojen teho on lähi- ja kaukovaloilla tyydyttävä.
Pikkuylellistä tunnelmaa
Corsamaisen selkeästi luettavat analogiset päänäytöt miellyttävät silmää, mutta kojelaudan päällyspinnan halvan oloinen muovipinnoite heijastaa kirkkaalla auringonpaisteella vastavaloon ajettaessa. Ongelma poistuu kokonaan vain hyvillä aurinkolaseilla.
Ajoasentoa säätäessä huomio kiinnittyy ohjauspyörän syvyyssäädön puuttumiseen, mutta ajoasennosta muokkaa silti erittäin rennon. Näyttävän näköisen GT-ohjauspyörän nahkakehään kaipaa nykyistä enemmän ”pitoa”.
Nahkaverhoilu antaa helppohoitoisuutta. Etuistuimien sivuttais- ja ristiselän tuki jäävät yllättävän vaisuiksi. Yllätyksen voi aiheuttaa polttoainesäiliön luukun avaus kätevästi japanilaiseen tapaan kuljettajan istuimen vasemmalta puolelta tietysti lattiasta.
Juha Peltonen
Opel Karlin nahkaverhoilu antaa selkeästi ylellistä tuntua ja ylläpidon helppoutta. Etuistuimien ristiseläntuki ja sivuttaistuki jättävät toivomisen varaa, ja lisäksi selkänojaa saattaa joutua pitämään liian jyrkässä pystykulmassa.
Koeajoyksilön muutamista lisävarusteista keskeisimpiin lukeutuivat sähkötoiminen lasikattoluukku (700 e) ja hintatasoltaan varsin kohtuullinen IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä (250 e), jonka avulla pystyy kuuntelemaan esimerkiksi nettiradioasemia.
Ilmastointia ja lisätilaa
Auton hintaluokka huomioiden on annettava erityistä plussaa automaattisesta ilmastointilaitteesta, joka jaksoi puhaltaa kylmää vielä ainakin +25 asteessa.
Kun tarvitaan perustavaratilaa enemmän tilaa, takaselkänojien taittaminen ala-asentoon synnyttää tasaisen lastauspinnan. Laajennus on tasainen, koska istuinosa nostetaan ennen nojien kaatoa pystyasentoon. Tämä todella hyödyllinen ominaisuus puuttuu useimmista nykyajan monikäyttöautoista. Toteutuksen loppuunsaattaminen edellyttää tosin etuistuimien siirtämistä huomattavan eteen.
Tavaratila on laajennettuna lähes tasapohjainen. Lastausaukon pyöreät kulmat saattavat hieman haitata, jos kuljetettavana on kulmikkaita esineitä. Hattuhylly ei irtoa lukituksistaan yhtä kevyesti kuin keskimäärin autoissa.
Juha Peltonen
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Kuljetuskapasiteetti. Takaistuin nostetaan ennen nojien kaatamista pystyyn, joten laajennus on tasapohjainen.
Ärsyttää: Sivutuki. Etuistuimissa ei ole riittävästi sivuttaistukea eikä ristiseläntukea.
Yllättää: ECT Robottivaihteisto on ohjelmoitu juoheammaksi.
Yhteenveto: Mielenkiintoinen kompakti 5-ovinen uutuusmalli on parhaimmillaan käsivaihteisena, mutta Easytronic 3.0 -robottivaihteiston päivitys on joka tapauksessa tuottanut ilahduttavaa kohennusta vaihtotuntumiin. Siitä hatunnosto.
Tähdet: 4
Opel Karlin takaosan muotoilussa voi pienellä mielikuvituksella erottaa Kia Picantoa. Pieni lisäetu on, että takasivulasit laskeutuvat täysin ala-asentoon.
Juha Peltonen
Opel Karl 1.0 ECT Innovation
Moottori: R3, 999 cm³, 55 kW (75 hv)/6500 r/min, 95 Nm/4500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h: 14,9 s, huippunopeus 170 km/h
Kulutus: 4,3 l/100 km, bensiini 95 CO2-päästöt 99 g/km
Voimansiirto: A5, etuveto
Mitat: p. 3675, l. 1595, k. 1485 mm, akseliväli 2385 mm, omamassa 939 kg, tavaratila 215–1013 l, tankki 32 l
Hinta: 17 291 euroa
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Maserati GranCabrion kangaskatto nousee ja laskeutuu sähköisesti tehtaan mukaan 14 sekunnissa.
Aldo Ferrero
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
Kia EV6 Business RWD 58 kWh 170 hv hinnat alkavat 48 110 eurosta. Suuremmalla akustolla varustettu Kia EV6 Business RWD 77 kWh 229 hv maksaa alkaen 49 990 euroa.
astara Finland
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ranskan Snell
Neatin uusi Momentum Jet -kaiutinsarja
TADin pääte päivittyi
Regan paranneltu Elys-2
Trianglen uusi aktiivikaiutin
Omaan taloon! Lavastajan ja muusikon tie vei kaupungista Fiskarsin ruukkikylän puutarhaidylliin
Lockwood Mini
McIntoshin uusi Bluetooth-vastaanotin/lähetin
Clearaudion uusi levyklamppi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Porsche Panamera GTS: Dynaaminen kaksikko
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Porsche: Suunnittelee kolme voimansiirtoa tulevaisuuden Cayenneen
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Kuka väitti, ettei Tetris olisi avuksi tehokkaassa auton tavaratilan pakkaamisessa? Nyt Tetriksen brittiläinen maailmanmestari todistaa toisin!
Polestar Concept BST: Uutuusmalli saa maailman ensi-iltansa Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Peugeot: Tuo uudet Hybridit Peugeot 308- ja Peugeot 408 -mallistoon – sähköistymisen hyödyt ilman kompromissia
Tesla: Laajentaa Turun seudulla huoltopalvelun, uuden koeajokonseptin ja Supercharger-aseman voimin
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Alfa Romeo Junior nyt hinnoiteltu Suomessa – ensimmäiset täyssähköiset Juniorit saapuvat Suomeen alkusyksystä
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
LUETUIMMAT
Volkswagen ID.7 ja ID.7 Tourer: Mallisto laajenee – nyt myynnissä suorituskykyinen GTX-neliveto sekä erittäin pitkän toimintamatkan omaava Pro S
Mitsubishi Outlander PHEV: Brändin täysin uusi lippulaivamalli lanseerataan lokakuussa
Täysin uusi Toyota Land Cruiser: Nyt ennakkomyynnissä
Kia Summer Edition -erikoismallit Kia Niro EV ja Kia EV6 -sähköautoista: Hintaetu jopa 8 000 euroa
Kia on Suomen suurimman kesätapahtuman yhteistyökumppani – kompakti katumaasturi Kia EV3 on ensimmäistä kertaa nähtävillä sen yhteydessä
Ford Capri saapuu takaisin: Nyt täyssähköisenä
Uusi BMW X3: Suomeen lataushybrideinä ja bensiiniversioina
Fiat Grande Panda: Brändin uusi globaali peluri
Uusi BMW M5: Järjestelmävääntö huimat 1 000 Nm!
Täyssähköinen kompakti katumaasturi Škoda Elroq: Esiteltiin naamioituna
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN