Ilman vertailukohtaa SsangYong Rexton näyttää pienemmältä, kuin mitä se todellisuudessa on.
Oskari Pentti
Perinteisesti alennusvaihteella - Koeajossa maasturi SsangYong Rexton W
Korealaisen SsangYongin kookkain malli Rexton sai isomman ja tehokkaamman – mutta taloudellisemman – moottorin.
Rexton on varsin piristävä tuttavuus, ja SsangYongin suurin malli onkin maastoautoa harkitsevalle yksi varteenotettava vaihtoehto. Rextonista ei löydy kaikkia viimeisimpiä nykyaikaisia hienouksia, mutta maastoautojen ystävistä kokonaisuus tuntuu varsin maukkaalta.
Hyväpintaisella ja pitävällä tiellä Rextonilla ajetaan perinteisesti takavedolla. Kelien tai tien huonontuessa tarjolla on nopea neliveto. Ääripäänä on sitten hidas neliveto, jolloin voima kulkee moottorilta pyörille alennusvaihteiston kautta.
Vaikka neliveto on kytkettävä, keskikonsolista puuttuu äijämäinen vaihdekeppi, sillä vetotapa valitaan sivistyneemmin kojelaudassa olevalla kiertokytkimellä. Sähköisesti toteutetussa vetotavan valinnassa on se hyväpuoli, että vetotapa ei vaihdu, jos kytkeminen vaarantaa järjestelmän kestävyyden. Neliveto päällä ajettaessa voima jakautuu tasan etu- ja taka-akselien kesken.
SsangYong Rexton on täysikokoinen 7-paikkainen maasturi.
Oskari Pentti
Paikat seitsemälle
SsangYong Rextonissa on seitsemän istumapaikkaa. Kun kaikki paikat ovat käytössä, tavaratila kutistuu melkoisesti – tosin kyytiin mahtuu silloinkin muutama putkikassillinen tavaraa. Kolmannen rivin istuintyynyt ovat varsin lähellä lattiaa, joten istuma-asento ei ole yhtä mukavan luonteva kuin kahdella ensimmäisellä istuinrivillä.
Pääsy kolmannelle istuinriville edellyttää hieman reilummin taivuttelua, ja keskimmäisen istuinrivin kallistaminen vaatii kertaluokkaa reilummin voimaa kuin hennommissa katumaastureissa. Täysikasvuinen aikuinen mahtuu takimmaisille penkeille, mutta parhaiten paikat sopivat lapsille. Toisella istuinrivillä on jo huomattavasti reilummat tilat, ja lisäksi istuimen selkänojassa on kallistuksen säätö.
Miedosti muotoillut etuistuimet sopivat maasturiin hyvin. Nahkasisustus on lisävaruste.
Oskari Pentti
Uusi sydän
Moottorin iskutilavuus on kasvanut kahdella desilitralla. Kaksilitraisen moottorin korvannut 2,2-litrainen kuluttaa vähemmän mutta tarjoilee enemmän tehoa ja vääntöä. Automaattivaihteisen version yhdistetty kulutus on pienentynyt 0,4 l/100 km. Teho on puolestaan kasvanut 23 hevosvoimaa ja vääntömomentti 40 newtonmetriä.
Uusi 2,2-litrainen moottori antaa SsangYong Rextonin painoiselle autolle riittävän suorituskyvyn, joten liikkeellelähdöissä ei tarvitse pelätä jäävänsä muiden jalkoihin. Ahdetun dieselin imusarjassa on samanlaiset läpät kuin SsangYong Korandon kaksilitraisessa moottorissa.
SsangYong Rextonin vaihteistossa on vaihtamisohjelmat normaali ja talvi. Automaattilaatikkoa voi käyttää manuaalisesti valitsimen sivussa olevalla kytkimellä.
Oskari Pentti
Läppien tarkoituksena on lisätä ilmavirtauksen pyörteilyä ja parantaa matalilla kierroksilla polttoaineseoksen sekoittumista palotilassa. Niin tai näin, moottori toimii jouhevasti ja sopii mainiosti ainakin automaattivaihteiston yhteyteen. Voimaa on riittävästi, eikä käyntiäänikään ole häiritsevä. 2-litraiseen moottoriin verrattuna muutos on tuntuva.
Viiden vuoden takuu
Korkea maastoauto ei tietenkään ole kaarteissa urheiluautomaisen tarkka ajettava, mutta korin kallistelut ovat ajoneuvoluokka huomioiden varsin maltillisia. Jousitus on oikeastaan varsin hyvä kompromissi kuormankantavuutta ja mukavuutta, eikä meno ole myöskään pienissä röykyissä ärsyttävän terävää nyökkimistä. Suurempien töyssyjen ylitys hoituu ongelmitta muutaman niiauksen saattelemana.
Kookasta maasturia oikeasti tarvitsevalle SsangYong Rexton on tutustumisen arvoinen tuttavuus. SsangYongin maasturin etenemiskyky ei lopu heti kesken, ja sillä saa vetää peräti 2,6-tonnista jarrullista perävaunua. Rextonin kiinnostavuutta lisää se, että korealaismerkki antaa autoilleen kilometrirajoituksettoman viiden vuoden takuun.
Maasturille tyypillisesti tavaratilan pohja on varsin korkealla. Takimmaiset istuimet taittuvat tasaiseksi lattiaksi.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Alennusvaihteisto. Kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto takaavat, että maastossa pystyy ajamaan riittävän hitaasti.
Ärsyttää: Ajotietokoneettomuus. Pieneltä tuntuva varustehan ajotietokone on, mutta silti sitä kaipaa.
Yllättää: Moottori. Uusi 2,2-litrainen diesel vetää terhakkaasti jo matalilta kierroksilta alkaen ja antaa varsin hyvän kiihtyvyyden.
Yhteenveto: Rextonissa käytettävä voimansiirto alkaa olla uusissa autoissa harvinainen: kytkettävällä nelivedolla ja alennusvaihteistolla varustettu rungollinen maasturi on normaalissa ajossa takavetoinen. Alennusvaihteisto takaa sen, että vaikeassa maastossa on käytössä riittävästi voimaa riittävän hitailla ajonopeuksilla.
Tähdet: 3,5
SsangYong Rexton W
Moottori: R4, turbo, 2157 cm3, 131 kW (187 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1400−2800 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h ei ilm., huippunopeus 187 km/h
Kulutus: 7,4 l/100 km, diesel CO2-päästöt 194 g/km
Voimansiirto: A7, taka-/neliveto
Mitat: p. 4755 mm, l. 1900 mm, k. 1840 mm, akseliväli 2835 mm, omamassa 2118 kg, kokonaismassa 2710 kg, vetomassa 2600/750 kg, tavaratila 248/1112/2480 l (käytössä 7/5/2 istumapaikkaa), tankki 80 l
Hinta: 45 990 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
FOKUS MEDIA
Omintakeinen dac-vahvistin
Älykästä ilmanvaihtoa
ELACin uudet
Volumion tarkkuus-dac
Mark Levinsonin uusi ilme
Tehokas erotusmuuntaja Virosta
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
D-luokan tehovahvistimia Luxemburgista
Uusi fyysinen digilevy
UUTTA
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
KOEAJOT
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
... Lisää
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Yli 10 000 hevosvoimaa ja 280 suomalaiskuljettajaa - ainutlaatuinen Porsche World Road Show saapuu Suomeen
Kesäreissujen muistilista: varmista, että autosi ja renkaasi ovat valmiina turvalliseen matkantekoon
15-17-vuotiaat korostuvat traktorimönkijäonnettomuustilastoissa
Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Työautoilu vihertyy vauhdilla – verokohtelu laahaa perässä
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille
Tuore suomalaistutkimus sähköautoilijoista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi
Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL