Ilman vertailukohtaa SsangYong Rexton näyttää pienemmältä, kuin mitä se todellisuudessa on.
Oskari Pentti
Perinteisesti alennusvaihteella - Koeajossa maasturi SsangYong Rexton W
Korealaisen SsangYongin kookkain malli Rexton sai isomman ja tehokkaamman – mutta taloudellisemman – moottorin.
Rexton on varsin piristävä tuttavuus, ja SsangYongin suurin malli onkin maastoautoa harkitsevalle yksi varteenotettava vaihtoehto. Rextonista ei löydy kaikkia viimeisimpiä nykyaikaisia hienouksia, mutta maastoautojen ystävistä kokonaisuus tuntuu varsin maukkaalta.
Hyväpintaisella ja pitävällä tiellä Rextonilla ajetaan perinteisesti takavedolla. Kelien tai tien huonontuessa tarjolla on nopea neliveto. Ääripäänä on sitten hidas neliveto, jolloin voima kulkee moottorilta pyörille alennusvaihteiston kautta.
Vaikka neliveto on kytkettävä, keskikonsolista puuttuu äijämäinen vaihdekeppi, sillä vetotapa valitaan sivistyneemmin kojelaudassa olevalla kiertokytkimellä. Sähköisesti toteutetussa vetotavan valinnassa on se hyväpuoli, että vetotapa ei vaihdu, jos kytkeminen vaarantaa järjestelmän kestävyyden. Neliveto päällä ajettaessa voima jakautuu tasan etu- ja taka-akselien kesken.
SsangYong Rexton on täysikokoinen 7-paikkainen maasturi.
Oskari Pentti
Paikat seitsemälle
SsangYong Rextonissa on seitsemän istumapaikkaa. Kun kaikki paikat ovat käytössä, tavaratila kutistuu melkoisesti – tosin kyytiin mahtuu silloinkin muutama putkikassillinen tavaraa. Kolmannen rivin istuintyynyt ovat varsin lähellä lattiaa, joten istuma-asento ei ole yhtä mukavan luonteva kuin kahdella ensimmäisellä istuinrivillä.
Pääsy kolmannelle istuinriville edellyttää hieman reilummin taivuttelua, ja keskimmäisen istuinrivin kallistaminen vaatii kertaluokkaa reilummin voimaa kuin hennommissa katumaastureissa. Täysikasvuinen aikuinen mahtuu takimmaisille penkeille, mutta parhaiten paikat sopivat lapsille. Toisella istuinrivillä on jo huomattavasti reilummat tilat, ja lisäksi istuimen selkänojassa on kallistuksen säätö.
Miedosti muotoillut etuistuimet sopivat maasturiin hyvin. Nahkasisustus on lisävaruste.
Oskari Pentti
Uusi sydän
Moottorin iskutilavuus on kasvanut kahdella desilitralla. Kaksilitraisen moottorin korvannut 2,2-litrainen kuluttaa vähemmän mutta tarjoilee enemmän tehoa ja vääntöä. Automaattivaihteisen version yhdistetty kulutus on pienentynyt 0,4 l/100 km. Teho on puolestaan kasvanut 23 hevosvoimaa ja vääntömomentti 40 newtonmetriä.
Uusi 2,2-litrainen moottori antaa SsangYong Rextonin painoiselle autolle riittävän suorituskyvyn, joten liikkeellelähdöissä ei tarvitse pelätä jäävänsä muiden jalkoihin. Ahdetun dieselin imusarjassa on samanlaiset läpät kuin SsangYong Korandon kaksilitraisessa moottorissa.
SsangYong Rextonin vaihteistossa on vaihtamisohjelmat normaali ja talvi. Automaattilaatikkoa voi käyttää manuaalisesti valitsimen sivussa olevalla kytkimellä.
Oskari Pentti
Läppien tarkoituksena on lisätä ilmavirtauksen pyörteilyä ja parantaa matalilla kierroksilla polttoaineseoksen sekoittumista palotilassa. Niin tai näin, moottori toimii jouhevasti ja sopii mainiosti ainakin automaattivaihteiston yhteyteen. Voimaa on riittävästi, eikä käyntiäänikään ole häiritsevä. 2-litraiseen moottoriin verrattuna muutos on tuntuva.
Viiden vuoden takuu
Korkea maastoauto ei tietenkään ole kaarteissa urheiluautomaisen tarkka ajettava, mutta korin kallistelut ovat ajoneuvoluokka huomioiden varsin maltillisia. Jousitus on oikeastaan varsin hyvä kompromissi kuormankantavuutta ja mukavuutta, eikä meno ole myöskään pienissä röykyissä ärsyttävän terävää nyökkimistä. Suurempien töyssyjen ylitys hoituu ongelmitta muutaman niiauksen saattelemana.
Kookasta maasturia oikeasti tarvitsevalle SsangYong Rexton on tutustumisen arvoinen tuttavuus. SsangYongin maasturin etenemiskyky ei lopu heti kesken, ja sillä saa vetää peräti 2,6-tonnista jarrullista perävaunua. Rextonin kiinnostavuutta lisää se, että korealaismerkki antaa autoilleen kilometrirajoituksettoman viiden vuoden takuun.
Maasturille tyypillisesti tavaratilan pohja on varsin korkealla. Takimmaiset istuimet taittuvat tasaiseksi lattiaksi.
Oskari Pentti
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Alennusvaihteisto. Kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto takaavat, että maastossa pystyy ajamaan riittävän hitaasti.
Ärsyttää: Ajotietokoneettomuus. Pieneltä tuntuva varustehan ajotietokone on, mutta silti sitä kaipaa.
Yllättää: Moottori. Uusi 2,2-litrainen diesel vetää terhakkaasti jo matalilta kierroksilta alkaen ja antaa varsin hyvän kiihtyvyyden.
Yhteenveto: Rextonissa käytettävä voimansiirto alkaa olla uusissa autoissa harvinainen: kytkettävällä nelivedolla ja alennusvaihteistolla varustettu rungollinen maasturi on normaalissa ajossa takavetoinen. Alennusvaihteisto takaa sen, että vaikeassa maastossa on käytössä riittävästi voimaa riittävän hitailla ajonopeuksilla.
Tähdet: 3,5
SsangYong Rexton W
Moottori: R4, turbo, 2157 cm3, 131 kW (187 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1400−2800 r/min
Suorituskyky: 0−100 km/h ei ilm., huippunopeus 187 km/h
Kulutus: 7,4 l/100 km, diesel CO2-päästöt 194 g/km
Voimansiirto: A7, taka-/neliveto
Mitat: p. 4755 mm, l. 1900 mm, k. 1840 mm, akseliväli 2835 mm, omamassa 2118 kg, kokonaismassa 2710 kg, vetomassa 2600/750 kg, tavaratila 248/1112/2480 l (käytössä 7/5/2 istumapaikkaa), tankki 80 l
Hinta: 45 990 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
Polestar Charge: Tarjoaa pääsyn yli 650 000 latauspisteeseen Euroopassa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
T+A:n transmissiolinjakaiutin
10 wattia kuulokevahvistimesta
Louisen kesähuvilalla lomaillaan ja järjestetään tapahtumia
Heed juhlii
Paula asuu vuokralla Helsingin Kaapelitehtaalla tapahtumien, museoiden ja konserttien keskellä
Uusi Totem LOON
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Auto Bild 5/2024 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Tätä hirviötä et kohtaa kadulla: 730-hevosvoimaista pirulaista valmistetaan ainoastaan 62 kappaletta!
Renault Captur uudistui: Muuttui sukunäköiseksi Renaultin uusimpien mallien kanssa
Polestar Charge: Tarjoaa pääsyn yli 650 000 latauspisteeseen Euroopassa
Peugeot e-3008: Ensituntumia brändin tämän vuoden tärkeimmästä
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN