Ilman vertailukohtaa SsangYong Rexton näyttää pienemmältä, kuin mitä se todellisuudessa on.

Ilman vertailukohtaa SsangYong Rexton näyttää pienemmältä, kuin mitä se todellisuudessa on.

Oskari Pentti

Perinteisesti alennus­vaih­teella - Koeajossa maasturi SsangYong Rexton W

Korealaisen SsangYongin kookkain malli Rexton sai isomman ja tehokkaamman – mutta taloudellisemman – moottorin. 

Auto Bild.Koeajot

Rex­ton on var­sin pi­ris­tä­vä tut­ta­vuus, ja Ssan­gY­on­gin suu­rin mal­li on­kin maas­to­au­toa har­kit­se­val­le yk­si var­tee­no­tet­ta­va vaih­to­eh­to. Rex­to­nis­ta ei löy­dy kaik­kia vii­mei­sim­piä ny­ky­ai­kai­sia hie­nouk­sia, mut­ta maas­to­au­to­jen ys­tä­vis­tä ko­ko­nai­suus tun­tuu var­sin mauk­kaal­ta.

Hy­vä­pin­tai­sel­la ja pi­tä­väl­lä tiel­lä Rex­to­nil­la aje­taan pe­rin­tei­ses­ti ta­ka­ve­dol­la. Ke­lien tai tien huo­non­tu­es­sa tar­jol­la on no­pea ne­li­ve­to. Ää­ri­pää­nä on sit­ten hi­das ne­li­ve­to, jol­loin voi­ma kul­kee moot­to­ril­ta pyö­ril­le alen­nus­vaih­teis­ton kaut­ta.

Vaik­ka ne­li­ve­to on kyt­ket­tä­vä, kes­ki­kon­so­lis­ta puut­tuu äi­jä­mäi­nen vaih­de­kep­pi, sil­lä ve­to­ta­pa va­li­taan si­vis­ty­neem­min ko­je­lau­das­sa ole­val­la kier­to­kyt­ki­mel­lä. Säh­köi­ses­ti to­teu­te­tus­sa ve­to­ta­van va­lin­nas­sa on se hy­vä­puo­li, et­tä ve­to­ta­pa ei vaih­du, jos kyt­ke­mi­nen vaa­ran­taa jär­jes­tel­män kes­tä­vyy­den. Ne­li­ve­to pääl­lä ajet­ta­es­sa voi­ma ja­kau­tuu ta­san etu- ja taka-ak­se­lien kes­ken.

SsangYong Rexton on täysikokoinen 7-paikkainen maasturi.

SsangYong Rexton on täysikokoinen 7-paikkainen maasturi.

Oskari Pentti

Pai­kat seit­se­mäl­le

Ssan­gY­ong Rex­to­nis­sa on seit­se­män is­tu­ma­paik­kaa. Kun kaik­ki pai­kat ovat käy­tös­sä, ta­va­ra­ti­la ku­tis­tuu mel­koi­ses­ti – to­sin kyy­tiin mah­tuu sil­loin­kin muu­ta­ma put­ki­kas­sil­li­nen ta­va­raa. Kol­man­nen ri­vin is­tuin­tyy­nyt ovat var­sin lä­hel­lä lat­ti­aa, jo­ten is­tu­ma-asen­to ei ole yh­tä mu­ka­van luon­te­va kuin kah­del­la en­sim­mäi­sel­lä is­tuin­ri­vil­lä.

Pää­sy kol­man­nel­le is­tuin­ri­vil­le edel­lyt­tää hie­man rei­lum­min tai­vut­te­lua, ja kes­kim­mäi­sen is­tuin­ri­vin kal­lis­ta­mi­nen vaa­tii ker­ta­luok­kaa rei­lum­min voi­maa kuin hen­nom­mis­sa ka­tu­maas­tu­reis­sa. Täy­si­kas­vui­nen ai­kui­nen mah­tuu ta­kim­mai­sil­le pen­keil­le, mut­ta par­hai­ten pai­kat so­pi­vat lap­sil­le. Toi­sel­la is­tuin­ri­vil­lä on jo huo­mat­ta­vas­ti rei­lum­mat ti­lat, ja li­säk­si is­tui­men sel­kä­no­jas­sa on kal­lis­tuk­sen sää­tö.

Miedosti muotoillut etuistuimet sopivat maasturiin hyvin. Nahkasisustus on lisävaruste.

Miedosti muotoillut etuistuimet sopivat maasturiin hyvin. Nahkasisustus on lisävaruste.

Oskari Pentti

Uu­si sy­dän

Moot­to­rin is­ku­ti­la­vuus on kas­va­nut kah­del­la de­si­lit­ral­la. Kak­si­lit­rai­sen moot­to­rin kor­van­nut 2,2-lit­rai­nen ku­lut­taa vä­hem­män mut­ta tar­joi­lee enem­män te­hoa ja vään­töä. Au­to­maat­ti­vaih­tei­sen ver­si­on yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on pie­nen­ty­nyt 0,4 l/100 km. Teho on puo­les­taan kas­va­nut 23 he­vos­voi­maa ja vään­tö­mo­ment­ti 40 new­ton­met­riä.

Uu­si 2,2-lit­rai­nen moot­to­ri an­taa Ssan­gY­ong Rex­to­nin pai­noi­sel­le au­tol­le riit­tä­vän suo­ri­tus­ky­vyn, jo­ten liik­keel­le­läh­döis­sä ei tar­vit­se pe­lä­tä jää­vän­sä mui­den jal­koi­hin. Ah­de­tun die­se­lin imu­sar­jas­sa on sa­man­lai­set lä­pät kuin Ssan­gY­ong Ko­ran­don kak­si­lit­rai­ses­sa moot­to­ris­sa.

SsangYong Rextonin vaihteistossa on vaihtamisohjelmat normaali ja talvi. Automaattilaatikkoa voi käyttää manuaalisesti valitsimen sivussa olevalla kytkimellä.

SsangYong Rextonin vaihteistossa on vaihtamisohjelmat normaali ja talvi. Automaattilaatikkoa voi käyttää manuaalisesti valitsimen sivussa olevalla kytkimellä.

Oskari Pentti

Läp­pien tar­koi­tuk­se­na on li­sä­tä il­ma­vir­tauk­sen pyör­tei­lyä ja pa­ran­taa ma­ta­lil­la kier­rok­sil­la polt­to­ai­ne­se­ok­sen se­koit­tu­mis­ta pa­lo­ti­las­sa. Niin tai näin, moot­to­ri toi­mii jou­he­vas­ti ja so­pii mai­ni­os­ti ai­na­kin au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­teen. Voi­maa on riit­tä­väs­ti, ei­kä käyn­ti­ää­ni­kään ole häi­rit­se­vä. 2-lit­rai­seen moot­to­riin ver­rat­tu­na muu­tos on tun­tu­va.

Vii­den vuo­den ta­kuu

Kor­kea maas­to­au­to ei tie­ten­kään ole kaar­teis­sa ur­hei­lu­au­to­mai­sen tark­ka ajet­ta­va, mut­ta ko­rin kal­lis­te­lut ovat ajo­neu­vo­luok­ka huo­mi­oi­den var­sin mal­til­li­sia. Jou­si­tus on oi­ke­as­taan var­sin hyvä komp­ro­mis­si kuor­man­kan­ta­vuut­ta ja mu­ka­vuut­ta, ei­kä meno ole myös­kään pie­nis­sä röy­kyis­sä är­syt­tä­vän te­rä­vää nyök­ki­mis­tä. Suu­rem­pien töys­sy­jen yli­tys hoi­tuu on­gel­mit­ta muu­ta­man nii­auk­sen saat­te­le­ma­na.

Koo­kas­ta maas­tu­ria oi­ke­as­ti tar­vit­se­val­le Ssan­gY­ong Rex­ton on tu­tus­tu­mi­sen ar­voi­nen tut­ta­vuus. Ssan­gY­on­gin maas­tu­rin ete­ne­mis­ky­ky ei lopu heti kes­ken, ja sil­lä saa ve­tää pe­rä­ti 2,6-ton­nis­ta jar­rul­lis­ta pe­rä­vau­nua. Rex­to­nin kiin­nos­ta­vuut­ta li­sää se, et­tä ko­re­a­lais­merk­ki an­taa au­toil­leen ki­lo­met­ri­ra­joi­tuk­set­to­man vii­den vuo­den ta­kuun.

Maasturille tyypillisesti tavaratilan pohja on varsin korkealla. Takimmaiset istuimet taittuvat tasaiseksi lattiaksi.

Maasturille tyypillisesti tavaratilan pohja on varsin korkealla. Takimmaiset istuimet taittuvat tasaiseksi lattiaksi.

Oskari Pentti

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Alen­nus­vaih­teis­to. Kyt­ket­tä­vä ne­li­ve­to ja alen­nus­vaih­teis­to ta­kaa­vat, et­tä maas­tos­sa pys­tyy aja­maan riit­tä­vän hi­taas­ti.

Är­syt­tää: Ajo­tie­to­ko­neet­to­muus. Pie­nel­tä tun­tu­va va­rus­te­han ajo­tie­to­ko­ne on, mut­ta sil­ti sitä kai­paa.

Yl­lät­tää: Moot­to­ri. Uu­si 2,2-lit­rai­nen die­sel ve­tää ter­hak­kaas­ti jo ma­ta­lil­ta kier­rok­sil­ta al­ka­en ja an­taa var­sin hy­vän kiih­ty­vyy­den.

Yh­teen­ve­to: Rex­to­nis­sa käy­tet­tä­vä voi­man­siir­to al­kaa ol­la uu­sis­sa au­tois­sa har­vi­nai­nen: kyt­ket­tä­väl­lä ne­li­ve­dol­la ja alen­nus­vaih­teis­tol­la va­rus­tet­tu run­gol­li­nen maas­tu­ri on nor­maa­lis­sa ajos­sa ta­ka­ve­toi­nen. Alen­nus­vaih­teis­to ta­kaa sen, et­tä vai­ke­as­sa maas­tos­sa on käy­tös­sä riit­tä­väs­ti voi­maa riit­tä­vän hi­tail­la ajo­no­peuk­sil­la.

Täh­det: 3,5

Ssan­gY­ong Rex­ton W

Moot­to­ri: R4, tur­bo, 2157 cm3, 131 kW (187 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1400−2800 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky: 0−100 km/h ei ilm., huip­pu­no­peus 187 km/h

Ku­lu­tus: 7,4 l/100 km, die­sel CO2-pääs­töt 194 g/km

Voi­man­siir­to: A7, taka-/ne­li­ve­to

Mi­tat: p. 4755 mm, l. 1900 mm, k. 1840 mm, ak­se­li­vä­li 2835 mm, oma­mas­sa 2118 kg, ko­ko­nais­mas­sa 2710 kg, ve­to­mas­sa 2600/750 kg, ta­va­ra­ti­la 248/1112/2480 l (käy­tös­sä 7/5/2 is­tu­ma­paik­kaa), tank­ki 80 l

Hin­ta: 45 990 eu­roa

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti

St1

Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %

Auto Bild.Artikkelit

smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuo­mi­nai­suuk­sillaan

Auto Bild.Uutiset

smart #5 haastaa markkinat hinnalla ja huippuo­mi­nai­suuk­sillaan

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa

Auto Bild.Uutiset

KILPAILU

KILPAILU