Kia Sportagen ulkonäkö varsinkin sammakkomainen keula jakaa ehkä mielipiteitä.
Raimo Tengvall
Ylpeästi hyvät kaupat - koeajossa Kia Sportage
Kian suosituimman mallin uutuusversio Kia Sportage tuntuu tavalliselle autoilijalle mainiolta vastineelta rahalle.
Totta tosiaan, maailmanlaajuisesti katumaasturi Sportage on Kian suosituin malli. Sportagea myytiin maailmanlaajuisesti tämän vuoden maaliskuussa yli 43 000 kappaletta ja tammi–maaliskuussa yli 112 000 kappaletta.
Suomessa Sportagea suositumpia Kia-malleja ovat jo useamman vuoden olleet pienemmät Rio ja Cee’d. On Sportage silti maistunut myös meillä, onhan se keikkunut viiden suosituimman katumaasturimallin joukossa.
Edellinen Sportage oli aikamoisen korskea komistus, millä saattoi olla vaikutusta sen hyvään myyntiin. Nyt alkuvuonna myyntiin tullut uusi Kia Sportage jakaa ehkä enemmän mielipiteitä. Uutuus on edeltäjäänsä matalampi ja yleisesti sulavalinjaisempi. Sportagen keula on silti jotenkin... outo?
Uusi Kia Sportage on edeltävää mallia matalampi ja crossovertyyppisempi.
Raimo Tengvall
Ulkokuoren alla oleva tekniikka on pistetty isosti uusiksi, mikä näkyy esimerkiksi tiloissa ja ajettavuudessa. Tarjolla on uutta tekniikkaa kohtuuhintaan erityisesti ajoavustimien puolella. Vähän isompaan hintaan saa voimalinjaan uutuusrautaa eli 1.6 T-GDI - bensaturbomoottorin ja 7 DCT- kaksoiskytkinautomaattivaihteiston. Nuo uutuusversiot sekä perinteisempinä dieselautomaatteina saatavat nelivetoversiot pyörivät 40–50 000 euron hintaluokassa.
Suurin osa Kia Sportageista myydään edullisempina manuaalivaihteisina ja etuvetoina, ja silloin pyöritäänkin houkuttelevammassa 30 000 euron hintaluokassa. Näissä malleissa on joko 1,7-litrainen turbodiesel tai tässä koeajoautossa ollut vapaastihengittävä 1,6-litrainen bensakone. Riittääkö pikkukone tällaisen möhkäleen kuljettamiseen?
Rokkia ehkä, muttei sporttia
Kia Sportage tosiaan on vähän möhkäle eikä mikään sporttinen pikkumaasturi. Nimi varmaankin pyrkii viittaamaan urheilulliseen elämäntapaan auton ulkopuolella. Mielikuvamaailmassa Sportagella mennään surffaamaan tai kiipeilemään vuorille. Suomalaisessa todellisuudessa Sportagella rahdataan lapsia lätkätreeneihin ja tehdään mökkireissuja.
Tähän ”suomalaiskäyttöön” Kia Sportage sopiikin hyvin. Tilaa on perheelle entistä paremmin. Edellinen malli oli vanhanaikaisen maasturimaisesti korkeahko ja vähän ahdas, mutta uutuuteen on taiottu selvästi lisää tilaa sekä pituus- että leveyssuuntaan. Nyt ollaan enemmän muiden tämän hetken crossoverien tyylissä.
Takana on riittävästi pääntilaa myös aikuisille, sillä penkki on aika alhaalla. Reisitukea saadakseen jalat pitää suoristaa etupenkin alle tila riittää, jos etuistuin ei ole ala-asennossa.
Raimo Tengvall
Takapenkillä matkustaa aikuinenkin mielikseen, sillä tilaa on riittävästi. Osittain tilaa on synnytetty matalalla olevalla penkillä, joten reisitukea saadakseen pitää viedä jalat etupenkkien alle – siellä on onneksi tilaa.
Tavaratila ei paljoa häpeä vastaavankokoisille perinteisille farmareille. Välipohjan ja näkösuojan välillä on tosin toivottua vähemmän korkeutta. Kontin reunoilla olevat muovit tuntuvat halvoilta, mutta ne ovatkin Sportagen ainoat ”halpaosat”.
Ajoa varman päälle
Kia Sportagessa ei ole mitään merkkejä entisestä korealaisten ”halpiskippojen” tunnelmasta. Erityisesti hallintalaitteiden ja kojelaudan laaduntuntuun on panostettu, ja korealaiset alkavat olla tässä pikkuhiljaa japanilaisten edellä.
Komentosillalla on melkoisesti nappuloita mutta on autossa varusteitakin. Eleettömästi toimivia perushallintalaitteita täydentävät esimerkiksi EX:ssä vakiona olevat peruutuskamera ja navigaattori.
Raimo Tengvall
Ajo-ominaisuudet ovat Sportagessa varman päälle. Sporttisesta tai näppärästä ajamisesta tykkäävä kuljettaja haluaisi lisää tuntoa – nyt sitä on alustassa ja ohjauksessa vain kohtalaisesti. Ainoa kunnolla napakka asia on manuaalimallin vaihdekeppi. Penkki ei ole normaalivartaloiselle erityisen tyköistuva tai tukeva, enemminkin se kuuluu saraan ”yksi koko sopii kaikille”.
Sporttia kaipaavalle 1,6-litrainen vapaastihengittävä bensakone ei tarjoa intoa. Normaaliajon käyntinopeuksilla 1 500–3 000 r/min vääntöä on riittävästi liikkumiseen, mutta voiman tunne puuttuu. Nykyaikaisten turbojen rinnalla ”vaparikone” tuntuu ponnettomalta. Etuvetoista Sportagea mielivän kannattaakin harkita vain hieman kalliimman mutta varmasti väkevämmän dieselin hankintaa.
Hyvinvoivaa elintasoa
Rauhallinen kruisailija, joka haluaa autoltaan muhkean ja turvallisen tuntuista kokoa, osaa arvostaa Kia Sportagea. Sen komentosillalla tuntee olevansa tilanteen herrana paremmin kuin pikkuautoissa.
Toiseksi edullisimmalla EX-varustelulla varustetussa Sportagessa on myös ajanmukaisuuden tuntua. Varusteluun kuuluu tuulilasikameran myötä tulevat kaistavahti, kaukovaloavustin ja liikennemerkkien tunnistus.
Jo perusautossa oleva runsas varustelu on toteutettu sekä kosketusnäytöllä että isolla arsenaalilla nappuloita. Koeajoautossa oli kuljettajan ympärillä yhteensä 55 nappia tai kiertokytkintä. Kia Sportagea satunnaisesti käyttävä tai autoista vähemmän kiinnostunut voi kokea nappulaviidakon hankalana. Osa kuljettajista arvostaa todennäköisesti sitä, että monet asiat hoituvat nopeasti yhdellä napinpainalluksella.
Myös kosketusnäyttöä pääsee – tai joutuu – käyttämään jonkin verran. Näyttö on varsin selkeä, mutta kieleksi ei saa suomea. Navigaattori ja peruutuskamera kuuluvat vakiona jo kansanmalli EX:ään. Koeajoautossa ollut Premium Safety Pack tuo lisää ”premiumia” esimerkiksi puolinahkaverhoilun ja avaimettomien toimintojen muodossa.
”Safetyä” tulee muun muassa automaattisen hätäjarrutuksen, kuolleenkulman varoittimen ja peruutettaessa risteävästä liikenteestä varoittavan peruutusavustimen muodossa. Paketin yli 4 000 euron hinta tuntuu vähän kovalta muuten kohtuuhintaisessa autossa.
Kia Sportage on takaa hintaansa arvokkaamman näköinen. Uuden mallin hinnat alkavat 27 000 eurosta, eikä tämäkään auto maksa kuin noin 36 000 euroa.
Raimo Tengvall
Hyvät kaupat
Toisaalta näillä varusteilla ja metallivärillä koeajoauto ei maksanut kuin reilut 36 000 euroa. Kilpailijoihin ja auton luomaan tunnelmaan nähden se ei ole paha. Hyvin toteutettu Kia Sportage miellyttää varmasti monia autonostajia, jotka haluavat vastineentunnetta rahalle antavan katumaasturin. Siihen tällaiset etuveto- ja manuaalivaihteistomallit ovat omiaan.
Raskaampaan käyttöön sopivat nelivetomallit ovat vähän oma maailmansa, ja niistä saa myös maksaa selvästi enemmän. Tällaisella etuvedolla ei ole tarkoitus ajaa sen kummoisempia ajoja kuin tavallisella henkilöautolla.
Kia Sportagen kohdalla pääosassa on niin sanotut ”hyvät kaupat”: arvokkaan ja ison tuntuisen auton saa kohtuurahalla ja pitkällä takuulla. Näillä Sportagen hankintaa varmasti perustellaan kavereille. Vai tarvitseeko Kian ostamista enää edes perustella? Kian paikka automerkkien auringossa vakiintuu koko ajan, kiitos Sportagen tapaisten onnistuneiden mallien.
Takakontin reunat ovat halvan tuntuista muovia, ja melko heppoisen näkösuojan alla on vain keskinkertaisesti korkeutta. Tila on kuitenkin tämän kokoluokan maasturiksi ihan asiallinen.
Raimo Tengvall
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Hinta-laatusuhde. Hitusen arjen yläpuolella oleva toimiva käyttöauto kohtuurahalla.
Ärsyttää: Moottori. 1,6-litrainen vapaasti hengittävä jää kärjen vauhdista niin numeroissa kuin myös tunnepuolella.
Yllättää: Varustelu. Kansanmalli EX:ssä on jo paljon kivaa, ja varustepaketilla saa pikkuluksusta.
Yhteenveto: Nimi hämää: ei tippaakaan sporttia vaan eleettömän mukavasti toimiva kulkupeli monien makuun.
Tähdet: 4
Kia Sportage 1.6 GDI EX
Moottori: R4, 1591 cm3, 97 kW (132 hv)/6300 r/min, 161 Nm/4850 r/min
Voimansiirto: M6, etuveto Suorituskyky 0–100 km/h 11,5 s, huippunopeus 182 km/h
Kulutus: 6,3 l/100 km, 95 E10
CO2-päästöt: 147 g/km
Mitat: p. 4480, l. 1855, k. 1635 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1397–1471 kg, tavaratila 503–1492 l, tankki 62 l
Hinta: 30 991 euroa
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Cd-unelma
Kuulain sävyin sisustettu CLT-talo nousi Oulujoen varteen
Sotilasstandardeja kuulokkeille
Ihmelapsi
SystemDekin paluu
139 desibeliä 20 hertsillä
Danielin uusi koti: "Tässä talossa on muumitalon meininkiä"
Kirjailija Satu Rämö: ”Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia”
MSB:n uusi, ekstreemi da-muunnin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL