Kia Sportagen ulkonäkö – varsinkin sammakkomainen keula – jakaa ehkä mielipiteitä.

Kia Sportagen ulkonäkö – varsinkin sammakkomainen keula – jakaa ehkä mielipiteitä.

Raimo Tengvall

Ylpeästi hyvät kaupat - koeajossa Kia Sportage

Kian suosituimman mallin uutuusversio Kia Sportage tuntuu tavalliselle autoilijalle mainiolta vastineelta rahalle.

Auto Bild.Koeajot

Tot­ta to­si­aan, maa­il­man­laa­jui­ses­ti ka­tu­maas­tu­ri Spor­ta­ge on Kian suo­si­tuin mal­li. Spor­ta­gea myy­tiin maa­il­man­laa­jui­ses­ti tä­män vuo­den maa­lis­kuus­sa yli 43 000 kap­pa­let­ta ja tam­mi–maa­lis­kuus­sa yli 112 000 kap­pa­let­ta.

Suo­mes­sa Spor­ta­gea suo­si­tum­pia Kia-mal­le­ja ovat jo use­am­man vuo­den ol­leet pie­nem­mät Rio ja Cee’d. On Spor­ta­ge sil­ti mais­tu­nut myös meil­lä, on­han se keik­ku­nut vii­den suo­si­tuim­man ka­tu­maas­tu­ri­mal­lin jou­kos­sa.

Edel­li­nen Spor­ta­ge oli ai­ka­moi­sen kors­kea ko­mis­tus, mil­lä saat­toi ol­la vai­ku­tus­ta sen hy­vään myyn­tiin. Nyt al­ku­vuon­na myyn­tiin tul­lut uu­si Kia Spor­ta­ge ja­kaa eh­kä enem­män mie­li­pi­tei­tä. Uu­tuus on edel­tä­jään­sä ma­ta­lam­pi ja ylei­ses­ti su­la­va­lin­jai­sem­pi. Spor­ta­gen keu­la on sil­ti jo­ten­kin... ou­to?

Uusi Kia Sportage on edeltävää mallia matalampi ja crossovertyyppisempi.

Uusi Kia Sportage on edeltävää mallia matalampi ja crossovertyyppisempi.

Raimo Tengvall

Ul­ko­kuo­ren al­la ole­va tek­niik­ka on pis­tet­ty isos­ti uu­sik­si, mikä nä­kyy esi­mer­kik­si ti­lois­sa ja ajet­ta­vuu­des­sa. Tar­jol­la on uut­ta tek­niik­kaa koh­tuu­hin­taan eri­tyi­ses­ti ajo­a­vus­ti­mien puo­lel­la. Vä­hän isom­paan hin­taan saa voi­ma­lin­jaan uu­tuus­rau­taa eli 1.6 T-GDI -   ben­sa­tur­bo­moot­to­rin ja 7 DCT- kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti­vaih­teis­ton. Nuo uu­tuus­ver­si­ot sekä pe­rin­tei­sem­pi­nä die­se­lau­to­maat­tei­na saa­ta­vat ne­li­ve­to­ver­si­ot pyö­ri­vät 40–50 000 eu­ron hin­ta­luo­kas­sa.

Suu­rin osa Kia Spor­ta­geis­ta myy­dään edul­li­sem­pi­na ma­nu­aa­li­vaih­tei­si­na ja etu­ve­toi­na, ja sil­loin pyö­ri­tään­kin hou­kut­te­le­vam­mas­sa 30 000 eu­ron hin­ta­luo­kas­sa. Näis­sä mal­leis­sa on joko 1,7-lit­rai­nen tur­bo­die­sel tai täs­sä ko­ea­jo­au­tos­sa ol­lut va­paas­ti­hen­git­tä­vä 1,6-lit­rai­nen ben­sa­ko­ne. Riit­tää­kö pik­ku­ko­ne täl­lai­sen möh­kä­leen kul­jet­ta­mi­seen?

Rok­kia eh­kä, mut­tei sport­tia

Kia Spor­ta­ge to­si­aan on vä­hän möh­kä­le ei­kä mi­kään sport­ti­nen pik­ku­maas­tu­ri. Nimi var­maan­kin pyr­kii viit­taa­maan ur­hei­lul­li­seen elä­män­ta­paan au­ton ul­ko­puo­lel­la. Mie­li­ku­va­maa­il­mas­sa Spor­ta­gel­la men­nään surf­faa­maan tai kii­pei­le­mään vuo­ril­le. Suo­ma­lai­ses­sa to­del­li­suu­des­sa Spor­ta­gel­la rah­da­taan lap­sia lät­kät­ree­nei­hin ja teh­dään mök­ki­reis­su­ja.

Tä­hän ”suo­ma­lais­käyt­töön” Kia Spor­ta­ge so­pii­kin hy­vin. Ti­laa on per­heel­le en­tis­tä pa­rem­min. Edel­li­nen mal­li oli van­ha­nai­kai­sen maas­tu­ri­mai­ses­ti kor­ke­ah­ko ja vä­hän ah­das, mut­ta uu­tuu­teen on tai­ot­tu sel­väs­ti li­sää ti­laa sekä pi­tuus- et­tä le­veys­suun­taan. Nyt ol­laan enem­män mui­den tä­män het­ken cros­so­ve­rien tyy­lis­sä.

Takana on riittävästi pääntilaa myös aikuisille, sillä penkki on aika alhaalla. Reisitukea saadakseen jalat pitää suoristaa etupenkin alle – tila riittää, jos etuistuin ei ole ala-asennossa.

Takana on riittävästi pääntilaa myös aikuisille, sillä penkki on aika alhaalla. Reisitukea saadakseen jalat pitää suoristaa etupenkin alle – tila riittää, jos etuistuin ei ole ala-asennossa.

Raimo Tengvall

Ta­ka­pen­kil­lä mat­kus­taa ai­kui­nen­kin mie­lik­seen, sil­lä ti­laa on riit­tä­väs­ti. Osit­tain ti­laa on syn­ny­tet­ty ma­ta­lal­la ole­val­la pen­kil­lä, jo­ten rei­si­tu­kea saa­dak­seen pi­tää vie­dä ja­lat etu­penk­kien al­le – siel­lä on on­nek­si ti­laa.

Ta­va­ra­ti­la ei pal­joa hä­peä vas­taa­van­ko­koi­sil­le pe­rin­tei­sil­le far­ma­reil­le. Vä­li­poh­jan ja nä­kö­suo­jan vä­lil­lä on to­sin toi­vot­tua vä­hem­män kor­keut­ta. Kon­tin reu­noil­la ole­vat muo­vit tun­tu­vat hal­voil­ta, mut­ta ne ovat­kin Spor­ta­gen ai­no­at ”hal­pa­o­sat”.

Ajoa var­man pääl­le

Kia Spor­ta­ges­sa ei ole mi­tään merk­ke­jä en­ti­ses­tä ko­re­a­lais­ten ”hal­pis­kip­po­jen” tun­nel­mas­ta. Eri­tyi­ses­ti hal­lin­ta­lait­tei­den ja ko­je­lau­dan laa­dun­tun­tuun on pa­nos­tet­tu, ja ko­re­a­lai­set al­ka­vat ol­la täs­sä pik­ku­hil­jaa ja­pa­ni­lais­ten edel­lä.

Komentosillalla on melkoisesti nappuloita – mutta on autossa varusteitakin. Eleettömästi toimivia perushallintalaitteita täydentävät esimerkiksi EX:ssä vakiona olevat peruutuskamera ja navigaattori.

Komentosillalla on melkoisesti nappuloita – mutta on autossa varusteitakin. Eleettömästi toimivia perushallintalaitteita täydentävät esimerkiksi EX:ssä vakiona olevat peruutuskamera ja navigaattori.

Raimo Tengvall

Ajo-omi­nai­suu­det ovat Spor­ta­ges­sa var­man pääl­le. Sport­ti­ses­ta tai näp­pä­räs­tä aja­mi­ses­ta tyk­kää­vä kul­jet­ta­ja ha­lu­ai­si li­sää tun­toa – nyt sitä on alus­tas­sa ja oh­jauk­ses­sa vain koh­ta­lai­ses­ti. Ai­noa kun­nol­la na­pak­ka asia on ma­nu­aa­li­mal­lin vaih­de­kep­pi. Penk­ki ei ole nor­maa­li­var­ta­loi­sel­le eri­tyi­sen ty­köis­tu­va tai tu­ke­va, enem­min­kin se kuu­luu sa­raan ”yk­si koko so­pii kai­kil­le”.

Sport­tia kai­paa­val­le 1,6-lit­rai­nen va­paas­ti­hen­git­tä­vä ben­sa­ko­ne ei tar­joa in­toa. Nor­maa­li­a­jon käyn­ti­no­peuk­sil­la 1 500–3 000 r/min vään­töä on riit­tä­väs­ti liik­ku­mi­seen, mut­ta voi­man tun­ne puut­tuu. Ny­ky­ai­kais­ten tur­bo­jen rin­nal­la ”va­pa­ri­ko­ne” tun­tuu pon­net­to­mal­ta. Etu­ve­tois­ta Spor­ta­gea mie­li­vän kan­nat­taa­kin har­ki­ta vain hie­man kal­liim­man mut­ta var­mas­ti vä­ke­väm­män die­se­lin han­kin­taa.

Hy­vin­voi­vaa elin­ta­soa

Rau­hal­li­nen krui­sai­li­ja, joka ha­lu­aa au­tol­taan muh­ke­an ja tur­val­li­sen tun­tuis­ta ko­koa, osaa ar­vos­taa Kia Spor­ta­gea. Sen ko­men­to­sil­lal­la tun­tee ole­van­sa ti­lan­teen her­ra­na pa­rem­min kuin pik­ku­au­tois­sa.

Toi­sek­si edul­li­sim­mal­la EX-va­rus­te­lul­la va­rus­te­tus­sa Spor­ta­ges­sa on myös ajan­mu­kai­suu­den tun­tua. Va­rus­te­luun kuu­luu tuu­li­la­si­ka­me­ran myö­tä tu­le­vat kais­ta­vah­ti, kau­ko­va­lo­a­vus­tin ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus.

Jo pe­ru­sau­tos­sa ole­va run­sas va­rus­te­lu on to­teu­tet­tu sekä kos­ke­tus­näy­töl­lä et­tä isol­la ar­se­naa­lil­la nap­pu­loi­ta. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli kul­jet­ta­jan ym­pä­ril­lä yh­teen­sä 55 nap­pia tai kier­to­kyt­kin­tä. Kia Spor­ta­gea sa­tun­nai­ses­ti käyt­tä­vä tai au­tois­ta vä­hem­män kiin­nos­tu­nut voi ko­kea nap­pu­la­vii­da­kon han­ka­la­na. Osa kul­jet­ta­jis­ta ar­vos­taa to­den­nä­köi­ses­ti sitä, et­tä mo­net asi­at hoi­tu­vat no­pe­as­ti yh­del­lä na­pin­pai­nal­luk­sel­la.

Myös kos­ke­tus­näyt­töä pää­see – tai jou­tuu – käyt­tä­mään jon­kin ver­ran. Näyt­tö on var­sin sel­keä, mut­ta kie­lek­si ei saa suo­mea. Na­vi­gaat­to­ri ja pe­ruu­tus­ka­me­ra kuu­lu­vat va­ki­o­na jo kan­san­mal­li EX:ään. Ko­ea­jo­au­tos­sa ol­lut Pre­mium Sa­fe­ty Pack tuo li­sää ”pre­miu­mia” esi­mer­kik­si puo­li­nah­ka­ver­hoi­lun ja avai­met­to­mien toi­min­to­jen muo­dos­sa.

”Sa­fe­tyä” tu­lee muun mu­as­sa au­to­maat­ti­sen hä­tä­jar­ru­tuk­sen, kuol­leen­kul­man va­roit­ti­men ja pe­ruu­tet­ta­es­sa ris­te­ä­väs­tä lii­ken­tees­tä va­roit­ta­van pe­ruu­tu­sa­vus­ti­men muo­dos­sa. Pa­ke­tin yli 4 000 eu­ron hin­ta tun­tuu vä­hän ko­val­ta muu­ten koh­tuu­hin­tai­ses­sa au­tos­sa.

Kia Sportage on takaa hintaansa arvokkaamman näköinen. Uuden mallin hinnat alkavat 27 000 eurosta, eikä tämäkään auto maksa kuin noin 36 000 euroa.

Kia Sportage on takaa hintaansa arvokkaamman näköinen. Uuden mallin hinnat alkavat 27 000 eurosta, eikä tämäkään auto maksa kuin noin 36 000 euroa.

Raimo Tengvall

Hy­vät kau­pat

Toi­saal­ta näil­lä va­rus­teil­la ja me­tal­li­vä­ril­lä ko­ea­jo­au­to ei mak­sa­nut kuin rei­lut 36 000 eu­roa. Kil­pai­li­joi­hin ja au­ton luo­maan tun­nel­maan näh­den se ei ole paha. Hy­vin to­teu­tet­tu Kia Spor­ta­ge miel­lyt­tää var­mas­ti mo­nia au­to­nos­ta­jia, jot­ka ha­lu­a­vat vas­ti­neen­tun­net­ta ra­hal­le an­ta­van ka­tu­maas­tu­rin. Sii­hen täl­lai­set etu­ve­to- ja ma­nu­aa­li­vaih­teis­to­mal­lit ovat omi­aan.

Ras­kaam­paan käyt­töön so­pi­vat ne­li­ve­to­mal­lit ovat vä­hän oma maa­il­man­sa, ja niis­tä saa myös mak­saa sel­väs­ti enem­män. Täl­lai­sel­la etu­ve­dol­la ei ole tar­koi­tus ajaa sen kum­moi­sem­pia ajo­ja kuin ta­val­li­sel­la hen­ki­lö­au­tol­la.

Kia Spor­ta­gen koh­dal­la pää­o­sas­sa on niin sa­no­tut ”hy­vät kau­pat”: ar­vok­kaan ja ison tun­tui­sen au­ton saa koh­tuu­ra­hal­la ja pit­käl­lä ta­kuul­la. Näil­lä Spor­ta­gen han­kin­taa var­mas­ti pe­rus­tel­laan ka­ve­reil­le. Vai tar­vit­see­ko Kian os­ta­mis­ta enää edes pe­rus­tel­la? Kian paik­ka au­to­merk­kien au­rin­gos­sa va­kiin­tuu koko ajan, kii­tos Spor­ta­gen ta­pais­ten on­nis­tu­nei­den mal­lien.

Takakontin reunat ovat halvan tuntuista muovia, ja melko heppoisen näkösuojan alla on vain keskinkertaisesti korkeutta. Tila on kuitenkin tämän kokoluokan maasturiksi ihan asiallinen.

Takakontin reunat ovat halvan tuntuista muovia, ja melko heppoisen näkösuojan alla on vain keskinkertaisesti korkeutta. Tila on kuitenkin tämän kokoluokan maasturiksi ihan asiallinen.

Raimo Tengvall

Mikä miel­lyt­tää ja är­syt­tää?

Miel­lyt­tää: Hin­ta-laa­tu­suh­de. Hi­tu­sen ar­jen ylä­puo­lel­la ole­va toi­mi­va käyt­tö­au­to koh­tuu­ra­hal­la.

Är­syt­tää: Moot­to­ri. 1,6-lit­rai­nen va­paas­ti hen­git­tä­vä jää kär­jen vauh­dis­ta niin nu­me­rois­sa kuin myös tun­ne­puo­lel­la.

Yl­lät­tää: Va­rus­te­lu. Kan­san­mal­li EX:ssä on jo pal­jon ki­vaa, ja va­rus­te­pa­ke­til­la saa pik­ku­luk­sus­ta.

Yh­teen­ve­to: Nimi hä­mää: ei tip­paa­kaan sport­tia vaan eleet­tö­män mu­ka­vas­ti toi­mi­va kul­ku­pe­li mo­nien ma­kuun.

Täh­det: 4

Kia Spor­ta­ge 1.6 GDI EX

Moot­to­ri: R4, 1591 cm3,  97 kW (132 hv)/6300 r/min,  161 Nm/4850 r/min

Voi­man­siir­to: M6, etu­ve­to Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 11,5 s, huip­pu­no­peus 182 km/h

Ku­lu­tus: 6,3 l/100 km, 95 E10

CO2-pääs­töt: 147 g/km

Mi­tat: p. 4480, l. 1855, k. 1635 mm, ak­se­li­vä­li 2670 mm, oma­mas­sa 1397–1471 kg, ta­va­ra­ti­la 503–1492 l, tank­ki 62 l

Hin­ta: 30 991 eu­roa

 Rai­mo Teng­vall

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit

Tietyömaiden nopeus­ra­joi­tukset ja niiden merkinnät on saatettava kuntoon

Auto Bild.Artikkelit
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU