Kia Sportagen ulkonäkö varsinkin sammakkomainen keula jakaa ehkä mielipiteitä.
Raimo Tengvall
Ylpeästi hyvät kaupat - koeajossa Kia Sportage
Kian suosituimman mallin uutuusversio Kia Sportage tuntuu tavalliselle autoilijalle mainiolta vastineelta rahalle.
Totta tosiaan, maailmanlaajuisesti katumaasturi Sportage on Kian suosituin malli. Sportagea myytiin maailmanlaajuisesti tämän vuoden maaliskuussa yli 43 000 kappaletta ja tammi–maaliskuussa yli 112 000 kappaletta.
Suomessa Sportagea suositumpia Kia-malleja ovat jo useamman vuoden olleet pienemmät Rio ja Cee’d. On Sportage silti maistunut myös meillä, onhan se keikkunut viiden suosituimman katumaasturimallin joukossa.
Edellinen Sportage oli aikamoisen korskea komistus, millä saattoi olla vaikutusta sen hyvään myyntiin. Nyt alkuvuonna myyntiin tullut uusi Kia Sportage jakaa ehkä enemmän mielipiteitä. Uutuus on edeltäjäänsä matalampi ja yleisesti sulavalinjaisempi. Sportagen keula on silti jotenkin... outo?
Uusi Kia Sportage on edeltävää mallia matalampi ja crossovertyyppisempi.
Raimo Tengvall
Ulkokuoren alla oleva tekniikka on pistetty isosti uusiksi, mikä näkyy esimerkiksi tiloissa ja ajettavuudessa. Tarjolla on uutta tekniikkaa kohtuuhintaan erityisesti ajoavustimien puolella. Vähän isompaan hintaan saa voimalinjaan uutuusrautaa eli 1.6 T-GDI - bensaturbomoottorin ja 7 DCT- kaksoiskytkinautomaattivaihteiston. Nuo uutuusversiot sekä perinteisempinä dieselautomaatteina saatavat nelivetoversiot pyörivät 40–50 000 euron hintaluokassa.
Suurin osa Kia Sportageista myydään edullisempina manuaalivaihteisina ja etuvetoina, ja silloin pyöritäänkin houkuttelevammassa 30 000 euron hintaluokassa. Näissä malleissa on joko 1,7-litrainen turbodiesel tai tässä koeajoautossa ollut vapaastihengittävä 1,6-litrainen bensakone. Riittääkö pikkukone tällaisen möhkäleen kuljettamiseen?
Rokkia ehkä, muttei sporttia
Kia Sportage tosiaan on vähän möhkäle eikä mikään sporttinen pikkumaasturi. Nimi varmaankin pyrkii viittaamaan urheilulliseen elämäntapaan auton ulkopuolella. Mielikuvamaailmassa Sportagella mennään surffaamaan tai kiipeilemään vuorille. Suomalaisessa todellisuudessa Sportagella rahdataan lapsia lätkätreeneihin ja tehdään mökkireissuja.
Tähän ”suomalaiskäyttöön” Kia Sportage sopiikin hyvin. Tilaa on perheelle entistä paremmin. Edellinen malli oli vanhanaikaisen maasturimaisesti korkeahko ja vähän ahdas, mutta uutuuteen on taiottu selvästi lisää tilaa sekä pituus- että leveyssuuntaan. Nyt ollaan enemmän muiden tämän hetken crossoverien tyylissä.
Takana on riittävästi pääntilaa myös aikuisille, sillä penkki on aika alhaalla. Reisitukea saadakseen jalat pitää suoristaa etupenkin alle tila riittää, jos etuistuin ei ole ala-asennossa.
Raimo Tengvall
Takapenkillä matkustaa aikuinenkin mielikseen, sillä tilaa on riittävästi. Osittain tilaa on synnytetty matalalla olevalla penkillä, joten reisitukea saadakseen pitää viedä jalat etupenkkien alle – siellä on onneksi tilaa.
Tavaratila ei paljoa häpeä vastaavankokoisille perinteisille farmareille. Välipohjan ja näkösuojan välillä on tosin toivottua vähemmän korkeutta. Kontin reunoilla olevat muovit tuntuvat halvoilta, mutta ne ovatkin Sportagen ainoat ”halpaosat”.
Ajoa varman päälle
Kia Sportagessa ei ole mitään merkkejä entisestä korealaisten ”halpiskippojen” tunnelmasta. Erityisesti hallintalaitteiden ja kojelaudan laaduntuntuun on panostettu, ja korealaiset alkavat olla tässä pikkuhiljaa japanilaisten edellä.
Komentosillalla on melkoisesti nappuloita mutta on autossa varusteitakin. Eleettömästi toimivia perushallintalaitteita täydentävät esimerkiksi EX:ssä vakiona olevat peruutuskamera ja navigaattori.
Raimo Tengvall
Ajo-ominaisuudet ovat Sportagessa varman päälle. Sporttisesta tai näppärästä ajamisesta tykkäävä kuljettaja haluaisi lisää tuntoa – nyt sitä on alustassa ja ohjauksessa vain kohtalaisesti. Ainoa kunnolla napakka asia on manuaalimallin vaihdekeppi. Penkki ei ole normaalivartaloiselle erityisen tyköistuva tai tukeva, enemminkin se kuuluu saraan ”yksi koko sopii kaikille”.
Sporttia kaipaavalle 1,6-litrainen vapaastihengittävä bensakone ei tarjoa intoa. Normaaliajon käyntinopeuksilla 1 500–3 000 r/min vääntöä on riittävästi liikkumiseen, mutta voiman tunne puuttuu. Nykyaikaisten turbojen rinnalla ”vaparikone” tuntuu ponnettomalta. Etuvetoista Sportagea mielivän kannattaakin harkita vain hieman kalliimman mutta varmasti väkevämmän dieselin hankintaa.
Hyvinvoivaa elintasoa
Rauhallinen kruisailija, joka haluaa autoltaan muhkean ja turvallisen tuntuista kokoa, osaa arvostaa Kia Sportagea. Sen komentosillalla tuntee olevansa tilanteen herrana paremmin kuin pikkuautoissa.
Toiseksi edullisimmalla EX-varustelulla varustetussa Sportagessa on myös ajanmukaisuuden tuntua. Varusteluun kuuluu tuulilasikameran myötä tulevat kaistavahti, kaukovaloavustin ja liikennemerkkien tunnistus.
Jo perusautossa oleva runsas varustelu on toteutettu sekä kosketusnäytöllä että isolla arsenaalilla nappuloita. Koeajoautossa oli kuljettajan ympärillä yhteensä 55 nappia tai kiertokytkintä. Kia Sportagea satunnaisesti käyttävä tai autoista vähemmän kiinnostunut voi kokea nappulaviidakon hankalana. Osa kuljettajista arvostaa todennäköisesti sitä, että monet asiat hoituvat nopeasti yhdellä napinpainalluksella.
Myös kosketusnäyttöä pääsee – tai joutuu – käyttämään jonkin verran. Näyttö on varsin selkeä, mutta kieleksi ei saa suomea. Navigaattori ja peruutuskamera kuuluvat vakiona jo kansanmalli EX:ään. Koeajoautossa ollut Premium Safety Pack tuo lisää ”premiumia” esimerkiksi puolinahkaverhoilun ja avaimettomien toimintojen muodossa.
”Safetyä” tulee muun muassa automaattisen hätäjarrutuksen, kuolleenkulman varoittimen ja peruutettaessa risteävästä liikenteestä varoittavan peruutusavustimen muodossa. Paketin yli 4 000 euron hinta tuntuu vähän kovalta muuten kohtuuhintaisessa autossa.
Kia Sportage on takaa hintaansa arvokkaamman näköinen. Uuden mallin hinnat alkavat 27 000 eurosta, eikä tämäkään auto maksa kuin noin 36 000 euroa.
Raimo Tengvall
Hyvät kaupat
Toisaalta näillä varusteilla ja metallivärillä koeajoauto ei maksanut kuin reilut 36 000 euroa. Kilpailijoihin ja auton luomaan tunnelmaan nähden se ei ole paha. Hyvin toteutettu Kia Sportage miellyttää varmasti monia autonostajia, jotka haluavat vastineentunnetta rahalle antavan katumaasturin. Siihen tällaiset etuveto- ja manuaalivaihteistomallit ovat omiaan.
Raskaampaan käyttöön sopivat nelivetomallit ovat vähän oma maailmansa, ja niistä saa myös maksaa selvästi enemmän. Tällaisella etuvedolla ei ole tarkoitus ajaa sen kummoisempia ajoja kuin tavallisella henkilöautolla.
Kia Sportagen kohdalla pääosassa on niin sanotut ”hyvät kaupat”: arvokkaan ja ison tuntuisen auton saa kohtuurahalla ja pitkällä takuulla. Näillä Sportagen hankintaa varmasti perustellaan kavereille. Vai tarvitseeko Kian ostamista enää edes perustella? Kian paikka automerkkien auringossa vakiintuu koko ajan, kiitos Sportagen tapaisten onnistuneiden mallien.
Takakontin reunat ovat halvan tuntuista muovia, ja melko heppoisen näkösuojan alla on vain keskinkertaisesti korkeutta. Tila on kuitenkin tämän kokoluokan maasturiksi ihan asiallinen.
Raimo Tengvall
Mikä miellyttää ja ärsyttää?
Miellyttää: Hinta-laatusuhde. Hitusen arjen yläpuolella oleva toimiva käyttöauto kohtuurahalla.
Ärsyttää: Moottori. 1,6-litrainen vapaasti hengittävä jää kärjen vauhdista niin numeroissa kuin myös tunnepuolella.
Yllättää: Varustelu. Kansanmalli EX:ssä on jo paljon kivaa, ja varustepaketilla saa pikkuluksusta.
Yhteenveto: Nimi hämää: ei tippaakaan sporttia vaan eleettömän mukavasti toimiva kulkupeli monien makuun.
Tähdet: 4
Kia Sportage 1.6 GDI EX
Moottori: R4, 1591 cm3, 97 kW (132 hv)/6300 r/min, 161 Nm/4850 r/min
Voimansiirto: M6, etuveto Suorituskyky 0–100 km/h 11,5 s, huippunopeus 182 km/h
Kulutus: 6,3 l/100 km, 95 E10
CO2-päästöt: 147 g/km
Mitat: p. 4480, l. 1855, k. 1635 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1397–1471 kg, tavaratila 503–1492 l, tankki 62 l
Hinta: 30 991 euroa
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Avoin suljettu kuuloke
Shanlingilta kuuloke tasoelementillä
Cyruksen uudet 40-sarjalaiset
Bose hotkaisi McIntosh Groupin
Näin huollat ja pidät pyykinpesukoneen kunnossa
Kaikki uusiksi, niin saadaan vanha, boheemi ja hiukan välimerellinenkin tunnelma taloon
Denon PMA-3000NE
Kaiuttimet selin nurkassa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI