Polestar 2 Arctic Circle on erikoismalli, joka on ainoa laatuaan, eikä se tule tuotantoon.

Polestar 2 Arctic Circle on erikoismalli, joka on ainoa laatuaan, eikä se tule tuotantoon.

Polestar

Ainutlaatuinen Polestar 2 Arctic Circle on osoitus ruotsalaisesta sähköauto-osaamisesta

Polestar kehittää automallejaan äärimmäisissä olosuhteissa eri puolilla maailmaa, Yhdysvaltojen Arizonan paahtavasta helteestä Pohjois-Ruotsiin pureviin pakkasiin.

Auto Bild.Uutiset

Ruot­sa­lai­sen pre­mium-säh­kö­au­to­jen val­mis­ta­jan tek­ni­nen osaa­mi­nen tu­lee esiin eri­no­mai­ses­ti Poh­jois-Ruot­sin kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa.

Po­les­ta­rin in­ten­sii­vi­nen tal­vi­tes­tau­soh­jel­ma to­teu­te­taan Na­pa­pii­rin tun­tu­mas­sa vuo­sit­tain. Jou­lu­kuus­ta maa­lis­kuu­hun kes­tä­vän 15-viik­koi­sen tes­ti­oh­jel­man ai­ka­na in­si­nöö­reis­tä koos­tu­va tii­mi haas­taa pro­to­tyy­pit – ja sa­mal­la myös it­sen­sä – ää­ri­ra­joil­le.

Olo­suh­teet ovat vaa­ti­vat me­kaa­ni­sil­le kom­po­nen­teil­le, min­kä li­säk­si kyl­myys lait­taa myös Po­les­ta­rin in­si­nöö­rit tes­taa­maan au­toa erit­täin haas­ta­vis­sa olo­suh­teis­sa - jopa 35 as­teen pak­ka­ses­sa.

Alus­tan ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Jo­a­kim Ryd­holm on joh­ta­nut Po­les­ta­rien dy­naa­mis­ta ke­hi­tys­työ­tä jo yli vuo­si­kym­me­nen ajan. Hä­nel­le poh­joi­sen olo­suh­teet ovat mie­lui­sa ym­pä­ris­tö ke­hi­tys­työl­le.

“Alus­tan vi­rit­tä­mi­nen lu­mel­la ja jääl­lä an­taa meil­le mah­dol­li­suu­den ke­hit­tää au­to­jam­me ikään kuin hi­das­te­tus­sa liik­kees­sä ja pa­rem­mal­la tark­kuu­del­la”, sa­noo Jo­a­kim Ryd­holm.

"Näin al­hai­sel­la pi­dol­la voim­me tun­tea ja ana­ly­soi­da dy­na­miik­kaa pal­jon pa­rem­min kuin as­fal­til­la, min­kä an­si­os­ta voim­me to­del­la­kin hie­no­sää­tää au­to­jem­me käyt­täy­ty­mis­tä pie­nim­piä yk­si­tyis­koh­tia myö­ten. Tämä on eh­do­ton suo­sik­ki­paik­ka­ni au­to­jen ke­hit­tä­mi­seen.”

Osoi­tuk­se­na tii­min osaa­mi­ses­ta va­paa-ajal­la lu­kui­sia pal­kin­to­ja voit­ta­nut ral­li­kul­jet­ta­ja Jo­a­kim Ryd­holm loi ai­nut­laa­tui­sen Po­les­tar 2 Arc­tic Circ­le -eri­kois­mal­lin, joka tuo tal­vi­ral­li­hen­keä Po­les­ta­ril­le en­sim­mäis­tä ker­taa.

Al­ku­jaan Po­les­tar 2 Long Ran­ge Dual Mo­tor

Au­to on al­ku­jaan Po­les­tar 2 Long Ran­ge Dual Mo­tor -mal­li Per­for­man­ce Pack -va­rus­te­pa­ke­til­la, min­kä li­säk­si sil­lä on usei­ta eri­tyi­so­mi­nai­suuk­sia: ko­ro­tet­tu alus­ta (+30 mm), kor­ke­am­mat teho ja vään­tö­mo­ment­ti (350 kW ja 680 Nm) ja mit­ta­ti­laus­työ­nä val­mis­te­tut 19 tuu­man nas­ta­ren­kaat (245/35 R19), jois­sa kus­sa­kin on 4 mm:n me­tal­li­nas­tat (490 nas­taa/ren­gas).

Muu­tok­set ta­kaa­vat sen, et­tä Po­les­tar 2 Arc­tic Circ­le on no­pea ja ket­te­rä niin lu­mel­la kuin jääl­lä.

Au­ton jou­si­tus on 30 pro­sent­tia peh­me­äm­pi kuin va­ki­o­mal­lis­sa. Yh­teis­työs­sä Öh­lin­sin kans­sa eri­tyi­ses­ti täl­le au­tol­le suun­ni­tel­lut kol­mi­sää­töi­set Öh­lins-is­kun­vai­men­ti­met on sää­det­ty ase­tuk­seen yh­dek­sän edes­sä ja ta­ka­na.

Edes­sä on Per­for­man­ce-va­rus­te­pa­ket­tiin kuu­lu­vat 4-män­täi­set Brem­bo-jar­rut. Etu- ja ta­ka­tu­ki­var­ret li­sää­vät alus­tan jä­mäk­kyyt­tä ja au­ton oh­jaus­herk­kyyt­tä. Uu­den pro­to­tyy­pin Launch Cont­rol -jär­jes­tel­mä on in­teg­roi­tu oh­jaus­pyö­rään. Au­ton ta­ka­o­saan asen­ne­taan myös hii­li­kui­tui­nen lu­mi­la­pio ja hi­naus­lenk­ki.

Vi­su­aa­li­ses­ti au­ton ral­li-il­met­tä vah­vis­ta­vat 19-tuu­mai­set OZ Ra­cing -ral­li­van­teet, nel­jä Stedi Quad Pro LED -etu­va­loa ja ai­nut­laa­tui­nen mat­ta­har­maa vä­ri­tys val­koi­sin yk­si­tyis­koh­din.

Si­sä­ti­lois­sa huo­mio kiin­nit­tyy Re­ca­ron rää­tä­löi­tyi­hin mus­tiin kup­pi-is­tui­miin kul­tai­sin yk­si­tyis­koh­din. Etu­pus­ku­ris­sa on hii­li­kui­tu­le­vy, joka an­taa alus­tal­le li­sä­suo­jaa.

“Ha­lu­sin pi­tää enem­män haus­kaa kuin nor­maa­lis­ti tä­män au­ton kans­sa – to­del­la ko­e­tel­la sen suo­ri­tus­ky­kyä ja kä­si­tel­tä­vyyt­tä tal­vi­o­lo­suh­teis­sa ku­ten esi­mer­kik­si jär­ven jääl­lä. Kor­ke­am­mal­la ajo­kor­keu­del­la ja eri­kois­ren­kail­la saa­vut­ta­mam­me ta­sa­pai­no ja en­nus­tet­ta­vuus ovat huo­mat­ta­vis­sa, kun tu­let mut­kaan täy­sin poi­kit­tain, nor­maa­lia le­ve­äm­pi hymy kas­voil­la­si, ja täy­des­sä kont­rol­lis­sa”, sum­maa Jo­a­kim Ryd­holm.

Po­les­tar 2 Arc­tic Circ­le on eri­kois­mal­li, joka on ai­noa laa­tu­aan, ei­kä se tule tuo­tan­toon.

Po­les­tar-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Autoalan tavoitteet hallituksen puoliväliriiheen

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN