Polestar 2 Arctic Circle on erikoismalli, joka on ainoa laatuaan, eikä se tule tuotantoon.

Polestar 2 Arctic Circle on erikoismalli, joka on ainoa laatuaan, eikä se tule tuotantoon.

Polestar

Ainutlaatuinen Polestar 2 Arctic Circle on osoitus ruotsalaisesta sähköauto-osaamisesta

Polestar kehittää automallejaan äärimmäisissä olosuhteissa eri puolilla maailmaa, Yhdysvaltojen Arizonan paahtavasta helteestä Pohjois-Ruotsiin pureviin pakkasiin.

Auto Bild.Uutiset

Ruot­sa­lai­sen pre­mium-säh­kö­au­to­jen val­mis­ta­jan tek­ni­nen osaa­mi­nen tu­lee esiin eri­no­mai­ses­ti Poh­jois-Ruot­sin kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa.

Po­les­ta­rin in­ten­sii­vi­nen tal­vi­tes­tau­soh­jel­ma to­teu­te­taan Na­pa­pii­rin tun­tu­mas­sa vuo­sit­tain. Jou­lu­kuus­ta maa­lis­kuu­hun kes­tä­vän 15-viik­koi­sen tes­ti­oh­jel­man ai­ka­na in­si­nöö­reis­tä koos­tu­va tii­mi haas­taa pro­to­tyy­pit – ja sa­mal­la myös it­sen­sä – ää­ri­ra­joil­le.

Olo­suh­teet ovat vaa­ti­vat me­kaa­ni­sil­le kom­po­nen­teil­le, min­kä li­säk­si kyl­myys lait­taa myös Po­les­ta­rin in­si­nöö­rit tes­taa­maan au­toa erit­täin haas­ta­vis­sa olo­suh­teis­sa - jopa 35 as­teen pak­ka­ses­sa.

Alus­tan ke­hi­tyk­ses­tä vas­taa­va Jo­a­kim Ryd­holm on joh­ta­nut Po­les­ta­rien dy­naa­mis­ta ke­hi­tys­työ­tä jo yli vuo­si­kym­me­nen ajan. Hä­nel­le poh­joi­sen olo­suh­teet ovat mie­lui­sa ym­pä­ris­tö ke­hi­tys­työl­le.

“Alus­tan vi­rit­tä­mi­nen lu­mel­la ja jääl­lä an­taa meil­le mah­dol­li­suu­den ke­hit­tää au­to­jam­me ikään kuin hi­das­te­tus­sa liik­kees­sä ja pa­rem­mal­la tark­kuu­del­la”, sa­noo Jo­a­kim Ryd­holm.

"Näin al­hai­sel­la pi­dol­la voim­me tun­tea ja ana­ly­soi­da dy­na­miik­kaa pal­jon pa­rem­min kuin as­fal­til­la, min­kä an­si­os­ta voim­me to­del­la­kin hie­no­sää­tää au­to­jem­me käyt­täy­ty­mis­tä pie­nim­piä yk­si­tyis­koh­tia myö­ten. Tämä on eh­do­ton suo­sik­ki­paik­ka­ni au­to­jen ke­hit­tä­mi­seen.”

Osoi­tuk­se­na tii­min osaa­mi­ses­ta va­paa-ajal­la lu­kui­sia pal­kin­to­ja voit­ta­nut ral­li­kul­jet­ta­ja Jo­a­kim Ryd­holm loi ai­nut­laa­tui­sen Po­les­tar 2 Arc­tic Circ­le -eri­kois­mal­lin, joka tuo tal­vi­ral­li­hen­keä Po­les­ta­ril­le en­sim­mäis­tä ker­taa.

Al­ku­jaan Po­les­tar 2 Long Ran­ge Dual Mo­tor

Au­to on al­ku­jaan Po­les­tar 2 Long Ran­ge Dual Mo­tor -mal­li Per­for­man­ce Pack -va­rus­te­pa­ke­til­la, min­kä li­säk­si sil­lä on usei­ta eri­tyi­so­mi­nai­suuk­sia: ko­ro­tet­tu alus­ta (+30 mm), kor­ke­am­mat teho ja vään­tö­mo­ment­ti (350 kW ja 680 Nm) ja mit­ta­ti­laus­työ­nä val­mis­te­tut 19 tuu­man nas­ta­ren­kaat (245/35 R19), jois­sa kus­sa­kin on 4 mm:n me­tal­li­nas­tat (490 nas­taa/ren­gas).

Muu­tok­set ta­kaa­vat sen, et­tä Po­les­tar 2 Arc­tic Circ­le on no­pea ja ket­te­rä niin lu­mel­la kuin jääl­lä.

Au­ton jou­si­tus on 30 pro­sent­tia peh­me­äm­pi kuin va­ki­o­mal­lis­sa. Yh­teis­työs­sä Öh­lin­sin kans­sa eri­tyi­ses­ti täl­le au­tol­le suun­ni­tel­lut kol­mi­sää­töi­set Öh­lins-is­kun­vai­men­ti­met on sää­det­ty ase­tuk­seen yh­dek­sän edes­sä ja ta­ka­na.

Edes­sä on Per­for­man­ce-va­rus­te­pa­ket­tiin kuu­lu­vat 4-män­täi­set Brem­bo-jar­rut. Etu- ja ta­ka­tu­ki­var­ret li­sää­vät alus­tan jä­mäk­kyyt­tä ja au­ton oh­jaus­herk­kyyt­tä. Uu­den pro­to­tyy­pin Launch Cont­rol -jär­jes­tel­mä on in­teg­roi­tu oh­jaus­pyö­rään. Au­ton ta­ka­o­saan asen­ne­taan myös hii­li­kui­tui­nen lu­mi­la­pio ja hi­naus­lenk­ki.

Vi­su­aa­li­ses­ti au­ton ral­li-il­met­tä vah­vis­ta­vat 19-tuu­mai­set OZ Ra­cing -ral­li­van­teet, nel­jä Stedi Quad Pro LED -etu­va­loa ja ai­nut­laa­tui­nen mat­ta­har­maa vä­ri­tys val­koi­sin yk­si­tyis­koh­din.

Si­sä­ti­lois­sa huo­mio kiin­nit­tyy Re­ca­ron rää­tä­löi­tyi­hin mus­tiin kup­pi-is­tui­miin kul­tai­sin yk­si­tyis­koh­din. Etu­pus­ku­ris­sa on hii­li­kui­tu­le­vy, joka an­taa alus­tal­le li­sä­suo­jaa.

“Ha­lu­sin pi­tää enem­män haus­kaa kuin nor­maa­lis­ti tä­män au­ton kans­sa – to­del­la ko­e­tel­la sen suo­ri­tus­ky­kyä ja kä­si­tel­tä­vyyt­tä tal­vi­o­lo­suh­teis­sa ku­ten esi­mer­kik­si jär­ven jääl­lä. Kor­ke­am­mal­la ajo­kor­keu­del­la ja eri­kois­ren­kail­la saa­vut­ta­mam­me ta­sa­pai­no ja en­nus­tet­ta­vuus ovat huo­mat­ta­vis­sa, kun tu­let mut­kaan täy­sin poi­kit­tain, nor­maa­lia le­ve­äm­pi hymy kas­voil­la­si, ja täy­des­sä kont­rol­lis­sa”, sum­maa Jo­a­kim Ryd­holm.

Po­les­tar 2 Arc­tic Circ­le on eri­kois­mal­li, joka on ai­noa laa­tu­aan, ei­kä se tule tuo­tan­toon.

Po­les­tar-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU