Polestar 2 Arctic Circle on erikoismalli, joka on ainoa laatuaan, eikä se tule tuotantoon.
Polestar
Ainutlaatuinen Polestar 2 Arctic Circle on osoitus ruotsalaisesta sähköauto-osaamisesta
Polestar kehittää automallejaan äärimmäisissä olosuhteissa eri puolilla maailmaa, Yhdysvaltojen Arizonan paahtavasta helteestä Pohjois-Ruotsiin pureviin pakkasiin.
Ruotsalaisen premium-sähköautojen valmistajan tekninen osaaminen tulee esiin erinomaisesti Pohjois-Ruotsin kylmissä olosuhteissa.
Polestarin intensiivinen talvitestausohjelma toteutetaan Napapiirin tuntumassa vuosittain. Joulukuusta maaliskuuhun kestävän 15-viikkoisen testiohjelman aikana insinööreistä koostuva tiimi haastaa prototyypit – ja samalla myös itsensä – äärirajoille.
Olosuhteet ovat vaativat mekaanisille komponenteille, minkä lisäksi kylmyys laittaa myös Polestarin insinöörit testaamaan autoa erittäin haastavissa olosuhteissa - jopa 35 asteen pakkasessa.
Alustan kehityksestä vastaava Joakim Rydholm on johtanut Polestarien dynaamista kehitystyötä jo yli vuosikymmenen ajan. Hänelle pohjoisen olosuhteet ovat mieluisa ympäristö kehitystyölle.
“Alustan virittäminen lumella ja jäällä antaa meille mahdollisuuden kehittää autojamme ikään kuin hidastetussa liikkeessä ja paremmalla tarkkuudella”, sanoo Joakim Rydholm.
"Näin alhaisella pidolla voimme tuntea ja analysoida dynamiikkaa paljon paremmin kuin asfaltilla, minkä ansiosta voimme todellakin hienosäätää autojemme käyttäytymistä pienimpiä yksityiskohtia myöten. Tämä on ehdoton suosikkipaikkani autojen kehittämiseen.”
Osoituksena tiimin osaamisesta vapaa-ajalla lukuisia palkintoja voittanut rallikuljettaja Joakim Rydholm loi ainutlaatuisen Polestar 2 Arctic Circle -erikoismallin, joka tuo talvirallihenkeä Polestarille ensimmäistä kertaa.
Alkujaan Polestar 2 Long Range Dual Motor
Auto on alkujaan Polestar 2 Long Range Dual Motor -malli Performance Pack -varustepaketilla, minkä lisäksi sillä on useita erityisominaisuuksia: korotettu alusta (+30 mm), korkeammat teho ja vääntömomentti (350 kW ja 680 Nm) ja mittatilaustyönä valmistetut 19 tuuman nastarenkaat (245/35 R19), joissa kussakin on 4 mm:n metallinastat (490 nastaa/rengas).
Muutokset takaavat sen, että Polestar 2 Arctic Circle on nopea ja ketterä niin lumella kuin jäällä.
Auton jousitus on 30 prosenttia pehmeämpi kuin vakiomallissa. Yhteistyössä Öhlinsin kanssa erityisesti tälle autolle suunnitellut kolmisäätöiset Öhlins-iskunvaimentimet on säädetty asetukseen yhdeksän edessä ja takana.
Edessä on Performance-varustepakettiin kuuluvat 4-mäntäiset Brembo-jarrut. Etu- ja takatukivarret lisäävät alustan jämäkkyyttä ja auton ohjausherkkyyttä. Uuden prototyypin Launch Control -järjestelmä on integroitu ohjauspyörään. Auton takaosaan asennetaan myös hiilikuituinen lumilapio ja hinauslenkki.
Visuaalisesti auton ralli-ilmettä vahvistavat 19-tuumaiset OZ Racing -rallivanteet, neljä Stedi Quad Pro LED -etuvaloa ja ainutlaatuinen mattaharmaa väritys valkoisin yksityiskohdin.
Sisätiloissa huomio kiinnittyy Recaron räätälöityihin mustiin kuppi-istuimiin kultaisin yksityiskohdin. Etupuskurissa on hiilikuitulevy, joka antaa alustalle lisäsuojaa.
“Halusin pitää enemmän hauskaa kuin normaalisti tämän auton kanssa – todella koetella sen suorituskykyä ja käsiteltävyyttä talviolosuhteissa kuten esimerkiksi järven jäällä. Korkeammalla ajokorkeudella ja erikoisrenkailla saavuttamamme tasapaino ja ennustettavuus ovat huomattavissa, kun tulet mutkaan täysin poikittain, normaalia leveämpi hymy kasvoillasi, ja täydessä kontrollissa”, summaa Joakim Rydholm.
Polestar 2 Arctic Circle on erikoismalli, joka on ainoa laatuaan, eikä se tule tuotantoon.
Polestar-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa
Audi
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Dali Kupid
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
EISA AWARDS 2025–2026
Ripolisubbari laajakaistaelementille
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Clearaudiolta edullinen mm-äänirasia
139 desibeliä 20 hertsillä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL