Ainutlaatuinen tilaisuus: Huutokaupassa huippu­har­vi­naisuus miltei pilahintaan

Brittiläinen Classic Motor Cars huutokauppaa tulevana viikonloppuna Lontoon Alexandra Palacen näytte­ly­kes­kuk­sessa ensimmäisen valmistetun oikealta ohjattavan 1967-mallisen Triumph TR5 Roadsterin sarja­tuo­tan­to­yk­silön.

Auto Bild.Uutiset
Auto on ainutlaatuinen sekä sisältä että ulkopuolelta. Esimerkiksi ohjaamo on pidetty kaikki vuodet huipputasoisena.

Auto on ainutlaatuinen sekä sisältä että ulkopuolelta. Esimerkiksi ohjaamo on pidetty kaikki vuodet huipputasoisena.

Ky­sei­nen huip­pu­e­ri­koi­nen yk­si­lö on en­sim­mäi­nen Triumph TR5 P1, joka rul­la­si tuo­tan­to­lin­jal­ta ja se on yk­si vain 1100 val­mis­tu­nees­ta. Yk­si­löl­lä on myös kat­ta­va käyt­tö­his­to­ria.

Au­to val­mis­tui Stan­dard Triumph Mo­tor Com­pa­nyn lin­jal­ta 29. elo­kuu­ta 1967. Se siir­tyi sa­man tien leh­dis­tö­au­tok­si, joka esiin­tyi myös vuo­den 1967 Earls Cour­tin au­to­näyt­te­lys­sä Lon­toos­sa.

Triumph TR5:n tuo­tan­to kes­ti ai­no­as­taan 13 kuu­kaut­ta elo­kuus­ta 1967 syys­kuu­hun 1968. Moot­to­ri­na mu­ri­si 2,5-lit­rai­nen polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sel­la va­rus­tet­tu suo­ra kuu­to­nen, joka ke­hit­ti noin 145 he­vos­voi­maa.

Vie­lä vuon­na 1967 polt­to­ai­neen suih­ku­tus oli ka­tu­au­tois­sa erit­täin har­vi­nai­nen il­miö, ja sen an­si­os­ta Triumph mai­nos­ti, et­tä TR5 oli ”en­sim­mäi­nen brit­ti­läi­nen tuo­tan­tour­hei­lu­au­to va­rus­tet­tu­na polt­to­ai­neen suih­ku­tuk­sel­la”.

Clas­sic Mo­tor Cars’in toi­mi­tus­joh­ta­jan Nick Goldt­hor­pin mu­kaan “TR5-yk­si­lö on erit­täin al­ku­pe­räi­ses­sä kun­nos­sa, sil­lä sitä on vii­meis­ten 48 vuo­den ajan yl­lä­pi­det­ty huo­lel­la ja se on ai­na huol­let­tu asi­an­mu­kai­ses­ti.” Au­tol­la on tark­ka käyt­tö­his­to­ria.

Au­to on ai­nut­laa­tui­nen sekä si­säl­tä et­tä ul­ko­puo­lel­ta. Esi­mer­kik­si oh­jaa­mo on pi­det­ty kaik­ki vuo­det huip­pu­ta­soi­se­na.

Tek­ni­ses­ti lä­pi­käy­dys­sä yk­si­lös­sä on tar­peen vaa­ties­sa käy­tet­ty yk­si­no­maan al­ku­pe­räi­siä Stan­part-va­ra­o­sia. Olen­nais­ta on se­kin, et­tä kaik­ki vaih­de­tut osat on lu­et­te­loi­tu.

En­sim­mäi­sen sar­ja­tuo­tan­to-TR5:n ko­ri­vä­ri on Va­len­cia Blue -si­ni­nen, kun taas si­sus­tus­vä­ri on Black Am­ba­la -mus­ta.

 

 

Yk­si­lön hin­ta­pyyn­tö on 79 500 pun­taa eli noin 110 000 eu­roa.

Triumph TR5 on näyt­teil­lä tu­le­va­na vii­kon­lop­pu­na (30.10.–1.11.) Lon­toon Ale­xand­ra Pa­la­ces­sa jär­jes­tet­tä­väs­sä Clas­sic & Sports Car Shows­sa osas­tol­la H100.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN