Hyundai i20:n uusi sukupolvi esitellään Suomessa keväällä 2015.

Hyundai i20:n uusi sukupolvi esitellään Suomessa keväällä 2015.

Arvaa, minkä mallin uusi polvi saapuu Suomeen 2015 keväällä?

Pariisin autonäyttelyssä debytoiva uuden polven Hyundai i20 on suunniteltu Euroopassa. Mallisto saapuu Suomen markkinoille keväällä 2015.

Auto Bild.Uutiset

Au­to Bild Suo­mi ot­ti Sak­sas­sa kyl­mät en­nak­ko­tyy­pit edel­tä­jään­sä pi­tem­mäs­tä (+ 40 mm), ma­ta­lam­mas­ta ja le­ve­äm­mäs­tä (+ 24 mm) i20-mal­lis­ta, jos­sa pyö­rät si­jait­se­vat en­tis­tä lä­hem­pä­nä kul­mia.

Esit­te­ly­au­tot oli­vat esi­tuo­tan­to­yk­si­löi­tä. Val­mis­tus ta­pah­tuu Tur­kis­sa.

Uu­den poh­ja­le­vyn ja ak­se­li­vä­lin 45 mm pi­den­ty­mi­sen (2570 mm) an­si­os­ta taak­se saa­daan rei­lum­min jal­ka­ti­laa. Teh­taan mu­kaan si­sä­ti­lat ovat täl­lä het­kel­lä luok­kan­sa ti­la­vim­mat.

Teim­me si­sä­ti­lo­jen pi­ka­tes­tin: ase­tim­me etuis­tui­men so­pi­vak­si 186-sent­ti­sel­le, jol­loin sa­man­mit­tai­sen mat­kus­ta­jan pol­vet mah­tu­vat ta­ka­jal­ka­ti­laan hy­vin.

Ko­ros­te­tun taak­se etuis­tuin­ta ei kui­ten­kaan kan­na­ta sää­tää; muu­toin jal­ka­ti­laa jää lii­an vä­hän.

Mat­kus­ta­mos­sa en­si­huo­mio kiin­nit­tyy erit­täin laa­jaan ko­je­lau­dan ja is­tuin­vä­rien va­li­koi­maan sekä läm­mi­tet­tä­vään oh­jaus­pyö­rään.

Li­sä­va­rus­tee­na pys­tyy ti­laa­maan luok­kan­sa tä­män het­ken kook­kaim­man, säh­kö­toi­mi­sen pa­no­raa­ma-la­si­ka­ton.

Va­ki­o­mit­ta­ris­to­na on 3,5-tuu­mai­nen, in­fo­näy­töl­lä va­rus­tet­tu Su­per­vi­si­on Clus­ter. Uu­dis­tuk­se­na kes­ki­kon­so­lia kal­lis­tet­tiin vii­si as­tet­ta kul­jet­ta­jaa koh­den, ja uut­ta on myös va­lin­nai­nen seit­se­män tuu­man in­teg­roi­tu teh­das­na­vi.

Ap­p­le iP­ho­nel­le ja Sam­sung Ga­la­xyl­le yh­teen­so­pi­van äly­pu­he­li­mien te­la­koin­ti­a­se­man saa li­sä­va­rus­tee­na.

Pe­rus­ta­va­ra­ti­laa saa­daan kym­me­nen pro­sent­tia van­haa i20-mal­lia enem­män (326 lit­raa) mak­si­mi­ti­lan ol­les­sa 1042 lit­raa.

Eu­roop­pa­lai­siin ajo-omi­nai­suuk­siin kes­ki­ty­tään uu­den ta­ka­jou­si­tuk­sen, ko­hen­ne­tun oh­jaus­tun­tu­man sekä vah­vis­te­tun ko­ri­ra­ken­teen avul­la.

Moot­to­reik­si Suo­meen saa­daan al­ku­vai­hees­sa va­paas­ti hen­git­tä­vät 1,25-lit­rai­set ben­sii­ni­ne­li­kot (75/84 hv) sekä va­paas­ti hen­git­tä­vä 1,4-lit­rai­nen ben­sii­ni­ne­lik­ko (100 hv).

Li­säk­si saa­pu­vat 1,1- ja 1,4-lit­rai­set tur­bo­die­se­lit (75 ja 90 hv), va­rus­tet­tu­na vii­si- tai kuu­si­no­peuk­si­sel­la ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la tai ne­li­por­tai­sel­la au­to­maa­til­la.

Kaik­ki mai­ni­tuis­ta moot­to­reis­ta on va­rus­tet­tu ja­ko­ket­jul­la, ja ne tar­jo­a­vat ai­em­paa pa­rem­man suu­rim­man vään­nön sekä rei­lum­man ala­vään­nön.

Jat­kos­sa lie­nee lu­vas­sa myös tur­bo­ah­det­tu­ja kol­mi­sy­lin­te­ri­siä 1,0-lit­rai­sia sekä 1,2-lit­rai­sia ben­sii­ni­moot­to­rei­ta, joi­ta näh­dään myös kon­ser­ni­si­sar Kia Ri­os­sa.

Toi­vo­taan, et­tä ku­vi­oon saa­tai­siin tu­le­vai­suu­des­sa myös vii­si­por­tai­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Uu­sin i20 ase­moi­tuu erit­täin kil­pail­tuun ko­ko­luok­kaan, jon­ka myyn­nin ar­vi­oi­daan Eu­roo­pas­sa kas­va­van vuo­teen 2017 men­nes­sä pe­rä­ti nel­jäl­lä­tois­ta pro­sen­til­la.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN