Arvaa, missä avoautossa on kolmitoiminen katto!
Uusi smart fortwo cabrio on itse asiassa kolme autoa samassa paketissa. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva canvas-aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet.
Taittuvaan tritop-kattoratkaisuun kuuluvat katon irrotettavat sivuttaistuet, joille löytyy paikka tavaratilasta. Smart Fortwo Cabrio on siten luokkansa ainoa aito avoautomalli, jonka ulkomitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 2,69/1,66/1,55 metriä.
B-pilarit ovat kapeammat kuin kovakattoisissa serkuissa, ja Tridion-kori on muotoiltu vieläkin dynaamisemmin cabrion urheilullisuuden korostamiseksi.
Pehmeä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa myös silloin, kun autolla ajetaan huippunopeudella. Katon voi avata kaukosäätimellä myös auton ulkopuolelta. Sen uloin kerros on valmistettu erittäin kevyestä ja kestävästä polyakryylikankaasta, sisäkatto puolestaan puuvilla-polyesteristä. Väliin jää kestävä kumikerros.
Paksuudeltaan 20 mm kattoon saa kolme ulkoväriä: Blue Denim, punainen ja musta. Sisäkatto on aina harmaa ja lämmitettävä takaikkuna on lasinen.
Katon aukeamista ja sulkeutumista simuloitiin testissä 20 000 kertaa eli koko auton odotettavissa olevan eliniän ajan.
Uuden Smart Fortwo Cabrion korin vääntöjäykkyys on noin 15 prosenttia parempi kuin edeltäjässä, kiitos ultralujien kuumapuristettujen teräslaatujen sekä monikerrosterästen käytön. Lisäksi cabrion alustassa on teräsristikko sekä vääntölujuutta lisäävät seinät edessä ja takana. A-pilarien sisällä on lisäksi putki, joka on tehty erikoislujasta kuumapuristeteräksestä.
Smart-avomalli on selvittänyt kaikki pakolliset törmäystestit sekä Mercedes-Benzin omat, vaatimuksiltaan usein vielä kovemmat turvallisuustestit. Tällainen on esimerkiksi testi, jossa auto pudotetaan katolleen pienessä kulmassa toisen A-pilarinsa varaan puolen metrin korkeudelta.
Turvavarusteisiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven ESC sivutuuli- ja mäkilähtöavustimilla (vakiona) sekä valinnaisvarusteina saatavat etutörmäysvaroitin sekä kaista-avustin.
Cabrioon saa kaksi nykyaikaista kolmisylinteristä bensiinimoottoria, joiden tehot ovat 71 hv (52 kW) ja 90 hv (66 kW). Molempien moottorien yhteyteen saa viisivaihteisen käsivaihteiston tai täysautomaattisen Twinamic-kaksoiskytkinvaihteiston.
Varustetasot ovat tutut Passion, Prime ja Proxy, joiden lisäksi tarjolla on joukko turvallisuus- ja mukavuusvarusteita kuten MirrorLink-älypuhelinyhteys (vakiona Smart Media -paketin yhteydessä) sekä Urban Style -varustepaketti (10 mm madallettu alusta, mustat pyöräkotelon reunalistat ja kromattu pakoputken pää). Valinnaisvarusteena matkustamoon saa tuuliohjaimen.
Smart fortwo cabrion testien vaatimustaso on sama kuin esimerkiksi Mercedes-Benzin S-sarjalla. Katon aukeamista ja sulkeutumista simuloitiin testissä 20 000 kertaa eli koko auton odotettavissa olevan eliniän ajan. Lisäksi katto sekä sen mekanismi on testattu eri lämpötiloissa -15 asteesta aina +80 asteen lämpöön. Katto on altistettu jopa -40 asteen pakkaselle. Näissä olosuhteissa mekanismin ylikuumenemissuoja estää moottorin rikkoutumisen.
Cabrion vedenpitävyys varmistettiin autonpesutestillä, joka vastaa 500 pesun aiheuttamaa rasitusta katolle ja sen saumoille. Jokainen valmistuva autoyksilö käy Hambachin tehtaalla läpi myös vuototestin, jossa autoa kastellaan vedellä seitsemän minuutin ajan.
Matkustamoon vedon tunnetta aiheuttavia ilmavirtoja puolestaan tutkittiin Tanja-nimisen testinuken avulla. Tanjan kaulaan ja käsivarsiin asennettiin 16 nopeussensoria, joiden avulla mitataan ilmavirtausten voimakkuutta matkustamossa.
Smart Cabrion kulttimaine on kestänyt jo 15 vuotta, ensiesittelystään Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1999. Tällöin Cabrio perustui Smart City Coupé -malliin; heti seuraavana keväänä saatiin markkinoille tuotantomalli.
Ensimmäinen malliuudistus tapahtui vuonna 2006, ja siitä lähtien kattoratkaisu on ollut täysin automaattinen. Cabrion kolmas sukupolvi saatiin myyntiin vuonna 2010.
Vuonna 2002 esiteltiin myös piensarjana valmistettu Smart Crossblade, jossa ei ollut lainkaan ovia, kattoa tai tuulilasia.
Smart Fortwo Cabrio 52 kW 66 kW
Sylinterit Rivi-3 Rivi-3
Iskutilavuus cm3 999 898
Teho kW (hv)/r/min 52 (71)/6000 66 (90)/5500 (6200)
Vääntö Nm/r/min 91/2850 135/2500
Yhd. kulutus l/100 km 4,3 (4,3) 4,3 (4,2)
CO2-päästöt g/km 99 (99) 99 (97)
Kiihtyvyys 0–100 km/h (s) 14,9 (15,5) 10,8 (11,7)
Huippunopeus km/h 151 (151) 155 (155)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Klassikon vuosipäivä
Pieni mutta mahtava
Marshall Bromley 750
Epikoret valkoisina
Budjettilevysoitin Espanjasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Regan uusi neodyymiäänirasia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI