Arvaa, missä avoautossa on kolmitoiminen katto!
Uusi smart fortwo cabrio on itse asiassa kolme autoa samassa paketissa. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva canvas-aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet.
Taittuvaan tritop-kattoratkaisuun kuuluvat katon irrotettavat sivuttaistuet, joille löytyy paikka tavaratilasta. Smart Fortwo Cabrio on siten luokkansa ainoa aito avoautomalli, jonka ulkomitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 2,69/1,66/1,55 metriä.
B-pilarit ovat kapeammat kuin kovakattoisissa serkuissa, ja Tridion-kori on muotoiltu vieläkin dynaamisemmin cabrion urheilullisuuden korostamiseksi.
Pehmeä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa myös silloin, kun autolla ajetaan huippunopeudella. Katon voi avata kaukosäätimellä myös auton ulkopuolelta. Sen uloin kerros on valmistettu erittäin kevyestä ja kestävästä polyakryylikankaasta, sisäkatto puolestaan puuvilla-polyesteristä. Väliin jää kestävä kumikerros.
Paksuudeltaan 20 mm kattoon saa kolme ulkoväriä: Blue Denim, punainen ja musta. Sisäkatto on aina harmaa ja lämmitettävä takaikkuna on lasinen.
Katon aukeamista ja sulkeutumista simuloitiin testissä 20 000 kertaa eli koko auton odotettavissa olevan eliniän ajan.
Uuden Smart Fortwo Cabrion korin vääntöjäykkyys on noin 15 prosenttia parempi kuin edeltäjässä, kiitos ultralujien kuumapuristettujen teräslaatujen sekä monikerrosterästen käytön. Lisäksi cabrion alustassa on teräsristikko sekä vääntölujuutta lisäävät seinät edessä ja takana. A-pilarien sisällä on lisäksi putki, joka on tehty erikoislujasta kuumapuristeteräksestä.
Smart-avomalli on selvittänyt kaikki pakolliset törmäystestit sekä Mercedes-Benzin omat, vaatimuksiltaan usein vielä kovemmat turvallisuustestit. Tällainen on esimerkiksi testi, jossa auto pudotetaan katolleen pienessä kulmassa toisen A-pilarinsa varaan puolen metrin korkeudelta.
Turvavarusteisiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven ESC sivutuuli- ja mäkilähtöavustimilla (vakiona) sekä valinnaisvarusteina saatavat etutörmäysvaroitin sekä kaista-avustin.
Cabrioon saa kaksi nykyaikaista kolmisylinteristä bensiinimoottoria, joiden tehot ovat 71 hv (52 kW) ja 90 hv (66 kW). Molempien moottorien yhteyteen saa viisivaihteisen käsivaihteiston tai täysautomaattisen Twinamic-kaksoiskytkinvaihteiston.
Varustetasot ovat tutut Passion, Prime ja Proxy, joiden lisäksi tarjolla on joukko turvallisuus- ja mukavuusvarusteita kuten MirrorLink-älypuhelinyhteys (vakiona Smart Media -paketin yhteydessä) sekä Urban Style -varustepaketti (10 mm madallettu alusta, mustat pyöräkotelon reunalistat ja kromattu pakoputken pää). Valinnaisvarusteena matkustamoon saa tuuliohjaimen.
Smart fortwo cabrion testien vaatimustaso on sama kuin esimerkiksi Mercedes-Benzin S-sarjalla. Katon aukeamista ja sulkeutumista simuloitiin testissä 20 000 kertaa eli koko auton odotettavissa olevan eliniän ajan. Lisäksi katto sekä sen mekanismi on testattu eri lämpötiloissa -15 asteesta aina +80 asteen lämpöön. Katto on altistettu jopa -40 asteen pakkaselle. Näissä olosuhteissa mekanismin ylikuumenemissuoja estää moottorin rikkoutumisen.
Cabrion vedenpitävyys varmistettiin autonpesutestillä, joka vastaa 500 pesun aiheuttamaa rasitusta katolle ja sen saumoille. Jokainen valmistuva autoyksilö käy Hambachin tehtaalla läpi myös vuototestin, jossa autoa kastellaan vedellä seitsemän minuutin ajan.
Matkustamoon vedon tunnetta aiheuttavia ilmavirtoja puolestaan tutkittiin Tanja-nimisen testinuken avulla. Tanjan kaulaan ja käsivarsiin asennettiin 16 nopeussensoria, joiden avulla mitataan ilmavirtausten voimakkuutta matkustamossa.
Smart Cabrion kulttimaine on kestänyt jo 15 vuotta, ensiesittelystään Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1999. Tällöin Cabrio perustui Smart City Coupé -malliin; heti seuraavana keväänä saatiin markkinoille tuotantomalli.
Ensimmäinen malliuudistus tapahtui vuonna 2006, ja siitä lähtien kattoratkaisu on ollut täysin automaattinen. Cabrion kolmas sukupolvi saatiin myyntiin vuonna 2010.
Vuonna 2002 esiteltiin myös piensarjana valmistettu Smart Crossblade, jossa ei ollut lainkaan ovia, kattoa tai tuulilasia.
Smart Fortwo Cabrio 52 kW 66 kW
Sylinterit Rivi-3 Rivi-3
Iskutilavuus cm3 999 898
Teho kW (hv)/r/min 52 (71)/6000 66 (90)/5500 (6200)
Vääntö Nm/r/min 91/2850 135/2500
Yhd. kulutus l/100 km 4,3 (4,3) 4,3 (4,2)
CO2-päästöt g/km 99 (99) 99 (97)
Kiihtyvyys 0–100 km/h (s) 14,9 (15,5) 10,8 (11,7)
Huippunopeus km/h 151 (151) 155 (155)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Ripolisubbari laajakaistaelementille
Unitran ensimmäinen dac
139 desibeliä 20 hertsillä
Monitor Audio päivitetty Bronze-kaiutinsarja
Cabassen kotiteatterihelmet
Full Metal Jacket
Cabassen pallokaiutin kehittyy
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Uusi phono-moduuli Ranskasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tällainen on uusi Kia Stonic
Veho kärkituloksiin Auto Bildin tutkimuksessa
Täyssähköinen Porsche Cayenne äärimmäisissä olosuhteissa
Neljä rengasta ja kolme raitaa: adidaksesta tulee tulevan Audi Formula 1 -tiimin virallinen kumppani
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL