Arvaa, missä avoautossa on kolmitoiminen katto!

Uusi smart fortwo cabrio on itse asiassa kolme autoa samassa paketissa. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva canvas-aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet.

Auto Bild.Uutiset

Tait­tu­vaan tri­top-kat­to­rat­kai­suun kuu­lu­vat ka­ton ir­ro­tet­ta­vat si­vut­tais­tu­et, joil­le löy­tyy paik­ka ta­va­ra­ti­las­ta. Smart Fort­wo Cab­rio on si­ten luok­kan­sa ai­noa ai­to avo­au­to­mal­li, jon­ka ul­ko­mi­tat ovat (pi­tuus/le­veys/kor­keus) 2,69/1,66/1,55 met­riä.

B-pi­la­rit ovat ka­pe­am­mat kuin ko­va­kat­toi­sis­sa ser­kuis­sa, ja Tri­di­on-kori on muo­toil­tu vie­lä­kin dy­naa­mi­sem­min cab­ri­on ur­hei­lul­li­suu­den ko­ros­ta­mi­sek­si.

Peh­meä kan­gas­kat­to voi­daan ava­ta 12 se­kun­nis­sa myös sil­loin, kun au­tol­la aje­taan huip­pu­no­peu­del­la. Ka­ton voi ava­ta kau­ko­sää­ti­mel­lä myös au­ton ul­ko­puo­lel­ta. Sen uloin ker­ros on val­mis­tet­tu erit­täin ke­vy­es­tä ja kes­tä­väs­tä po­ly­ak­ryy­li­kan­kaas­ta, si­sä­kat­to puo­les­taan puu­vil­la-po­ly­es­te­ris­tä. Vä­liin jää kes­tä­vä ku­mi­ker­ros.

Pak­suu­del­taan 20 mm kat­toon saa kol­me ul­ko­vä­riä: Blue De­nim, pu­nai­nen ja mus­ta. Si­sä­kat­to on ai­na har­maa ja läm­mi­tet­tä­vä ta­kaik­ku­na on la­si­nen.

Katon aukeamista ja sulkeutumista simuloitiin testissä 20 000 kertaa eli koko auton odotettavissa olevan eliniän ajan.

Katon aukeamista ja sulkeutumista simuloitiin testissä 20 000 kertaa eli koko auton odotettavissa olevan eliniän ajan.

Uu­den Smart Fort­wo Cab­ri­on ko­rin vään­tö­jäyk­kyys on noin 15 pro­sent­tia pa­rem­pi kuin edel­tä­jäs­sä, kii­tos ult­ra­lu­jien kuu­ma­pu­ris­tet­tu­jen te­räs­laa­tu­jen sekä mo­ni­ker­ros­te­räs­ten käy­tön. Li­säk­si cab­ri­on alus­tas­sa on te­räs­ris­tik­ko sekä vään­tö­lu­juut­ta li­sää­vät sei­nät edes­sä ja ta­ka­na. A-pi­la­rien si­säl­lä on li­säk­si put­ki, joka on teh­ty eri­kois­lu­jas­ta kuu­ma­pu­ris­te­te­räk­ses­tä.

Smart-avo­mal­li on sel­vit­tä­nyt kaik­ki pa­kol­li­set tör­mäys­tes­tit sekä Mer­ce­des-Ben­zin omat, vaa­ti­muk­sil­taan usein vie­lä ko­vem­mat tur­val­li­suus­tes­tit. Täl­lai­nen on esi­mer­kik­si tes­ti, jos­sa au­to pu­do­te­taan ka­tol­leen pie­nes­sä kul­mas­sa toi­sen A-pi­la­rin­sa va­raan puo­len met­rin kor­keu­del­ta.

Tur­va­va­rus­tei­siin kuu­lu­vat vii­mei­sim­män su­ku­pol­ven ESC si­vu­tuu­li- ja mä­ki­läh­tö­a­vus­ti­mil­la (va­ki­o­na) sekä va­lin­nais­va­rus­tei­na saa­ta­vat etu­tör­mäys­va­roi­tin sekä kais­ta-avus­tin.

Cab­ri­oon saa kak­si ny­ky­ai­kais­ta kol­mi­sy­lin­te­ris­tä ben­sii­ni­moot­to­ria, joi­den te­hot ovat 71 hv (52 kW) ja 90 hv (66 kW). Mo­lem­pien moot­to­rien yh­tey­teen saa vii­si­vaih­tei­sen kä­si­vaih­teis­ton tai täy­sau­to­maat­ti­sen Twi­na­mic-kak­sois­kyt­kin­vaih­teis­ton.

Va­rus­te­ta­sot ovat tu­tut Pas­si­on, Prime ja Proxy, joi­den li­säk­si tar­jol­la on jouk­ko tur­val­li­suus- ja mu­ka­vuus­va­rus­tei­ta ku­ten Mir­ror­Link-äly­pu­he­li­nyh­teys (va­ki­o­na Smart Me­dia -pa­ke­tin yh­tey­des­sä) sekä Ur­ban Style -va­rus­te­pa­ket­ti (10 mm ma­dal­let­tu alus­ta, mus­tat pyö­rä­ko­te­lon reu­na­lis­tat ja kro­mat­tu pa­ko­put­ken pää). Va­lin­nais­va­rus­tee­na mat­kus­ta­moon saa tuu­li­oh­jai­men.

Smart fort­wo cab­ri­on tes­tien vaa­ti­mus­ta­so on sama kuin esi­mer­kik­si Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­jal­la. Ka­ton au­ke­a­mis­ta ja sul­keu­tu­mis­ta si­mu­loi­tiin tes­tis­sä 20 000 ker­taa eli koko au­ton odo­tet­ta­vis­sa ole­van eli­ni­än ajan. Li­säk­si kat­to sekä sen me­ka­nis­mi on tes­tat­tu eri läm­pö­ti­lois­sa -15 as­tees­ta ai­na +80 as­teen läm­pöön. Kat­to on al­tis­tet­tu jopa -40 as­teen pak­ka­sel­le. Näis­sä olo­suh­teis­sa me­ka­nis­min yli­kuu­me­ne­mis­suo­ja es­tää moot­to­rin rik­kou­tu­mi­sen.

Cab­ri­on ve­den­pi­tä­vyys var­mis­tet­tiin au­ton­pe­su­tes­til­lä, joka vas­taa 500 pe­sun ai­heut­ta­maa ra­si­tus­ta ka­tol­le ja sen sau­moil­le. Jo­kai­nen val­mis­tu­va au­to­yk­si­lö käy Ham­bac­hin teh­taal­la läpi myös vuo­to­tes­tin, jos­sa au­toa kas­tel­laan ve­del­lä seit­se­män mi­nuu­tin ajan.

Mat­kus­ta­moon ve­don tun­net­ta ai­heut­ta­via il­ma­vir­to­ja puo­les­taan tut­kit­tiin Tan­ja-ni­mi­sen tes­ti­nu­ken avul­la. Tan­jan kau­laan ja kä­si­var­siin asen­net­tiin 16 no­peus­sen­so­ria, joi­den avul­la mi­ta­taan il­ma­vir­taus­ten voi­mak­kuut­ta mat­kus­ta­mos­sa.

Smart Cab­ri­on kult­ti­mai­ne on kes­tä­nyt jo 15 vuot­ta, en­sie­sit­te­lys­tään Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä vuon­na 1999. Täl­löin Cab­rio pe­rus­tui Smart City Coupé -mal­liin; heti seu­raa­va­na ke­vää­nä saa­tiin mark­ki­noil­le tuo­tan­to­mal­li.

En­sim­mäi­nen mal­liu­u­dis­tus ta­pah­tui vuon­na 2006, ja sii­tä läh­tien kat­to­rat­kai­su on ol­lut täy­sin au­to­maat­ti­nen. Cab­ri­on kol­mas su­ku­pol­vi saa­tiin myyn­tiin vuon­na 2010.

Vuon­na 2002 esi­tel­tiin myös pien­sar­ja­na val­mis­tet­tu Smart Cros­sb­la­de, jos­sa ei ol­lut lain­kaan ovia, kat­toa tai tuu­li­la­sia.

 

Smart Fort­wo Cab­rio 52 kW 66 kW

Sy­lin­te­rit Rivi-3 Rivi-3

Is­ku­ti­la­vuus cm3 999 898

Teho kW (hv)/r/min 52 (71)/6000 66 (90)/5500 (6200)

Vään­tö Nm/r/min 91/2850 135/2500

Yhd. ku­lu­tus l/100 km 4,3 (4,3) 4,3 (4,2)

CO2-pääs­töt g/km 99 (99) 99 (97)

Kiih­ty­vyys 0–100 km/h (s) 14,9 (15,5) 10,8 (11,7)

Huip­pu­no­peus km/h 151 (151) 155 (155)

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN