Suomen vanhin Mitsubishi Colt on yllättäen 1968-mallinn, vaikka virallinen maahantuonti pääsi alkamaan vasta vuonna 1979.

Suomen vanhin Mitsubishi Colt on yllättäen 1968-mallinn, vaikka virallinen maahantuonti pääsi alkamaan vasta vuonna 1979.

astara

Arvaisitko, että Suomen vanhin Mitsubishi Colt on… jo vuodelta 1968? Ja kuusi muuta faktaa ikonisesta automallista

Mitsubishi Coltin juuret ulottuvat Suomessa vuoteen 1979, jolloin mallin maahantuonti alkoi virallisesti. Suomen vanhin Colt on kuitenkin yllättäen vuodelta 1968!

Auto Bild.Uutiset

Täy­sin uu­si Mit­su­bis­hi Colt esi­tel­tiin Suo­mes­sa tam­mi­kuus­sa. Ky­sees­sä on seit­se­män­nen su­ku­pol­ven Colt, joka laa­jen­taa Mit­su­bis­hin hyb­ri­di­mal­lis­ton tar­jon­taa.

Colt on ol­lut le­gen­daa­ri­nen mal­li Mit­su­bis­hi-mal­lis­tos­sa men­nei­nä vuo­si­kym­me­ni­nä. Ko­ko­sim­me tä­hän seit­se­män fak­taa Col­tin vai­heis­ta meil­lä ja maa­il­mal­la.

1. Mit­su­bis­hi Colt on to­del­li­nen klas­sik­ko Mit­su­bis­hi-mal­lis­tos­sa. Vuon­na 1978 en­sim­mäi­sen ker­ran Eu­roo­pas­sa esi­tel­tyä au­toa myy­tiin kuu­den en­sim­mäi­sen su­ku­pol­ven ai­ka­na yh­teen­sä 1,2 mil­joo­naa kap­pa­let­ta.

2. Suo­meen Colt ran­tau­tui vi­ral­li­ses­ti vuon­na 1979. Saa­ta­va­na oli käy­tän­nös­sä kak­si mal­li­ver­si­o­ta, kol­mi­o­vi­nen 1200 GL (55 hv) ja vii­si­o­vi­nen 1400 GLX (70 hv).

3. Suo­men van­hin Colt on vuo­del­ta 1968. Ky­sees­sä on mal­li­ni­mel­tään Colt 1200, joka tuo­tiin maa­han näy­te­kap­pa­lee­na, kun mer­kin maa­han­tuon­nis­ta neu­vo­te­liin en­sim­mäi­sen ker­ran 70-lu­vun alus­sa. Mit­su­bis­hin maa­han­tuon­ti al­koi Suo­mes­sa vi­ral­li­ses­ti 1976. Mer­kin maa­han­tuon­nis­ta vas­taa tänä päi­vä­nä As­ta­ra Fin­land, joka osa kan­sain­vä­lis­tä As­ta­ra-kon­ser­nia, maa­il­man joh­ta­vaa liik­ku­mi­syh­ti­ö­tä.

4. Mit­su­bis­hi Col­tis­ta tuli Suo­meen vuon­na 1982 myös 105-he­vos­voi­mai­nen GLX Tur­bo. Vas­taa­van au­ton ko­ea­joi muun mu­as­sa au­to­toi­mit­ta­ja Juha Pel­to­nen vuon­na 1983.

Upeakuntoinen 1983 Mitsubishi Colt 1200 GL on pitkän linjan suomalaisen harrastajan hyvissä käsissä..

Upeakuntoinen 1983 Mitsubishi Colt 1200 GL on pitkän linjan suomalaisen harrastajan hyvissä käsissä..

astara

Tämän näköinen oli 1983-mallinen Colt GLX Turbo.

Tämän näköinen oli 1983-mallinen Colt GLX Turbo.

astara

5. Vuo­si 1983 oli Col­tin pa­ras myyn­ti­vuo­si Suo­mes­sa. Mal­lia myy­tiin meil­lä lä­hes 2000 kap­pa­let­ta.

6. Col­tin kuu­den­nen su­ku­pol­ven mal­li­ver­sio saa­pui Suo­meen vuon­na 2004. Au­tot val­mis­tet­tiin Hol­lan­nis­sa, mut­ta Col­tis­ta tuo­tiin maa­han myös Ita­li­as­sa val­mis­tet­tu avo­ver­sio. Vii­mei­set 6. su­ku­pol­ven Col­tit saa­pui­vat maa­han vuon­na 2009.

7. Nyt esi­tel­ty seit­se­män­nen su­ku­pol­ven Colt pe­rus­tuu Re­nault-Nis­san-Mit­su­bis­hi-al­li­ans­sin CMF-B-alus­tal­le. Uu­si Colt val­mis­te­taan al­li­ans­sin Bur­san teh­taal­la Tur­kis­sa.

Vah­va pa­luu mal­lis­toon

Colt pa­la­si tam­mi­kuus­sa Mit­su­bis­hi-mal­lis­toon vah­vem­pa­na kuin kos­kaan. Uu­den Col­tin ve­to­voi­mai­suut­ta li­sää­vät sen hou­kut­te­le­va hin­noit­te­lu, mo­der­ni mu­ka­vuus- ja tur­val­li­suus­va­rus­te­lu sekä Mit­su­bis­hin vii­den vuo­den teh­das­ta­kuu.

Uu­den Col­tin vah­vuu­te­na on sen voi­ma­lin­ja­tar­jon­ta. Au­to on saa­ta­va­na uu­den ASX-mal­lin ta­voin täys­hyb­ri­di­nä.

Uu­den Col­tin mal­lis­to muo­dos­tuu kol­mes­ta eri va­rus­te­ta­sos­ta: In­vi­te, In­ten­se ja Ins­ty­le. Jo hin­nat al­ka­en -va­rus­te­ta­so on kat­ta­va si­säl­tä­en muun mu­as­sa seu­raa­vat mu­ka­vuus- ja tur­val­li­suus­va­rus­teet: au­to­maat­ti­nen il­mas­toin­ti, pe­ruu­tus­ka­me­ra, py­sä­köin­ti­tut­kat edes­sä ja ta­ka­na, 7-tuu­mai­nen kos­ke­tus­näyt­tö, kais­ta­vah­ti, kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin, avai­me­ton lu­ki­tus­jär­jes­tel­mä, lan­ga­ton äly­pu­he­li­men la­taus, lan­ga­ton Ap­p­le Car Play ja And­roid Au­to sekä va­ki­o­no­peu­den­sää­din.

Uusimman Colt-malliston keihäänkärkenä on täyshybridi 1.6L Hybrid (145 hv). Täyshybridimalli on varustettu kahdella sähkömoottorilla ja automaattisella monitilavaihteistolla. Hybridimallin toimintamatka on jopa 900 kilometriä.

Uusimman Colt-malliston keihäänkärkenä on täyshybridi 1.6L Hybrid (145 hv). Täyshybridimalli on varustettu kahdella sähkömoottorilla ja automaattisella monitilavaihteistolla. Hybridimallin toimintamatka on jopa 900 kilometriä.

jan greune

Mal­lis­ton kei­hään­kär­ke­nä on täys­hyb­ri­di 1.6L Hyb­rid (145 hv). Täys­hyb­ri­di­mal­li on va­rus­tet­tu kah­del­la säh­kö­moot­to­ril­la ja au­to­maat­ti­sel­la mo­ni­ti­la­vaih­teis­tol­la. Hyb­ri­di­mal­lin toi­min­ta­mat­ka on jopa 900 ki­lo­met­riä. Au­ton yh­dis­te­tyt CO2-pääs­töt ovat al­hai­sim­mil­laan 94 g/km.

Täys­hyb­ri­di on saa­ta­va­na myös Ins­ty­le-va­rus­te­ta­sol­la, joka si­säl­tää muun mu­as­sa 10-tuu­mai­sen di­gi­taa­li­mit­ta­ris­ton, Around View Mo­ni­tor -ka­me­ra­jär­jes­tel­män, yh­dek­säl­lä kai­ut­ti­mel­la va­rus­te­tun Bose Pre­mium -ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­män, mu­kau­tu­van va­ki­o­no­peu­den­sää­ti­men Stop & Go -omi­nai­suu­del­la, py­sä­köin­ti­a­vus­ti­men sekä ris­te­ä­vän lii­ken­teen va­roi­tus­jär­jes­tel­män pe­ruu­tet­ta­es­sa.

Uu­den Col­tin hin­nat läh­te­vät 19 990 eu­ros­ta. Hin­nat al­ka­en mal­li­na on 90-he­vos­voi­mai­nen Colt In­vi­te 1.0L MPI-T 90 hv.

Hyb­ri­di­mal­lis­ton hin­nat al­ka­vat In­vi­te-va­rus­te­ta­sol­la 25 990 eu­ros­ta.

Mit­su­bis­hi-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN