Dakar-ralli ajettiin tammikuussa Saudi-Arabiassa.

Dakar-ralli ajettiin tammikuussa Saudi-Arabiassa.

Astara

Astara: Kompensoi Dakar-rallitiiminsä päästöt Suomeen

Astara Team on edelläkävijä sähkö­polt­to­aineen käytössä maailman vaativimmassa erämaarallissa. Kolmessa kilpa-autossa käytetty sähköpolttoaine tuotti yhteensä 14 tonnia CO2-päästöjä. Astara kompensoi 82 tonnia tiiminsä suoria- ja epäsuoria päästöjä Suomeen.

Auto Bild.Uutiset

As­ta­ra, maa­il­man joh­ta­va liik­ku­mis­pal­ve­lui­ta tar­jo­a­va yh­tiö, on il­moit­ta­nut hii­li­ja­lan­jäl­ken­sä tä­män vuo­den Da­kar-ral­lis­ta.

As­ta­ra osal­lis­tui maa­il­man vaa­ti­vim­paan erä­maa­ral­liin säh­kö­polt­to­ai­net­ta käyt­tä­väl­lä kol­men kil­pa-au­ton tii­mil­lään.

Tal­lin au­to­jen yh­teen­las­ket­tu CO2-pääs­tö oli 14 ton­nia, mikä vas­taa seit­se­män hen­ki­lö­au­ton pääs­tö­jä yh­den vuo­den ai­ka­na.

Tu­los osoit­taa, et­tä huip­pu­ta­sol­la on mah­dol­lis­ta kil­pail­la mi­ni­ma­lis­ti­sil­la ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sil­la.

As­ta­ran kil­pa-au­tot tuot­ti­vat Da­kar-ral­lis­sa kes­ki­mää­rin 70 pro­sent­tia vä­hem­män pääs­tö­jä kuin fos­sii­lis­ta polt­to­ai­net­ta käyt­tä­vät au­tot.

Astara Team osallistui toisena vuonna peräkkäin Dakar-ralliin. Talli halusi haastaa käsityksen sitä, etteivät moottoriurheilun suurimmat tapahtumat voi olla kestäviä.

Astara Team osallistui toisena vuonna peräkkäin Dakar-ralliin. Talli halusi haastaa käsityksen sitä, etteivät moottoriurheilun suurimmat tapahtumat voi olla kestäviä.

Astara

Astara Auto Finland toimii Suomessa Kian ja Mitsubishin maahantuojana. Astaran Dakar-ralli linkittyy myös Suomeen, sillä Astara halusi kompensoida koko tiiminsä hiilidioksidipäästöt Suomeen. Tähän tarkoitukseen yritys valitsi Puro.earthin, hiilidioksidin poistoon kehitetyn globaalin markkina-alustan ja erityisesti projektin Ekovillalta Suomesta. Ekovillan hanke varastoi hiiltä uusiutuviin rakennusmateriaaleihin vuosikymmeniä tukien samalla kiertotaloutta ja vihreiden työpaikkojen luomista.

Astara Auto Finland toimii Suomessa Kian ja Mitsubishin maahantuojana. Astaran Dakar-ralli linkittyy myös Suomeen, sillä Astara halusi kompensoida koko tiiminsä hiilidioksidipäästöt Suomeen. Tähän tarkoitukseen yritys valitsi Puro.earthin, hiilidioksidin poistoon kehitetyn globaalin markkina-alustan ja erityisesti projektin Ekovillalta Suomesta. Ekovillan hanke varastoi hiiltä uusiutuviin rakennusmateriaaleihin vuosikymmeniä tukien samalla kiertotaloutta ja vihreiden työpaikkojen luomista.

Astara

Astaran sitoutumista läpinäkyvyyteen kuvastaa se, että laskelmissa on otettu huomioon myös epäsuorat päästöt, jotka eivät ole suoraan Astara Teamin aiheuttamia, kuten lento- ja laivamatkat.  Epäsuorat päästöt vastasivatkin suurinta osaa rallitiimin päästöistä (66 %), joiden vähentäminen on hyvin rajallista.

Astaran sitoutumista läpinäkyvyyteen kuvastaa se, että laskelmissa on otettu huomioon myös epäsuorat päästöt, jotka eivät ole suoraan Astara Teamin aiheuttamia, kuten lento- ja laivamatkat. Epäsuorat päästöt vastasivatkin suurinta osaa rallitiimin päästöistä (66 %), joiden vähentäminen on hyvin rajallista.

Astara

As­ta­ra Team osal­lis­tui toi­se­na vuon­na pe­räk­käin Da­kar-ral­liin. Tal­li ha­lu­si haas­taa kä­si­tyk­sen sitä, et­tei­vät moot­to­riur­hei­lun suu­rim­mat ta­pah­tu­mat voi ol­la kes­tä­viä.

Sa­mal­la As­ta­ra ha­lu­si muut­taa suh­tau­tu­mis­ta liik­ku­mi­seen tek­no­lo­gi­an ja in­no­vaa­ti­oi­den avul­la.

”Oli ilo saa­da edis­tää säh­kö­polt­to­ai­net­ta pie­nel­lä hii­li­ja­lan­jäl­jel­lä. Tu­le­vai­suu­des­sa Da­kar on maa­il­man­laa­jui­nen ver­tai­lu­koh­ta. Kes­tä­väm­pien mah­dol­lis­ten tu­los­ten saa­vut­ta­mi­nen on elin­tär­ke­ää meil­le kai­kil­le”, sa­noo As­ta­ra Te­a­min kul­jet­ta­ja Car­los Checa.

As­ta­ra Au­to Fin­land toi­mii Suo­mes­sa Kian ja Mit­su­bis­hin maa­han­tuo­ja­na. As­ta­ran Da­kar-ral­li lin­kit­tyy myös Suo­meen, sil­lä As­ta­ra ha­lu­si kom­pen­soi­da koko tii­min­sä hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt Suo­meen.

Tä­hän tar­koi­tuk­seen yri­tys va­lit­si Puro.eart­hin, hii­li­di­ok­si­din pois­toon ke­hi­te­tyn glo­baa­lin mark­ki­na-alus­tan ja eri­tyi­ses­ti pro­jek­tin Eko­vil­lal­ta Suo­mes­ta.

Eko­vil­lan han­ke va­ras­toi hiil­tä uu­siu­tu­viin ra­ken­nus­ma­te­ri­aa­lei­hin vuo­si­kym­me­niä tu­kien sa­mal­la kier­to­ta­lout­ta ja vih­rei­den työ­paik­ko­jen luo­mis­ta.

”Puro.eart­hin mai­ne ta­kaa hii­len­pois­ton laa­dun uu­sim­pien tek­no­lo­gis­ten edis­ty­sas­ke­lei­den an­si­os­ta, mikä on mei­dän yh­tei­nen pri­o­ri­teet­tim­me As­ta­ral­la. Pi­däm­me ai­na lu­pauk­sem­me, ja tämä oli vii­mei­nen as­kel var­mis­taak­sem­me, et­tä ai­noa jäl­ki, jon­ka jä­tim­me Da­ka­riin, oli kul­jet­ta­jien roh­keus”, ker­too As­ta­ran brän­di­joh­ta­ja Mar­ta Ríos.

As­ta­ra Te­a­min ko­ko­nais­pääs­töt, suo­rat ja epä­suo­rat, oli­vat Da­kar-ral­lis­sa yh­teen­sä 82 ton­nia, mikä on kym­me­ne­so­sa yh­den jal­ka­pal­lo-ot­te­lun pääs­töis­tä.

As­ta­ran si­tou­tu­mis­ta lä­pi­nä­ky­vyy­teen ku­vas­taa se, et­tä las­kel­mis­sa on otet­tu huo­mi­oon myös epä­suo­rat pääs­töt, jot­ka ei­vät ole suo­raan As­ta­ra Te­a­min ai­heut­ta­mia, ku­ten len­to- ja lai­va­mat­kat. Epä­suo­rat pääs­töt vas­ta­si­vat­kin suu­rin­ta osaa ral­li­tii­min pääs­töis­tä (66 %), joi­den vä­hen­tä­mi­nen on hy­vin ra­jal­lis­ta.

Da­kar-ral­li ajet­tiin tam­mi­kuus­sa Sau­di-Ara­bi­as­sa.

As­ta­ra-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.

Saka

Kymmenessä vuodessa haastajasta ykköseksi – Saka on nyt Suomen suurin vaihtoautokauppa

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.

Atradius

Luotto­va­kuu­tu­syhtiö Atradius arvioi: EU:n uudet tariffit kasvattavat kauppasodan uhkaa ja sähköautojen hintaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN