Audi Q8 TFSI e quattro (kuvituskuva)

Audi Q8 TFSI e quattro (kuvituskuva)

Audi

Audi julkistaa aiempaa kookkaamman katumaasturin: Audi Q9 nähtiin naamioituna Nürburgringillä

Jo vuodesta 2019 on liikkunut huhuja, joiden nojalla Audilta tulisi markkinoille vielä loisteliaampi ja kookkaampi katumaasturi kuin Q7 ja Q8. Se tuntee mallinimen Q9.

Auto Bild.Uutiset

Au­di Q9 vai­kut­taa to­teu­tu­van, kos­ka Au­to Bil­din sa­la­va­lo­ku­vaa­ja ha­vait­si yk­si­lön ra­ta­tes­teis­sä Nürburg­rin­gil­lä.

Au­di Q9 -yk­si­lö oli tes­ti­a­jois­sa luon­nol­li­ses­ti­kin voi­mak­kaas­ti suo­ja­tei­pat­tu, mut­ta sii­tä huo­li­mat­ta joi­ta­kin yk­si­tyis­koh­tia pys­tyy tun­nis­ta­maan.

Nii­hin lu­keu­tu­vat koo­kas etu­sä­leik­kö sekä suh­teel­li­sen ka­pe­at ajo­va­loum­pi­ot, jot­ka on ase­moi­tu heti ko­ne­pel­lin ala­puo­lel­le.

Au­tos­sa lie­nee niin ikään su­mu­va­lot. Keu­la näyt­tää mas­sii­vi­sel­ta, mitä vai­ku­tel­maa si­vup­ro­fii­li ko­ros­taa: au­to näyt­tää mel­ko laa­tik­ko­mai­sel­ta.

Myös ta­ka­o­sa oli edel­leen suo­ja­kal­von peit­tä­mä; ta­ka­na ha­vait­see kat­tos­poi­le­rin sekä il­mei­ses­ti suh­teel­li­sen ka­pe­at ta­ka­va­lot.

Au­di Q9:ään tu­lee to­den­nä­köi­ses­ti kol­me is­tuin­ri­viä, ja ul­ko­pi­tuus 5,20 met­riä viit­taa kil­pai­li­jois­ta ai­na­kin BMW X7:aan ja Mer­ce­des-Benz GLS:ään

Pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di?

Iso Au­di Q9 saat­taa ol­la pis­to­ke­la­dat­ta­va hyb­ri­di, jol­loin oli­si kak­si vaih­to­eh­toa: Au­di Q8:n mo­di­fi­oi­tu voi­man­siir­to, jol­loin 3,0-lit­rai­sen V6-ben­sii­ni­moot­to­rin yn­nä säh­kö­moot­to­rin jär­jes­tel­mä­te­ho oli­si 381 he­vos­voi­maa.

Tai sit­ten toi­se­na vaih­to­eh­to­na on 4,0-lit­rai­nen V8. To­den­nä­köi­ses­ti Au­dil­la tä­hyil­lään 50 ki­lo­met­rin säh­köi­seen toi­min­ta­mat­kaan.

Au­di Q9:stä saat­taa li­säk­si il­maan­tua vä­hin­tään 600-he­vos­voi­mai­nen RS-ver­sio.

Au­di saat­taa lan­see­ra­ta suu­rim­man ka­tu­maas­tu­rin­sa Q9:n jo tu­le­va­na vuon­na.

On kui­ten­kin tois­tai­sek­si epä­sel­vää, on­ko Au­di Q9 yli­pää­tään lain­kaan tu­lol­laan Eu­roo­pan mark­ki­noil­le, kos­ka yleen­sä Kii­naan me­ne­vät pro­to­tyy­pit naa­mi­oi­daan ku­vien osoit­ta­mal­la ta­val­la.

Au­to Bild Kat­ha­ri­na Berndt / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Henkilöautojen romutus­palk­ki­o­kam­panjan odotetaan piristävän autokauppaa

Auto Bild.Uutiset

Henkilöautojen romutus­palk­ki­o­kam­panjan odotetaan piristävän autokauppaa

Auto Bild.Uutiset
Alhaisen painopisteen omaava Mazda MX-5 on loistava luotsattava.

Alhaisen painopisteen omaava Mazda MX-5 on loistava luotsattava.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen

Auto Bild.Koeajot
Alhaisen painopisteen omaava Mazda MX-5 on loistava luotsattava.

Alhaisen painopisteen omaava Mazda MX-5 on loistava luotsattava.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN