Pikalatauksella BMW i7 M70 xDrive kykenee jopa 195 kilowatin lataukseen. Silloin akku latautuu 10–80 prosenttiin 34 minuutissa optimaalisissa olosuhteissa.
Fabian Kirchbauer
BMW i7 M70 xDrive: Baijerilaisbrändin tehokkain sähköauto
BMW M esittelee uuden täyssähköisen huippumallin 7-sarjaan. BMW i7 M70 xDrive on BMW:n tehokkain ja nopein sähköauto.
Viime vuonna lanseerattiin seitsemäs sukupolvi, jonka lippulaiva oli täyssähköinen BMW i7. Uusin BMW 7-sarjan sukupolvi yhdistää sarjan perimän uuteen tulkintaan designista ja ylellisyydestä.
Urheilullisuus ja mukavuus yhdistyvät poikkeukselliseen tilan tuntuun.
BMW i7 xDrive60 on tällä hetkellä BMW:n suuren sähköisen malliston lippulaiva. Sen 400 kW:n/544 hv:n suorituskyky ei lopu kesken, mutta tehoahan ei ole koskaan liikaa.
Myöhemmin tänä vuonna se saa seuraajakseen tehokkaamman ja urheilullisemman BMW i7 M70-mallin, jossa on peräti 660 hevosvoimaa.
Painavat kirjaimet
BMW i7 M70 xDrive nousee malliston kärkeen teholla ja kiihtyvyydellä mitattuna. Pelkkä taka-akselin moottori tuottaa 360 kW/489 hv, mikä on BMW i7 xDrive60:een verrattuna 25,5 prosenttia enemmän. Tämä on tällä hetkellä myös BMW:n suorituskykyisin sähkömoottori.
Etuakselin moottoriin yhdistettynä (190 kW/258 hv) kokonaisteho on 485 kW/660 hv. Molemmat moottorit tarjoavat Sport-tilassa yhteensä 1 015 Nm:n vääntömomentin ja jopa 1 100 Nm:n vääntömomentin, kun M Launch Control- tai M Sport-boost-toiminto on aktivoituna.
Suuri ja ylellinen Sedan-malli kiihtyy kokoisekseen ripeästi, nollasta sataan 3,7 sekunnissa. Auto on BMW:n nopein sähköauto ja sen huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.
M-spesifinen neliveto-, ohjaus-, iskunvaimennus- ja ajodynamiikkajärjestelmä takaa tarkan vasteen ja BMW M -tunnelman. Pitkän matkan ominaisuuksia parannetaan entisestään M-spesifisellä adaptiivisella ilmajousituksella molemmilla akseleilla, automaattisella tasonsäädöllä ja sähköisesti ohjatuilla iskunvaimentimilla.
Uusi toiminto pidennetyn toimintasäteen saavuttamiseksi
BMW i7 M70 xDriven korkeajänniteakku on sama kuin BMW i7 xDrive60:ssa, nettokapasiteetiltaan 101,7 kWh.
BMW i7 M70 xDrive -mallin yhdistetty kulutus on 20,8–23,8 kWh WLTP:n mukaan. Tämä antaa toimintamatkaksi jopa 560 kilometriä (WLTP: 488–560 km).
Ajon aikana toimintamatkaa voidaan pidentää aktivoimalla uusi toiminto, jonka nimi on Max range. Silloin moottorin tehoa ja huippunopeutta rajoitetaan enintään 90 kilometriin tunnissa sekä joitakin mukavuustoimintoja säädetään.
Uusi toiminto on ensisijaisesti tarkoitettu käytettäväksi, jos matkan aikana tulee yllättävä tarve ajaa ennakoitua kauemmas ja etukäteen suunniteltu lataus ei onnistu.
Max range auttaa lisäämään toimintamatkaa 15–25 prosentilla.
Pikalatauksella BMW i7 M70 xDrive kykenee jopa 195 kilowatin lataukseen. Silloin akku latautuu 10–80 prosenttiin 34 minuutissa optimaalisissa olosuhteissa.
Mukautetun latauskäyrän ansiosta 10 minuutin lataus antaa 170 kilometrin (WLTP:n mukaan) toimintamatkan. Akun lämmittämistä voidaan ohjata automaattisesti auton navigointitietojen perusteella, tai tarvittaessa kuljettaja voi itse aktivoida sen.
Näyttävää designia
Muiden M-mallien tapaan BMW i7 M70 xDriven ulkoasu erottuu muista saman sarjan malleista. Tyypilliset M-peilit, kylkilistat, takapuskurin diffuusori ja 21 tuuman vanteet korostavat hienovaraisesti urheilullista muotoilua.
Asiakkaat voivat myös valita oman M Performance -paketin, joka sisältää muun muassa mustat jarrusatulat, mustan spoilerin takaluukkuun ja muita yksityiskohtia.
Lisäksi tarjolla on BMW Individual Manufaktur -valikoima. Sieltä löytyy muun muassa yli 100 erikoisvärivalintaa auton pintaan. Tarjolla on myös useita kaksivärisen korin yhdistelmiä, jotka on rajattu tyylikkäästi auton olkalinjaan.
BMW i7 M70:ssä on ensimmäisten mallien joukossa BMW iDrive 8.5 -käyttöjärjestelmä, joka sisältää useita uusia toimintoja. Esimerkiksi automaattiovet voi avata ja sulkea My BMW -sovelluksella.
Ovet voi määrittää myös avautumaan automaattisesti, kun omistajan älypuhelin lähestyy autoa.
BMW i7 M70 xDriven ensi-ilta on kansainvälisessä autonäyttelyssä Shanghaissa näinä päivinä.
Lanseeraus alkaa vuoden 2023 toisella puoliskolla, ja jälleenmyyjät ottavat tilauksia myöhemmin keväällä. Uutuusmallin autoverollinen alkaen-hinta on 175 820 euroa.
BMW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula ja talousjohtaja Sami Mäentausta.
Saka
Renault Master on uudistunut
Renault
Renault Master on uudistunut
Renault
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
“Valmistajien on investoitava uusiin teknologioihin täyttääkseen tiukemmat päästöstandardit, mikä todennäköisesti nostaa ajoneuvojen tuotantokustannuksia. Kustannusten nousu mahdollisesti heijastuu myös kuluttajahintoihin. Vaikka tavoitteena on tehdä Euroopasta päästöstandardien johtaja, säännökset voivat myös asettaa haasteita eurooppalaisten valmistajien kilpailukyvylle maailmanlaajuisesti sekä Euroopan sisäisesti. Kilpailu kiristyy, kun valmistajien on sopeuduttava uusiin vaatimuksiin ja samalla säilytettävä kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla”, Atradiuksen maajohtaja Juhani Laitala summaa. Atradius on globaali luottovakuuttamisen, takausvakuuttamisen ja perintäpalveluiden asiantuntija, joka toimii 52 maassa ja jolla on tiedot yli 240 miljoonan yrityksen maksukäyttäytymisestä. Atradius-konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa. Atradius kuuluu sekä maailman että Suomen suurimpiin luottovakuuttajiin. Vuonna 1925 perustetun organisaation pääkonttori sijaitsee Madridissa. Atradiuksen pääomistaja on espanjalainen Grupo Catalana Occidente.
Atradius
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Finalin uudet DC-kuulokkeet
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
Kultaa, platinaa, ruteniumia
Bowers & Wilkins, Denon, Marantz uudelle omistajalle
Lääkärin vastaanotto on nykyisin porilaissisustajan kerroksellisesti sisustettu koti
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi