Dacia Spring Electric: Ennakkomyyntiin Suomessa 2021 aikana

Vuonna 2021 myyntiin saapuva Spring Electric suo yhä useammalle mahdollisuuden vaihtaa sähköautoon.

Auto Bild.Uutiset

Da­cia pal­jas­ti maa­lis­kuus­sa 2020 Spring Elect­ric -kon­sep­ti­mal­lil­la, et­tä se on läh­dös­sä val­loit­ta­maan säh­kö­au­to­mark­ki­noi­ta. Nyt on vuo­ros­sa tuo­tan­to­mal­li, joka ei ole juu­ri­kaan muut­tu­nut ke­väi­seen, jän­nit­tä­vän nä­köi­seen tut­kiel­maan ver­rat­tu­na. Hen­ki­lö­au­ton li­säk­si Spring Elect­ri­cis­tä esi­tel­lään myös pa­ket­ti­au­to­ver­sio.

Da­cia on tot­tu­nut ra­vis­te­le­maan pe­rin­teis­tä, ei­kä Spring Elect­ric tee sään­nös­tä poik­keus­ta. Sii­tä tu­lee mark­ki­noi­den edul­li­sin säh­kö­au­to ja se tuo säh­köl­lä liik­ku­mi­sen en­tis­tä use­am­man saa­vu­tet­ta­vak­si. Pie­neen ka­tu­maas­tu­ri­mai­seen ko­riin on loih­dit­tu häm­mäs­tyt­tä­vän hy­vät ti­lat nel­jäl­le mat­kus­ta­jal­le ja hei­dän ta­va­roil­leen. Li­säk­si Spring Elect­ri­ciä on help­po ajaa ja au­to tar­jo­aa koh­tuul­li­sen toi­min­ta­mat­kan. Kai­ken tuon saa lyö­mät­tö­mään hin­taan.

”Da­cia on mää­rit­te­le­mäs­sä uu­del­leen oleel­li­sen. Mei­dät tun­ne­taan au­to­a­lal­la ai­heut­ta­mis­tam­me val­lan­ku­mouk­sis­ta. En­sim­mäi­nen oli Lo­gan ja sit­ten Dus­te­rin avul­la toim­me ka­tu­maas­tu­rin kaik­kien ulot­tu­vil­le. Nyt on vuo­ros­sa Da­ci­an kol­mas val­lan­ku­mous, ni­mel­tään Da­cia Spring. Tyy­lik­kää­nä ja muo­dik­kaa­na se muut­taa pe­lin sään­nöt hal­pa­na säh­köl­lä liik­ku­mi­sen rat­kai­su­na jo­kai­sel­le”, sa­noo Den­nis Le Vot, Re­nault Grou­pin joh­to­ryh­män jä­sen.

Muo­di­kas mi­ni­ka­tu­maas­tu­ri

Spring Elect­ric on Da­ci­an en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, min­kä li­säk­si se on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen eri­tyi­ses­ti ly­hy­em­piä mat­ko­ja var­ten suun­ni­tel­tu au­to. Mer­kin tyy­liin taas ri­ko­taan ra­jo­ja, sil­lä Spring ei suin­kaan ole ihan pe­rin­tei­nen säh­kö­au­to, vaan se on en­nen kaik­kea mai­ni­os­ti kau­pun­ki­vii­dak­koon so­peu­tu­va ajo­neu­vo. Sprin­gin pa­ket­ti­au­to­ver­sio on­kin tar­koi­tet­tu eten­kin esi­mer­kik­si lä­he­tys­ten toi­mit­ta­mi­seen pe­ril­le taa­ja­ma- ja kau­pun­ki­a­lu­eil­la.

Spring Elect­ri­cin ul­ko­nä­ös­sä on ai­mo an­nos ka­tu­maas­tu­ria, jota lo­ka­suo­jia tö­näi­syil­tä suo­jaa­vat muo­vit, kat­to­kis­kot ja rei­lu maa­va­ra ko­ros­ta­vat. Spring on ko­koi­sek­seen to­del­la jy­ke­vän nä­köi­nen an­ta­en sa­mal­la muo­doil­laan lu­pauk­sen suu­ris­ta ti­lois­ta. Ko­rin mi­tat ovat pie­nem­mät kuin mitä ul­ko­nä­ön pe­rus­teel­la voi­si odot­taa, sil­lä Spring on 3,73 met­riä pit­kä, 1,62 met­riä le­veä ja 1,51 met­riä kor­kea.

Ny­ky­ai­kais­ta tek­niik­kaa edus­ta­vat led etu­va­lot, jot­ka ovat sekä te­hok­kaat et­tä vir­taa sääs­tä­vät. Ta­ka­va­lois­sa on käy­tös­sä Da­ci­an uu­si Y-muo­toi­nen tun­nus. La­taus­pis­to­ke löy­tyy tyy­lik­kääs­tä kol­miu­lot­tei­ses­ta etu­sä­lei­kös­tä.

Mat­kus­ta­mos­sa on enem­män ti­laa kuin Sprin­gin ul­ko­mit­to­jen pe­rus­teel­la osai­si odot­taa. Yh­te­nä te­ki­jä­nä on Da­ci­an tyy­liin pyö­rien si­joit­ta­mi­nen kul­miin ja sen an­si­os­ta pit­kä 2,423 met­rin ak­se­li­vä­li. Ne­li­paik­kai­ses­sa au­tos­sa on hy­vät ti­lat täy­si­kas­vui­sil­le mat­kus­ta­jil­le niin edes­sä kuin ta­ka­na. Oh­jaa­mos­sa on li­säk­si pal­jon ti­laa pik­ku­ta­va­roil­le.

Ta­va­ra­ti­la on au­ton mi­tat huo­mi­oon ot­ta­en ruh­ti­naal­li­ses­ti kol­men­sa­dan lit­ran ko­koi­nen, min­kä li­säk­si lat­ti­an al­la on li­sä­ti­la va­ra­pyö­räl­le. Ta­ka­pen­kin voi tait­taa eteen, jol­loin tila kas­vaa kak­sin­ker­tai­sek­si.

Vaik­ka Spring on suun­ni­tel­tu erit­täin hal­vak­si säh­kö­au­tok­si, sii­nä on va­ki­o­na tai saa­ta­vil­la run­saas­ti va­rus­tei­ta. Myyn­tiin tu­lee kak­si ver­si­o­ta, jois­sa on ai­na säh­köl­lä te­hos­tet­tu oh­jaus, kes­kus­lu­ki­tuk­sen kau­ko­sää­tö ja säh­kö­käyt­töi­set ik­ku­nan­nos­ti­met kai­kis­sa ovis­sa. Tur­val­li­suut­ta var­mis­ta­vat muun mu­as­sa kuu­si tur­va­tyy­nyä, au­to­maat­ti­ses­ti toi­mi­vat ajo­va­lot ja ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä.

Suun­ni­tel­tu taa­ja­miin

Da­ci­an fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti Spring Elect­ric on ta­lou­del­li­nen sekä os­tet­ta­es­sa et­tä käy­tet­tä­es­sä. Sen ta­kia au­toon ei ole ha­lut­tu asen­taa suur­ta ja pai­na­vaa ajo­ak­kua, vaan ener­gi­a­si­säl­tö on 26,8 kWh. Au­ton suun­nit­te­lus­sa on käy­tet­ty hy­väk­si Re­nault Yh­ty­män pit­kä­ai­kais­ta ko­ke­mus­ta säh­kö­au­tois­ta, min­kä an­si­os­ta vir­ran­ku­lu­tus on saa­tu al­hai­sek­si. Niin­pä toi­min­ta­mat­ka on WLTP-nor­min mu­kaan 225 ki­lo­met­riä ja kau­pun­ki­a­jos­sa säh­kö riit­tää lä­hes kol­men­sa­dan ki­lo­met­rin (295 km) ajoon.

La­tau­sai­ka vaih­te­lee ta­val­li­sel­la 220 vol­tin verk­ko­vir­ral­la (2,3 kW teho) va­jaat nel­jä­tois­ta tun­tia kes­tä­väs­tä pi­ka­la­tauk­sen (30 kW, saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na) va­jaa­seen tun­tiin. Jäl­kim­mäi­ses­sä pääs­tään 80 pro­sen­tin la­tauk­seen. MY Da­cia -so­vel­luk­sen avul­la voi tar­kis­taa ajo­a­kun la­taus­ta­son ja jäl­jel­lä ole­van toi­min­ta­mat­kan tai ajas­taa si­sä­ti­lo­jen läm­mi­tyk­sen sekä jääh­dy­tyk­sen. Kun au­to on la­tauk­ses­sa, la­taus­ta voi seu­ra­ta ja hal­li­ta so­vel­luk­sen avul­la.

Spring Elect­ri­cil­lä aja­mi­nen on suun­ni­tel­tu mah­dol­li­sim­man hel­pok­si. Kro­ma­tus­sa, pyö­ri­tet­tä­väs­sä vaih­teen­va­lit­si­mes­sa on vain asen­not D (ajo), N (va­paa) ja R (pe­ruu­tus). Kau­pun­gis­sa on näp­pä­rää puik­ke­leh­tia, sil­lä kään­töym­py­rä on al­le kym­me­nen met­riä. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na niin pe­ruu­tus­tut­ka kuin -ka­me­ra, jos­sa on oh­jaa­vat vii­vat.

Suo­ri­tus­ky­ky on Spring Elect­ri­cin käyt­tö­tar­koi­tuk­seen so­pi­va, sil­lä säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 33 ki­lo­wat­tia (44 hv) ja 125 Nm vään­tö­mo­men­tin. Vä­ri­nät­tö­mäs­ti ja ää­net­tö­mäs­ti toi­mi­van moot­to­rin an­si­os­ta liik­ku­mi­nen on mu­ka­vaa. Vaik­ka Spring on ke­hi­tet­ty lä­hin­nä taa­ja­mis­sa liik­ku­mi­seen, se saa­vut­taa 125 km/h huip­pu­no­peu­den.

Uu­si Da­cia Spring Elect­ric tu­lee en­nak­ko­myyn­tiin Suo­mes­sa vuo­den 2021 ai­ka­na.

Da­cia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Volvo XC90

Volvo XC90

Volvo

Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Volvo XC90

Volvo XC90

Volvo

Volvo esittelee kolme uutuusmallia AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN