Dacia Spring Electric: Ennakkomyyntiin Suomessa 2021 aikana
Vuonna 2021 myyntiin saapuva Spring Electric suo yhä useammalle mahdollisuuden vaihtaa sähköautoon.
Dacia paljasti maaliskuussa 2020 Spring Electric -konseptimallilla, että se on lähdössä valloittamaan sähköautomarkkinoita. Nyt on vuorossa tuotantomalli, joka ei ole juurikaan muuttunut keväiseen, jännittävän näköiseen tutkielmaan verrattuna. Henkilöauton lisäksi Spring Electricistä esitellään myös pakettiautoversio.
Dacia on tottunut ravistelemaan perinteistä, eikä Spring Electric tee säännöstä poikkeusta. Siitä tulee markkinoiden edullisin sähköauto ja se tuo sähköllä liikkumisen entistä useamman saavutettavaksi. Pieneen katumaasturimaiseen koriin on loihdittu hämmästyttävän hyvät tilat neljälle matkustajalle ja heidän tavaroilleen. Lisäksi Spring Electriciä on helppo ajaa ja auto tarjoaa kohtuullisen toimintamatkan. Kaiken tuon saa lyömättömään hintaan.
”Dacia on määrittelemässä uudelleen oleellisen. Meidät tunnetaan autoalalla aiheuttamistamme vallankumouksista. Ensimmäinen oli Logan ja sitten Dusterin avulla toimme katumaasturin kaikkien ulottuville. Nyt on vuorossa Dacian kolmas vallankumous, nimeltään Dacia Spring. Tyylikkäänä ja muodikkaana se muuttaa pelin säännöt halpana sähköllä liikkumisen ratkaisuna jokaiselle”, sanoo Dennis Le Vot, Renault Groupin johtoryhmän jäsen.
Muodikas minikatumaasturi
Spring Electric on Dacian ensimmäinen sähköauto, minkä lisäksi se on yhtiön ensimmäinen erityisesti lyhyempiä matkoja varten suunniteltu auto. Merkin tyyliin taas rikotaan rajoja, sillä Spring ei suinkaan ole ihan perinteinen sähköauto, vaan se on ennen kaikkea mainiosti kaupunkiviidakkoon sopeutuva ajoneuvo. Springin pakettiautoversio onkin tarkoitettu etenkin esimerkiksi lähetysten toimittamiseen perille taajama- ja kaupunkialueilla.
Spring Electricin ulkonäössä on aimo annos katumaasturia, jota lokasuojia tönäisyiltä suojaavat muovit, kattokiskot ja reilu maavara korostavat. Spring on kokoisekseen todella jykevän näköinen antaen samalla muodoillaan lupauksen suurista tiloista. Korin mitat ovat pienemmät kuin mitä ulkonäön perusteella voisi odottaa, sillä Spring on 3,73 metriä pitkä, 1,62 metriä leveä ja 1,51 metriä korkea.
Nykyaikaista tekniikkaa edustavat led etuvalot, jotka ovat sekä tehokkaat että virtaa säästävät. Takavaloissa on käytössä Dacian uusi Y-muotoinen tunnus. Latauspistoke löytyy tyylikkäästä kolmiulotteisesta etusäleiköstä.
Matkustamossa on enemmän tilaa kuin Springin ulkomittojen perusteella osaisi odottaa. Yhtenä tekijänä on Dacian tyyliin pyörien sijoittaminen kulmiin ja sen ansiosta pitkä 2,423 metrin akseliväli. Nelipaikkaisessa autossa on hyvät tilat täysikasvuisille matkustajille niin edessä kuin takana. Ohjaamossa on lisäksi paljon tilaa pikkutavaroille.
Tavaratila on auton mitat huomioon ottaen ruhtinaallisesti kolmensadan litran kokoinen, minkä lisäksi lattian alla on lisätila varapyörälle. Takapenkin voi taittaa eteen, jolloin tila kasvaa kaksinkertaiseksi.
Vaikka Spring on suunniteltu erittäin halvaksi sähköautoksi, siinä on vakiona tai saatavilla runsaasti varusteita. Myyntiin tulee kaksi versiota, joissa on aina sähköllä tehostettu ohjaus, keskuslukituksen kaukosäätö ja sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikissa ovissa. Turvallisuutta varmistavat muun muassa kuusi turvatyynyä, automaattisesti toimivat ajovalot ja aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä.
Suunniteltu taajamiin
Dacian filosofian mukaisesti Spring Electric on taloudellinen sekä ostettaessa että käytettäessä. Sen takia autoon ei ole haluttu asentaa suurta ja painavaa ajoakkua, vaan energiasisältö on 26,8 kWh. Auton suunnittelussa on käytetty hyväksi Renault Yhtymän pitkäaikaista kokemusta sähköautoista, minkä ansiosta virrankulutus on saatu alhaiseksi. Niinpä toimintamatka on WLTP-normin mukaan 225 kilometriä ja kaupunkiajossa sähkö riittää lähes kolmensadan kilometrin (295 km) ajoon.
Latausaika vaihtelee tavallisella 220 voltin verkkovirralla (2,3 kW teho) vajaat neljätoista tuntia kestävästä pikalatauksen (30 kW, saatavilla lisävarusteena) vajaaseen tuntiin. Jälkimmäisessä päästään 80 prosentin lataukseen. MY Dacia -sovelluksen avulla voi tarkistaa ajoakun lataustason ja jäljellä olevan toimintamatkan tai ajastaa sisätilojen lämmityksen sekä jäähdytyksen. Kun auto on latauksessa, latausta voi seurata ja hallita sovelluksen avulla.
Spring Electricillä ajaminen on suunniteltu mahdollisimman helpoksi. Kromatussa, pyöritettävässä vaihteenvalitsimessa on vain asennot D (ajo), N (vapaa) ja R (peruutus). Kaupungissa on näppärää puikkelehtia, sillä kääntöympyrä on alle kymmenen metriä. Lisävarusteena on saatavana niin peruutustutka kuin -kamera, jossa on ohjaavat viivat.
Suorituskyky on Spring Electricin käyttötarkoitukseen sopiva, sillä sähkömoottori kehittää 33 kilowattia (44 hv) ja 125 Nm vääntömomentin. Värinättömästi ja äänettömästi toimivan moottorin ansiosta liikkuminen on mukavaa. Vaikka Spring on kehitetty lähinnä taajamissa liikkumiseen, se saavuttaa 125 km/h huippunopeuden.
Uusi Dacia Spring Electric tulee ennakkomyyntiin Suomessa vuoden 2021 aikana.
Dacia-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
Regan uudet lippulaivamallit
Tyylikäs kuulokevahvistin Serbiasta
Budjettilevysoitin Espanjasta
Regan uusi neodyymiäänirasia
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Joulu saapuu Jumon saarelle
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bild 16/2025 on kaupoissa
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI