Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Dramaattinen yllätyskäänne polttomoottorikiistassa: Lex Perkins kumosi lopullisesti EU:n vuodesta 2035 ajaman polttomoottoriautojen myyntikiellon
Kohua ja keskustelua herättänyt EU:n polttomoottoriautojen myyntikielto vuodesta 2035 alkaen on kumottu kokonaan tänään aamuyöhön jatkuneissa neuvotteluissa yleisiin syihin vedoten, mutta viime kädessä heikossa taloudellisessa tilanteessa olevan Euroopan Unionin seuraamuksellisten työttömyysvaikutusten takia.
EU:ssa on pohdittu Saksan vaatimuksesta mahdollisuutta myydä polttomoottoriautoja EU:n alueella myös vuoden 2035 jälkeen, mikäli ne käyttävät synteettistä e-polttoainetta, mikä onkin erinomainen asia.
Nyt tilanne muuttuu edelleen, koska mahdollisen e-polttoaineiden hyväksynnän lisäksi on luvassa jotain, joka koskettaa myös vähempivaraisia pitkän matkan autonkäyttäjiä eri maissa.
Säädetyn uuden ns.EU- lisälain, Lex Perkinsin, taustalla ovat Saksan ammattiliitot yhteistoiminnassa Saksan autoteollisuuden toimitusjohtajien mandatorisen keskusjärjestön (Verbindliche Zentrale Organisation der CEOs der Deutschen Automobilindustrie, VeZeOCDA) kanssa.
Mainitut organisaatiot määrittelivät vuodesta 2035 alkaen EU:n autonvalmistusmaissa, sekä ulkopuolisena edustajana Isossa-Britanniassa, uudet työllisyys-pakkokeinolait, joiden mukaan tällöin ryhdytään valmistamaan perinteisiä, toimintavarmoja, vapaasti hengittäviä Perkins-dieselmoottoreita monen merkkisiin autoihin Euroopan markkinoilla.
Toimii pakkasilla
Lähinnä kysymykseen tullee nelisylinterinen, 40-60 -hevosvoimainen versio, jollaista on helppo valmistaa olemassa olevilla tuotantolinjoilla missä tahansa.
"Kahden minuutin hehkutus on lyhyt koettelemus verrattuna sähköauton tunnin tai useamman latausaikaan", toteaa muutosjohtaja Otto W. Nenonen.
Myös vapaasti hengittävän dieselin toimintaan ankarilla pakkasilla kiinnitetään huomiota. Saatujen ennakkotietojen perusteella moottorin alapuolisiin rakenteisiin asennettava niin sanottu salonkiliekinheitin huolehtii esilämmityksestä.
"Jotta auto ei syttyisi tuleen, paloseinää jatketaan ikään kuin puoliviistosti alaspäin", johtaja Nenonen kuvailee. Automaattinen sammutusjärjestelmä on kuitenkin suositeltava, kerrotaan lakihallintoministeriöstä.
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla.
Konversiosarja sopii myös moniin vanhempiin automalleihin. (Kuvituskuva)
Nissan
Ennen kaikkea se kuitenkin ratkaisee autoteollisuuden orastavat, laajat miljoonatyöttömyysongelmat EU:ssa vuosikymmeniksi eteenpäin.
Estetään siis mahdollisesti pysyvän taloudellisen katastrofin muodostuminen.
Myös keskimoottorikonversioita
Perkins-dieselkonversiosarjoja on määritelty tähän mennessä ainakin sellaisiin merkkeihin, kuten Fiat, Volkswagen, Ferrari, Lexus sekä Renault. Hardware-paketin (moottori + asennus) arvioidaan maksavan ainoastaan 3 000-3 500 euroa; tosin hinta saattaa vuosien mittaan nousta.
Konversiosarja sopii myös moniin vanhempiin automalleihin. Keskimoottorisarja vaikkapa Ferrari Californiaan on tavanomaista arvokkaampi, koska se on työläämpi asentaa.
Pakoputkisto varustetaan erityisin savunpoistoluukuin, jotka toimivat läppäventtiilien avulla. Äänimaailma on mahdollista toteuttaa myös elektronisesti, kaiuttimien välityksellä, jolloin simuloiduksi käyntiääneksi saadaan diesel-rivi-6 tai diesel-V8.
Alihankintatöitä Suomeen?
Perkins-nelosdieselien valmistus lupaa vähintään alihankintatöitä tai moottorinvalmistustöitä ennakkoarveluiden perusteella Suomeenkin. Högfors tai Harvia saattaisi villien arveluiden perusteella valmistaa sylinterikansia.
On myös huhuttu hehkutulppamoottorien tehtaan yhteyteen avattavasta Perkins-hehkuviiniä valmistavasta luomutilasta, joka saattaisi avautua jonnekin Luhangan suunnalle.
Päätösasiakirjan allekirjoittivat 1.4.2023 Euroopan Unionin Pelastusosaston Yleisen Sanelukomissariaatin vastaava ylijohtaja (Le Directeur-Général Responsable du Commissariat de Dictée Générale du Service de Secours de l'Union Européenne), Mr. Carl O.M.G. Perkins, sekä Euroopan sisämarkkinoiden autoteknisen alan eksklusiivinen eminenssi (L'Éminence Exclusive de l'Industrie Automobile sur le Marché Intérieur Européen), Mnr. Jean-Jacques A. Vortex.
Mikäli ensimmäinen nimi kalskahtaa tutunomaiselta, hänen vuonna 1998 menehtynyt isänsä tunnettiin maineikkaana rock-kitaristina.
Päätös on yksipuolinen ja lainvoimainen, eikä siitä voida valittaa.
Lex Perkins -tiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Ylikuulumisen säätöä dac-esivahvistimella
Conrad-Johnsonin uusi referenssiesivahvistin
Muotoilija Päivi Rintaniemen kodissa on luonnonläheisyyttä ja töissä Pohjanmaan pelkistetty maisema
Graafinen suunnittelija Erik Bruun asuu ja työskentelee Suomenlinnassa keltaisessa puutalossa: ”Ikkunasta näen isojen laivojen lähdöt ja saapumiset.”
Koti kattojen yllä: Saunan lauteilta näkyvät jäänmurtajat
McIntoshin uusi vintage-kaiutin
Provokaattori
Likainen viikonloppu
Tyrannosaurus REX
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Ylikuulumisen säätöä dac-esivahvistimella
Conrad-Johnsonin uusi referenssiesivahvistin
Muotoilija Päivi Rintaniemen kodissa on luonnonläheisyyttä ja töissä Pohjanmaan pelkistetty maisema
Graafinen suunnittelija Erik Bruun asuu ja työskentelee Suomenlinnassa keltaisessa puutalossa: ”Ikkunasta näen isojen laivojen lähdöt ja saapumiset.”
Koti kattojen yllä: Saunan lauteilta näkyvät jäänmurtajat
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN