Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)

Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)

Aznom

Dramaattinen yllätyskäänne poltto­moot­to­ri­kiis­tassa: Lex Perkins kumosi lopullisesti EU:n vuodesta 2035 ajaman poltto­moot­to­ri­au­tojen myyntikiellon

Kohua ja keskustelua herättänyt EU:n poltto­moot­to­ri­au­tojen myyntikielto vuodesta 2035 alkaen on kumottu kokonaan tänään aamuyöhön jatkuneissa neuvotteluissa yleisiin syihin vedoten, mutta viime kädessä heikossa taloudellisessa tilanteessa olevan Euroopan Unionin seuraa­muk­sel­listen työttö­myys­vai­ku­tusten takia.

Auto Bild.Uutiset

EU:ssa on poh­dit­tu Sak­san vaa­ti­muk­ses­ta mah­dol­li­suut­ta myy­dä polt­to­moot­to­ri­au­to­ja EU:n alu­eel­la myös vuo­den 2035 jäl­keen, mi­kä­li ne käyt­tä­vät syn­teet­tis­tä e-polt­to­ai­net­ta, mikä on­kin eri­no­mai­nen asia.

Nyt ti­lan­ne muut­tuu edel­leen, kos­ka mah­dol­li­sen e-polt­to­ai­nei­den hy­väk­syn­nän li­säk­si on lu­vas­sa jo­tain, joka kos­ket­taa myös vä­hem­pi­va­rai­sia pit­kän mat­kan au­ton­käyt­tä­jiä eri mais­sa.

Sää­de­tyn uu­den ns.EU- li­sä­lain, Lex Per­kin­sin, taus­tal­la ovat Sak­san am­mat­ti­lii­tot yh­teis­toi­min­nas­sa Sak­san au­to­te­ol­li­suu­den toi­mi­tus­joh­ta­jien man­da­to­ri­sen kes­kus­jär­jes­tön (Ver­bind­lic­he Zent­ra­le Or­ga­ni­sa­ti­on der CEOs der Deutsc­hen Au­to­mo­bi­lin­dust­rie, Ve­Ze­OC­DA) kans­sa.

Mai­ni­tut or­ga­ni­saa­ti­ot mää­rit­te­li­vät vuo­des­ta 2035 al­ka­en EU:n au­ton­val­mis­tus­mais­sa, sekä ul­ko­puo­li­se­na edus­ta­ja­na Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa, uu­det työl­li­syys-pak­ko­kei­no­lait, joi­den mu­kaan täl­löin ryh­dy­tään val­mis­ta­maan pe­rin­tei­siä, toi­min­ta­var­mo­ja, va­paas­ti hen­git­tä­viä Per­kins-die­sel­moot­to­rei­ta mo­nen merk­ki­siin au­toi­hin Eu­roo­pan mark­ki­noil­la.

Toi­mii pak­ka­sil­la

Lä­hin­nä ky­sy­myk­seen tul­lee ne­li­sy­lin­te­ri­nen, 40-60 -he­vos­voi­mai­nen ver­sio, jol­lais­ta on help­po val­mis­taa ole­mas­sa ole­vil­la tuo­tan­to­lin­joil­la mis­sä ta­han­sa.

"Kah­den mi­nuu­tin heh­ku­tus on ly­hyt ko­et­te­le­mus ver­rat­tu­na säh­kö­au­ton tun­nin tai use­am­man la­tau­sai­kaan", to­te­aa muu­tos­joh­ta­ja Ot­to W. Ne­no­nen.

Myös va­paas­ti hen­git­tä­vän die­se­lin toi­min­taan an­ka­ril­la pak­ka­sil­la kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta. Saa­tu­jen en­nak­ko­tie­to­jen pe­rus­teel­la moot­to­rin ala­puo­li­siin ra­ken­tei­siin asen­net­ta­va niin sa­not­tu sa­lon­ki­lie­kin­hei­tin huo­leh­tii esi­läm­mi­tyk­ses­tä.

"Jot­ta au­to ei syt­tyi­si tu­leen, pa­lo­sei­nää jat­ke­taan ikään kuin puo­li­viis­tos­ti alas­päin", joh­ta­ja Ne­no­nen ku­vai­lee. Au­to­maat­ti­nen sam­mu­tus­jär­jes­tel­mä on kui­ten­kin suo­si­tel­ta­va, ker­ro­taan la­ki­hal­lin­to­mi­nis­te­ri­ös­tä.

Lex Per­kin­sin kat­so­taan pois­ta­van te­hok­kaas­ti pit­kän mat­kan au­ton­käyt­tä­jien tank­kaus-/la­tau­son­gel­mat, sekä esi­mer­kik­si tak­sa­rien käyt­tö­huo­let, näi­den tyh­jä­käyt­tä­es­sä au­toa ko­vil­la pak­ka­sil­la.

Konversiosarja sopii myös moniin vanhempiin automalleihin. (Kuvituskuva)

Konversiosarja sopii myös moniin vanhempiin automalleihin. (Kuvituskuva)

Nissan

En­nen kaik­kea se kui­ten­kin rat­kai­see au­to­te­ol­li­suu­den oras­ta­vat, laa­jat mil­joo­na­työt­tö­myy­son­gel­mat EU:ssa vuo­si­kym­me­nik­si eteen­päin.

Es­te­tään siis mah­dol­li­ses­ti py­sy­vän ta­lou­del­li­sen ka­tast­ro­fin muo­dos­tu­mi­nen.

Myös kes­ki­moot­to­ri­kon­ver­si­oi­ta

Per­kins-die­sel­kon­ver­si­o­sar­jo­ja on mää­ri­tel­ty tä­hän men­nes­sä ai­na­kin sel­lai­siin merk­kei­hin, ku­ten Fiat, Volks­wa­gen, Fer­ra­ri, Le­xus sekä Re­nault. Hard­wa­re-pa­ke­tin (moot­to­ri + asen­nus) ar­vi­oi­daan mak­sa­van ai­no­as­taan 3 000-3 500 eu­roa; to­sin hin­ta saat­taa vuo­sien mit­taan nous­ta.

Kon­ver­si­o­sar­ja so­pii myös mo­niin van­hem­piin au­to­mal­lei­hin. Kes­ki­moot­to­ri­sar­ja vaik­ka­pa Fer­ra­ri Ca­li­for­ni­aan on ta­va­no­mais­ta ar­vok­kaam­pi, kos­ka se on työ­lääm­pi asen­taa.

Pa­ko­put­kis­to va­rus­te­taan eri­tyi­sin sa­vun­pois­to­luu­kuin, jot­ka toi­mi­vat läp­pä­vent­tii­lien avul­la. Ää­ni­maa­il­ma on mah­dol­lis­ta to­teut­taa myös elekt­ro­ni­ses­ti, kai­ut­ti­mien vä­li­tyk­sel­lä, jol­loin si­mu­loi­duk­si käyn­ti­ää­nek­si saa­daan die­sel-rivi-6 tai die­sel-V8.

Ali­han­kin­ta­töi­tä Suo­meen?

Per­kins-ne­los­die­se­lien val­mis­tus lu­paa vä­hin­tään ali­han­kin­ta­töi­tä tai moot­to­rin­val­mis­tus­töi­tä en­nak­ko­ar­ve­lui­den pe­rus­teel­la Suo­meen­kin. Hög­fors tai Har­via saat­tai­si vil­lien ar­ve­lui­den pe­rus­teel­la val­mis­taa sy­lin­te­ri­kan­sia.

On myös hu­hut­tu heh­ku­tulp­pa­moot­to­rien teh­taan yh­tey­teen avat­ta­vas­ta Per­kins-heh­ku­vii­niä val­mis­ta­vas­ta luo­mu­ti­las­ta, joka saat­tai­si avau­tua jon­ne­kin Lu­han­gan suun­nal­le.

Pää­tö­sa­si­a­kir­jan al­le­kir­joit­ti­vat 1.4.2023 Eu­roo­pan Uni­o­nin Pe­las­tu­so­sas­ton Ylei­sen Sa­ne­lu­ko­mis­sa­ri­aa­tin vas­taa­va yli­joh­ta­ja (Le Di­rec­teur-Général Res­pon­sab­le du Com­mis­sa­ri­at de Dict­ée Générale du Ser­vi­ce de Se­cours de l'Uni­on Eu­rop­éen­ne), Mr. Carl O.M.G. Per­kins, sekä Eu­roo­pan si­sä­mark­ki­noi­den au­to­tek­ni­sen alan eksk­lu­sii­vi­nen emi­nens­si (L'Émi­nen­ce Exc­lu­si­ve de l'In­dust­rie Au­to­mo­bi­le sur le Marché Inté­rie­ur Eu­rop­éen), Mnr. Jean-Jac­qu­es A. Vor­tex.

Mi­kä­li en­sim­mäi­nen nimi kals­kah­taa tu­tu­no­mai­sel­ta, hä­nen vuon­na 1998 me­neh­ty­nyt isän­sä tun­net­tiin mai­neik­kaa­na rock-ki­ta­ris­ti­na.

Pää­tös on yk­si­puo­li­nen ja lain­voi­mai­nen, ei­kä sii­tä voi­da va­lit­taa.

Lex Per­kins -tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN