Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla. (Kuvituskuva)
Aznom
Dramaattinen yllätyskäänne polttomoottorikiistassa: Lex Perkins kumosi lopullisesti EU:n vuodesta 2035 ajaman polttomoottoriautojen myyntikiellon
Kohua ja keskustelua herättänyt EU:n polttomoottoriautojen myyntikielto vuodesta 2035 alkaen on kumottu kokonaan tänään aamuyöhön jatkuneissa neuvotteluissa yleisiin syihin vedoten, mutta viime kädessä heikossa taloudellisessa tilanteessa olevan Euroopan Unionin seuraamuksellisten työttömyysvaikutusten takia.
EU:ssa on pohdittu Saksan vaatimuksesta mahdollisuutta myydä polttomoottoriautoja EU:n alueella myös vuoden 2035 jälkeen, mikäli ne käyttävät synteettistä e-polttoainetta, mikä onkin erinomainen asia.
Nyt tilanne muuttuu edelleen, koska mahdollisen e-polttoaineiden hyväksynnän lisäksi on luvassa jotain, joka koskettaa myös vähempivaraisia pitkän matkan autonkäyttäjiä eri maissa.
Säädetyn uuden ns.EU- lisälain, Lex Perkinsin, taustalla ovat Saksan ammattiliitot yhteistoiminnassa Saksan autoteollisuuden toimitusjohtajien mandatorisen keskusjärjestön (Verbindliche Zentrale Organisation der CEOs der Deutschen Automobilindustrie, VeZeOCDA) kanssa.
Mainitut organisaatiot määrittelivät vuodesta 2035 alkaen EU:n autonvalmistusmaissa, sekä ulkopuolisena edustajana Isossa-Britanniassa, uudet työllisyys-pakkokeinolait, joiden mukaan tällöin ryhdytään valmistamaan perinteisiä, toimintavarmoja, vapaasti hengittäviä Perkins-dieselmoottoreita monen merkkisiin autoihin Euroopan markkinoilla.
Toimii pakkasilla
Lähinnä kysymykseen tullee nelisylinterinen, 40-60 -hevosvoimainen versio, jollaista on helppo valmistaa olemassa olevilla tuotantolinjoilla missä tahansa.
"Kahden minuutin hehkutus on lyhyt koettelemus verrattuna sähköauton tunnin tai useamman latausaikaan", toteaa muutosjohtaja Otto W. Nenonen.
Myös vapaasti hengittävän dieselin toimintaan ankarilla pakkasilla kiinnitetään huomiota. Saatujen ennakkotietojen perusteella moottorin alapuolisiin rakenteisiin asennettava niin sanottu salonkiliekinheitin huolehtii esilämmityksestä.
"Jotta auto ei syttyisi tuleen, paloseinää jatketaan ikään kuin puoliviistosti alaspäin", johtaja Nenonen kuvailee. Automaattinen sammutusjärjestelmä on kuitenkin suositeltava, kerrotaan lakihallintoministeriöstä.
Lex Perkinsin katsotaan poistavan tehokkaasti pitkän matkan autonkäyttäjien tankkaus-/latausongelmat, sekä esimerkiksi taksarien käyttöhuolet, näiden tyhjäkäyttäessä autoa kovilla pakkasilla.
Konversiosarja sopii myös moniin vanhempiin automalleihin. (Kuvituskuva)
Nissan
Ennen kaikkea se kuitenkin ratkaisee autoteollisuuden orastavat, laajat miljoonatyöttömyysongelmat EU:ssa vuosikymmeniksi eteenpäin.
Estetään siis mahdollisesti pysyvän taloudellisen katastrofin muodostuminen.
Myös keskimoottorikonversioita
Perkins-dieselkonversiosarjoja on määritelty tähän mennessä ainakin sellaisiin merkkeihin, kuten Fiat, Volkswagen, Ferrari, Lexus sekä Renault. Hardware-paketin (moottori + asennus) arvioidaan maksavan ainoastaan 3 000-3 500 euroa; tosin hinta saattaa vuosien mittaan nousta.
Konversiosarja sopii myös moniin vanhempiin automalleihin. Keskimoottorisarja vaikkapa Ferrari Californiaan on tavanomaista arvokkaampi, koska se on työläämpi asentaa.
Pakoputkisto varustetaan erityisin savunpoistoluukuin, jotka toimivat läppäventtiilien avulla. Äänimaailma on mahdollista toteuttaa myös elektronisesti, kaiuttimien välityksellä, jolloin simuloiduksi käyntiääneksi saadaan diesel-rivi-6 tai diesel-V8.
Alihankintatöitä Suomeen?
Perkins-nelosdieselien valmistus lupaa vähintään alihankintatöitä tai moottorinvalmistustöitä ennakkoarveluiden perusteella Suomeenkin. Högfors tai Harvia saattaisi villien arveluiden perusteella valmistaa sylinterikansia.
On myös huhuttu hehkutulppamoottorien tehtaan yhteyteen avattavasta Perkins-hehkuviiniä valmistavasta luomutilasta, joka saattaisi avautua jonnekin Luhangan suunnalle.
Päätösasiakirjan allekirjoittivat 1.4.2023 Euroopan Unionin Pelastusosaston Yleisen Sanelukomissariaatin vastaava ylijohtaja (Le Directeur-Général Responsable du Commissariat de Dictée Générale du Service de Secours de l'Union Européenne), Mr. Carl O.M.G. Perkins, sekä Euroopan sisämarkkinoiden autoteknisen alan eksklusiivinen eminenssi (L'Éminence Exclusive de l'Industrie Automobile sur le Marché Intérieur Européen), Mnr. Jean-Jacques A. Vortex.
Mikäli ensimmäinen nimi kalskahtaa tutunomaiselta, hänen vuonna 1998 menehtynyt isänsä tunnettiin maineikkaana rock-kitaristina.
Päätös on yksipuolinen ja lainvoimainen, eikä siitä voida valittaa.
Lex Perkins -tiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Perinteiset huoltoasemat katoavat – pudotusta jopa 45 %
Sähköautojen myynnin oletetaan kääntyvän kovaan kasvuun tänä vuonna
Auto Bild 1/2025 on kaupoissa
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Chesky Audio LC1
Audiolabilta esi- ja päätevahvistin
Näin luot järjestystä jääkaappiin ja vähennät samalla ruokahävikkiä
Mekaaninen jakosuodin
Pro-Jectin uusi pikkuboksi
Räätälöitäviä kaiuttimia Ruotsista
McIntosh MSA5500
Kaiutin Mundorf-päivityksellä
Integroitu vahvistin Ruotsista alle 1000 eurolla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa
Sähköautojen myynnin oletetaan kääntyvän kovaan kasvuun tänä vuonna
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI