Alkutestausten jälkeen robottilatausasemaa testataan tosielämän tilanteissa. Kun latausasema aktivoidaan, sen kansi liukuu auki ja robottikäsi työntyy latausluukkua kohti pienen kameran avulla.  Latauksen jälkeen käsi vetäytyy automaattisesti takaisin paikoilleen. Testijakson aikana kuljettajat voivat seurata lataustasoa FordPass-sovelluksesta.

Alkutestausten jälkeen robottilatausasemaa testataan tosielämän tilanteissa. Kun latausasema aktivoidaan, sen kansi liukuu auki ja robottikäsi työntyy latausluukkua kohti pienen kameran avulla. Latauksen jälkeen käsi vetäytyy automaattisesti takaisin paikoilleen. Testijakson aikana kuljettajat voivat seurata lataustasoa FordPass-sovelluksesta.

Ford

Ford: Testaa liikun­ta­ra­joit­teisten kuljettajien avuksi suunniteltua robot­ti­la­tau­sa­semaa

Suurimmalle osalle ihmisistä auton tankkaaminen tai sähköauton lataaminen on yksinkertainen tehtävä, mutta esimerkiksi liikun­ta­ra­joit­tei­sille tai ikääntyneille kuljettajille se voi aiheuttaa suuriakin vaikeuksia.

Auto Bild.Uutiset

Ford on ha­lun­nut et­siä tä­hän rat­kai­su­ja ja ke­hit­tä­nyt ro­bot­ti­la­tau­sa­se­man pro­to­tyy­pin, jota käy­te­tään äly­pu­he­li­men kaut­ta au­ton si­säl­tä. 1

Tek­no­lo­gi­an avul­la kul­jet­ta­vat voi­si­vat ol­la la­tauk­sen ajan au­tos­sa tai jät­tää au­ton la­tauk­seen ro­bo­tin hoi­ta­es­sa kai­ken työn.

Lii­kun­ta­ra­joit­tei­set kul­jet­ta­jat ovat jo tun­nis­ta­neet la­tauk­sen help­pou­den tär­keim­mäk­si säh­kö­au­ton os­to­pää­tök­seen vai­kut­ta­vak­si te­ki­jäk­si. 2

Ford tes­taa ro­bot­ti­la­tau­sa­se­maa osa­na tut­ki­musp­ro­jek­tia, jon­ka avul­la ke­hi­te­tään hands-free-la­taus­rat­kai­su­ja säh­kö­au­toil­le ja täy­sin au­to­maat­tis­ta la­taus­ta au­to­no­mi­sil­le au­toil­le.

Al­ku­tes­taus­ten jäl­keen ro­bot­ti­la­tau­sa­se­maa tes­ta­taan to­sie­lä­män ti­lan­teis­sa. Kun la­tau­sa­se­ma ak­ti­voi­daan, sen kan­si liu­kuu au­ki ja ro­bot­ti­kä­si työn­tyy la­taus­luuk­kua koh­ti pie­nen ka­me­ran avul­la.

La­tauk­sen jäl­keen käsi ve­täy­tyy au­to­maat­ti­ses­ti ta­kai­sin pai­koil­leen. Tes­ti­jak­son ai­ka­na kul­jet­ta­jat voi­vat seu­ra­ta la­taus­ta­soa Ford­Pass-so­vel­luk­ses­ta.

Tut­ki­musp­ro­jek­ti avaa uu­sia mah­dol­li­suuk­sia

Tu­le­vai­suu­des­sa la­tau­sa­se­ma voi­tai­siin asen­taa in­va­pai­koil­le, py­sä­köin­ti­a­lu­eil­le tai yk­si­tyis­ko­tei­hin. Ro­bot­ti­la­tau­sa­se­man on val­mis­ta­nut mit­ta­ti­laus­työ­nä Dort­mun­din yli­o­pis­to Sak­sas­sa.

Li­sä­so­vel­luk­siin voi­si­vat kuu­lua no­pe­at ja te­hok­kaat la­taus­lait­teet yri­tys­ten ka­lus­ton la­taa­mi­seen. Tek­no­lo­gia voi­si toi­mia myös tu­ke­na te­hok­kaam­paan la­tauk­seen la­tau­sa­jan ly­hen­tä­mi­sek­si.

Tu­le­vai­suu­des­sa pro­ses­si voi­si toi­mia myös täy­sin au­to­maat­ti­ses­ti, jol­loin kul­jet­ta­jan tar­vit­si­si osal­lis­tua la­tauk­seen hy­vin vä­hän tai ei ol­len­kaan. Kul­jet­ta­ja vain yk­sin­ker­tai­ses­ti lä­het­täi­si au­ton la­tau­sa­se­mal­le inf­rast­ruk­tuu­rin var­mis­ta­es­sa, et­tä se pää­see la­tau­sa­se­mal­le ja ta­kai­sin täy­sin au­to­no­mi­ses­ti.

Mat­kal­la täys­säh­köi­seen tu­le­vai­suu­teen

Tut­ki­musp­ro­jek­ti täy­den­tää For­din si­tou­tu­mis­ta säh­köis­ty­mi­seen. La­taus­verk­ko­toi­mit­ta­ja Io­ni­tyn kans­sa to­teu­tet­ta­vas­sa jat­kop­ro­jek­tis­sa py­ri­tään pa­ran­ta­maan ro­bot­ti­la­tau­sa­se­maa en­ti­ses­tään.

Ford tut­kii li­säk­si ro­bot­ti­la­taus­rat­kai­su­ja yh­dis­tet­ty­nä au­to­ma­ti­soi­tuun py­sä­köin­ti­pal­ve­luun, joka esi­tel­tiin Münche­nin au­to­näyt­te­lys­sä Sak­sas­sa vii­me vuon­na.

For­din Blue Oval Char­ging Net­work -la­taus­ver­kos­to kas­vaa no­pe­as­ti, ja tar­jo­aa asi­ak­kail­le pää­syn yli 300 000 la­tau­sa­se­mal­le Eu­roo­pas­sa.

Kul­jet­ta­jien on mah­dol­lis­ta löy­tää la­tau­sa­se­mat ja mak­saa la­tauk­ses­ta Ford Char­ge As­sist -jär­jes­tel­män avul­la. Jär­jes­tel­mä on käy­tet­tä­vis­sä kos­ke­tus­näy­töl­lä toi­mi­vas­sa For­din SYNC 4 -tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mäs­sä. 4

Tulevaisuudessa latausasema voitaisiin asentaa invapaikoille, pysäköintialueille tai yksityiskoteihin. Robottilatausaseman on valmistanut mittatilaustyönä Dortmundin yliopisto Saksassa.

Tulevaisuudessa latausasema voitaisiin asentaa invapaikoille, pysäköintialueille tai yksityiskoteihin. Robottilatausaseman on valmistanut mittatilaustyönä Dortmundin yliopisto Saksassa.

Ford

Hyö­ty­a­jo­neu­vo­a­si­ak­kail­le Ford Pro Char­ging tar­jo­aa rää­tä­löi­ty­jä la­taus­rat­kai­su­ja, jot­ka si­säl­tä­vät la­taus­lait­teet ja oh­jel­mis­tot, jot­ka aut­ta­vat la­tau­sai­ka­tau­lu­jen suun­nit­te­lus­sa ja vä­hen­tä­vät ai­kaa vie­vää pa­pe­ri­työ­tä.

Ford liit­tyi äs­ket­täin 27 yri­tyk­sen kans­sa ve­too­muk­seen var­mis­taak­seen, et­tä kaik­ki uu­det hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­tot Eu­roo­pas­sa ovat pääs­töt­tö­miä vuo­des­ta 2035 läh­tien, ja vaa­ti ta­voit­tei­ta säh­kö­a­jo­neu­vo­jen la­tau­sinf­rast­ruk­tuu­rin kas­vat­ta­mi­sek­si Eu­roo­pas­sa säh­kö­a­jo­neu­vo­kan­nan kas­vu­vauh­din tah­dis­sa.

Yh­tiö us­koo, et­tä hal­li­tus­ten, Eu­roo­pan uni­o­nin toi­mie­lin­ten, koko au­to­te­ol­li­suu­den, ener­gi­an­toi­mit­ta­jien, pai­kal­lis­vi­ra­no­mais­ten ja ku­lut­ta­jien yh­te­näis­tä lä­hes­ty­mis­ta­paa tar­vi­taan kat­ta­van, hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­van ja te­hok­kaan la­tau­sinf­rast­ruk­tuu­rin ke­hit­tä­mi­ses­sä no­pe­am­min – niin ko­to­na, työ­pai­kal­la kuin jul­ki­sil­la pai­koil­la. 5

“Ford on si­tou­tu­nut var­mis­ta­maan liik­ku­mi­sen va­pau­den, ja täl­lä het­kel­lä au­ton tank­kaa­mi­nen tai la­taa­mi­nen voi ol­la iso on­gel­ma osal­le kul­jet­ta­jis­ta. Ro­bot­ti­la­tau­sa­se­ma voi­si toi­saal­ta li­sä­tä mu­ka­vuut­ta joil­le­kin kul­jet­ta­jil­le, mut­ta ol­la täy­sin oleel­li­nen toi­sil­le,” sa­noo Bir­ger Fric­ke, Re­se­arch En­gi­neer, Re­se­arch and In­no­va­ti­on Cen­ter, Ford of Eu­ro­pe.

“Lo­pe­tin au­to­ni tank­kaa­mi­sen it­se vuo­sia sit­ten, kun sii­tä tuli mi­nul­le erit­täin ra­sit­ta­vaa. Niin­pä avi­o­mie­he­ni te­kee sen puo­les­ta­ni. Ro­bot­ti­la­tau­sa­se­ma tar­jo­ai­si mi­nul­le pal­jon enem­män it­se­näi­syyt­tä,” to­te­aa Ford of Eu­ro­pen vies­tin­näs­sä työs­ken­te­le­vä An­ge­la Aben, joka käyt­tää säh­kö­käyt­töis­tä pyö­rä­tuo­lia pys­ty­äk­seen liik­ku­maan pa­rem­min ja toi­mi­maan it­se­näi­sem­min.

Ford-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN