Ilmattomien renkaiden painetta ei tarvitse tarkistaa, mikä eliminoi säännöllisen valvonnan tarpeen.
Goodyear
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Liikkuvuus on muuttumassa, ja olemme siirtymässä uuteen aikakauteen liikkumisemme suhteen. Autojen yhteiskäyttöjärjestelmät, autonomiset ajoneuvot ja vaihtoehtoiset polttoaineet tarjoavat ratkaisuja useisiin eri skenaarioihin, joten monet asiat muuttuvat tulevina vuosina.
Goodyear vastaa näihin muutoksiin aloittaakseen liikkumisen uuden aikakauden. Kun liikennettä suunnitellaan uudelleen, on aika suunnitella renkaat uudelleen samalla tavalla. Tästä syystä Goodyear kehittää ilmatonta rengasta, joka tukee liikenteen tulevaisuutta ja parantaa samalla kestävää kehitystä.
Ilmatäytteisillä renkailla tulee aina olemaan paikkansa, mutta eri sovelluksissa tarvitaan erilaisia ratkaisuja.
Esimerkiksi autonomiset ajoneuvot voivat hyötyä ilmattomien renkaiden huoltovapaudesta, kun taas muut ajoneuvot voivat silti suosia perinteistä rengasta.
Mitä ovat ilmattomat renkaat?
Yksinkertaisesti sanottuna ilmaton rengas on mikä tahansa rengas, jossa ei käytetä ilmaa, minkä vuoksi niitä kutsutaan usein ilmattomiksi renkaiksi.
Goodyearin ei-pneumaattiset renkaat on valmistettu kolmesta komponentista: leikkausnauhasta (mukaan lukien kulutuspinta), liitosuumasta ja pyörästä.
Juuri liitosuuma tekee tässä kaiken eron, sillä tämä rakenne yhdistettynä leikkuunauhaan tukee ajoneuvon painoa ja antaa renkaalle mukautuvan tuntuman.
Ilmattomien renkaiden edut
Ilmattomilla renkailla on useita etuja, kuten:
• Huoltovapaa toiminta
• Lisämukavuus raskailla kuormilla
• Luotettavuus
Goodyear
Kun siirrytään maailmaan, jossa autonomiset ajoneuvot yleistyvät ja jossa monet kaupungit tarjoavat ns. TaaS-strategioita, huoltovapaan renkaan käyttö on erittäin tärkeää.
Ilmattomien renkaiden painetta ei tarvitse tarkistaa, mikä eliminoi säännöllisen valvonnan tarpeen.
Tämän lisäksi Goodyearin ei-pneumaattisen renkaan rakenne tarkoittaa, että ajoneuvo voi jatkaa käyntiä – vaikka jokin menisi pieleen.
Ei-pneumaattisen renkaan yhdistävän rainarakenteen ansiosta rengas voi toimia normaalisti, vaikka sille tapahtuisi jotain.
Matkustajien mukavuus on myös tärkeää, ja vaikka jotkut saattavat olettaa, että ilmaton rengas tarjoaisi vähemmän mukavaa ajoa, se ei itse asiassa pidä paikkaansa.
"Yksi alue, jolla ilmattomilla renkailla on etua, on mukavuus", Rachita sanoo. "Voit itse asiassa kantaa enemmän kuormaa ja tuntuma on silti parempi kuin ilmarenkaalla."
Mikä ajaa tätä innovaatiota?
Näiden innovaatioiden liikkeellepaneva voima on Goodyearin visio kestävästä tulevaisuudesta, joka sisältää multimodaalisia liikennemuotoja, joissa eri ajoneuvot toimivat yhdessä.
Vaikka ilmanpainerenkaat eivät tule katoamaan pian, ilmaton malli tarjoaa joukon uusia mahdollisuuksia.
Koska liikenne muuttuu nopeasti, teknisten innovaatioiden on ulotuttava ajoneuvon muihin osiin, kuten renkaisiin.
Perinteinen autonomistus, yhteiset liikkumispalvelut ja autonomiset ajoneuvot, jotka kaikki mahdollisesti jakavat tien yhdessä, ilmattomat renkaat voivat lisätä käytettävyyttä, suorituskykyä ja mukavuutta. Aivan kuten autonomiset sukkulat, jotka toimivat pienellä tietyllä alueella – kuten kaupungin keskustassa – Goodyear on suunnitellut ilmattomat renkaansa tiettyyn tarpeeseen.
"Liikkumistilan suorituskyvyn lisääminen lisää käytettävyyttä, mikä tarkoittaa, että kalustot ovat aina liikkeessä", Rachita sanoo.
Vaikka käyttöaika on tärkeä, se ei ole ainoa alue, joka ohjaa Goodyearin ponnisteluja ei-pneumaattisten renkaiden suhteen.
"On myös kestävyysnäkökulma", Rachita jatkaa. "Kyse ei ole pelkästään suorituskyvystä. Valitettavasti monet perinteiset renkaat poistetaan käytöstä varhaisessa käyttöiässä esimerkiksi puhkeamisen tai ongelmien vuoksi, jotka olisi voitu estää – kuten esimerkiksi ilmanpaineen lasku, jossa ilmanpainetta ei hallittu oikein."
Ei-pneumaattisia renkaita ei kuitenkaan poisteta käytöstä näiden ongelmien vuoksi, mikä vähentää renkaisiin liittyvää jätevirtaa.
Kehitysprosessi
Goodyear tähtää DOT-hyväksyttyihin sovelluksiin tälle teknologialle, mutta tähän on vielä useita vuosia, kun yritys tekee teknisiä iteraatioita ilmattomille renkailleen. Renkaiden kokeet autonomisissa ajoneuvoissa ja viimeisten mailien toimitusroboteissa antavat Goodyearille mahdollisuuden jatkuvasti uudistua rakentamisen, materiaalien ja valmistusprosessien suhteen.
Kun sähköinen liikkuvuustila kehittyy ja multimodaaliset kuljetustyypit yleistyvät, tämä tarjoaa mahdollisuuden testata renkaita myös aivan uusissa ympäristöissä.
"Goodyearin ei-pneumaattisten renkaiden kehitystyö on kietoutunut teknologian rohkeaan tavoitteeseen valmistaa ensimmäinen 100 % kestävästä materiaalista valmistettu huoltovapaa rengas markkinoille vuoteen 2030 mennessä", Rachita selittää.
Vaikka ilmarenkailla on edelleen merkittävä rooli tulevaisuudessa, uusien renkaiden suunnittelu tiettyihin liikkuvuussovelluksiin on autoteollisuuden seuraava vaihe.
Goodyear-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Kaikki yhdessä
Sonoron eksotiikkaa
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Audio-Technican uudet avoimet kuulokkeet
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Volvo Cars on valmistanut jo neljä miljoonaa autoa SPA-alustalle
Porsche lanseeraa täyssähköisen Macan GTS:n
Auto Bild 14/2025 on kaupoissa!
Turvallisuus menee hinnan edelle, kun suomalaiset valitsevat talvirenkaita
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Hyundai IONIQ 9: tekoäly ajokokemusta parantamassa
myAudi-sovellus uudistui
Kia julkaisee uuden GT -värityksen malliston kehitysautoille
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ