Ilmattomien renkaiden painetta ei tarvitse tarkistaa, mikä eliminoi säännöllisen valvonnan tarpeen.
Goodyear
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Liikkuvuus on muuttumassa, ja olemme siirtymässä uuteen aikakauteen liikkumisemme suhteen. Autojen yhteiskäyttöjärjestelmät, autonomiset ajoneuvot ja vaihtoehtoiset polttoaineet tarjoavat ratkaisuja useisiin eri skenaarioihin, joten monet asiat muuttuvat tulevina vuosina.
Goodyear vastaa näihin muutoksiin aloittaakseen liikkumisen uuden aikakauden. Kun liikennettä suunnitellaan uudelleen, on aika suunnitella renkaat uudelleen samalla tavalla. Tästä syystä Goodyear kehittää ilmatonta rengasta, joka tukee liikenteen tulevaisuutta ja parantaa samalla kestävää kehitystä.
Ilmatäytteisillä renkailla tulee aina olemaan paikkansa, mutta eri sovelluksissa tarvitaan erilaisia ratkaisuja.
Esimerkiksi autonomiset ajoneuvot voivat hyötyä ilmattomien renkaiden huoltovapaudesta, kun taas muut ajoneuvot voivat silti suosia perinteistä rengasta.
Mitä ovat ilmattomat renkaat?
Yksinkertaisesti sanottuna ilmaton rengas on mikä tahansa rengas, jossa ei käytetä ilmaa, minkä vuoksi niitä kutsutaan usein ilmattomiksi renkaiksi.
Goodyearin ei-pneumaattiset renkaat on valmistettu kolmesta komponentista: leikkausnauhasta (mukaan lukien kulutuspinta), liitosuumasta ja pyörästä.
Juuri liitosuuma tekee tässä kaiken eron, sillä tämä rakenne yhdistettynä leikkuunauhaan tukee ajoneuvon painoa ja antaa renkaalle mukautuvan tuntuman.
Ilmattomien renkaiden edut
Ilmattomilla renkailla on useita etuja, kuten:
• Huoltovapaa toiminta
• Lisämukavuus raskailla kuormilla
• Luotettavuus
Goodyear
Kun siirrytään maailmaan, jossa autonomiset ajoneuvot yleistyvät ja jossa monet kaupungit tarjoavat ns. TaaS-strategioita, huoltovapaan renkaan käyttö on erittäin tärkeää.
Ilmattomien renkaiden painetta ei tarvitse tarkistaa, mikä eliminoi säännöllisen valvonnan tarpeen.
Tämän lisäksi Goodyearin ei-pneumaattisen renkaan rakenne tarkoittaa, että ajoneuvo voi jatkaa käyntiä – vaikka jokin menisi pieleen.
Ei-pneumaattisen renkaan yhdistävän rainarakenteen ansiosta rengas voi toimia normaalisti, vaikka sille tapahtuisi jotain.
Matkustajien mukavuus on myös tärkeää, ja vaikka jotkut saattavat olettaa, että ilmaton rengas tarjoaisi vähemmän mukavaa ajoa, se ei itse asiassa pidä paikkaansa.
"Yksi alue, jolla ilmattomilla renkailla on etua, on mukavuus", Rachita sanoo. "Voit itse asiassa kantaa enemmän kuormaa ja tuntuma on silti parempi kuin ilmarenkaalla."
Mikä ajaa tätä innovaatiota?
Näiden innovaatioiden liikkeellepaneva voima on Goodyearin visio kestävästä tulevaisuudesta, joka sisältää multimodaalisia liikennemuotoja, joissa eri ajoneuvot toimivat yhdessä.
Vaikka ilmanpainerenkaat eivät tule katoamaan pian, ilmaton malli tarjoaa joukon uusia mahdollisuuksia.
Koska liikenne muuttuu nopeasti, teknisten innovaatioiden on ulotuttava ajoneuvon muihin osiin, kuten renkaisiin.
Perinteinen autonomistus, yhteiset liikkumispalvelut ja autonomiset ajoneuvot, jotka kaikki mahdollisesti jakavat tien yhdessä, ilmattomat renkaat voivat lisätä käytettävyyttä, suorituskykyä ja mukavuutta. Aivan kuten autonomiset sukkulat, jotka toimivat pienellä tietyllä alueella – kuten kaupungin keskustassa – Goodyear on suunnitellut ilmattomat renkaansa tiettyyn tarpeeseen.
"Liikkumistilan suorituskyvyn lisääminen lisää käytettävyyttä, mikä tarkoittaa, että kalustot ovat aina liikkeessä", Rachita sanoo.
Vaikka käyttöaika on tärkeä, se ei ole ainoa alue, joka ohjaa Goodyearin ponnisteluja ei-pneumaattisten renkaiden suhteen.
"On myös kestävyysnäkökulma", Rachita jatkaa. "Kyse ei ole pelkästään suorituskyvystä. Valitettavasti monet perinteiset renkaat poistetaan käytöstä varhaisessa käyttöiässä esimerkiksi puhkeamisen tai ongelmien vuoksi, jotka olisi voitu estää – kuten esimerkiksi ilmanpaineen lasku, jossa ilmanpainetta ei hallittu oikein."
Ei-pneumaattisia renkaita ei kuitenkaan poisteta käytöstä näiden ongelmien vuoksi, mikä vähentää renkaisiin liittyvää jätevirtaa.
Kehitysprosessi
Goodyear tähtää DOT-hyväksyttyihin sovelluksiin tälle teknologialle, mutta tähän on vielä useita vuosia, kun yritys tekee teknisiä iteraatioita ilmattomille renkailleen. Renkaiden kokeet autonomisissa ajoneuvoissa ja viimeisten mailien toimitusroboteissa antavat Goodyearille mahdollisuuden jatkuvasti uudistua rakentamisen, materiaalien ja valmistusprosessien suhteen.
Kun sähköinen liikkuvuustila kehittyy ja multimodaaliset kuljetustyypit yleistyvät, tämä tarjoaa mahdollisuuden testata renkaita myös aivan uusissa ympäristöissä.
"Goodyearin ei-pneumaattisten renkaiden kehitystyö on kietoutunut teknologian rohkeaan tavoitteeseen valmistaa ensimmäinen 100 % kestävästä materiaalista valmistettu huoltovapaa rengas markkinoille vuoteen 2030 mennessä", Rachita selittää.
Vaikka ilmarenkailla on edelleen merkittävä rooli tulevaisuudessa, uusien renkaiden suunnittelu tiettyihin liikkuvuussovelluksiin on autoteollisuuden seuraava vaihe.
Goodyear-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Neatin pieni lattiakaiutin
Uudistunut ATC C4-subbari
Daceja Taiwanista
Vapise kuuloke
Harbethilta subbari
Uusi äänivarsi Sveitsistä
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Tessiture Model n°1
Elipsonilta uusi Heritage-kaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN