Ilmattomien renkaiden painetta ei tarvitse tarkistaa, mikä eliminoi säännöllisen valvonnan tarpeen.

Ilmattomien renkaiden painetta ei tarvitse tarkistaa, mikä eliminoi säännöllisen valvonnan tarpeen.

Goodyear

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Liikkuvuus on muuttumassa, ja olemme siirtymässä uuteen aikakauteen liikkumisemme suhteen. Autojen yhteis­käyt­tö­jär­jes­telmät, autonomiset ajoneuvot ja vaihtoehtoiset polttoaineet tarjoavat ratkaisuja useisiin eri skenaarioihin, joten monet asiat muuttuvat tulevina vuosina.

Auto Bild.Uutiset

Goo­dy­ear vas­taa näi­hin muu­tok­siin aloit­taak­seen liik­ku­mi­sen uu­den ai­ka­kau­den. Kun lii­ken­net­tä suun­ni­tel­laan uu­del­leen, on ai­ka suun­ni­tel­la ren­kaat uu­del­leen sa­mal­la ta­val­la. Täs­tä syys­tä Goo­dy­ear ke­hit­tää il­ma­ton­ta ren­gas­ta, joka tu­kee lii­ken­teen tu­le­vai­suut­ta ja pa­ran­taa sa­mal­la kes­tä­vää ke­hi­tys­tä.

Il­ma­täyt­tei­sil­lä ren­kail­la tu­lee ai­na ole­maan paik­kan­sa, mut­ta eri so­vel­luk­sis­sa tar­vi­taan eri­lai­sia rat­kai­su­ja.

Esi­mer­kik­si au­to­no­mi­set ajo­neu­vot voi­vat hyö­tyä il­mat­to­mien ren­kai­den huol­to­va­pau­des­ta, kun taas muut ajo­neu­vot voi­vat sil­ti suo­sia pe­rin­teis­tä ren­gas­ta.

Mitä ovat il­mat­to­mat ren­kaat?

Yk­sin­ker­tai­ses­ti sa­not­tu­na il­ma­ton ren­gas on mikä ta­han­sa ren­gas, jos­sa ei käy­te­tä il­maa, min­kä vuok­si nii­tä kut­su­taan usein il­mat­to­mik­si ren­kaik­si.

Goo­dy­ea­rin ei-pneu­maat­ti­set ren­kaat on val­mis­tet­tu kol­mes­ta kom­po­nen­tis­ta: leik­kaus­nau­has­ta (mu­kaan lu­kien ku­lu­tus­pin­ta), lii­to­suu­mas­ta ja pyö­räs­tä.

Juu­ri lii­to­suu­ma te­kee täs­sä kai­ken eron, sil­lä tämä ra­ken­ne yh­dis­tet­ty­nä leik­kuu­nau­haan tu­kee ajo­neu­von pai­noa ja an­taa ren­kaal­le mu­kau­tu­van tun­tu­man.

Il­mat­to­mien ren­kai­den edut

Il­mat­to­mil­la ren­kail­la on usei­ta etu­ja, ku­ten:

• Huol­to­va­paa toi­min­ta

• Li­sä­mu­ka­vuus ras­kail­la kuor­mil­la

• Luo­tet­ta­vuus

Goodyear

Kun siir­ry­tään maa­il­maan, jos­sa au­to­no­mi­set ajo­neu­vot yleis­ty­vät ja jos­sa mo­net kau­pun­git tar­jo­a­vat ns. TaaS-stra­te­gi­oi­ta, huol­to­va­paan ren­kaan käyt­tö on erit­täin tär­ke­ää.

Il­mat­to­mien ren­kai­den pai­net­ta ei tar­vit­se tar­kis­taa, mikä eli­mi­noi sään­nöl­li­sen val­von­nan tar­peen.

Tä­män li­säk­si Goo­dy­ea­rin ei-pneu­maat­ti­sen ren­kaan ra­ken­ne tar­koit­taa, et­tä ajo­neu­vo voi jat­kaa käyn­tiä – vaik­ka jo­kin me­ni­si pie­leen.

Ei-pneu­maat­ti­sen ren­kaan yh­dis­tä­vän rai­na­ra­ken­teen an­si­os­ta ren­gas voi toi­mia nor­maa­lis­ti, vaik­ka sil­le ta­pah­tui­si jo­tain.

Mat­kus­ta­jien mu­ka­vuus on myös tär­ke­ää, ja vaik­ka jot­kut saat­ta­vat olet­taa, et­tä il­ma­ton ren­gas tar­jo­ai­si vä­hem­män mu­ka­vaa ajoa, se ei it­se asi­as­sa pidä paik­kaan­sa.

"Yk­si alue, jol­la il­mat­to­mil­la ren­kail­la on etua, on mu­ka­vuus", Rac­hi­ta sa­noo. "Voit it­se asi­as­sa kan­taa enem­män kuor­maa ja tun­tu­ma on sil­ti pa­rem­pi kuin il­ma­ren­kaal­la."

Mikä ajaa tätä in­no­vaa­ti­o­ta?

Näi­den in­no­vaa­ti­oi­den liik­keel­le­pa­ne­va voi­ma on Goo­dy­ea­rin vi­sio kes­tä­väs­tä tu­le­vai­suu­des­ta, joka si­säl­tää mul­ti­mo­daa­li­sia lii­ken­ne­muo­to­ja, jois­sa eri ajo­neu­vot toi­mi­vat yh­des­sä.

Vaik­ka il­man­pai­ne­ren­kaat ei­vät tule ka­to­a­maan pian, il­ma­ton mal­li tar­jo­aa jou­kon uu­sia mah­dol­li­suuk­sia.

Kos­ka lii­ken­ne muut­tuu no­pe­as­ti, tek­nis­ten in­no­vaa­ti­oi­den on ulo­tut­ta­va ajo­neu­von mui­hin osiin, ku­ten ren­kai­siin.

Pe­rin­tei­nen au­to­no­mis­tus, yh­tei­set liik­ku­mis­pal­ve­lut ja au­to­no­mi­set ajo­neu­vot, jot­ka kaik­ki mah­dol­li­ses­ti ja­ka­vat tien yh­des­sä, il­mat­to­mat ren­kaat voi­vat li­sä­tä käy­tet­tä­vyyt­tä, suo­ri­tus­ky­kyä ja mu­ka­vuut­ta. Ai­van ku­ten au­to­no­mi­set suk­ku­lat, jot­ka toi­mi­vat pie­nel­lä tie­tyl­lä alu­eel­la – ku­ten kau­pun­gin kes­kus­tas­sa – Goo­dy­ear on suun­ni­tel­lut il­mat­to­mat ren­kaan­sa tiet­tyyn tar­pee­seen.

"Liik­ku­mis­ti­lan suo­ri­tus­ky­vyn li­sää­mi­nen li­sää käy­tet­tä­vyyt­tä, mikä tar­koit­taa, et­tä ka­lus­tot ovat ai­na liik­kees­sä", Rac­hi­ta sa­noo.

Vaik­ka käyt­tö­ai­ka on tär­keä, se ei ole ai­noa alue, joka oh­jaa Goo­dy­ea­rin pon­nis­te­lu­ja ei-pneu­maat­tis­ten ren­kai­den suh­teen.

"On myös kes­tä­vyys­nä­kö­kul­ma", Rac­hi­ta jat­kaa. "Kyse ei ole pel­käs­tään suo­ri­tus­ky­vys­tä. Va­li­tet­ta­vas­ti mo­net pe­rin­tei­set ren­kaat pois­te­taan käy­tös­tä var­hai­ses­sa käyt­töi­äs­sä esi­mer­kik­si puh­ke­a­mi­sen tai on­gel­mien vuok­si, jot­ka oli­si voi­tu es­tää – ku­ten esi­mer­kik­si il­man­pai­neen las­ku, jos­sa il­man­pai­net­ta ei hal­lit­tu oi­kein."

Ei-pneu­maat­ti­sia ren­kai­ta ei kui­ten­kaan pois­te­ta käy­tös­tä näi­den on­gel­mien vuok­si, mikä vä­hen­tää ren­kai­siin liit­ty­vää jä­te­vir­taa.

Ke­hi­tysp­ro­ses­si

Goo­dy­ear täh­tää DOT-hy­väk­syt­tyi­hin so­vel­luk­siin täl­le tek­no­lo­gi­al­le, mut­ta tä­hän on vie­lä usei­ta vuo­sia, kun yri­tys te­kee tek­ni­siä ite­raa­ti­oi­ta il­mat­to­mil­le ren­kail­leen. Ren­kai­den ko­keet au­to­no­mi­sis­sa ajo­neu­vois­sa ja vii­meis­ten mai­lien toi­mi­tus­ro­bo­teis­sa an­ta­vat Goo­dy­ea­ril­le mah­dol­li­suu­den jat­ku­vas­ti uu­dis­tua ra­ken­ta­mi­sen, ma­te­ri­aa­lien ja val­mis­tusp­ro­ses­sien suh­teen.

Kun säh­köi­nen liik­ku­vuus­ti­la ke­hit­tyy ja mul­ti­mo­daa­li­set kul­je­tus­tyy­pit yleis­ty­vät, tämä tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den tes­ta­ta ren­kai­ta myös ai­van uu­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä.

"Goo­dy­ea­rin ei-pneu­maat­tis­ten ren­kai­den ke­hi­tys­työ on kie­tou­tu­nut tek­no­lo­gi­an roh­ke­aan ta­voit­tee­seen val­mis­taa en­sim­mäi­nen 100 % kes­tä­väs­tä ma­te­ri­aa­lis­ta val­mis­tet­tu huol­to­va­paa ren­gas mark­ki­noil­le vuo­teen 2030 men­nes­sä", Rac­hi­ta se­lit­tää.

Vaik­ka il­ma­ren­kail­la on edel­leen mer­kit­tä­vä roo­li tu­le­vai­suu­des­sa, uu­sien ren­kai­den suun­nit­te­lu tiet­tyi­hin liik­ku­vuus­so­vel­luk­siin on au­to­te­ol­li­suu­den seu­raa­va vai­he.

Goo­dy­ear-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN