Ilmattomien renkaiden painetta ei tarvitse tarkistaa, mikä eliminoi säännöllisen valvonnan tarpeen.
Goodyear
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Liikkuvuus on muuttumassa, ja olemme siirtymässä uuteen aikakauteen liikkumisemme suhteen. Autojen yhteiskäyttöjärjestelmät, autonomiset ajoneuvot ja vaihtoehtoiset polttoaineet tarjoavat ratkaisuja useisiin eri skenaarioihin, joten monet asiat muuttuvat tulevina vuosina.
Goodyear vastaa näihin muutoksiin aloittaakseen liikkumisen uuden aikakauden. Kun liikennettä suunnitellaan uudelleen, on aika suunnitella renkaat uudelleen samalla tavalla. Tästä syystä Goodyear kehittää ilmatonta rengasta, joka tukee liikenteen tulevaisuutta ja parantaa samalla kestävää kehitystä.
Ilmatäytteisillä renkailla tulee aina olemaan paikkansa, mutta eri sovelluksissa tarvitaan erilaisia ratkaisuja.
Esimerkiksi autonomiset ajoneuvot voivat hyötyä ilmattomien renkaiden huoltovapaudesta, kun taas muut ajoneuvot voivat silti suosia perinteistä rengasta.
Mitä ovat ilmattomat renkaat?
Yksinkertaisesti sanottuna ilmaton rengas on mikä tahansa rengas, jossa ei käytetä ilmaa, minkä vuoksi niitä kutsutaan usein ilmattomiksi renkaiksi.
Goodyearin ei-pneumaattiset renkaat on valmistettu kolmesta komponentista: leikkausnauhasta (mukaan lukien kulutuspinta), liitosuumasta ja pyörästä.
Juuri liitosuuma tekee tässä kaiken eron, sillä tämä rakenne yhdistettynä leikkuunauhaan tukee ajoneuvon painoa ja antaa renkaalle mukautuvan tuntuman.
Ilmattomien renkaiden edut
Ilmattomilla renkailla on useita etuja, kuten:
• Huoltovapaa toiminta
• Lisämukavuus raskailla kuormilla
• Luotettavuus
Goodyear
Kun siirrytään maailmaan, jossa autonomiset ajoneuvot yleistyvät ja jossa monet kaupungit tarjoavat ns. TaaS-strategioita, huoltovapaan renkaan käyttö on erittäin tärkeää.
Ilmattomien renkaiden painetta ei tarvitse tarkistaa, mikä eliminoi säännöllisen valvonnan tarpeen.
Tämän lisäksi Goodyearin ei-pneumaattisen renkaan rakenne tarkoittaa, että ajoneuvo voi jatkaa käyntiä – vaikka jokin menisi pieleen.
Ei-pneumaattisen renkaan yhdistävän rainarakenteen ansiosta rengas voi toimia normaalisti, vaikka sille tapahtuisi jotain.
Matkustajien mukavuus on myös tärkeää, ja vaikka jotkut saattavat olettaa, että ilmaton rengas tarjoaisi vähemmän mukavaa ajoa, se ei itse asiassa pidä paikkaansa.
"Yksi alue, jolla ilmattomilla renkailla on etua, on mukavuus", Rachita sanoo. "Voit itse asiassa kantaa enemmän kuormaa ja tuntuma on silti parempi kuin ilmarenkaalla."
Mikä ajaa tätä innovaatiota?
Näiden innovaatioiden liikkeellepaneva voima on Goodyearin visio kestävästä tulevaisuudesta, joka sisältää multimodaalisia liikennemuotoja, joissa eri ajoneuvot toimivat yhdessä.
Vaikka ilmanpainerenkaat eivät tule katoamaan pian, ilmaton malli tarjoaa joukon uusia mahdollisuuksia.
Koska liikenne muuttuu nopeasti, teknisten innovaatioiden on ulotuttava ajoneuvon muihin osiin, kuten renkaisiin.
Perinteinen autonomistus, yhteiset liikkumispalvelut ja autonomiset ajoneuvot, jotka kaikki mahdollisesti jakavat tien yhdessä, ilmattomat renkaat voivat lisätä käytettävyyttä, suorituskykyä ja mukavuutta. Aivan kuten autonomiset sukkulat, jotka toimivat pienellä tietyllä alueella – kuten kaupungin keskustassa – Goodyear on suunnitellut ilmattomat renkaansa tiettyyn tarpeeseen.
"Liikkumistilan suorituskyvyn lisääminen lisää käytettävyyttä, mikä tarkoittaa, että kalustot ovat aina liikkeessä", Rachita sanoo.
Vaikka käyttöaika on tärkeä, se ei ole ainoa alue, joka ohjaa Goodyearin ponnisteluja ei-pneumaattisten renkaiden suhteen.
"On myös kestävyysnäkökulma", Rachita jatkaa. "Kyse ei ole pelkästään suorituskyvystä. Valitettavasti monet perinteiset renkaat poistetaan käytöstä varhaisessa käyttöiässä esimerkiksi puhkeamisen tai ongelmien vuoksi, jotka olisi voitu estää – kuten esimerkiksi ilmanpaineen lasku, jossa ilmanpainetta ei hallittu oikein."
Ei-pneumaattisia renkaita ei kuitenkaan poisteta käytöstä näiden ongelmien vuoksi, mikä vähentää renkaisiin liittyvää jätevirtaa.
Kehitysprosessi
Goodyear tähtää DOT-hyväksyttyihin sovelluksiin tälle teknologialle, mutta tähän on vielä useita vuosia, kun yritys tekee teknisiä iteraatioita ilmattomille renkailleen. Renkaiden kokeet autonomisissa ajoneuvoissa ja viimeisten mailien toimitusroboteissa antavat Goodyearille mahdollisuuden jatkuvasti uudistua rakentamisen, materiaalien ja valmistusprosessien suhteen.
Kun sähköinen liikkuvuustila kehittyy ja multimodaaliset kuljetustyypit yleistyvät, tämä tarjoaa mahdollisuuden testata renkaita myös aivan uusissa ympäristöissä.
"Goodyearin ei-pneumaattisten renkaiden kehitystyö on kietoutunut teknologian rohkeaan tavoitteeseen valmistaa ensimmäinen 100 % kestävästä materiaalista valmistettu huoltovapaa rengas markkinoille vuoteen 2030 mennessä", Rachita selittää.
Vaikka ilmarenkailla on edelleen merkittävä rooli tulevaisuudessa, uusien renkaiden suunnittelu tiettyihin liikkuvuussovelluksiin on autoteollisuuden seuraava vaihe.
Goodyear-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Oranssi soitin
Kun usb ei enää kelpaa
Dipolikaiutin Kreikasta
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Cambridge Audiolta uusi päätevahvistin
Pro-Jectin uusi striimerivahvistin
Pilvin pimein
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL